Detta projekt

Started by Per Anders (PA) Johannssen on Monday, November 13, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 4 posts
11/13/2017 at 1:58 AM

Har idag sett att det startats ett antal lokalitets-projekt. Det föranleder några stillsamma funderingar.

Just det här med ett lokalprojekt för Stockholm riskerar att bli väldigt stort och därmed väldigt svåradministrerat.
Små lokala projekt tror jag går att hålla ordning på, men det här kan bli knepigt.

Vi har här på Geni sett några stora projekt. Bland de större jag känner till är präst-projekten. Där är det väldigt många inlagda profiler, och ganska många projektmedlemmar. Och åtminstone i det svenska prästprojektet var det när jag (för ganska länge sedan) senast tittade in där ganska stor oordning.

Några av de större projekten med god ordning här på Geni är apoteksprojekten (i Sverige och Finland).

För att det ska bli ordning tror jag det krävs några saker:
1) Ett uttalat syfte med projektet, där det är definierat vilka profiler som ska vara kvalificerade för att få vara med.
2) Ett högst begränsat antal projektmedlemmar, varav åtminstone några är verkligt engagerade.
3) En bra struktur inom projektet.

Jag måste erkänna att jag är aningen skeptisk till ett projekt som riskerar att bli ohanterligt stort. Men givetvis hoppas jag att det ska gå att genomföra det här projektet ändå.

Per Anders (PA)

11/13/2017 at 12:20 PM

Spåren förskräcker.
Titta bara på det svenska prästprojektet. Ytligt sett ser det snyggt och välordnat ut. Men tittar man närmare ser man att det finns närmare 5.000 profiler inlagda i projektet. Men av dessa knappt 5.000 profiler finns endast omkring 1.500 inlagda i den inledande ordnade förteckningen.
De nästan 5.000 profilerna är förtecknade i den ordning de lagts in i projektet. Det betyder att det är ett jättejobb för någon eller några att leta upp de cirka 3.500 icke förtecknade profilerna och lägga in dem i den inledande förteckningen. Vem ska göra det jobbet? Och det jobbet behöver göras om med jämna mellanrum!

Att det blivit så här i svenska prästprojektet beror på att var och en som är medlem i projektet har rätt att lägga in profiler i projektet. Men uppenbarligen är alla medlemmar inte lika intresserade av att även sköta inläggningen i förteckningen. Och ju fler medlemmar som finns desto större blir det här problemet.

Problemet är alltså i det närmaste oöverstigligt stort redan i ett projekt på 5.000 profiler.
Hur ska det då se ut i ett projekt som har potential att innehålla omkring 2 miljoner profiler. För så många skulle det (teoretiskt) mycket väl kunna bli om man räknar folk som fötts i, bott i eller dött i Stockholm.

Det jag är så tveksam till är just ett så stort projekt som "Stockholm". Det har även bildats lokalitet-projekt om mindre städer. Dessa mindre-ort-projekt är jag inte lika skeptisk till. De kanske är möjliga att hantera. Men även där behöver projekten ha klara syften och avgränsningar.

Per Anders (PA)

11/13/2017 at 11:51 PM

Det första intrycket jag får är att man överger släktforskningen till förmån för hembygdsforskning.

Geni erbjuder redan möjligheter att lägga in data om olika bosättningar för de enskilda profilerna/personerna. Är man noga med dessa data för födelseort, doport, vigselort och var olika barn föds, och döds- och begravningsorter så håller man kvar släktforskningen. Bara tanken på att en person var verksam på många orter och ska anslutas till alla de olika "Lokalitets"-projekten skrämmer mig. Bara tanken på apotekarna, som flyttade runt i hela Sverige och Finland, ska anslutas till varje ort där de var verksamma, skrämmer då de skulle anslutas till varenda ort de arbetat på. De kommer att "dränkas i projekt". I stort sett alla apotekare skulle anslutas till Stockholms-lokaliteten enbart av den anledningen att de 1-2 år innan de avlade apotekarexamen studerade i Stockholm. Vanligt var att de sedan arbetade på flera orter för att spara ihop medel för att kunna försörja sig och skaffa ett eget apotek.

Mycket av den informationen ryms redan idag i OM-rutan, så att de släktforskare som är intresserade kan fokusera på den enskilda apotekare och hans familj. I projektet "Svenska Apotek 1500-1921" finns en närmare anknytning till "hembygdsforskningen", men fortfarande en knytning till släktforskningen, då apotek förr kunde ärvas och även handlas med. Där finns möjligheter för släktforskare att gå vidare till bouppteckningar och familjebildningar m.m.

Jag tror alltså att det är viktigt att tydligt skilja på hembygdsforskning och släktforskning.

Ett annat väldigt omfattande Geni-projekt är Mormon-projektet med underprojekt. Där har släktforskningen varit i fokus och varit intressant för oss nordeuropéer som lämnade någon hembygd för Utah. Eftersom månggifte var tillåtet blev släktforskningen väsentlig och där kunde vi svenska, norska och danska släktforskare bidra med de nordiska anorna. Männen kunde i USA få barn med 3-4 kvinnor. Ibland upp emot 60-talet barn, som självklart varit mer intresserade av anorna än exakt vilket by eller stad anfäderna kom ifrån.

Agnet

5/24/2022 at 8:12 PM

I found a Noteables for Stockholm Sweden if anyone can add anything.

Emanuel Swedenborg

Billie

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion