Gregers Birgersson (Folkungaättens oäkta gren) - Biskop-Arnö kan det vara en offer gåva från sin får Birger Jarl

Started by Bengt Olof "Niklas" Strömberg on Wednesday, September 25, 2019
Showing all 4 posts
9/25/2019 at 2:39 PM

Birger Jarl dog troligen i eller närheten till Klosterkällan på länken eller så drunknade han i lacus Värnen i/vid gälen på fisk formade lacus Värnen. http://www.skaraborgsleder.se/vandring/se_vandring_mariestad_stenhu...
Något som är intressant är Birgers förstfödde son som blir ägare till En ö som har formen som ett öga som finns i Lacus Mälaren. Namnet på vikingatiden lär har varit Mimersbrunn. En brunn där många av Sveriges invånare likt universitetet studenter får sitt vatten ifrån där vettet rinner in. Brunnen Oden offrade sitt öga i. Namnet på ön är i dag Biskop-Arnö. Mimer var en jätte och för honom var lacus Mälaren en vatten källa med rikt tillflöde på vatten.
Jag hoppas att du förstår att svaren skrevs ner långt senare då namnen på platsen inte var känd längre när protestanter försökte att kväsa katolicismen i Sverige under Vasa ättens hårdförda linje.
Birger var en väldigt kristen person. Hans förstfödda Greger har troligen samma mamma som de andra barnen men för bara för att han föddes före äktenskapets förpliktelse gav de bort honom som en offergåva till Jesus tjänst. Troligen den person som i Jan Guillous böcker är Arn men i fel ordning då boken är en påhittad berättelse med vissa sanna fakta i.
Möjligen försökte Birger kompensera botgöringen genom att ge honom Odensöga. Om jag har för mig rätt så läste jag någonstans att vapenskölden är kluven i tre delar Fader Sonen och den heliga anden. Det ena röda fältet är Jesus blod och det andra är sitt eget det gula är ljuset som solen det mörka blå ville man inte ha med utan lämna bakom sig. Det var så man begravdes i de gammla gravarna vid Varnhem. Även dagen efter döden så skall man se dagen gry "ett Evigt liv".

Private User
9/26/2019 at 5:02 AM

Hej Bengt Olov.
Det är bra att du funderar kring detta.
Mvh Bengt

9/27/2019 at 12:42 AM

Hej Bengt Olof
Heder till din forskning !!!
MVH Paul

9/30/2019 at 12:40 PM

jag har med stöt på att en av dem var mor Gregers, men att det var den sista han var gift med ?? märkligt nog, menar du då att Ingeborg är mor då?? gärna ett svar, vore ju roligt att få. åsa

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion