Katariina Martta Romanov (Of Skavronskaya) - hatara todiste ehkä.

Started by Private User on Friday, June 14, 2019
Problem with this page?

Participants:

Showing all 10 posts
Private User
6/14/2019 at 11:45 AM

Ohessa kuva, jonka olen löytänyt muistaakseni jostain netistä,ja jossa on repaleinen teksti osittain tuhoutuneesta kirkonkirjasta . Siihen on ilmeisesti myöhemmin tehty lisäys, jossa mainitaan keisarinna Katarina 1. ja hänen tyttärensä Elisabet.(Itse en vielä jaksa uskoa tuohon tarinaan ennenkuin saadaan lisätodisteita.) Olisin mielummin laittanut kuvan tänne keskusteluun, mutten osannut siirtää tähän kuvia; saa siirtää tai poistaakin, mikäli katsotaan, ettei se ole sopiva Geniin, jossa tiedon täytyisi olla vakuuttavaa ja todistettua.

6/14/2019 at 12:40 PM

Hei, Tiedän kyllä tuosta sukupuusta. Siitä on kirjoitettu Paikkalan kirjassa, johon on viitattu Katariina Martta Romanovin profiilissa Empress of Russia Katarina I Алексеевна Romanova. Tiesin tuosta legendasta ja kastekirjan sukupuusta kun tutustuin Geniin viime vuonna. Silloin profiilin Katariina oli tosiaan laitettu Pietari Suuren toiseksi vaimoksi. Lisäsin sitten oman kommenttini profiiliin ja tiedot Paikkalan kirjasta ja Juhan blogista, joissa tästä asiasta on keskusteltu, mutta en tehnyt muuta. Myöhemmin sitten joku muu on irroittanut profiilin Katariinan Pietarista ja Pietarin toisena vaimona on nyt ihan eri Katariina Skavronskja. Ilmeisesti se on MP:nä, joten ei voi edes muuttaa. Kannattaa tutustua Paikkalan kirjaan, jos jostain saat sen käsiisi. Sukupuu on 1693 Kuopion kastekirjassa, mutta todennäköisesti tehty myöhemmin. Kuka sukupuun on tehnyt ja milloin, siitä ei ole tietoa. Ei ainakaan viime aikoina kirjoituksesta päätellen. Tässä linkit kastekirjan sukupuihin (2 sivua)
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/syntyne...
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuopio/syntyne...
Jälkimmäisessä tosiaan lukee keisarinna i Ryssland. Kastekirjaan piirretty sukupuu ei ole virallinen lähde eikä käy todisteeksi , mutta voihan nuo linkit profiiliin laittaa mielenkiintoisena seikkana selvityksin, että tällainenkin olemassa. Pietari Suuren vaimon syntyperästä on vain vähän tietoa, joten kukapa tietää vaikka Katariina taas joskus pääsisi Pietarin vaimoksi. Kauhasen suku on myös oma sukuni ja Katariina oli esi-isäni siskon pojan tytär, joten mikäpä sen mieluisampaa kuin että hän olisi ollut tsaaritar Terveisin Raila

6/15/2019 at 12:20 AM

Korjaus edelliseen: Kauhasen sukuun kuuluvaa profiilin Katariinaa ei ole Genissä koskaan yhdistetty Pietari Suuren puolisoksi. Tämä tieto on mainittu vain profiilin yleistiedoissa ja on todennäköisesti legendaa. Pietari Suuren puolisoksi on Genissä aina yhdistetty toinen Katariina Skavronskaya, mahdollisesti liettualainen. Kumpi sitten on oikea, en tiedä. Mutta nyt tämä Pietari Suuren puoliso Katariina on kuitenkin Master Profiili, joka on hyväksytty ja sitä ei voi muuttaa.

Private User
6/16/2019 at 8:51 AM

Hei Raila, sukulainen, minullakin Katariinaan sukulaisuus kulkee samaa kautta, kapteeni Johan Argillanderista (Lyytikäinen lie molempien meidän esivanhempi? Minulla Matts/ Matti, joka oli naimisissa Ulrica Marinin kanssa.)
Olen tutustunut tuohon Paikkalan kirjaan, sieltä ehkä olen kuvankin ottanut, en ole varma. Kiitos noista linkeistä myös.
Olen lueskellut Katarina 1.:n tarinaa monesta lähteestä, ja jättäähän se tilaa tällaisellekin mahdollisuudelle teoriassa , kaiketi.

Tokihan ylipäänsä on oltu paljonkin balttien kanssa tekemisissä, kun valtion itäiseen osaan ja Savoon siirrettiin upseeristoa muualta. Tällainen oman suvun legenda on kyllä lisännyt kiinnostusta historiaan paljonkin. Tuossa hiljattain ilmestyneessä Simon Sebagin Romanovit- kirjassa on hurjia tarinoita Katarinastakin. Ei aina niin ylevää luettavaa...

T. Tiina

6/16/2019 at 11:13 AM

Kapteenin kautta ollaan sukulaisia ja jos tuo Matti Lyytikäinen on Pielaveden Lyytikäisiä, niin sitten ollaan sitäkin kautta ja ties mitä muuta kautta. Lyytikäisten sukuseuralla on sukukirjahanke ja ammattisukututkijan mukaan Kuopion, Karttulan ja Pielaveden Lyytikäiset olisivat samaa sakkia eli yhteinen kantaisä löytyy.
Minä taisin myös lukea tästä Katariinasta ensin Paikkalan kirjasta ja innostuin kovasti, vaikka Paikkala ei ottanut kantaa Kauhasten puolesta jos ei jyrkästi toiseenkaan suuntaan. Toisaalta tsaarittaren syntyperästä on kai aika vähän selvää tietoa. Se on nyt Genissä mika sinne on laitettu. Onko oikein, en tiedä.
Mielestäni tähän Kauhasten Katariinan profiiliin voi laittaa tämänkin legendan kirkonkirjaliitteineen, kunhan toteaa sen legendaksi, jonka todenperäisyyttä ei ole voitu varmistaa. Profiilikuva on nyt ihan ok. Nimi profiilissa on Katariina Martta Romanov. Se pitäisi kyllä vaihtaa Katariina Argillanderiksi.
terv Raila

Private User
6/17/2019 at 1:53 PM

6.5.1762 Pielavedellä syntynyt Matti Pekanpoika on 4 isoisäni ( Ulrica Marinin puoliso, joiden tytär, Maria Matintytär on esiäitini. Jos huolitte Lyytikäisten sukukirjaan mukaan, niin tiedot saa genistä ja minulta.
Olemme teettämässä samanlaista tutkimusta myös, lähinnä Malisista, ja Pekka Petter Malisesta, joka oli Maria Lyytikäisen poika.

T. Tiina

Private User
6/17/2019 at 2:06 PM

Löysin tänään taas kirjan, ( taisi olla jotain " Venäläisiä vaikuttaja- naisia" tai vastaava nimeltään.), jossa sivuttiin Katarina ( Jekaterina) Marfa Skavronskajaa, mainiten hänet " liettualaisen talonpojan, Samuel Skavronskyn tyttäreksi ". Tuskinpa varmuutta saadaan, ellei sitten jollain uusimmalla geenitekniikalla, jos joku tarpeeksi autoritäärinen tutkijataho innostuisi aiheesta,

6.5.1762 Pielavedellä syntynyt Matti Pekanpoika on 4 isoisäni ( Ulrica Marinin puoliso, joiden tytär, Maria Matintytär on esiäitini. Jos huolitte Lyytikäisten sukukirjaan mukaan, niin tiedot saa genistä ja minulta.
Olemme teettämässä samanlaista tutkimusta myös, lähinnä Malisista, ja Pekka Petter Malisesta, joka oli Maria Lyytikäisen poika.

Terv. Tiina

6/18/2019 at 2:06 AM

Luulen että ilosta kiljuen ottaisivat Lyytikäisen sukukirjaan mukaan. Genissä on niin paljon enemmän tietoa Pielaveden Lyytikäisistä kuin sukuseuran sivulla näyttää olevan, varsinkin nuoremmissa sukupolvissa ja sinä olet vielä suoraa sukua. Lyytikäiset sukuseuran sivuille voi jättää kommenttikenttään tietoa sukuseuralle ja rekisterinpitäjälle. Sinne pääsee vaikka ei olisi sukuseuran jäsen. Linkki keskustelusivulle on https://sukusivut.com/wp/?page_id=840 ja siellä alimmaisena on se kommenttikenttä, johon voi laittaa kysymyksiä ym. Vastaaja Reijo Lyytikäinen on käsittääkseni ainakin ollut kirjatoimikunnan puheenjohtaja ja pitänyt sukurekisteriä, Olen jo pudonnut kärryiltä tässä kirja-asiassa, en tiedä missä vaiheessa se on. Mutta voit kysyä haluavatko Pielaveden Lyytikäisistä täydennystä ja jos, niin mitä pitäisi tehdä. Nythän on se sääntö, että elossa olevien pitää antaa kirjallinen suostumus että saa julkaista sukukirjassa. Terveisin Raila

Private User
6/19/2019 at 1:55 AM

Kiitos linkistä, Raila,
Hyvää Juhannusta!

Tiina

6/19/2019 at 2:44 AM

Hyvää Juhannusta sinullekin! t Raila

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion