Peder/ Peter Nilsson Skancke, til Hov {FICT} - Kristina Halvardsdottir vs Kristina Halvardsdottir Østnår

Started by Bjørn Tore Mørk on Monday, June 9, 2014
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 12 posts
6/9/2014 at 8:23 AM

Driver og blar meg litt tilbake og stusser litt på disse 2...
I følge dette skal hans mor ha vært 5 år da han ble født (1320), mens hennes halv-søster med samme navn, 15 år eldre, (1305) står oppgitt som mor på denne siden ... http://www.espell.se/saga/pe8040b86.html

Er dette en feil kobling ?

6/9/2014 at 7:20 PM

For det første tviler jeg på at noen vet når disse ble født, alderen som er oppgitt i profilen kan da ikke brukes som noe "bevis". Disse "halvsøstrene kan jo være samme person, men her er det andre ting som skurrer, så dette krever andre kilder. Har derfor ryddet litt og det er lite som tyder på at disse "søstrene" virkelig var søstre deres mor er ukjent og deres far er usikker..

Etter oppryddingen er jeg usikker på om det ble bedre? Må også nevnes at Peder Nilssons kone er hos endel sagt å være ukjent. Hans foreldre er usikre, men hans angivelige far var iallfall gift med Kristina Hallvarsdatter (Hennes foreldre er også usikre...)

Private User
8/9/2014 at 1:09 PM

Jeg har en Peder Nilsson Skanke f.1325i Mjelle Frøsøn. d1410 i Hov,Hackås, Hjemtland.Han giftet seg med ElinRanesdtr. Hilsen Gunn

8/9/2014 at 4:34 PM

Hei Private User, kan du oppgi dine kilder til disse opplysningene, og hvor mye du stoler på dem?

Private User
8/15/2014 at 11:40 AM

Ja jeg har det på min Anetavle. Har en hel masse, fikk det i fra en forsker alt.

det andre stemmer som jeg har.

8/15/2014 at 12:55 PM

Man brukar räkna Karl Pedersen Schancke, i Hof Karl (Carolus Petri) Pedersson Skancke, til Ösa (på Hov) (ca 1394-1423), som den allmänt erkände anfadern. Detta lär enligt WIkipedia stå i boken Roger de Robelin, Skanke ätten, Røros 1995. 576 sidor. ISBN 82-993791-0-5.

Tidigare anfäder får räknas som fiktiva. Därför har jag märkt några av dem med {FICT}. Lägg gärna in {FICT} ni också för allt som inte finns i samtidiga skriftliga källor.

Någon som har tillgång till Robelins bok?

Det finns obekräftade teorier om att ättens ursprung skulle vara en kungasläkt på Isle of Man. Se Olaf II "the Black", King of Isle of Man. En analys av släktens Y-DNA lär pågå för att klarägga om detta kan vara sant eller inte. Men tills vidare får vi betrakta detta som sagor.

8/15/2014 at 3:13 PM

Eneste grunnlag til at noen hevder at slekten kommer fra Isle of Man er likheten i slektsvåpenet til Schancke-slekten og flagget og våpenet til Isle of Man. Der finnes ingen beviser for at slekten stammer fra Isle of Man, så egentlig bør en vel helt se bort i fra den teorien.

Gunn, med andre ord har du ingenting nedskrevet om hvor forskeren din fikk informasjonen fra og hvilke kilder han har brukt til hvilke opplysninger. Det gjør opplysningene dine meget usikre siden vi ikke har mulighet til å sjekke opplysningene du har mot kildene som er brukt og evt. andre kilder.

Jeg har de Robelins bok, men er for tiden på ferie og må vente til jeg kommer hjem før den kan sjekkes. Hva var det du ville ha sjekket opp i boken, Magnus?

Private User
8/16/2014 at 9:32 AM

Det er en del år siden jeg fikk denne anetavle. Det er ei i fra Tromsø som har hjelp meg. Hun har hjelpt mange.Så det stoler jeg på .Da æ har en del og det stemmer.

Karl Pedersson Skanke f.1360 i Hov,Hackås, Jemtland, d 15 mai 1430 i Hov Hackås Jemtland. Hans gravstein er fortsatt bevart. Den ble en tid brukt som "brostein" foran Hackås kirkes våpenhus. Den er siden 1923 oppbevart i en kasse.Han giftet seg med Radgerd Kettilsdtr. Håper dette er rett. Hilsen Gunn

8/20/2014 at 1:23 PM

Remi: Har du möjlighet att se vad Robelin säger om Peder Nilsson Skancke - om han sannolikt existerat? Och kanske om vilka andra i släkten Skancke som bör markeras med {FICT} eller kapas från trädet?

Private User
8/24/2014 at 3:56 AM

Har en Jens Karlson Skanke f ca.1407 d.ca.1488 i Hackås, Jemtland. Et dokument av 29.06.1435 statfester at Jens og brødrene har kjøpt søsterens parter i Hov for 300 gode mark unntatt hennes klær og utstyr som beløp seg til 50 mark. På den tiden kunne et stort gårdsbruk kjøpes 38-50 mark Dette bekrefter at Hov var storgods- og søsteren hadde mye klær og utstyr. Han giftet seg med Catharina Wibjørnsdtr.

8/27/2014 at 3:38 AM

Här står att Jens Karlsson Skanke är far till Christine Schanke. Det är inte Oluf Nilsson Schanke som är fadern då?
http://www.wikitree.com/wiki/Schancke-5

Och, vem är Ingegärd (Ingeborg) Eriksdatter Skanke, til Jored?
Ingegerd Eriksdotter Skanke
Skank til Jored i Bohuslän

Båda kopplingar till Bohuslän i nästkommande generationer. Hur kommer det sig. Mina Frågor kanske är helt irrelevanta. Men kanske har med med socioekonomiska faktorer än rent biologiska. Vad det nu betyder..

Sätt Fict på alla så är väl allt klart :)

2/5/2015 at 3:26 AM

Är remi Pedersen i farten nu med dina påhittade påståenden Gud att du aldrig lägger ner. Det finns en schanke ättling som DNA testat sig som har koppling till isle of man han har y-mtdna testat sig. Om schanke inte har knytning till isle of man säger en del dom har sitt säte i mecklenburg.

Showing all 12 posts

Create a free account or login to participate in this discussion