Oluf Torsteinsson Synnes (Synes) - Oluf Torsteinssons Synnes far

Started by Private User on Tuesday, January 24, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

I mai 2014 ble Oluf Torsteinsson Synnes koblet fra sin far Torstein Jonsson Synnes

Jeg kan ikke se at grunnen til dette har blitt diskutert noe sted. På profilen til faren Torstein Jonsen Synnes er det sitert fra "I balansepunktet : Sunnmøres eldste historie" en artikkel om "Synnesgodset og Synnesætta" av Bjørn Jonsen Dale under Torstein-ætten på side 365 (selv om det ikke står på profilen at det er der teksten er hentet fra).

"...Etter Povel Helgeson si tilføying hadde han 2 søner og 2 døtre. Døtrene kjenner vi ikkje meir til, men sønene har vi godt kjennskap til: Eldste sonen var Oluf Torsteinson Synnes. ..."

Denne artikkelen gir oss forøvrig en grundig oversikt over etterkommerne av https://www.geni.com/people/Bård-Synnes/6000000042655224986 , og stadsfester også at det ikke finnes bevis for hvem foreldrene hans var.

Men når det gjelder Oluf og faren, har det kommet frem noe informasjon i etterkant av denne artikkelen som kaster lys over farskapet, eller kan vi bare koble Oluf Torsteinsson til sin far Torstein Jonsen Synnes igjen?

Hei

Har Dere sjekket i Vigra boka, hva som står der.

Det er jo helt tullat tidssprang fra Bård Bårdson Barstad til Bård Jonson Synnes, noe må være feil.
Det kan jo også være Jon Sigurdson som er far til Bård Jonsson Synnes.

Jeg ser heller ingen grunn til at Oluf Torsteinsson skulle bli koblet fra faren Torstein.
Det ser ikke ut til å være noe særlig tvil om slektsskapet..
Men lenger opp i treet kan det nok være litt mer usikkert.

Ser ellers at det er mye redigering som er gjort i treet, så kan være en ikke fullført opprydding som er grunnen..

Det eldste vi kan være sikker på ifølge kildene er Jon Bårdsson Synnes: Jon Baardsson Synes

Det er antatt at han var sønn av Bård Jonsson og Gudrun Torsteinsdatter på Skeide.
Men noe mer sikkert om disse. Hvem som var far til Bård Jonsson er vel også usikkert. Ser det er koblet på to "fedre" Bård Bårdsson og Jon Bårdsson, men etter det jeg kjenner til er det ingentig sikkert om hvem Bård sin far var, kandidat som far har jeg sett Jon Bårdsson Lid av Barstad-ætten: https://www.geni.com/people/Jon-Bårdsson-Lid/6000000001179966396 men det finnes ikke kilde-belegg som kan fastlå dette.

Lars Kåre: Kandidaten du nevner er vel da Jon Sigurdsson Lid? Jeg vet svært lite om Jon Sigurdsson, så foreløpig har jeg nok mer tro på Jon Bårdsson Lid som kandidat.

En linje opp til Jon Bårdsson Synnes er dessuten DNA-testet ;) og kanskje ville en videre test av andre farslinjer opp til Synnes/Godøy/Barstad o.a. kunne ryddet opp.

Ser nå at Jon Sigurdsson som nevnes, vel må være denne? https://www.geni.com/people/Jon-Bjørkedal/6000000004647631994

Nei, foreldrene til Jon Bårdsen Synnes har blitt koblet fra noen ganger, men det ser ut som de har en tendens til å komme tilbake i form av nye profiler. Se forøvrig Baard Jonsson og Gudrun Torsteinsdatter Skeide

Takk for at du ordnet opp i farskapet til Oluf, David!

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion