http://www.geni.com/people/Thyra-Danebod-Dronning-af-Vest-Danmark/5473900875460120094

Started by Ole Kristian Moustgaard on Sunday, April 13, 2014
Problem with this page?

Participants:

Showing 1-30 of 60 posts
4/13/2014 at 9:12 AM

Thyra var datter af den anglisaksiske konge Hardaland ifølge SAXO GRAMMATICO 1929
Lad os få rettet det på hendes profil og på "den ukendte fader"

4/13/2014 at 9:41 AM

http://da.wikipedia.org/wiki/Thyra_Dannebod
Lad os få det rettet på profilen - wikipedia har jo ret!

4/13/2014 at 9:44 AM
4/13/2014 at 10:57 AM

Er der da slet ikke nogen norske curatorer der tør svare på dette?

4/13/2014 at 12:59 PM

Snorri Sturluson (Heimskringla, 13th century) and Jómsvíkinga saga (also 13th century) say she was a daughter of Harald Klak, who died about 846/52, but that’s not possible. Thyra’s husband Gorm the Old was born about 890/900. She cannot have been the daughter of a man who died in 852. She would have been 50 years older than her husband.

Saxo Grammaticus (early 13th century) says she was a daughter of Aethelred, King of England, and a sister of Aethelstan. It is not clear which Aethelred this might have been. Aethelred I (c837-871) is too early. Thyra would have been 20 years older than her husband. Aethelred II (c968-1016) is too late. He was born after Thyra died. Saxo’s story and chronology fit for Thyra to have been a sister of Aethelstan (c893-893), but he was son of Edward the Elder (869-924) not Aethelstan.

4/14/2014 at 10:23 AM

Thyras fader hed også Kong Æthelred af Wessex.
Wikipedia
- lad os så få rettet den profil

4/14/2014 at 10:33 AM

Justin Durand

Du skriver, at Thyra ville have været 20 år ældre end hendes ægtemand ?
Jeg kender flere der har denne forskel i alderen - så det kan sagtens lade sig gøre. På dette tidspunkt var det slet ikke unormalt!

I Wikipedia. dk, står hun som datter af Kong Æthelred - så lad os få det rettet på faderens profil.

4/14/2014 at 12:10 PM

The sources disagree. How will you choose one source and ignore the others? How do you know you are choosing the correct one?

4/14/2014 at 12:39 PM

Saxo lader Thyra være datter af den engelske konge Æthelred af Wessex (Edelradus) som også havde en søn Æthelstan. Æthelstan bliver forbigået i sin fars testamente til fordel for Harald Blåtand. Den norske konge "syntes at det var kreperligt at dette vældige rige skulle tilfalde en så tåbelig person" og angriber England, hvor Æthelstan straks overgiver sig. Hellere den norske konge end den grusomme Harald. Da både den norske konge og Æthelstan dør kort efter tilfalder både Norge og England den norske konges søn Håkon.

Saxos historie passer godt med den engelske kong Æthelstan the Glorious som regerede fra 924 til 939. Han var dog ikke søn af Æthelred (af Wessex 865 til 871), men af Edward den Ældre (899 til 924), men han blev opfostret hos sin faster Æthelfled, som var gift med en anden Æthelred, jarlen af Mercia, der således var Æthelstans fosterfar. Da Edward døde blev Æthelstan anerkendt som konge i Mercia, efter sin faster Æthelflæd, og senere også i Wessex. Harald Hårfagers søn Håkon blev opfostret ved Æthelstans hof, som led i en fredsaftale, så han passer også ind i Saxos historie.

4/14/2014 at 12:41 PM

Æthelred af Wessex er rigtigt - man kan i første omgang lade fødselsdatoen vente, til der kommer nye oplysninger.

4/15/2014 at 12:48 AM

Æthelred blev gift med Emma Ælfgifu of Normandy, Queen consort of Denmark, Norway and England

Senere:

Knud blev konge nord for Themsen, og Edmund blev konge syd for denne. I 1016 døde Edmund, og Knud var nu konge over hele England. Kong Knud blev gift med Æthelreds kone, Emma, kort tid herefter, fordi det mindskede risikoen for, at Emmas bror skulle prøve at nedkæmpe Knud, for at Emmas børn med Æthelred skulle komme til magten

4/15/2014 at 12:50 AM

Jeg kan ikke forstå, hvorfor kuratorerne ved at låse alle disse profiler - hindrer brugerne i at komme med input?

4/16/2014 at 11:31 AM

Ole Kristian Moustgaard sources, sources.... what are you quoting, and why?

You haven't answered Justin's note about which of the 2 Aethelreds you think Saxo was talking about, and how you think the chronology problems can be resolved.

Anyway, what happened to the name "Hardaland" that you started this discussion with? Have you stopped arguing for that?

4/17/2014 at 1:34 AM

Jeg behøver ikke at svare - debatten - foregår og jeg har lov til at have mine teorier som alle andre - curatorer skal ikke blande sig i det. Det har du jo selv skrevet engang.

4/17/2014 at 1:44 AM

Debate is usually construed as a dialogue, where one responds to other participants. If you wish only to proclaim your theories and not respond to other participants - I don't think you should expect anyone to take you seriously as a partner in cooperation.

So you're saying that Saxo's information that Aethelred was a brother of Thyra was wrong, while his information that Aethelstan was the father of Thyra was correct?

4/17/2014 at 3:24 AM

Så lang tid curatorerne låser profilerne, gider jeg ikke kommenterer.
Den dag curatorerne ikke mere vil blande sig i debatterne er jeg med igen.

4/17/2014 at 5:19 PM

Unnskyld meg, Ole Kristian, men det vil aldri skje at kuratorene ikke vil delta i debatter der kuratorene har egne slektsfaglige interesser og kunnskap. Så dersom du skal vente på at kuratorene ikke vil "blande sig i debatterne", så må du trolig vente til Geni blir nedlagt eller at kuratorfunksjonen forsvinner. Jeg vil da anbefale at du har ditt slektstre et annet sted, enten privat på din egen pc, eller på online tjenester der ditt tre ikke blir flettet med andre sine trær, som f.eks. Ancestry, MyHeritage eller FamilySearch. Siden du tydeligvis ikke liker at andre ikke mener det samme som deg og du ikke bryr deg om deres meninger, så er kanskje ikke Geni det rette stedet for deg. Dersom du derimot velger å fortsatt være på Geni, så må du bare finne deg i at du ikke kan ha dine egne private, sære meninger om hva folk heter, hvor de er født, gift eller død, eller andre ting så lenge andre mener noe annet. Da er det diskusjoner om kilder, hvor gode kildene er, om teorier og hvor gode teoriene er, og det er så klart de som kan vise til de beste primære kildene og de best dokumenterte teoriene som skal ha forrang foran dårligere kilder og teorier. Udokumenterte påstander blir dermed også ansett som svært dårlige opplysninger. På denne måten blir slektsforskningen vår bedre.

Til sammenligning, dersom du ville publisere en artikkel i et vitenskapelig slektshistorisk magasin, så måtte du ha godtatt fagfelle-vurdering av artikkelen din, inkludert vurdering av påstandene og teoriene dine, og siden jeg har vært med på det før, så kan jeg si at mye av det du påstår om Thyra og Gorm ikke ville ha blitt godtatt i en fagfelle-vurdering. Så nå håper jeg du fikk noe å tenke på.

4/18/2014 at 12:08 AM

Sådan Remi. Jeg behøver vist ikke at sige andet, end at det er på vegne af de danskere der har deltaget i Gorm debatten.

4/18/2014 at 1:53 AM

Du er ikke blevet klogere Ole. Mange danskere er ikke enig med dig i noget som helst og jeg tvivler stærkt på det er Remi der skræmmer danskere væk her fra Geni.

Private User
4/18/2014 at 3:51 AM

ingen tvivl om at vi har brug for tovholdere som Anette og Remi
begge med en stor faglig viden som de deler på saglig vis , og der er ingen som er blevet tvungen til at deltage på Geni,
Geni er noget man selv kan vælge eller vælge fra,

Og når ting løber af sporet , så er det utrolig godt at have personer som , er med til at sætte tingene på plads,

Og husk lige på at jo grimmere ting man kalder hinanden , des støre bliver man ikke , ej heller i troværdighed

4/19/2014 at 11:50 AM

Ole Kristian my 27th cousin (via Harald Blåtand) - if you focused a little more on facts and a little less on your conspiracy theories, you might get a little more respect.

I also find it curious that you call the daughter of an English king "danish". But that's your choice of language. I still haven't figured out which Geni profile you would prefer to have Thyra connected to as father.

4/19/2014 at 12:10 PM

- og her er det dokumenteret: http://da.wikipedia.org/wiki/Thyra_Dannebod

Private User
4/19/2014 at 12:46 PM

Saxo ---- lader ------ Thyra være datter af den engelske konge Æthelred af Wessex (Edelradus) som også havde en søn Æthelstan.

4/19/2014 at 12:49 PM

Ja - og se henvisningerne Tante 2:

Litteratur[redigér | redigér wikikode]
Aksel E. Christensen: Vikingetidens Danmark paa oldhistorisk baggrund; 2. udgave; Akademisk Forlag, Universitetsforlaget i København 1977; ISBN 87-500-1732-2
H. Holten-Bechtolsheim: "Dronning Dido og Thyra Danebod" (Danske Studier 1928; s. 1-15)
Fr. Winkel Horn (oversat) "Saxo Gramaticus – Danmarks Krønike", A. Christiansens Kunstforlag, Kjøbenhavn 1898.
Erik Moltke: Runerne i Danmark og deres oprindelse; Forum, København 1976; ISBN 87-553-0426-5
Fr. Orluf: "Kong Groms Runesten i Jelling" (Danske Studier 1942; s. 15-22)
Gudmund Schütte: "Endnu engang Spørgsmålet om Thyre Danmarkarbot" (Danske Studier 1943; s. 91-96)
Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]
Vilh. la Cour: Hvem byggede "forbindelsesvolden mellem Haddeby nor og Danevirke sø?; Historisk Tidsskrift, 8. række, Bind 2; 1909
Vilh. la Cour: "Kong Gorm og Dronning Tyre"; Historisk Tidsskrift, 9. række, Bind 5; 1926
Kr. Erslev: "Dronning Tyre og Dannevirke"; Historisk Tidsskrift, 9. række, Bind 6; 1929
Lis Jacobsen: "Kong Haralds og Kong Gorms Jelling-Monumenter"; Scandia, Bind 4; 1931; s. 234-269
Henrik Larsen: "Hvad Ret havde Gorm den Gamle og hans Slægt til Danmarks Throne?", Historie/Jyske Samlinger, 5. række, Bind 3; 1937
Lauritz Weibull: "Tyre Danmarkar bot" (Scandia, Bind 1, nr 1 (1928), s. 187-202)
Bent Østergaard: "Sven Estridsens danmarkshistorie. Danmarks politiske historie ca. 890-985"; Historie/Jyske Samlinger 1994

4/19/2014 at 4:39 PM

Ole, the experts disagree. That's reason to be cautious about thinking we should choose one idea. The honest approach is to accept that we can't be sure.

You can decide for yourself, but you can't force everyone on Geni to agree with you. If you can't accept the idea that people can disagree with you, then Geni is not the right place for you. MyHeritage is a great alternative. You can have your tree exactly the way you want it, and never have to argue with anyone about your opinions.

4/19/2014 at 10:51 PM

Du vil så igen Ole være klogerer ind alle andre inkl. Historikere og Arkæologer. Har du spurgt dem hvorfor det ikke er dig der styre museet i Jelling? Du burde jo have noget fantastisk at komme med, siden du ved alt bedre ind andre.

Jeg beklager meget Ole. Det eneste jeg høre efterhånden er

Bla. bla. Bla. bla.

Private User
4/20/2014 at 12:31 AM

Justin Swanström gad vide hvordan vi vil kunne få Ole til at forstå , hvad du skriver ,
hans ene gang her, giver jo ikke noget vi / hans mod sætninge kan forholde os til som brugbar,

Og igen det er af egen fri vilje man deltager på Geni. hvad angår betaling, er det også ganske frivilligt ,

4/20/2014 at 1:08 AM

bla. bla. bla.

Private User
4/20/2014 at 1:12 AM

@Ole, jamen så lad da være med at bruge geni og find et andet program, hvor du selv kan bestemme, hvad du vil have på dit slægtstræ.

Sætningen i et dansk satireprogram er "SÅ LAD DA VÆRE".

Og mange vil måske klappe i hænderne her på geni.

Har du fået lov af den Bodil du nævner til at offentligggøre hendes svar med hendes navn på. Og hvad er Bodils efternavn så.

Mange her på geni har lavet et stort arbejde med forskningen i denne debat. Du nedvurderer jo næsten alle.

Ole du keder dig vist siden du fortsætter med al din kritik.

Hvad skal du gøre, hvis du ikke kan brokke dig på geni mere.

"SÅ LAD DA VÆRE".

Nyd det fine påskevejr i stedet for.

Jette

.

Private User
4/20/2014 at 1:48 AM

@ Ole.
Selvom jeg ikke har skrevet indlæg i denne debat har jeg fulgt med i den fra sidelinjen.

Det samme med Gorm debatten.

Men Ole du vil jo hele tiden finde noget at beklage dig over. Det må jo være et behov du har for det.

Du skriver "Brain" så kan du jo engelsk Ole, hurra for det. Men brug den så.

Showing 1-30 of 60 posts

Create a free account or login to participate in this discussion