Svein Toresen Bø (Gara) - Dokumentasjon?

Started by Harald Tveit Alvestrand on Friday, June 20, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts
6/20/2014 at 11:36 AM

I profilen til faren til Svein Toresen Bø (Gara) står det:

"Me veit ikkje om at Tore II. hadde fleire born enn sonen Tore III. Toreson (sjå denne)."

Men her på Geni er det jo kommet til mange flere - Svein, Ingeborg, Gard og Gunnbjørn. Gunnbjørn har notater på seg - der det står at det er "svært usikkert" om han er sønn av Svein - men Svein, Ingeborg og Gard har ingenting på seg.

Er det noen som har kildemateriale for disse?

Private User
8/16/2017 at 4:34 PM

Det kan ha vært Petrus Valand som står for noen av disse spekulasjonene. Se f.eks. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=78426

I den samme diskusjonen står det at Olaf Gunnbjørnsen Tengs er nevnt i NST 18 side 9. Kanskje noen her inne har tilgang til denne?

Men frem til det dukker opp kilder som støtter at Knight Tore Gardsson hadde noen barn utover sønnen Tore, bør vi fjerne koblingene mellom dem.

8/16/2017 at 9:54 PM

OK, da har jeg kuttet lenkene til Svein, Ingeborg, Gard og Gunnbjørn, og skrevet kommentar i hver profil (der det tidligere ikke sto noenting) om at "det har vært foreslått at faren var Tore".

Og det flyttet Tore fra min "14th grandfather" til "15th grandfather" - slipper ikke unna :-)

8/16/2017 at 9:56 PM

De løsnede profilene (tagget så diskusjonen kan finnes fra profilen):

Svein Toresson Bø
Ingeborg Toresdatter Gard
Gard Toreson
Gunnar Toreson Idse

Private User
8/17/2017 at 8:33 AM

Så bra! Men hva med Lagmann Gunnbjørn Toresson? Det er ingenting i Forsandboka som støtter at han var sønn av Tore Gardson, og jeg har heller ikke funnet noe som støtter det i de kildene som ligger på nett. Det kan selvfølgelig være noe i noen av bygdebøkene som er sitert i profilen, men de har jeg ikke tilgang til.

Finn Holbæk har Gunnbjørn Tengs i sin database: https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I77480&tree=2

Holbæk har ingen foreldre oppført på Gunnbjørn. Holbæk har her en kildehenvisning til side 599 i "Vår Felles Slektshistorie" av Odd Handegård. Uten å ha lest dette regner jeg med at Handegård drøfter Gunnbjørn Tengs påståtte far i sin bok, uten å konkludere.

8/19/2017 at 10:08 AM

Gunbjørn var det skrevet litt mer om, inklusive en liste med referanser - så jeg turde ikke kutte ham med en gang - noen bør jo sjekke en del av referansene for å se om de inneholder påstanden. Fint du har begynt!

11/28/2021 at 8:11 PM

Jeg har lagt til mer beskrivelse og flere referanser. Selv om kildene ikke er helt sikre, er det en forholdsvis god indikasjon på Gunnbjørns opphav.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion