Birger Jarl Magnusson (Folkungaätten)...

Started by Per Anders Dencker on Monday, October 24, 2016
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 26 posts
10/24/2016 at 1:38 PM

"Familjegrupp" : "Familj" (4de kusin), resten är "Släkt/ana". Kan ana ;) att Birger är släkt :

Birger Jarl Magnusson (Folkungaätten) is your first cousin 8 times removed's husband's 11th great grandfather.

Private User
10/24/2016 at 3:05 PM

Om vi antar att Birger fått två barn som fått två barn som fått två barn etc, så blir det på 21 generationer 2 miljoner niohundrasjuttioentusenetthundrafemtiotvå avkomlingar, dvs mer än en femtedel av storleksordningen av Sveriges befolkning idag.

Om vi däremot antar att hälften dog eller aldrig förde vidare någon avkomma, så hamnar vi troligen likväl på uppemot minst en miljon individer som kan räknas som Birgers ättlingar, i vårt land och spridda runt om i världen.

Att Birger Jarl har minst 500.000 ättlingar är därmed 100% sant hur vi än ser på saken!

10/24/2016 at 9:23 PM

Ulf Ingvar,

Tack för Ditt trevliga & målande svar. Ja, Maja Hagerman (journalist, författare & historisk arkeolog) visste vad hon talade om i "Sommar i P1", då hon sade att endast några generationer bakåt blir det ofantligt många personer & nog har jag förstått att jag inte är ensam om kopplingen till Birger :). Jag läste för övrigt, på baksidan av en bok, att "10.000-tals svenskar kan räkna sina anor till Gustav Vasa". Många människor blir det :)...

Private User
10/24/2016 at 9:46 PM

Ja och en del påstår ju att Gustaf är stamfar till 75% av svenska folket ; )

10/24/2016 at 10:03 PM

Ojdå, han måste ha legat i flitigt ;)

Private User
10/25/2016 at 6:07 AM

Det är säkert en överdrift i hans fall och så värst många officiella barn hade han inte, nio stycken nådde vuxen ålder, sen är ju frågan hur flitig han var "utanför" sängkammaren?

Hans första fru föll och dog under en dans, (också ett öde) med henne hade han en son, den andra födde resten av barnen och den tredje vart barnlös. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Vasa#Familjefadern

10/25/2016 at 6:44 AM

Tack för mall & länk :). Olika falla ödets lotter, ja, fast då hade Katarina roligt in i det sista ;), vilket säkert är en sanning med stor modifikation, då hon var gift med en så lynnig make. Så här ser mitt "släktskap" ut med Gustav :

Gustav I Eriksson Vasa, Kung av Sverige is your first cousin 8 times removed's husband's fourth great grandfather enligt Geni. /P.A.

Private User
10/25/2016 at 6:59 AM

Kan ju lika gärna länka in honom. King of Sweden Gustaf Eriksson Vasa

Här är mitt släktskap med hans farfars far, man får ha i minnet att inget som visas här på geni så långt tillbaka är hugget i sten och att med tiden kan en del förändringar ske.
https://www.geni.com/path/Ulf-Martinsson+is+related+to+Kristiern-Ni...

10/25/2016 at 7:00 AM

Private User

I belong to the Y-DNA Haplogroup J-M172, and Ulf Ingvar Göte Martinsson, as my 23rd cousin THRICE removed, belong to the the Y-DNA I-M253. May I - as. too, his 23rd cousin FOUR times removed - belong to the both haplogroups ?

Private User
10/25/2016 at 7:08 AM

Kan ju lägga in dessa herrar med, far och en av hans söner.
Jarl Birger Magnusson (Folkungaätten)

Magnus III of Sweden

Private User
10/25/2016 at 7:29 AM

These haplogroups, even though we present one named branch that only goes straight back on our fathers lines in time, we are the sum of all of our ancestors.

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Y-chromosome_DNA_haplogroup#Maj...
https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_IJ#Subclades

10/25/2016 at 1:38 PM

Hej igen, Ulf...Ja, Gustav är i princip en familjemedlem ;), så det är lika bra att plocka fram tråckelnål & tråd, men allvarligt skämtat, hur gör man när man "länkar in" någon? Jag passade på att kolla min relation till Magnus Ladulås & med en uppdatering blev det "12th" istället för "13th" i slutet, så ja det sker förändringar i trädet efterhand & något jag själv märkt på sistone (Jag startade här den 25 februari i år) är att mamma/mormor har börjat göra sig gällande alltmer från att det uteslutande var pappas sida & i synnerhet från 2 personer på 1700-talet, som allt var länkat till. Det har jag inget emot, men har inte klurat ut någon förklaring till att det blivit så. Har Du någon teori?

/P.A.

Magnus Ladulås, kung av Sverige is your 6th great uncle's great uncle's wife's 12th great grandfather

10/25/2016 at 1:43 PM

...& så här ser mitt släktskap med Kristiern Nilsson (Vasa) ut :

Kristiern Nilsson (Vasa) is your first cousin 8 times removed's husband's 7th great grandfather

Vad finns det att säga om detta?

Private User
10/25/2016 at 2:25 PM

För att dela en länk så trycker du först på "share this path" eller om det nu står på svenska, "dela denna bana", väg eller liknande. Du får då upp en sida med dig och den personen du jämför med, kopiera adressfältet i webläsaren och klistrar in det i den tråden eller det ställe där du vill dela med dig av den visade relationen.

För att länka in endast profilerna, öppnar du dem bara och kopierar adressen, finns det med ett frågetecken efter namnet och eller siffrorna, så kapar du just där och utelämnar alltså allt från och med frågetecknet,

exempel

people/Katarina-Drottning-av-Sverige/6000000000695074691?through=4369969 men som du ser här finns det ett efterled, som kapas bort "?through=4369969", kvar blir endast detta,
Queen of Sweden Katarina von Saxe-Lauenburg Askanier
vilket du alltså klistrar in i tråden.

Private User
10/25/2016 at 2:54 PM

https://www.geni.com/path/Per-Anders-Dencker+is+related+to+Kristier...

Ja vad säger detta? Här möts i varje fall en kusin till dig och en kusin till mig, men ryttmästaren gifte sig knappast av kärlek, på den här tiden var ju äktenskap till största delen byggda utifrån rent ekonomiska grunder, dvs vinning, troligen kan det ju ha utvecklats en vänskapsrelation mellan hennes fader generaladjutanten och maken, svårt att veta, men hon var i varje fall hans andra hustru och arrangerat var det troligen med hyfsad stor säkerhet.

Sedan blir det ju väldigt nära ingiften mellan hans barnbarn utifrån dessa två äktenskap, svågrar som gifter sig med sina kusiner, så troligt är väl att de ville behålla arven inom familjen till priset av detta, för någon brist på kandidater på äktenskapsmarknaden lär det ju knappast ha handlat om.

10/25/2016 at 3:34 PM

Sara Maria Dreffling är visst vår gemensamma koppling här, om jag räknat rätt & det kan säkert ha rört sig om ett konvenansäktenskap, som det så vackert heter, ja, med "ryttmästaren" m.m., Gustav Johan Duwall...

10/25/2016 at 10:59 PM

Nja, det här blev väl inte riktigt rätt. Om bara en i varje generation överlever och ger upphov till ett barn, så finns det bara en arvinge i dag och totalt 21 st under alla 21 generationer. Och ibland blev det ingen arvinge alls. Det är detta som gör det så intressant med de stora barnkullarna.
När det gäller adliga släkter så säger man fortfarande att de har dött ut när det inte finns en manlig arvinge, men många adliga släkten har kvinnliga efterlevande som fört generna vidare.
MVH Sven-Erik

Private User
10/26/2016 at 12:15 AM

Ja det stämmer, både vad gäller antalet nu levande ättlingar om bara en avkomma skapas per generation, samt det där med utdöda, det räcker ju med att se hur många ättlingar det finns idag till flera av dessa utdöda adelsfamiljer för att kostatera att det enda de menar är att svärdsidan upphört, fast det där är ju ibland en sanning med modifikation med tanke på att en del bevisligen spritt sin säd utom äktenskap, ett klassiskt exempel är ju Abraham Brodersson som till och med blev avrättad under förevändningen för att ha gjort just detta, "Under ett för honom ödesdigert anfall på Sønderborgs slott förgrep han sig på en försvarslös ung kvinna. Att stillestånd rådde för tillfället gjorde inte saken bätte, och han fördes inför Erik av Pommerns domare och dömdes till svärdet. Det kom lägligt – den rike militären hade blivit ett potentiellt hot även för kungen". https://sv.wikipedia.org/wiki/Abraham_Brodersson_(tjurhuvud)

10/26/2016 at 12:42 AM

Abraham Brodersen (tjurhuvud) is your first cousin 8 times removed's husband's 7th great grandfather

Hoppsan, eller Hoppla, som Sjörövar-Jenny uttryckte det, där dök Abraham upp i trädet...men jag njuter i fulla drag av släktforskningen, som för med sig så mycket nytt, spännande & intressant & jag gillar att läsa Era inlägg :)...

/P.A.

10/26/2016 at 12:51 AM

Ja, så är det med att släkten dör ut.
Min släktrelation är till Birger jarls förste son Gregers Birgersson, som Birger jarl blev far till redan i 20-årsåldern utom äktenskap och innan Birger jarl hade gift sig. Gregers accepterades av sin far och fick mycket hjälp även med egendomar. Gregers söner blev också senare viktiga ämbetsmän i staten Sverige. Birger jarl fick ju sedan inom sitt äktenskap bl a sönerna Valdemar I och Magnus Ladulås.

10/26/2016 at 1:06 AM

Gregers Birgersson (Folkungaättens oäkta gren) is your first cousin 8 times removed's husband's 10th great grandfather

10/28/2016 at 8:04 AM

Birger jarls son Gregers Birgersson är min förfader 19 generationer tillbaka omväxlande via mödrar och fäder, så det är alltså inte en rak faderslinje. Detta går via bl a släktena Starck, Svärd och Kurki till den "oäkta folkungeätten", som Gregers gav upphov till.
Det är intressant att man när man går så här långt tillbaka kan man hitta flera släktvägar till sin förfader eller förmoder, eftersom det under generationer skedde giftermål mellan släktingar, ibland så nära som kusiner. Det här innebär också att när man pratar om 20 generationer och när man alltså skulle ha över 2 milj direkta förfäder så blir det färre. Släktträdet är inte helt hierarkiskt utan är ett nätverk med sidogrenar. Vid 20 generationer är ofta det verkliga antalet ca 500 000 förfäder, men det räcker mycket väl för att inse att det idag finns förskräckligt många ättlingar som man är avlägset släkt med.

10/29/2016 at 3:53 AM

Birger Jarl Magnusson @ min 21great grandfader

10/29/2016 at 4:05 AM

Hello Mariana :)

Mariana Palomäki os. Tyrjy is your first cousin 10 times removed's husband's third great nephew's wife's great nephew's wife's niece.

Kindest regards/P.A.

Private User
10/29/2016 at 4:53 PM

He is my 19th Great Grandfather. Any more gingers, redheads or strawberryblondes here with me? :)

12/25/2016 at 7:05 AM
Showing all 26 posts

Create a free account or login to participate in this discussion