Hva skjer med kildehenvisninger ved sammenslåing?

Started by Stig Ove Voll on Saturday, March 27, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 14 posts
3/27/2021 at 6:44 AM

Dette er et tenkt tilfelle. Jeg finner Oles dåp i kirkeboken, og knytter denne kilden både til fødsels- og dåpshendelsene. Profilen slås deretter sammen med en annen av Oles profil, men hvor fødselsdatoen avviker - fordi det står noe annet på Oles gravstøtte enn hva presten førte opp i kirkeboken i forbindelse med dåpen. Vedkommende som slår sammen profilen løser datakonflikten ved å velge fødselsdatoen som står på gravstøtten. Hva skjer da med kildehenvisningen jeg har knyttet til Oles fødsel? Forsvinner slike opplysninger idet en datakonflikt løses ved sammenslåing?

Private User
3/27/2021 at 8:20 AM

Dokumenter forsvinner ikke ved sammenslåinger, og hvis du har husket det viktigste når du legger til kilden, nemlig å så hva kilden sier i notat-feltet i tillegg til å krysse av på hva dokumentet er en kilde på, så vil kilden fortsatt vise dine notater og ikke feilaktig framstå som en kilde på hva profilens verdier er.

3/27/2021 at 10:23 AM

Kan ogsaa være to forskjellige profiler... jeg har også sett mange rare tollninger av kirkebøkene. Og rare nedtegninger. Bl.a. ble mellomnavnet Caroline til ; Latrine...

3/29/2021 at 8:34 AM

Her kan det være snakk om hvilken tidsperiode. I eldre kirkebøker og eller klokkerbok kan det bare være oppført dåpsdato. I noen tilfeller kan det forekomme fødselsdato, men her må du lese teksten nøye. Hvis du oppdager ulike datoer kan det hende at noen vet fødselsdato. Det riktige her er at du bruker datoen på gravstøtten som fødselsdato og datoen fra kirkeboken som dåpsdato. Fødselsdatoen er her en tilleggsopplysning som mest sannsynlig ikke kommer frem i offisielle dokumenter. Kildehenvisningen blir stående som dåpsdato og forsvinner ikke da det er en offentlig dato i ett offentlig dokument. Mvh Jan Lie

3/29/2021 at 8:55 AM

Bjørn forsto spørsmålet, som var av teknisk art og handlet om kildehenvisninger i Geni ved sammenslåinger av profiler, og ga et aldeles utmerket svar.

3/30/2021 at 5:32 AM

Jeg har en mormor som løy på alderen, hun ville være yngre enn hun var. Fødselsattesten viser rett dato, på gravstøtten er det feil. Hun er på gravstøtten akkurat 2 år yngre enn i virkeligheten.

Private User
3/30/2021 at 5:40 AM

Vera, - nå dikterer man sjelden selv hva som skal stå på gravsteinen, så det er derfor ofte feil på dem, - mange har ingen nære når man dør, og om det er noen så har de nok å tenke på.

Kjenner noen som fikk ført feil fødselsår på faren, selv at man allerede den gang fikk tilsendt korrektur, så ble feilen oversett.

3/30/2021 at 5:59 AM

Det er nok rett som du sier, Bjørn. Gravstenen er en kilde som også må ettergås. Men hvordan er det egentlig, når man skal føre kildehenvisning til eksempelvis en dødshendelse i Geni, og man har to kilder (kirkeboken og gravstenen) som oppgir to forskjellige verdier? Begge verdiene vil jo ikke umiddelbart vises. Benytter man da notatfeltet og en forklarende test i "om meg"?

Private User
3/30/2021 at 7:22 AM

Min bestemor ble innfødt i kirkeboka som født i 1888. Men da hun flyttet til en annen kommune og fikk barn der ble fødselsåret satt til 1889. Og det året ble senere brukt i alle offentlige sammenheng, samt på gravsteinen.
Denne endringen har jeg lagt inn i feltet "om" som merknad.

Private User
3/30/2021 at 12:44 PM

Ja, det er derfor jeg stresser at du bruker notat-feltet som kommer fram når du krysser av for hva en kilde er for. Dette vises som source information eller som Note når du velger View Facts arkfanen på kilder.

Se eksempel på min tippoldemor som jeg slet mye for å finne foreldre på - fordi på dåpen til min oldefar sto hun som Pedersdatter - sannsynlig av en forvirret prest som ikke helt skjønte nye navnetradisjoner der farens etternavn skulle brukes, - han het Pedersen ;-)
Under View Facts ser du hva de forskjellige kildene sier, og der også forskjellene.

Anne Johanna Svendsen

Private User
3/30/2021 at 12:46 PM

Ellers er det selvsagt lurt å vise til forskjeller i Om feltet. Der kan du skrive det mer folkelig enn tørre fakta.-

3/31/2021 at 6:02 AM

Veldig flott "mal" på kildehenvisninger, Bjørn. Det som undrer meg litt, er hvorfor det ikke er mulig å få vist kilder kronologisk i denne visningen. Det ser ut til at de vises i den rekkefølgen de blir lagt inn. Det samme gjelder dokumenter. Jeg har i alle fall ikke funnet noen funksjon som lar meg sortere de.

4/2/2021 at 3:15 PM

Nå føler jeg meg veldig dum. Har savnet et felt for notater når datoer, navn eller annet kan variere. Jeg har brukt "Add more information" for å lage linjer med info for alternative navn, datoer etc. Her skriver dere om feltet "om" ? Hvor finner en det ?

Private User
4/2/2021 at 3:43 PM

Feltet "Om" står under "lappen" Oversikt og over Nærmeste familie.

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion