Sanni (Sandra, Aleksandra) Purmonen (Palviainen) - Sanni oli Veeran serkku

Started by Private User on Wednesday, March 31, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 6 posts
4/1/2021 at 1:22 AM

Jos oikein olen ymmärtänyt, olivat minun ukkini ja mamman mies veljeksiä. Kaikki Melaselän Purmoset muutivat sodan jälkeen eri puolille Ilomantsia. Tunsin hänet aina ja kävimme kylässä mplemmin puolin. Kouluaikana olin joskus purkuaikana yökylässä mammam luona. Hän lauloi samanlaisia kalevalatyylisiä runolauluja kuin minun mummoni. Heillä molemmilla oli runsas kokoelma runoja erilaisiin elämäntilanteisiin. Olin niin pieni, etten muista kuin joitain pieniä pätkiä.

Private User
4/3/2021 at 7:22 PM

Kiitos Marjatta kirjoituksestasi! Kauniita muistoja Mammasta. Laittaisitko tänne joitakin runonlaulun säikeitä, mitä muistat.
A-MT

Private User
4/3/2021 at 7:37 PM

Marjatta sinun isoisäsi Stepan Ivaninpoika Purmonen ja Sannin miehen isä Ilja Ivaninpoika Purmonen ovat veljeksiä. Sinusta löytyy näköjään myös suora verisukulaisuus-yhteys Sanniin: Sanni on sinun "kolmas serkkusi yhden sukupolven yli hypäten" eli third cousin once removed. Tämä yhteys Sanniin syntyy isäsi äidin Anna Purmosen ja hänen takanaan olevien Palviaisten kautta. Sannihan on ollut omaa sukuaan Palviainen.

Private User
4/3/2021 at 7:46 PM

Tässä on se suora verisukulaisuus: Sanni Purmonen > hänen äitinsä Anna Nikolaintytär Palviainen > hänen äitinsä Matrona Grigoreintytär Savinainen > hänen äitinsä Tatjana Ivanintytär Palviainen > hänen veljensä Ivan Ivaninpoika Palviainen > hänen poikansa Vasili Palviainen > hänen tyttärensä Anna Vasileintytär Purmonen > hänen poikansa Johannes Purmonen > sinä Marjatta Purmonen.

Private User
4/4/2021 at 6:54 PM

Mummoni Veera Karhapää oli Sannin kanssa samasta Melaselän kylästä kotoisin ja Sannin kolmas serkku. Veera-mummo halusi usein käydä sukuloimassa Sannin luona. Tuo media-aineisto -osiossa olevs valokuva Veerasta ja Sannista on otettu jollakin 1990-luvun vierailulla Parppeinvaaralla Sannin tuvalla. Minulla on lapsena eli 1970-luvulla ollut suurena aarteena Sannin antama tappuratuppo.

4/9/2021 at 2:33 AM

Löysin aikoja sitten Helsingin kirjastosta kasettinauhan, jossa mamma lauloi niitä hänen omia kalevelatyylisiä lauluja. Löysin sen nauhan haulla Purmonen. Nyt en ole yrittänyt hakea sita. Voi se olla.vieläkin olemasssa. Mammahan oli.viimmeisiä kslevalsisia runoja laulaneita naisia.
Mummoni lauloi samantyylisiä runolauluja. Luultavasti samoja, kun olivat samalta sedulta kotoisin.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion