Om-feltet (til skrekk og advarsel)

Started by Stig Ove Voll on Wednesday, March 31, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 20 posts
3/31/2021 at 3:57 PM

Stundom kan en profils "Om"-felt være en ren fest. Andre ganger ikke: Alfrida Mathilde Hansen

3/31/2021 at 8:27 PM

Er vi i familie

3/31/2021 at 11:04 PM

Heisann. Hva tenker du på. Er gjerne med på diskusjon, men skjønner ikke hvilken. Ser frem til fortsettelsen!

3/31/2021 at 11:18 PM

Hvilket felt? Finner ikke noe om felt

3/31/2021 at 11:55 PM

En som har forlest seg på Kirkebøker...:)

4/1/2021 at 12:33 AM

Underholdende. :) De har ihvertfall heldigvis lagt inn dataene i profilform også.

4/1/2021 at 12:37 AM

Slektstre i skriftlig form. Infoen kan du legge inn på hver person

4/1/2021 at 4:04 AM

Det var et godt eksempel på forferdelig, Stig Ove. Ubearbeidet og verdiløst slik det står.

Jeg har lagt meg på følgende i Om-feltet:
Først generell omtale av personen, slik man finner i leksikon osv.
Det er der folk vil lese.

Deretter for de som vil lese mer enn andre:
Dåp slik det står i kirkebøker, med fulltekst og deretter kildelink.
Folketellinger i kronologisk rekkefølge, med fulltekst og kildelink, og personen med uthevet tekst. Jeg har valgt å legge utdrag av folketellinger som fortløpende tekst, men litt bearbeidet.
Vielse slik det står i kirkebøkene, med kildelink. Samme med dåp av barn.
Gravregister, med fulltekst fra slekt og data (for de som kun la inn link til DIS-Norge, uten kildetekst, er den linken nå verdiløs).

Personene kan en del ganger være registrert med varierende navn, denne måten betyr at jeg kan lese meg gjennom istedet for å hente opp hver kilde. Jeg kan lese mye av å presentere kildene i bearbeidet fulltekst. Jeg har funnet ut mye ved å lese sammenheng.

Jeg har også lagt hele slektsdelen av Kvæfjordboka tilgjengelig digitalt på https://godfjord.no/kvafjordboka-2-1, og med linker til geni.com . Der har jeg brukt geni.com for å dokumentere kilder. Geni har vært til uvurderlig hjelp hjelp for meg i det arbeidet

Private User
4/1/2021 at 5:26 AM

Ja, det der er et mareritt. Dette skjer ved sammenslåing av profiler, hvor all info fra hver av de opprinnelige profilene kommer med i den sammenslåtte.

Det store problemet slik jeg ser det, gedcom-filer og at mange bruker informasjon fra andres slektstrær på nett som fasit. Da blir det mye feil, og ikke minst helt uleselig med fullstendig fravær av linjeskift og mellomrom.

I tillegg har slik importert informasjon fullt av referanser som ikke gir noen som helst mening når det fjernes fra sitt opprinnelige sted.

Private User
4/1/2021 at 5:30 AM

Bjørg Elen Viste: "Om"-feltet er det store feltet nedenfor profilen.

4/1/2021 at 6:28 AM

@ Roald Hanssen Det lønner seg å rydde med jevne mellomrom, og å være forsiktig med å godta profiler på nettet, i alle fall sammenligne med det man har selv. Kirkebøker tilbake til ca 1700 er ganske greie, men rettsprotokoller er noe vanskelig.

4/1/2021 at 8:57 AM

Jeg gjør det samme som Tom Olaf Magnussen og hvis jeg administrerer en profilen så setter

jeg den til MP (masterprofil) .det vil si at dem jeg sammarbeider med kan videre legge inn

kilder/bilde men når profilen skal slåes sammen så er det en curator som godkjenner det med å

gå gjennom profilene før man slår disse sammen

Har opplevd mye rot med doble kilder osv Så det er en måte jeg kvalitetssikrer mine profiler på

,samt at jeg sender forespørsel til de jeg deler profiler med ,om å få gjordt dem om til MP.

Så langt har det ikke vært noe problemer.

Legger også inn dåp og død under kilder

Private User
4/2/2021 at 2:14 PM

Her er en som viser hva som kan skje ved Gedcom-import:

Bertha Petrea Andersen

Se feltet "Om"

4/6/2021 at 3:48 AM

Det er relativt knotete å føre opp kilder i Geni, så jeg forstår godt at man bruker Om-feltet for å raskt legge inn en referanse.

4/6/2021 at 4:05 AM

At man bruker Om-feltet, Jan Andreas, er grei skuring - men da bør man bruke det ordentlig - og ikke bare lime rett inn med formateringer og det hele. Ellers er jeg enig i at kildehenvisninger kan synes å være knotete i starten, men når man først får dreisen på det (å finne ut av det kan ta litt tid i starten), går det som en lek. Akkurat nå har jeg en økt med å legge inn dødsannonser med siteringer. Finner man en god profil som har mange kildehenvisninger, kan man fint bruke den som en mal.

Private User
4/6/2021 at 4:18 AM

Hva menes med "å bruke det ordentlig" og hva er galt med å lime rett inn med formateringer ?
Man kommer da rett inn til originalen og kan da enkelt se hva som står der.

4/6/2021 at 4:26 AM

Å bruke det ordentlig, vil jeg tro du selv gjør, Jens. Første halvdel av Om-feltet til den profilen jeg lenket til, vil jeg karakterisere som ordentlig. Den andre halvdelen har litt å gå på - og der har du den "klipp og lim"-problematikken jeg mener vi må forrsøke å unngå.

4/6/2021 at 4:29 AM

Formatteringer fra andre sider fungerer ofte dårlig i Geni. Som vi ser eksempler på lengre opp så forsvinner ofte linjeskift og avsnitt, for eksempel, og ender med lange tekster som er uleselige.
Jeg bruker punktlister med permanente lenker til kilder, og prøver å rette opp tekst der det er helt uleselig, ved sammenslåinger. Det er sikkert ikke alle som liker det, men uten full tilgang på MyHeritage er det tungvindt å legge inn kilder på den "ordentlige" måten, særlig all den tid serverene er såppas belastet som de er allerede.

4/8/2021 at 1:28 AM

Ja, dette med trege servere er voldsomt irriterende.

4/15/2021 at 1:13 PM

Jeg foretrekker å ikke ta med lange sitater fra linkene. Dette er et eksempel på hva jeg har lagt inn på min tippoldefar
Tobias Thomassen

Showing all 20 posts

Create a free account or login to participate in this discussion