Abjörn Sixtensson, (Sparre av Tofta) - fel vapen

Started by Dan Albert John Koehl on Friday, June 18, 2021
Showing all 5 posts
6/18/2021 at 5:24 PM

Just denna person förde en sköld med en sparre och tre rosor. Jag raderar det felaktiga och laddar upp korrekt vapen.

6/19/2021 at 10:46 AM

Bra Jobbat står klart och tydligt i Äldre Svenska Frälsesläkten. Så bra gjort.

6/20/2021 at 2:13 AM

Bra . Jag har gjort över 600 medeltidsvapen som bland annat finns på https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Coats_of_arms_by_Dan_Koehl och har bra pejl, men toppen att du kunde bekräfta. Däremot har jag inte tillgång till ÄFS där jag beinner mig. Kan jag återkomma till dig med frågor om vissa detaljer?

6/20/2021 at 2:28 AM

Jag har också noterat att det finns ett utbrett fel på gen angående äldre frälseätter, genom att använda "af" istället för "av".

Af är förbehållet på Riddrahuset introducerade ätter, när det fanns behov att särskilja särskilda grenar av ätter och skrevs då tex Mörner af Morlanda.

När men började ge frälseätter liknande namn, vilka de aldrig burit, så gjorde men det i formen Ulfstand av Årby, med modern staving av AV.

Detta har det slarvat mycket med på geni, jag försöker korrigera när jag ser felen, men det vore toppen om fler vill göra detta, för att inte sprida desinformation.

Eventuellt kunde det också vara en bra ide att börja skapa projekt där man taggar dessa medeltida, så att man får bättre överblick, sannolikt vore det mest praktiska att ha många underprojekt till överprojekt Svenska medeltida frälseätter, uppdelade i de olika ätterna, där personer kan listats/taggas..

6/20/2021 at 5:07 AM

Det går bra att återkomma om du har frågor om olika detaljer. finns annars bra detaljer i olika släktböcker på Riksarkivet. man kan se det i bland annat Peder Månsson Utters olika släktböcker som han gjorde på 1500-talet bla så har du Christer Oxenstiernas släktbok. Där ser man hur släktvapen såg ut eller som jag säger bomärken.
Har aldrig tänk på detta med varför endel har av och andra har af. Nu fick jag lära mig något nytt i dag också.

Det är en sak att tänka på att man har de olika släkterna uppdelade i egna projekt men under en huvudprojekt låter bra tycker jag.

Annika

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion