Albrecht van Egmond, heer van Kenenburg - Albrecht en Sara van Brederode: een kinderloos huwelijk

Started by Marianne Ootjers on Monday, September 16, 2019
Showing all 9 posts
9/16/2019 at 3:36 PM

In diverse stambomen zie ik dat men aanneemt dat Albrecht en Sara van Brederode kinderen hebben gekregen. Vermoedelijk komt dit doordat er een Albert van Egmond, overleden voor 1599 is, waarvan het onbekend is wie zijn vrouw is. De vader van Egmond heette Jan. Wat wel bekend is, is dat deze Aalbert meerdere kinderen heeft gehad. Veel mensen nemen daardoor aan dat Albrecht en Aalbert dezelfde persoon is. Dit kan echter niet. In diverse bronnen en documentatie over Albrecht en Sara van Brederode wordt continue vermeld dat deze een kinderloos huwelijk hebben gehad. Dus de kinderen die ook bij deze stamboom worden geplaatst kloppen niet. Dit zijn de kinderen van Aalbert Jansz van Egmond van Meerestein en N.N., en dus niet van Albrecht Jansz van Egmond van Meerestein. Wie deze Aalbert Jansz van Egmond van Meerestein nu precies was, en wie zijn vader Jan was, is nog onduidelijk. Ik ben momenteel bezig om te onderzoeken of die informatie nog boven water te krijgen is.

9/17/2019 at 4:16 AM

Marianne,

Ik weet niet of ik jouw commentaar hierboven helemaal goed begrijp.
Wat ik nu begrijp is dat er eigenlijk nog een Aalbert Jansz van Egmond van Meerestein toegevoegd zou moeten worden overleden voor 1599 gehuwd met N.N. en dat de kinderen omgehangen zouden moeten worden naar dat echtpaar.
Klopt dat?
Blijkbaar is het patroniem van Albrecht ook Jansz. Hebben Albrecht en Aalbert dezelfde vader? Is er iets bekend over hun moeders?

9/17/2019 at 4:16 AM

Marianne Ootjers,

Zie hierboven.

9/17/2019 at 7:02 AM

Dag,

Voor zover ik kan achterhalen heeft Albrecht (die met Sara van Brederode was getrouwd), nooit een broer gehad genaamd Aalbert. En hoewel zowel Albrecht en Aalbert beide een vader hebben die Jan heette, denk ik niet dat hun vader een en dezelfde man is. De naam Jan in de Egmond familie kwam veel voor, dus ik denk dat Aalbert en Albrecht niet direct gerelateerd aan elkaar zijn.
De moeder van Albrecht is bekend, dat was Emelia van Grombach. Naast Albrecht had zij -samen met Jan van Egmond- nog twee andere kinderen; Frederik en Anna. De moeder van Aalbert is -vooralsnog- onbekend.

Wat er dus zou moeten gebeuren is dat er een nieuwe stamboom gemaakt moet worden, die vooralsnog begint met Jan van Egmond (data en vrouw onbekend), met een zoon genaamd Aalbert Jansz van Egmond van Meerestein (overleden ca. 1599, vrouw onbekend) en mogelijk een tweede zoon genaamd Willem Jansz van Egmond (overleden voor 1599, getrouwd met Grietje van Vliet). De kinderen die nu als de kinderen van Albrecht en Sara worden gepresenteerd, moeten dan inderdaad vervolgens uit die stamboom gehaald worden, en geplaatst worden als de kinderen van Aalbert en N.N.

Ik ben bezig met te onderzoeken wie deze Aalbert Jansz van Egmond en zijn vader Jan van Egmond is, maar de zoektocht gaat moeizaam. Ik heb wel een vermoeden wie deze Jan van Egmond kan zijn, maar dan moet ik eerst kunnen verifiëren of hij kinderen gehad heeft.

Hartelijke groet,
Marianne Ootjers

P.S. excuses als het een tikkeltje onduidelijk is, ik vind het nog redelijk lastig om schriftelijk uit te leggen.

9/17/2019 at 10:30 AM

Marianne Ootjers,

Dank voor de aanvullende uitleg. Ik zal de benodigde profielen aanmaken om de kinderen om te kunnen hangen en dan de kinderen omhangen.

9/17/2019 at 10:48 AM

ik heb een nieuwe boom aangemaakt voor Aalbert Jansz van Egmond van Meerestein

9/18/2019 at 4:57 AM

Dag Job,

Super, dank u wel voor de moeite!

Nog als laatste; de vader van Albrecht is Jan van Egmond. Volgens deze stamboom heeft hij twee halfbroers; Anthonius en nog een Jan van Egmond. Echter, de bronnen er op hebben nagekeken, blijkt Anthonius een volledige broer van hem te zijn, en de andere halfbroer Jan heeft nooit bestaan. Ik vermoed dat de verwarring is gekomen daar zij in de bronnen vermeld worden met een 'zie vervolg pagina' melding erachter, waarbij later uitgebreider op deze twee figuren wordt ingegaan. Het kan hierdoor lijken alsof het om twee verschillende personen gaat.

Met hartelijke groet,
Marianne Ootjers

9/18/2019 at 5:27 AM

Marianne Ootjers,

Ik denk dat Private User dat het best kan oplossen. Zij beheerd het profiel van die Jan.
Als je bronnen hebt zou je die dan s.v.p. ook bij de profielen willen toevoegen. Een linkje bij de beschrijving helpt al. Geni heeft ook een systeem om bronnen toe te voegen, maar dat is wat lastiger (zie https://media.geni.com/p13/2a/8c/08/dd/53444847edb3826a/geni_bronne... maar heeft wel als voordeel dat de bron dan in Geni is vastgelegd en niet meer afhankelijk is van een bron die later misschien niet meer teruggevonden kan worden.

9/18/2019 at 5:46 AM

Dag Job,

Dank voor de naam en het advies! Ik neem contact met haar op.

Vriendelijke groet,
Marianne Ootjers

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion