Erik Ångerman - Erik föddes i Ångermanland - inte Teg.

Started by Private User on Sunday, November 20, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 6 posts

Erik fick sitt efternamn efter landskapet han föddes i.
Han föddes troligen i Häggvik som ligger i Ångermanland - inte i Västerbotten.
Häggvik är fortfarande känt som den svenska surströmmingens epicentrum.

Källa:
https://www.nordingra.nu/sursill-4/

Tack Eino, jag följer Sursill -frågan för min kompis som tänkar han är släkt till "Sursill".

Hej Eino och tack för meddelandet och den nya informationen. Jag kommer att uppdatera min sida en kväll.
En fin fortsättning på den inledande vintern.
vänliga hälsningar

Ismo Argillander

Använd Google Translate i texten

En mycket bra sammanfattning! I synnerhet som många "svenska Sursillar" inte alltid har förstått att det är genom systrarna som släktskapet i Finland räknas.
MVH
Ralf Sandman

Den finska grenen av Sursillar etablerades, åtminstone i mina släktgrenar av Eriks barnbarn Anna Östensdotter Sursill. Hon föddes i Västerbotten men dog i Finland.

Det märkliga är att min släkt emanerar från denna Anna både på min pappas och mammas sida. De var alltså släkt, om än på väldigt långt håll, vilket komplicerar släktforskning med hjälp av DNA.
Blir ju genom sursillarna släkt med jättemånga i Finland, inkl. alla presidenter och många statsministrar (även svensken Olof Palme).
Hittar däremot inte några systrar till Erik, åtminstone inte på Geni.

Håller med om problemen. Jag har en oändlig massa DNA- sysslingar och liknande. Inte enbart genom Sursill. Men En snabbkoll ger vid handen att jag har anknytningar (olika vägar) till åtminstone Elisabeth Carlsdotter, Catarina Eriksdotter och Magdalena Eriksdotter.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion