Gorm "den Gamle", dansk konge - Birthplace and parentage

Started by Harald Tveit Alvestrand on Thursday, April 10, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 211-240 of 321 posts

Nej mit Guldager stammer fra Nordjylland

Elna. Ole insisterede faktisk meget længe på at fødestedet skulle være Jelling. Det var ham der ikke ville have det fjernet.
Gå tilbage til den første Gorm diskussion så vil du se det. Det skal du ikke give nordmændende skyld for.

Til Anette
Nå det var da en skam med slægstnavnet!
Hvem er ham Ole du nævner? Er han curator?
Han må da hvis være meget engageret når han mener at Jelling skulle være fødested, da der i Gorms profil står, at han er født i York?

Ole er den samme mand som i denne diskussion har sagt York skal være hans fødested. Han har skiftet mening flere gange. Men netop det at han selv kan være så meget i tvivl har ikke bevæget ham til at indse en teori er teori og ikke fakta.
Ole is the same man, that in this diskussion has claimed that York is his birthplace. But even though he has changed his own position to the matter numeriously has not moved him to realize that a theory is a theory and not fact.

Det var nu ikke ole men de norske coratoer der gav Gorm og hans sønner navnet Jelling

Nå sådan!
Var der ikke noget med, at Gorms fødested York var opsat af en dansk curator og efter det, en anden curator ændrede dette - eller har jeg taget fejl?
Jeg er jo ganske ny - så det kan nemt være noget jeg har overset!
De er måske helt enige alle curatorerne

Ole blev ved med at insisterer på at der skulle stå Jelling. Vi diskuterede meget længe med ham. Så skiftede han mening og ville have der skulle stå York. Jeg skal gerne finde diskussion frem til dig.

:-)

Think this is getting a little out of hand. I have no problems with the Curators being from Norway, Sweden or anyplace else. I think they are trying verry hard to explain the need of facts, instead of guessing ans is doing a great job.

The hedaline of this thread "Gorm "den Gamle", dansk konge - Birthplace and parentage

To me this debate turns out to be " Who's an idoit and who's not"

The hardcore fact is, Gorm's birthplace is unknown, his parentage well can't say I know who that is either, so we might just find his mother and ask who she belive is the father to Gorm, only challenge nobody knows the mother either.

To debate and exchange oppinions is fine and I guess that's what is all about, personal attack and alligations against each other is not benificial for a construtive debate about the subject "Gorm "den Gamle", dansk konge - Birthplace and parentage and I think that new users will get an exstremly bad experience reading this debate.

Best regards
Per Skulason

Helt rigtig Per. Det ville være rart hvis man kunne komme tilbage til dette.

Jeg har heller ikke noget problem med nationalitet på Kuratorene. Jeg oplever hjælpsomhed.

Denne mail modtog jeg fra Aarhus universitet. Jeg har debatteret meget med mig om jeg skulle have den på her, da jeg ikke syntes denne mand fortjener ufin behandling, men det er deres officielle position på emnet Gorm.

Kære Anette Guldager Boye,

Først skal jeg på vegne af danmarkshistorien.dk beklage dete lidt sene svar, men vi havde desværre ikke mulighed for at besvare din henvendelse før i dag.

Vi ved ikke, hvor Gorm er født. Den mest informative kilde om dette emne, er en krønike skrevet ca. 1075 i Bremen (Adam af Bremen), som er efterrationaliserende og meget partisk. Selv om kilden fortæller, at Gorms far kom fra Nortmannia (Normandiet eller Norge) til Danmark, er det simpelthen ikke en information, vi kan stole på.

Der er ikke meget som taler for hverken York eller Jelling, Godt nok var der selvfølgelig stor vikingeaktivitet i York i 800-tallet, hvorfor Gorm principeilt godt kan være født her, men vi har ingen vidnesbyrd om det. Mht Jelling er det først ved midten af 900-tallet, så vidt vi ved, at Jellingkongerne Gorm og Harald begynder at bygge i Jelling. Så her er det også tvivlsomt, at han skulle have været født ca. 40 år før man gjorde Jelling til en særlig lokalitet i riget.

Hvis vi en dag skal være i stand til bestemme tid og sted for Gorms ophav kræver det, at der enten dukker nye skriftlige kilder op, hvilket der formentlig ikke gør, eller måske hvis der bliver foretaget naturvidenskabelige undersøgelser (DNA, Isitop e.l.) af den mand, der er fundet i graven under kirken. Sådanne undersøgelser vil måske også afklare, om det vitterlig er Gorm, der blev gravlagt under den nuværende kirke.

Jeg håber, at dette besvarede eller i hvert fald kastede lidt lys over jeg spørgsmål

Med venlig hilsen

Kasper H. Andersen
Videnskabelig Assistent
Institut for Kultur og Samfund/Historie
Aarhus Universitet
Jens Chr. Skovs vej 5, byg. 1463
Tlf. 8716 2267
Mail: ihokha@hum.au.dk

Aarhus universitet samarbejder med Jelling og nationalmuseet om udgravningen i Jelling.

Anette

Her vil jeg give dig helt ret Anette, vi ved det ikke , der er flere teorie, så lad hans fødsted være ukendt til vi måske ved mere, men derfor kan teorierne godt komme med men ikke som fakta, Det ville også være mere rigtig efter mit hoved hvis der stod af jelling og ikke som fødenavn

Ja man kan sagtens nævne flere teorier, men det må ikke stå som fakta.

Der skal heller ikke kun nævnes en teori, men gøres klart at der mange at vælge imellem.

Angående Jelling mener jeg det er nok der står begravet i Jelling. Han er jo ikke konge af Jelling, men ifølge kilderne Konge af Danmark.

Just to be precise - Jelling is not his birth name. I set that to "Knutsøn".

Ja det gør det nu, helt fint , men harald Blåtand eller den gode som han blev kaldt står sidst jeg så efter stadig som harald jelling

That is Correct Harald and sorry I did not put my reply in english.too I forgot.

What I said was, yes you can mention several theories, but it can not be displayed as facs.
Their should not only be mentioned one theory, but made clear that their are several..

About Jelling I think it is enough it states that he was buried in Jelling. HE is not king of Jelling, but according to the old sagas king of Denmark

Jeg kan også se forældre til Gorm på profilen. Dem ved vi jo ikke noget om.
Hardeknut kan jeg accepterer, fordi det bliver sagt i sagaerne, men ikke hans mor.
I can also see parents to Gorm on the profile. We do not know much about them. Hardeknud I can accept because it is said in the sagas, but not his mother

I looked at the "Ælgifu" profile. It says that she was married to "

"Marriage 1 Canute I (or Hurda Knut ) b: ABT 0814 in Hord, Jutland, Denmark - Children 1. Erik I KNUTSON King of Denmark"

So it seems at least one profile that was merged into this profile was intended to be the mother of some other king of Denmark.

Is there a place where she should go on the tree?

Er de nogle beviser på at Gorms børn blev født i jelling eller er det gætværk

Elna jeg har ikke undersøgt hvilken kilder der skal angive Harald fødsel i Jelling, men det syntes at være generelt antaget. Mere ved jeg ikke om det.

Elna I have not research what sorces is saying Harald is born in Jelling. It seems though be generally accepted among historians. Thats what I know about it.

Harald that is a very good question. Where does she belong then. I think maybee we need to do some reading before it is decided.

Hej Anette - når noget er generel antaget, må der jo være nogen som har bestemt det?
Er det teorier eller gætteværk?

Anette
Du nævner sagaer!
Er det teorier eller nogen der har gættet sig frem til det - f.eks SAXO?

Som jeg også skrev har jeg ikke undersøgt det. Du skal være velkommen til at kontakte forskellige kloge hoveder på museer og universiteter. Det vil spare mig for arbejdet.

As said I have not looked into it. You are welcome to contact the different smart heads of the museums and the universities. That will save me the work.

Ham den videnskabelige assistent fra Århus Uni. - skriver:
Godt nok var der selvfølgelig stor vikingeaktivitet i York i 800-tallet, hvorfor Gorm principeilt godt kan være født her, men vi har ingen vidnesbyrd om det.
- men derfor kan det jo godt være at han er født i York - og det er da også det Peter Lawætz har skrevet i profilen.

Det bliver da vist nødvendig at få det rettet på profilen - det kan stå sådan her: Fødested: "antageligt York" - måske Jelling

Herefter er en stor del af kongerne med sikkerhed historiske.

Er der nogen der kommentarer til denne videnskabelige rækkefølge:

Oluf (Olavus)
Hemming (Hemmingus)
Sigvard Ring (Siwardus Ring)
Regner Lodbrog (Regnerus Lothbrog)
Sigvard (Siwardus)
Erik (Ericus)
Erik (Ericus)
Knud (Kanutus)
Frode (Frotho)
Gorm den Engelske (Gormo Anglici)
Harald (Haraldus)
Gorm den Gamle (Gormo)

Ja Ole undskyld Svend " Godt være " - er ikke faktum. Det er en teori blandt mange. Det er til gengæld et faktum.
Denne række du remser op, er ikke en videnskabelig rækkefølge. Det er en udlægning der kommer fra Saxo. Andre kilder har en anden udlægning.

Yes Ole sorry. Svend " Godt Være " (can be) is not a fact. It is a theory among many. That on the other hand is a fact.
The names you show here is not a scientefic list. The list comes from Saxo.. It is one interpretation. Other sorces have another list.

UH! - Jeg har vel ikke skrevet noget forkert?
Det ser ud som om der er nogen der har fjernet mine indlæg - jeg efterlyste et svar fra Harald - men det ser ud som om spørgsmålet er fjernet?

Til Anette - hvem er det Ole du lige var ved at skrive til?

Hej Anette
Jeg vil da gerne spørge de kloge hoveder de steder du nævner , men der er vel også andre end museer og universiteter der forsker i gamle sagaer m.v.
Jeg har set nogle af de indlæg som du kommer med og det da vise ord og henvisninger du kommer med - men OK - jeg spørger mig lidt for her og hist på nettet - det kan være jeg der finder kloge hoveder - men tak for svaret!

Svend

først velkommen til Geni.

Det er da en ufattelig mængde spørgsmål du har. Hvad er din teori?
Hvad er din relation til Jelling og kongerne?
Ved udmærket at ca. 500 000 Dansker er efterkommer af Jelling dynastiet, så der er 10% chance for du også er.

It is an unbelivable amount of questions, what is your teori and your realtion to Jelling and its kings, by the way welcome to Geni.

I am aware that almost 500 000 Danes are related to the Jelling Dynasty, so theres a 10% chanche you are also. But you will know when you have build your tree.

Regards
Per

Goddag Per Skulason

Næh! - jeg synes ikke det er så mange spørgsmål - men det tør siges, at 2 af de spørgsmål jeg har skrevet i debatten om - blev suspendere allerede på førstedagen af mit engagement.

Så jeg ved ikke rigtig om jeg er velkommen i dette forum, eller jeg skal nedlægge min profil - hvis jeg skader nogen?

Mit formål med at deltage i debatten, har mere været, at jeg ikke forstår hvordan voksne mennesker sådan er ude på at ødelægge det for hinanden med en masse beskyldninger om det og hint.

Jeg selv er en gammel lektor fra et Gymnasium, som bare ville se hvordan et Online baseret slægtsforskningsprogram var at agere i.
Ulykkeligvis er jeg allerede på førstedagen blevet forulempet af nogle curatorer- som de kaldes - og det er bestemt ikke godt for dette programs eksistens i de forskerkredse jeg havde mine gang i og har.

Jeg interesserer mig meget for fortiden - og det er da synd, at et par enkle mennesker skal ødelægge det for så mange.

Ja desværre er der enkle mennesker der ødelægger det for andre. Det er bare ikke alle der er enige om hvem de personer er.
Der er sikkert mange kloge hoveder der gerne forsker i sagaerne. Der er bare flest af dem på universitetet og på museerne og de er nok der af en grund.
Når det er sagt skal vi vist igen tilbage til det vi var igang med at diskutere. Gorm og forældre og hvad der skal skrives på profilen. Der syntes at være generel enighed om, at der ikke er mange fakta om Gorm. Der er en del teorier. Det har vi gennemgået masser af gange.

Yes unfortunately some people are ruining it for others. Their is justt not a consensus on who those people are.
I am sure their are lots of smart heads that studies the sagas their are just most of them at the universities and at the museums.
And I suspect they are at these places for a reason.
When that is said we need to get back to what this is about. The discussion of Gorm and parents and what to write on the profile.
Their seem to bee general agreement agreement that we have very little fact and lots of theories. This we have been thrue endlessly.

About Ragnar Lodbrok, you should read and if you want discuss him in this thread: http://www.geni.com/discussions/129645

The Nordic historians of today mostly think that he didn't exist as one real person, but is the combined stories of 2 or more real persons living at that time.

Showing 211-240 of 321 posts

Create a free account or login to participate in this discussion