Anders Johansson (Slungare) - Förväxling med soldat Anders Johansson Siungare?

Started by Karin* Anette Desirée Granqvist on Saturday, January 30, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 15 posts
1/30/2021 at 10:57 AM

Jag tror att denne Anders Johansson är förväxlad med soldat Anders Johansson på rote 102 Siungare.

Soldat Anders Johnsson Siungare kommenderades till Nymünde 28 maj 1710 enligt Generalmönsterullan för samma år. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028741_00308#?c=&m=&am...

I mantalslängden för Kopparnäs år 1710 står hustrun Barbro Siungare, vilket var densamma som Anders Siungares hustru. Anders Siungare är borta det årets mantalslängd. Däremot finns Anders Johansson som är denna profilen står i Kopparnäs, hemma med hustrun på hemmanet. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001804_00008#?c=&m=&am...

Jag tror sålunda att Anders Johansson i Kopparnäs har förväxlats med soldat Anders Johansson Siungare och därmed getts soldatnamnet.

Private User
1/31/2021 at 12:16 AM

'Din' profil Anders Jonsson slogs samman med Anders Johansson Sjungare under 2018.
Det har ändrats så mycket sedan dess så att det inte går att återställa automatiskt.

Kontakta mig om du behöver hjälp att bryta felaktiga förbindelser.

Private User
1/31/2021 at 5:31 AM

Hej!
Jag står visserligen med som "ansvarig", men det är ingenting jag rår över.
Enligt egen forskning är Anders Johansson född 1664 och död 1752 och var inte soldat.
Överkurs: Anders Johanssons andra hustru hette Malin Andersdotter inte Johansdotter. Tyvärr står det Johansdotter i vigselboken, måste vara en felskrivning då föregående hustru hette så. I flera av barnens födelsenotiser står det Malin Andersdotter. Hon var född i Sjulsmark 8 1673 död 1742 i Kopparnäs.12.
Geni går tyvärr inte alltid att lita på.
Birgitta

Private User
1/31/2021 at 7:12 AM

Hej Igen!
Gick in i Husförhörslängden Piteå landsförsamling (BD) AI:1 (1720-1749) Bild: 47 Sida: 86 och där finns "Kopparnäs Solldaternas hustrus och barn tillika med inhysesfolket" namnet Siungare. Dessutom en Malin Johansdotter, överstruken förmodligen död. Det verkar som om Genis uppgifter Om Anders Johansson är lite "gott och blandat".

Birgitta

2/1/2021 at 12:21 PM

Hej,

att Malin hette Andersdotter i efternamn förklarar varför jag inte hittade hennes pappa i Sjulsmark, för jag letade efter en Johan.

Jag letar nu i arméns rullor före 1690 och har endast hittat en Olof Siungare, ingen Anders Johansson. Än.

Det verkar konstigt att Anders skulle ha blivit soldat på äldre dagar ex efter 1710... Men det kan ju vara fallet.

Kopparnäs 12, senare nr 13 Bertnäs, var ju makens hemman. Att Malin står bland soldater, inhyse kan förstås som att hon faktiskt var inhyse,frågan är hos vem.

Soldat Siungare hade åren 1720-1749 en moder Karin född 1688, så det var ju i alla fall inte Anders som gömde sig bakom det soldatnamnet de åren i alla fall.

Det är bara att leta vidare, i alla fall utesluta uppgifter vidare.

Karin

2/1/2021 at 12:25 PM

Och jag har honom inte heller som soldat Siungare. För jag hittar inte honom som soldat, jag har då inte hittat honom än som det. Ett par Siungare, ja, men ingen Anders Johansson.

Och hans första hustru var Kierstin Johansdotter.

Karin

2/4/2021 at 5:37 AM

Jag tror att soldat Anders Johansson Siungare dog i Nÿmünde 1710 dit han jämte flera andra blev kommenderad 28 maj. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054627_00084#?c=&m=&am...

För redan år 1711 är en annan soldat på rotet; Anders Olsson Siungare. Anders O. är fortfarande ogift 1715. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028742_00554#?c=&m=&am...

Anders Olsson Siungare blev korpral 1715 och roterades då till rote nr 93 (Tiåck i Öjebyn.), korpral Anders Tiåck.

Ingen Anders Siungare är heller korpral under tiden för Stora nordiska kriget.

Anders Johansson på denna profilen har därmed troligast ingenting att göra med Anders Johansson Siungare, utan hette då endast Anders Johansson.

Karin

Private User
2/7/2021 at 2:37 AM

Så är det. Anders Johansson och Malin Andersdotter är mina anor 8 generationer bort. Släktingar bor fortfarande kvar i det som förr kallades Kopparnäs 13. Nu är det Per Daniels gården på Bertnäsvägen 13 i Bertnäs, Norrfjärden (BD).

Kan möjligen Bo-Arne Östborg se till att skilja Anders Jonsson Siungare från Anders Johansson vore det jättebra. Jag har i så fall allt underlag för Anders Johansson och Malin Andersdotter.

Private User
2/7/2021 at 7:30 AM

Private User, hur mycket av de befintliga kopplingarna till profilen hör till Anders Johansson och hur mycket hör till Anders Sjungare?
Revidering kommer ju att kräva bortkoppling av en del och återskapande av annat och det gäller att välja vad som kräver minst arbete.

2/7/2021 at 9:48 AM

Nu svarar jag också Bo-Arne.

Anders Johansson Siungare dog troligast i Reval eftersom han blev ersatt redan år 1711. Unge Anders Johansson Siungare var född 1689. På rote Siungare sattes Anders Olsson (Siungare) som blev korpral i Öjebyn år 1715. På rote Siungare sattes då Hans Carlsson Frisk in, men han dog 1718 i Strömstad av sjukdom. Rote Siungare var sedan vakant fram till år 1720.

Så denne Anders Johansson har ingenting att göra med unge Anders Johansson Siungare.

Det skulle då gå att bara ta bort "Siungare". Alla barnen i profilen verkar ha Anders Johansson och Malin som föräldrar. Och unge Anders Johns Siungare som han hette, verkar inte ha haft några barn.

2/7/2021 at 9:53 AM

Ja, jag vet var Kopparnäs nr 13 ligger Birgitta, Jag var till Kopparnäs ifjol sommar och tittade på alla hemman där som min släkt kommer ifrån. Jag var dock inte in på gårdsplanen till PerDaniels alls, men jag stoppade deras hund från att springa ut i vägen. Jag var istället till Nybärget/Kopparbergs som ligger snett emot PerDaniels och fick en omvisning av gården av sonen till damen som nu äger det. PerDaniels hette ju Bertnäs förr, precis som byn, men män på hemman har ofta haft en vilja att döpa om hemmanen efter sitt eget namn. Men jag använder hemmansnamnen som uppstod vid tiden för stamhemmanens etablering.

Private User
2/8/2021 at 12:24 AM

Då har jag bara tagit bort Sjungare från hans namn och ändral hustrun Malin till Andersdotter. Jag har även låst Anders Johanssons namnfält för att förhindra förväxling.

Den som vill ha Anders Sjungare på Geni får lägga upp en ny profil med föräldrar och ev. hustrur, barn.

Private User
2/8/2021 at 1:53 AM

Bo-Arne! Jättebra att du fixade till Anders Johansson. Jag har fortfarande inte uppdaterat mitt släktträd så att jag även i det får en träff med dig. Lite kul är det eftersom DNA-träffen går via en1500-tals ana.

Karin! Även du och jag är ju släkt, på lite närmare håll än släktskapet med Bo-Arne. Jag kom nyss på att jag för ett tag sedan drog ut en kopia från din hemsida på "Nr 13 Bertnäs". Det var i samband med att jag hjälpte till med Bya-bladet (Älvsbyforskarnas tidning), där jag bidrog med lite om min fm f, Johan Öberg som flyttade till Älvsbyn från Bertnäs 13. Om du vill kan du få en digital kopia av Bya-bladet. Gäller även dig Bo-Arne.

Birgitta
birgitta(at)neregard.se

2/8/2021 at 2:50 AM

Hej,

tack Bo-Arne. Jag kan även skicka min lilla utredning om soldaterna i Kopparnäs under Stora nordiska kriget så du verkligen ser hur det ser ut.

Ja tack, skicka mig gärna en digital kopia på Bya-bladet. Jag skriver min e-postadress i ett meddelande till dig här på Geni.

Mvh, Karin

Private User
2/11/2021 at 12:23 AM

Karin! Min mailadress finns längst ner i mitt senaste svar. Skicka ett OK till den så får du Bya-bladet! Birgitta

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion