Bent u een nazaat van de MacAlpin Clan ?

Started by Enno Borgsteede on Sunday, June 1, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 77 posts
6/1/2014 at 5:30 AM

Gisteravond vond ik in de nieuwsbrief van de NGV een artikel met daarin de volgende tekst:

De MacAlpin Clan is in de loop van de geschiedenis over de hele wereld verspreid geraakt en de Clan heeft nu een oproep gedaan, een Clan Roll Call, aan alle mensen die door afkomst, huwelijk of adoptie tot deze Clan behoren om zich te registreren als Clanlid.
Men heeft de namen van Clanleden nodig om een petitie aan te kunnen bieden aan The Court of The Lord Lyon of Scotland (vergelijkbaar met een Raad van De Adel), men is bezig om de versnipperde Clan weer te herstellen zodat er weer een Chief gekozen kan worden, zonder Chief heeft de Clan geen stem in de organisatie van Clans en wordt ze niet erkend.

Tot hier NGV.

Het gaat hier om de nakomelingen van Kenneth I Mac Alpine, king of the Picts of partners van die nakomelingen. Er zullen denk ik heel wat nakomelingen zijn, omdat in het artikel ook de hertogen van Brabant worden genoemd.

Aanmelden kan via http://www.macalpineclan.com/clan-roll-call

Private User
6/1/2014 at 6:27 AM

http://www.geni.com/projects/Nederlandse-afstammelingen-van-de-Brit...

een project waar ook MacETCETERA achternamen worden 'verzameld', misschien met aanknopingspunten?

6/1/2014 at 6:29 AM

Ik stam van hem af. Maar niet in manlijke lijn: http://www.geni.com/path/Diederik+Mooij+is+related+to+Kenneth+I+mac...

Private User
6/1/2014 at 7:06 AM

Ik heb even de bron raad gepleegd. Het gaat mensen die afstammen via de mannelijke lijn en de achternaam of een variant er van dragen.
Dus het is jammer voor de Hertogen van Brabant en hun nakomelingen, maar die stammen via een dochter af van de MacAlpin Clan.
Het gaat mis bij de stap van England/Scotland naar Holland.
Anders zou ik en vele van mijn familieleden ook tot die Clan behoren.
Kan er niet vanuit geni.com een rapport gemaakt worden om hoeveel Nederlandse geni.com profielen het gaat?

6/1/2014 at 7:47 AM

Nee, klopt niet. De roll-call-pagina is even onbereikbaar hier, maar het gaat om alle afstammelingen. Er staat een lijstje A, B, C, en A is afstammelingen met de naam of varianten daarvan, B de nakomelingen daarvan, ook via dochters, en C partners, als ik het goed heb. De hertogen horen er dus zeker bij, en velen van ons ook, denk ik.

Ik zit zelf 3 generaties dichterbij dan Diederik, via een Engelse route, en de rest zal ook wel opduiken.

6/1/2014 at 8:27 AM

Cináed mac Ailpín is Jacobus Frederik Theodorus Bergman's 31st great grandfather!

http://www.geni.com/path/FRED+BERGMAN+gebruikers+helper+is+related+...

6/1/2014 at 8:33 AM

Kenneth I mac Alpine, King of the Picts is Maria Josephina Margaretha Smit's 35th great grandfather!

http://www.geni.com/path/Maria+Josephina+Margaretha+Smit+is+related...

6/1/2014 at 11:44 AM

Hé opeens staat er een andere weergave achter de links, dus niet meer als directe afstammeling. Heeft er iemand een generatie losgeknipt?

6/1/2014 at 11:45 AM

Fred kampioen dus. Ik kan de site nog steeds niet bereiken, maar heb in de mail van de NGV nog wel een email-adres om de gegevens aan de clan door te geven. Vraag me wel af of ze wel een idee hebben van waar ze aan begonnen zijn.

6/1/2014 at 12:01 PM

Helaas is Geni veel te beperkt in het weergeven van desendants, als je alle descendants wil zien die nu in leven zijn, dan krijg je 10 zombies!
Daal ik af tot William III, count of Holland dan krijg ik 60 zombies met een pro user als manager: Colin Bradley Martin
Filter ik op gebruikers van Geni, dus op Claimed profiles, dan krijg ik 0 (nihil) omdat Geni kennelijk niet verder gaat dan de 6th great grandson !
Sinds ik geen curator meer ben is er volgens mij geen enkele curator meer die actief zoekt naar zombies en deze consequent deceased maakt, Geni zou daar richtlijnen en opdrachten voor moeten geven!
Overigens, ons koninlijk huis zijn ook afstammelingen van Willem III de Goede van Avesnes en heel veel (duizenden) Amerikanen die mijn 18th cousin zijn ook, dus ook van MacAlpin

6/1/2014 at 12:11 PM

Thanks to Angus Wood-Salomon who made the 10 zombies, greatgrandchildren of Cináed mac Ailpín deceased and public !

6/1/2014 at 1:58 PM

Ik heb nog een oud uittreksel van Geni op Geneanet staan.Daar kom ik tot
malcolm III van Schotland: http://gw.geneanet.org/jwaterreus?lang=nl;pz=job;nz=waterreus;ocz=0...
Op Geneanet kan je redelijke overzichten maken.
Voorbeeld van een stamboom: http://gw.geneanet.org/jwaterreus?lang=nl;pz=job;nz=waterreus;ocz=0...
De Geneanet gegevens hebben trouwens een verwijzing naar Geni, dus ze kunnen een redelijke hulp zijn bij het navigeren in Geni.

6/1/2014 at 2:30 PM

Again thanks to Angus Wood-Salomon who made also the 60 zombies, greatgrandchildren of Guillaume III 'le Bon' d'Avesnes deceased and public !

6/1/2014 at 2:44 PM

Yes! Kenneth I mac Alpine, King of the Picts is my 31st great grandfather. Guillaume III de Hainaut, graaf van Holland is my 19th great grandfather.

Best regards,

John Pat

6/1/2014 at 2:54 PM
6/1/2014 at 3:03 PM

Er kunnen overigens nog wel meer dingen gebeuren, want er waren nog minstens 2 duplicaten van de oude Kenneth. Ik heb er samenvoegingen voor aangevraagd, maar de beheerder van het master profile moet daar mogelijk nog iets voor goedkeuren.

Ik heb in mijn eigen database dankzij een oude VORSTEN.GED gelukkig wel een backup, voor het geval het hier een zootje wordt. Heb ook nog niet gekeken wat er bijvoorbeeld op FamilySearch staat.

6/1/2014 at 3:25 PM

dat Vorsten.ged is toch niet van Frans Roelvink (midvorsten.ged) ? die heb ik ooit gedownload, spijt als haren op mijn hoofd (overigens ben ik bijna kaal)

6/1/2014 at 3:38 PM

Hi Enno,

I found the Dutch de MacAlpin Clan discussion site. I don't understand Dutch language but have found a translation site. As a descendant of Kenneth I mac Alpine, I should join this site.

John Pat

6/2/2014 at 4:11 AM

John Pat,

One could start a separate multi lingual project for this clan, but I'm not in favor of too many projects here. I concentrate on this as a Dutch discussion platform, no matter whether fellow users here are members of Scottish clans, cousins of Dutch/English/German royalty, whatever, or related to a lot of US presidents. I am all, and I would run away when I had to join projects for all.

cheers,

Enno

6/2/2014 at 4:14 AM

Fred, ja, midvorst en vorsten. Ze staan elk jaar op de DVD van de genealogie-GG van de HCC, en ik heb ze helemaal in Gramps. Was een hoop werk om op te schonen, omdat er tientallen dubbelen in voorkwamen, maar voor mij toch de moeite waard. Reden is dat de consistentie veel hoger is dan wat je van welke site als geni of zo downloaden kan.

Nadeel is soms wel dat alles vernederlandst is, maar dat geldt voor de gegevens hier ook andersom, dat ons koningshuis en de Duitse weer verengelst zijn.

6/2/2014 at 4:56 AM

IK HEB ER OOIT 2 GEDOWNLOAD, Midvorsten en Adel en Nobelen, die heb ik samengevoegd en toen begon de ellende, de dubbelen die daar talloos in voorkwamen, hadden zoveel verschillen, dat ik niet meer kon beslissen welke jversie juist was en welke niet!

6/2/2014 at 7:57 AM

En dat is weer een voordeel in Gramps. Daar hoef ik niet te beslissen, maar krijg ik na samenvoegen gewoon een persoon met alternatieve namen en data, die natuurlijk alleen zin hebben als ik wel min of meer het idee heb dat het om dezelfde persoon gaat. Veel sites hebben daar moeite mee, maar in mijn eigen database vind ik het erg handig.

Private User
6/2/2014 at 8:38 AM

Enno Borgsteede

Wat is GRAMPS eigenlijk? Software? Een Genealogie-programma? Een computermerk? Klinkt alsof je het kunt eten.

6/2/2014 at 9:20 AM

Ik heb ruim 125.000 profielen in mijn database bij geneaweb, waarvan mogelijk tienduizenden dubbelen. Zou gramps mijn dubbelen automatisch koppelen ?

6/2/2014 at 10:43 AM

Automatisch niet. Gramps kan ze echter wel zoeken, al zal dat bij 125.000 wel een uurtje duren. Weet niet of je wel eens met RootsMagic hebt gewerkt, maar Gramps doet hetzelfde. Dubbelen krijgen een score van 1 tot 10, afhankelijk van het aantal overeenkomsten in naam, data, en ook voorouders, wat sommige andere programma's minder handig doen.

Het is dus een genealogie-programma, gratis, open source, meertalig, en ook nog eens geschikt voor Linux, Mac, en Windows. Technisch zeker zo uitgebreid als GensDataPro of The Master Genealogist.

https://gramps-project.org/

Private User
6/2/2014 at 11:39 AM

dank voor je antwoord. Ben zelf ooit een blaue maandag begonnen met een genealogie programma -naam effe vergeten, maar het was wel modern- geschreven door Nederlandse programmeurs, maar toen ik een grote APPLE kocht bleek de boel daar niet op te kunnen draaien. Nu werk ik alleen nog direct in GENI en ben af van de idee dat ik alles ook zelf moet hebben, als het al -tig keer op het internet staat. Misschien omdat ik geen nazaten heb, maar heb eerder gezien hoe zot het is dat iedereen iedereen weer zit over te schrijven met de bedoeling te bewijzen dat men ook van Karel de Grote afstamt....

Private User
6/2/2014 at 11:43 AM

-trouwens- heb ooit zelf de ambitie gehad mijn eigen genealogie-programma te schrijven, maar dat bleek een brugje te ver. Heb tijdens mijn studie wel in Fortran leren programmeren en heel veel in dBase III en IV gemaakt, maar op een gegeven moment ben je vooral blij dat het niet meer hoeft op mijn leeftijd. Ben dus dik tevreden met wat GENI me biedt en zie dat ze voortdurend proberen de boel up-to-date te houden. Hoop dus dat ze de goeie aandeelhouders blijken te kunnen blijven vinden, want de BIG-Battle between different big-companies is a never ending story.... En wie betalen de rekening? Juist ja, wij als klanten.

6/2/2014 at 12:57 PM

Ik heb ooit Rootsmagic gedownload dus ik kan mijn database daar inzetten. Zal eens kijken of dat lukt!

6/2/2014 at 1:50 PM

Doen. RootsMagic zoekt de duplicaten sneller dan Gramps, maakt alleen voor jou wel keuzes als je niet oplet. Kan als je betaalt ook kandidaten als niet-duplicaat markeren, wat vaak ook heel handig is.

6/2/2014 at 1:51 PM

Oh ja, die clan site lijkt nog steeds off-line. Bij jullie ook?

Showing 1-30 of 77 posts

Create a free account or login to participate in this discussion