NIEUWS-feed voor NEDER-landsche NIEUWS-lezers

Started by Private User on Monday, April 10, 2017
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 1-30 of 97 posts
4/13/2017 at 1:09 AM

"NIEUWS-feed voor NEDER-landsche NIEUWS-lezers" schrijft men in ABN-Nederlands:
NIEUWS-feed voor NEDER-landse NIEUWS-lezers (met een s, niet sch!)
Ook "roomsche" schrijft men met een 's' in plaats van 'sch'....

Indien men in Geni een nederlandse sub-site wil openen, moet men eerst zelf goed nederlands kunnen schrijven!

Private User
4/21/2017 at 11:43 PM

Ik weet even niet een beter woord voor feed maar ik ga er een weekeindje op broeien.

Private User
4/22/2017 at 12:13 AM

newfeed is verse aanvoer of verse levering, maar NEWS-feed is NIEUWS-levering, NIEUWS-aanvoer. NIEUWS-voeding.

Voor de taalpuristen de correct vertaling van newsfeed is nieuwslevering, maar nieuwsvoeding mag ook.

Eten is te actief. Dat doe je zelf en levering en voeding is dat is wat je krijgt of toe je komt. Nieuwseten is nieuwe dingen op halen, maar bij nieuwsvoeding wordt de nieuwe dingen gebracht alsof het op een opende band ligt.

Ik ga mij niet wagen aan de Brabantsche of de Friesche vertaling.

Private User
2/12/2019 at 10:39 PM

Jammer genoeg heeft MyHeritage gekozen voor Amsterdam, dus het lijkt er op dat wij Hollands of Amsterdams dienen te praten op 6-8 september. Overigens ik hoop jullie allen te zien daar. Zie https://live2019.myheritage.com/ als er nieuws is over Geni voor de Nederlandse Geni gebruikers, dan zal Mike die daar vertellen.

Overigens Herman Brood heeft zijn laatste uren in het Hilton Hotel door gebracht. Hij is gestorven op 11 juli 2001 om 13.28 uur.

2/12/2019 at 10:48 PM

Ik heb geen Holland accent ,mischien wel te horen dat ik uit Limburg kom,maar gelukkig ,spreek ik ABM.

Private User
2/13/2019 at 3:27 AM

Roy Huijer als je tijd hebt in je agenda dan hoop ik je te zien op 6-8 september 2019 in Amsterdam. Alle vragen die je wil stellen over DNA testen kun je daar live stellen.

Ag dit is tog goed om te hoor dat julle Nederlanders, julle ook oor "anglesismes" (die direkte vertaling van n Engelse woord) bekommer. Ons Afrikaanssprekendes sal ook maar se "nuus voering" Dit beteken om so bietjie bietjie nuus beskikbaar te stel.

Private User
2/20/2019 at 10:17 AM

Martin Andreas Karl (Dries) Potgieter Ons gebruik Engelse woorde en Nederlandse woorde saam.

2/20/2019 at 12:13 PM

Zuid-Afrikaanse gebruijkers van mijn ouderdom zijn degelijk geschoold in Nederlands. Daarom kunnen wij mekaar verstaan.

Er bestaat echter verschillen in het betekenis van zekeren woorden, die verschoning behoeft van Nederlanders die deze posts las.

Groetnis

Private User
2/28/2019 at 1:50 PM

Het verstaan is niet het probleem, het meer dat je geschoold dient te zijn het Nederlandse van de vorige eeuw om elkaar te begrijpen. En vooral het feit dat de meeste Nederlanders en Afrikaners tweetalig zijn maakt dat wij elkaar nog steeds verstaan.
Maar sommige spreken een taaltje dat niet veel buiten Limburg of Twente verstaan :)

Private User
2/28/2019 at 1:55 PM

Natuurlijk om terug te komen op het onderwerp. Nederlandsche is volgens de historische spelling zoals onze voorouders het schreven en je dient deze spelling te kunnen lezen om nieuwe feiten te leren over onze voorouders De jeugd van gisteren.

3/1/2019 at 9:56 AM

In het oud- en middel-Nederlands zijn mijn geslacht wel ook geschoold, maar niet zo met de jongeren Afrikaners. De jeugd van vandag...

Private User
3/3/2019 at 2:57 AM

De jeugd van vandaag in Holland is ook niet geschoold in oud en middel-Nederlands. Ik denk dat alleen aan de universiteit aan de studenten Nederlands oud- en middel-Nederlands wordt gegeven, maar niet standaard aan iedereen tussen de leeftijd van 12 en 18 jaar. Het is een keuze vak op de universiteit. Tot nu toe word het vak Nederlands aan alle klassieke universiteiten gegeven. Maar niet aan de technische universiteiten. Ooit werd het zelfs aan de universiteit van Harderwijk Nederlands gegeven.

Herman , mijn vyde neefje, Ik wil je wel een grapje vertel. Dit was gebeurd by de slag van bloedrivier. Alle manne is opgekomandeerd en Meester wat de kinderen onderig ook. Hij siet daar erg bezwaard oor want glo dat pen machtiger als de swaard is. Van n '"voorlader" laden schieten weet hij niets. Meester wordt een voorlader in die hand gestopt. en kommandant Pretorius se : "laai meester en skryf later"
Soos die Zoeloes nader beweeg se die kommandant telkens , "julle moet laai manne en dan weer het julle gelaai.

Toe die zoeloes so 30 meter van die laer af is gee die kommandant die bevel: Skiet manne Skiet!!!, Daar by meester het iets vreeslik gebeur , n vreeslike slag, Meester le n paar tree weg en so ook de voorlader. Party van die boere storm na Meester toe en ander wil die geweer gaan optel . Benoud skree Meester" Niet aanraken, niet aanraken , het moet nog seven maal donderen"

3/3/2019 at 11:04 AM

Dank je wel voor dat mopje, Dries.

Private User
3/16/2019 at 2:39 AM

Gratis toegang tot de Ierse archieven vanwege St. Patrick's Day.

Op MyHeritage is tot 20 maart, dus de dag van de verkiezingen de toegang tot de Ierse archieven gratis.

Dus heb je Ierse voorouders of denk je dat je het geluk van de Ieren aan je kant hebt ga dan naar MyHeritage.com en ga zoeken.

Deze bericht is een vrije vertaling van een bericht van Daniel Horowitz namens de Amerikaanse tak van MyHeritage.

Zie https://www.myheritage.com/research/catalog?location=Ireland&ut... voor de directe en gratis toegang.

Private User
3/27/2019 at 4:44 AM

Let op steeds meer Nederlanders veranderen hun achternaam. Zie https://www.nu.nl/opmerkelijk/5808252/steeds-meer-nederlanders-wijz...

Private User
3/27/2019 at 5:03 AM
3/27/2019 at 8:27 AM

Ik lees het en denk nu: als ik Poepjes was, zou ik het in Poepje hebben veranderd, omdat er maar één van mij is. Maar als ik De Dood was, zou ik een bericht willen sturen naar iemand die het verdient: De Dood komt je bezoeken om 8:00 uur op Dinsdag...

Private User
3/27/2019 at 10:17 AM

Soms was het gewoon een bijnaam die een familie naam geworden is. Het is goedkoper om een letter te veranderen, dan een hele andere achternaam te nemen. Maar ik ken dames die bewust getrouwd zijn om hun achternaam kwijt te raken en nog steeds bij hun officiële achternaam genoemd worden bij officiële gelegenheden.

Het is in Nederland heel lastig om een andere achternaam te krijgen. Maar ik ga het proberen. Bij mijn volgende huwelijk ga de naam van mijn vrouw aannemen.

Private User
3/27/2019 at 12:59 PM

Bij mijn eerste huwelijk met dezelfde dame heeft zij mijn achternaam aan genomen.

Ek wil graag nog n mopje vertel van namem. In Nederland het daar n klomp Janne in n
vierverdieping woonstel gewoon. Hulle was almal reeds redelik bejaard. Om hulle van mekaar te onderskei het die ander inwoners hulle Jan Eerste Vloer, Jan 2de vloer, en Jan 3de vloer begin noem.
Jan 4de vloer se vrou met wie hy reeds 50 jaar getroud was is die nag oorlede en dieselfde nag steel hulle Jan 2de vloer se fiets (bicycle) .

Die Dominee hoor van die afsterwe van Jan 4de Vloer se vrou en gaan le n besoek af by die woonstelblok salig onbewus van die probleme wat daar is om hulle te identifiseer . Daar aangekom vra hy waar woon Jan, die person wat hom help vra is dit die een wat laas nag die probleem gehad het.? Ja antwwoord die Dominee.

Dan is dit Jan op die 2e vloer. Die Dominee klop aan die deur en met die oopmaak se hy sommer ook "my simpatie met jou onoorkomentlike verlies' Ja se Jan ons was jare saam van toe ek nog op universiteit was. Ons het ook baie plesier saam gehad maar die laaste jare het dit begin sukkel en was sy nie meer haar ou self nie. Dit is hoofsaaklik omdat die hele woonstelblok se seuns op haar geleer ry het en sommer toestemming haar gebruik het wanneer hulle n behoefte het. Dit sal ook nie help ek kry n jonger model nie want diesefde sal weer gebeur.

Prins Philip Mountbatten, wou sy kinders se van as "Mountbatten" registreer, . Dit het so n probleem geword dat dit in die parlement gaan draai het. Daar is toe besluit dat hulle Windsor`s sal wees.

Hy het toe gekla dat hy die enigste man in die wereld is wat nie sy kinders sy van mag gee nie.

Private User
3/30/2019 at 1:23 AM

Een mopje nu en dan moet kunnen, maar nu voor iets minder luchtiger.

De ondertrouw registers van Amsterdam.
Zie https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoe...

Ik ben gisteren bij een boek presentatie geweest in het archief Amsterdam en de ondertrouwregisters zijn vrij gegeven om doorzocht te kunnen worden. Natuurlijk alleen voor stamboom onderzoek. Maar ik denk echt niet dat iemand die deze Nieuwsfeed leest het voor iets anders gaat gebruiken. Ik verwacht dat het goed leesbaar is voor de Amsterdammers en andere Nederlandstalige.

Private User
5/20/2019 at 9:01 AM

Er is nieuws van MyHeritage DNA testen. Er is een extra optie bij gekomen. Dus als je een test gedaan hebt, dan kun je upgraden van MyHeritage DNA Ancestry test naar MyHeritage DNA Health + Ancestry test. Natuurlijk niet gratis, maar dat is logisch.
En als je een test doet, dan zijn er twee keuzes. De basis test waarbij je alleen test voor afstammeling informatie of afstammeling informatie en gezondheidsinformatie.
Voor het volledige verhaal raad ik aan om te gaan naar de MyHeritage website of te bellen met de nederlandstalige helpdesk van MyHeritage. Let op bellen kan geld kosten. Als er vragen zijn dan kun u deze ook hier stellen.

Private User
8/17/2019 at 1:30 AM

Naast fictieve stam bomen gaat er ook de term komen geisoleerde of losse stamboom.

In het engels is de term "isolated", maar in het nederlands zul je de termen losgemaakt, of los zien, maar ook geïsoleerd.

Hierbij het verzoek als het gemarkeerd is als fictief, los of privé ga dan niet pogingen doen om deze stamboom met de grote gedeelde stamboom samen te voegen.

Ook ga het niet proberen om zo stamboom openbaar te krijgen.

Een goede voorbeeld van zo losse stamboom is de stamboom van je hond of je paard, deze is niet fictief, je hond leeft, maar mag niet en ook nooit samengevoegd worden met de grote gedeelde stamboom van de mensen.

8/18/2019 at 4:14 AM

In het project Nederlandse Handleiding GENI voor dummies staat nu ook een overzicht van recente wijzigingen: https://www.geni.com/projects/Nederlandse-handleiding-GENI-voor-Dum...

8/20/2019 at 6:17 AM

Er is nu ook een overzichtje van de Nederlandse documentatie te vinden op het portaal: https://www.geni.com/projects/Portaal-voor-Nederlandstaligen/4077#B...

Private User
2/20/2020 at 12:07 PM

DNA Onbekend heeft Geni gevonden.

Ik was met een scheef oog TV aan het kijken en mijn oog viel op het feit dat ik een printout van een grafische boom van Geni zag.

Overigens de term bonusdochter vind ik een mooie term.

Showing 1-30 of 97 posts

Create a free account or login to participate in this discussion