ATTENTIE: Curators, help mij met dit probleem/deze problemen !

Started by Fred Bergman on Thursday, June 30, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 211-240 of 3461 posts

Thanks George, we wachten af.

Ik heb een probleem met http://www.geni.com/family-tree/index/6000000012923309663

Iemand heeft een samenvoeging van 2 Maria's Waterreus uitgevoerd die niet klopt. Ik kan geen ouders verwijderen (will split the tree melding)

Één Maria hoort bij George Abraham Waterreus en Maria Helena van Zijp
Deze maria is geboren na 1899.

De andere Maria is Maria Engel Dorothea geboren 29-09-1895 te Rotterdam en gestorven 06-12-1976 te Rotterdam, vrouw van Johannes Wulfert Wilhelmus van den Eshof en kind van Johannes Waterreus en Sophia Maria Theresia Steenlage

Er lijkt nog een probleem te zijn sinds namen in meerdere talen opgevoerd kunnen worden. Bij het toevoegen van een ouder aan een kind, krijgt de eerste ouder automatisch een relatie met een onbekende partner. Bij het toevoegen van een partner aan de 1e ouder houdt deze de relatie met een onbekende partner en blijft het kind alleen gekoppeld aan de 1e ouder.
Dit kan gecorrigeerd worden door bij het kind de juiste ouders te kiezen.
De relatie met de onbekende partner bij de 1e ouder kan dan ook zonder
problemen verwijderd worden.

Bij Georgius Abraham Waterreus (http://www.geni.com/profile/edit_relationships/6000000012923329279) is er ook een relatie met een onbekende partner (alleen zichtbaar bij wijzigen profiel op het relatie tabblad, maar deze kan niet verwijderd worden). Dit is dus een vreemde relatie (met een zo te zien fictief profiel). Ik weet niet of dat gerelateerd is aan het probleem in de 1e alinea of dat het hier een probleem betreft t.g.v. de verkeerde samenvoeging van de twee Maria's.

Ik zie dat er een aantal bekende levende personen door Geni privé zijn gemaakt (bijvoorbeeld http://www.geni.com/profile/edit_basics/6000000017151301857). Deze profielen zijn daardoor ook verwijderd bij de projecten waar ze aan gekoppeld waren.

Wat ik uit een andere discussie begrijp is dat ze MP hadden moeten zijn om te voorkomen dan ze privé worden gemaakt (of ze hadden expliciet publiek moeten worden gemaakt).

Het lijkt handig om ze nu alsnog MP en publiek te maken (als de betreffende personen daar geen bezwaar tegen hebben?) en dan weer alsnog te koppelen.

Vraag is hoe je er achter moet komen. Ik zag dit toevallig op de revsions tab op mijn start pagina:
Arnold Petrus Maria Vanderlyde was removed from the Olympians ‧ since 1850 ‧ Birthday-Anniversaries project.
Sep 9 at 8:36 PM

Maar kijk ik bij zijn profiel naar de revisions tab dan is de laatste wijziging:

-geni-NL-gids- Jeannette. was made primary manager of Arnold Petrus Maria Vanderlyde.
Jun 10 at 10:57 PM

Bij het project zie ik bij de revisions dan weer wel:

Arnold Petrus Maria Vanderlyde was removed from the Olympians ‧ since 1850 ‧ Birthday-Anniversaries project.
Sep 9 at 8:36 PM

Het lijkt niet zo praktisch om alle projecten langs te gaan en daar de wijzigingshistorie te bekijken.

Wat doen we hiermee? (zo laten?)
Ik denk dat veel van de betreffende profielen beheerd worden door Private User
Misschien dat zij kan aangeven welke profielen (potentieel) MP en publiek zouden moeten worden.

Als ik het zo lees, gaat het waarschijnlijk om sportmensen, die ik had ingevoerd voor de Olympische spelen. Ik heb er geen probleem mee als die niet meer aan een project hangen, privacy gaat wat mij betreft voor. Wat anders is het misschien met ministers en kamerleden, maar ook dat vind ik niet onoverkomelijk. Het hangt nauw samen met wat we nodig vinden aan het MP-embleem plakken, ik ben er voorstander van dat heel beperkt toe te passen, maar anderen kunnen daar anders over denken. MP-stickers worden soms ook uitgedeeld, niet omdat het een beroemdheid betreft, maar omdat curatoren veel werk hebben met het ontrafelen van onterechte merges. En dan is het niet meer dan een verzegeling en heeft niks met publiciteit te maken.

Veel sportmensen staan ook in Wikipedia, maar daar kun je niet zomaar al hun familerelaties terugvinden, dus moeten we hier misschien wat gereserveerder zijn met het openbaar maken van dergelijke profielen. Ook al hebben ze veel gouden medailles, hun famiierelaties hoeven niet aan de grote klok, toch? Reacties welkom!

Indien ze te benaderen zijn, zou mijn voorkeur zijn het ze te vragen.
Veel van hun informatie staat ook op Wikipedia, dus misschien daar van laten afhangen wat je doet als ze niet te benaderen zijn of geen antwoord geven (als Geni meer info heeft profiel privé laten, anders MP en publiek)
Hun levende relaties zou ik in ieder geval privé laten, tenzij er expliciet aangegeven wordt dat die profielen ook publiek moeten worden.

Een ander probleem:
De niet betalende gebruikers kunnen geen (mogelijke) fouten rechtstreeks aan Geni melden. Voor zover mij bekend is de enige mogelijkheid om via Help (https://www.geni.com/sso/zendesk/login?return_to=http%3A%2F%2Fhelp....) een bug report in te dienen.
Het is erg lastig om daar een goed overzicht te krijgen en te zien of het al een bekend probleem is.

Ik zit aan een oplossing daarvoor te denken:
Maak een project daarvoor aan zodat daar een goed overzicht te zien is van bekende problemen, en of die al die aan Geni zijn doorgegeven.

Om te zorgen dat dat niet net zo onoverzichtelijk wordt, zou het, denk ik, goed zijn als niet iedereen daar zomaar daar iets kan doen.
Het lijkt me handiger om een algemene discussie te hebben met een titel als "Ís dit een (bekende) fout? [in 2014]" (en dan elk jaar de discussie afsluiten, zodat het nog een beetje overzichtelijk blijft)

En dan zodra het echt een probleem is dit op de project pagina opnemen (gegroepeerd per onderwerp) en daar dan een project discussie starten om te kijken hoe het precies aan Genie moet worden doorgegeven om
de prioriteit voor het oplossen zo hoog mogelijk te krijgen.
Als het doorgegeven (liefst door een betalende gebruiker of curator) is kan de betreffende project discussie dan afgesloten worden (nadat een reactie van Genie is toegevoegd) en de status op de project pagina worden bijgewerkt (zodat voor iedereen duidelijk is wat de status is).

Mogelijk dat een soortgelijke aanpak ook handig zou zijn voor wensen (maar dan wel in een apart project)

Zou zoiets nuttig/haalbaar zijn (en zou een curator daar dan trekker van willen worden) ?

de door Geni gebruikte software voor discussies en projecten is te armzalig om met overzichten en subpagina's te werken. Dat zou wel in een wiki kunnen en daar Geni zelf een wiki heeft kan het in de projectpagina beginnen met links naar de wiki http://wiki.geni.com/index.php/Main_Page

Fred,

Ik moet daar over denken. Ik weet niet of er veel gebruikers zijn die daar goed mee overweg kunnen wat betreft het updaten van de pagina's. Ala je niet een hele lange pagina wilt krijgen, dan moet je gaan linken naar meerdere pagina's (dat probleem van lange pagina's krijg je bij de projecten waarschijnlijk ook)

wiki is zeer eenvoudig te leren, niemand kan daar problemen mee hebben!

Van een aantal gebruikers is de status veranderd in naam onbekend.

Kan ook geen vraag stellen in "help" .

Kan ook curator Ann Vermeulen niet bereiken

Kan iemand informeren wat er gaande is ?

Ik heb net George een berichtje hierover gestuurd. Is bij mij ook zo.
Gisteren viel het me op dat Getoonde naam veranderd was naar de complete Geboortenamen....

Ik heb in mijn profiel naast Engels ook Nederlands ingevoerd en daarna mijn naam opnieuw ingevoerd waarna de help funktie weer werkt.

Vraag me af welke profielen handmatig aangepast moeten worden ?

Private User,
"Van een aantal gebruikers is de status veranderd in naam onbekend.".
Als ik naar jouw 'home page' ga zie ik een krullebol i.p.v. je gezicht. Als ik een bericht ontvang over een levende persoon zie ik <private>. Dit heeft te maken met de nieuwe 'privacy' regels. Aan de rechtse kant van de 'home page' vind je 'Privacy wijzigen'. Je kunt ze een voor een vinken als 'prive of openbaar.
Locatie,
Achternaam bij geboorte,
Verjaardag,
Geboorteplaats,
Over,
Persoonlijke Info,
Contact Info,
Mijn foto's,
Mijn video's,
Tijdlijn,

Hier is nog meer te lezen over 'Uw Privacy' : http://www.geni.com/company/privacy

Geni heeft niet nagedacht bij het invoeren van de multi language functie. Iedereen voert standaard de taal in die hij heeft ingelogd, maar alle oude profielen ongeacht de inbreng zijn default Engels gezet. Fout dus! Rodovid heeft al jaren de multitaalfunctie en die zijn zo verstandig om bij eerste inbreng alles in alle talen te zetten zodat iedereen altijd alles kan vinden, maar ook per taal achteraf kan veranderen.
Het heeft dus zin, zolang Geni niets verandert in de software, allemaal de taal op Engels te zetten en dan per profiel alles opnieuw in een nederlands alternatief in te voeren. Dit is echter veel te veel werk voor miljoenen profielen, dus is er maar één oplossing en dat is alles met de Geni software veranderen en dat moet dan van Geni uit gaan. Curators doe je best en vraag het Mike Stangel

Ik heb het in elk geval naar Geni toe gesignaleerd, en hopelijk horen we er meer over wanneer ze ginder opstaan. Het is blijkbaar vannacht gebeurd, en nog wel een zondag, dus ik zou vermoeden dat ze precies zullen weten wat ze vannacht gedaan hebben en waar ze dus moeten zoeken. Ik rapporteer snel terug!

Blijkbaar was het probleem nog niet gesignaleerd aan Geni management, want ik was de eerste die er wat over zei. Wat me doet denken dat je het probleem niet ziet in de Engelstalige interfaces (want anders hadden we het wel horen donderen ;-) ). In elk geval, er wordt NU naar gekeken!

Mike Stangel gaf in de discussie Privacy Changes on Geni (http://www.geni.com/discussions/136757?msg=9770280) aan dat ze een wijziging zouden uitvoeren, maar daarmee zouden wachten tot maandag zodat ze sneller konden reageren bij eventuele problemen.
Er was trouwens gisteren (misschien nu ook nog) een probleem dat als je zowel de achternaam en de geboortenaam met dezelfde gegevens gevuld hebt de naam tussen haakjes werd weergegeven (bij de instelling dat geboortenaam tussen haakjes getoond moet worden als die afwijkt van de achternaam).

Er is net een fix gebeurd, en het probleem lijkt me verholpen. Heeft iemand nog problemen, signaleer het dan even?

Zo te zien is alles weer in orde George...

Wat het weergeven van de namen betreft lijkt het nu goed.
Er valt me wel op dat (met taal Engels) bij het toevoegen van een nieuw profiel er wel een veld is voor de begrafenis plaats, maar niet voor de begrafenis datum (die is wel zichtbaar bij wijzigen). Ik weet niet hoe lang dat al zo is.
Een ander probleem is het vullen van een plaats. Doe je dit fout en wis je het veld, dan lukt het niet meer om een nieuwe plaatst in te voeren en die ook te laten opslaan (lukt wel weer bij wijzigen)

Het probleem met het wissen van de plaats en een nieuwe plaats invullen kan ik op dit moment niet meer reproduceren. Het kan zijn dat dit opgelost is of dat het zich alleen onder speciale omstandigheden voordoet.

Yeps, en er schorten nog dingen, zoals de herhaling van identieke familienaam en naam-bij-geboorte in de niet-Engelse interfaces etc. Maar, ze zijn het aan het wegwerken.
Weet alvast dat sinds gisteren ook een nieuwe functie live is gegaan (voorlopig nog enkel in test voor curatoren), namelijk het "un-mergen" van foute merges via één klik. Vermoedelijk zal er nog moeten worden bijgeschaafd vooraleer alle gebruikers ervan kunnen genieten. Maar die nieuwe functie en de nieuwe taalopties was vermoedelijk wat veel voor één release, en ik denk dat de diverse issues daarmee te maken hebben. Maar zoals gezegd, het wordt permanent bijgespijkerd!

http://www.geni.com/people/Johanna-Maria-Leopoldina-Catharina-Brantsen

haar ouders zijn Gerard Brantsen en Andrea Helena Mossel, maar ik kan dat niet voor elkaar kriijgen, want dan 'split the tree'

Jeannette, ik vermoed dat het je niet lukt wanneer je in "tree view" op het gele conflict-bolletje klikt en dan tussen de ouders wilt kiezen? Maar, probeer het dan via het openen van het profiel, te klikken naar de relationships, en dan het foute ouderpaar aan te klikken en te verwijderen?
Zeg effen of het op die manier wél lukt?

dat had ik al geprobeerd en nu weer lukt dat ook niet. Gek genoeg komt ik bij mijn eigen profiel als ik op bovenstaande link druk, dus misschien is er iets fout gegaan. Door het profiel weer op naam te zoeken, kwam ik er pas bij.

Yeps, klikken bengt mij ook op m'n eigen profiel. Maar, ik zie wél dat het probleem intussen opgelost is?

Ja, maar nu krijg ik van
Private User het bericht dat haar ouders niet kloppen. Hoe krijgen we dat veranderd?

Showing 211-240 of 3461 posts

Create a free account or login to participate in this discussion