Gorm "den Gamle", dansk konge - Birthplace and parentage

Started by Harald Tveit Alvestrand on Thursday, April 10, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 151-180 of 321 posts

Harald T A, you somehow prove the point, we are so far back in time that relaible sources is hard to find, so what is left is spekulaions and theory.

I followed the discussion and read all the arguments for and against who is the legimit father of Gorm and his birthplace. I have no clue, unless you move the G away from Gorm then all that is left is Orm.

I will take the beginnig of the History of the Kings of Denmark from the only prove we have, The stones at Jelling. I will then let all of you experts decided amongst each other who got it right who was Gorm and Thyras ansestors.

Even if archeologis find bones in the church at Jelling, they will have a hard time proving that they have the bones of Gorm, it might as well be somone elses bone, and if you can't compare the DNA from the bones found at Jelling with someone that is related to Gorm, either in Denmark, England, Norway or Sweden, all that is left is theory.

Regards
Per

Yes Per and that is what we have been saying all along. Very little fact and a lot of theories, Some interesting stories and that is what they are stories.

Yes we can hope one day that they can take some DNA from the guy in the church??? or something else is found. Until then all is guesswork.

Gorm den gamles fødested er York, England, - der er nye anayser igangsat
I Jelling.
http://www.vikingekonger.dk/Vikingekonger%20HTML/Artikler%20A/Gorm%...

Godt at vi har Peter Lawætz til at sætte styr på det!!!;)

http://da.wikipedia.org/wiki/Gorm_den_Engelske
Huius filius Gormo, cui, quod ex Anglia oriundus exstitit, Anglici cognomen incessit, patre exstincto, promptiore fortuna quam diuturniore apud insulam regiam adeptus est arcem. Dum enim Daniam disponendae eius gratia petisset ex Anglia, longam parvuli secessus iacturam expertus est. Quippe Angli, libertatis suae fortunam in eius absentia reponentes, publicam a Danis defectionem moliendo praecipitem rebellandi fiduciam induerunt. Sed quo eum Anglia invidentius sprevit, hoc Dania fidentius coluit. Itaque, dum ad duarum provinciarum utramque avidas imperii manus porrexit, altera potitus, alterius irrevocabiliter dominationem amisit, nihil umquam fortiter pro ipsius recuperatione conatus. Adeo difficile praegrandia continentur imperia.

Harald Tveit Alvestrand

- du skriver: (Hardeknud er i øjeblikket opført på Geni som søn af en Sveyn der var søn af Sigurd. Det skaber en noget rimelig afstand af generationer, men jeg tror ikke, det er godt fremskaffede.)

Man skal vide ikke tro - kære Harald !
Det hjælper ikke at lave en afstemning - HUSK DET!

Her er en mulighed for at få mere viden om Gorm den Gamle - lige noget for Anette!:http://en.wikipedia.org/wiki/Family_Tree_DNA

Der er rigtig mange muligheder i nogle af disse DNA - programmer
- men det jo ikke historikere med fine uddannelser der driver disse programmer - eller er det? - Ældrer historikerer, skal vel også opdateres med den nye forskning indimellem!

Det samme gjelder vel deg, Ole Kristian, at man skal vite og ikke tro?

Vet du at Gorm sitt fødested er York, eller er det noe du tror?

Vet Peter Lawætz at Gorm sitt fødested er York, eller det noe han tror?

Vet du, Ole, at Gorm den Engelske er samme person som Gorm den Gamle, eller er det noe du tror?

Problemet med så gamle knokler og DNA er at den typen DNA som viser mannlig slektskap, Y-DNA, sjelden er intakt etter så lang tid, dermed er det kun den typen DNA som viser kvinnelig slektskap, HT-DNA, som trolig vil være mulig å finne i knoklene i Jelling. Ergo vil det trolig ikke være mulig å bekrefte hvilke mannlige personer Gorm den Gamle, dersom det er hans knokler, er i slekt med ut dra DNA, kun de kvinnelige.

Remi Trygve Pedersen

Ja det ved jeg - for det står i WIKIPI - og den er anerkendt - det er I ikke!
- kun på Geni!

Man sagtens finde DNA spor fra "de gamle knokler" - og det er jo det man er i gang med i Jelling.

Remi Trygve Pedersen
Du har jo selv kommunikeret med Lawætz - og fået de svar han blev stillet - men du vil ikke anerkende andre end dig selv - jeg tror også du havde godt af en opdatering - gamle studier - gjels inte mere!

Uddrag af DIS-Danmark diskussion:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=42706.75;wap2

- det kan så bevises, at det kan lade sig gøre, at finde DNA tilbage til Gorm.

Fra DIS-Danmark diskussion vedr. DNA

Og på et par af grenene går anerækken tilbage til Gorm og Thyra, via Harald Blåtand, Svend Tveskæg, Svend Estridsen osv. osv. Undervejs er der masser af strejf fra Storbritannien, Frankrig, Spanien, Italien osv.

Så er York endelig i spil igen!

Man skla vel have DNA fra tandroden, mener det er der der er mest brugbart materiale.

Uanset hvad skal man være sikker på at knoglerne er fra Gorm, er man så det?

Jeg har ingen holdning til hvor Gorm er født, men hvis vi nu siger han er født på et Vikingingskib midt i Nordsøen, så har alle ret ,-)

Mvh
Per

Du får nok sette deg bedre inn i sakene, Ole Kristian. Wikipedia er ikke og vil aldri bli noe sted for å bevise noen ting, ergo kan du ikke vite noen ting ut ifra opplysningene som er på wikipedia, siden wikipedia kun er et samlingssted for opplysninger. Wikipedia er ikke anerkjent i noe land som bevis for noen ting.

Men siden du vet, så forventer jeg nå at du publiserer dine beviser siden det vil være av interesse for alle historikere, genealoger, arkeologer og andre som er interessert i vikingtiden og deres personer, for et slik bevis som gjør at du vet vil være en verdensomspennende nyhet.

Jeg har ikke sagt at en ikke kan finne DNA fra gamle knokler, jeg sa at det kan være vanskelig å finne Y-DNA. Les hva jeg skriver før du kommer med dine motargumenter.

Lawætz er ok, han har allerede bekreftet at han ikke vet hvor Gorm er født, han bare tror han er født i York, så er det bare for deg å innse det samme. Jeg ville bare se om du hadde forstått at Lawætz faktisk ikke vet hvor Gorm er født.

At du sier "gamle studier - gjels inte mere" forundrer meg egentlig litt, siden henvisningene du har vist til her, http://da.wikipedia.org/wiki/Gorm_den_Gamle, faktisk er nettopp det, gamle studier. Så nå motsier du deg selv.

Og hvis du hadde orket å lese litt mer av diskusjonen på DIS-Danmark sine sider som du linker til, så vil du se at Helle skriver: "Nej det med anerækken tilbage til Gorm og Thyra har jo altså intet med mit DNA-eksperiment at gøre som sådan." Dessuten har Helle brukt en autosomal DNA-test til å finne sine slektninger, med alle de usikkerhetsmomentene en slik DNA-test har. Oj, der forsvant visst York ut av historien igjen. :-)

Ole Kristian, jeg anbefaler at før du skriver mer om DNA, så bør du lese deg opp på hva Y-DNA og MT-DNA er og hva en autosomal DNA-test er. For det kommer helt tydelig fram at dette kan du lite om.

Remi, Per og Marion i får en smiley

Det bliver nu meget svært at Ole Kristian Moustgaard nu kan besvare noget som helst, idet hans konto er blevet lukket af jeres kammerater curatorer.

Jeg har sagt til ham, at han skal stoppe med at diskutere, fordi han jo hele tiden bliver chikaneret af nogle Pro brugere - der hverdag bruger deres tid på kun at chikanere Ole. Tilsyneladende er der en indforstået hjælpsomhed blandt nogle curatorer og brugere. Det gør det program tildet skammeligste der er skabt på internettet. Ikke engang Facebook er debatterne så voldsomt styrende som her på Geni

Jeg mener nu ikke curatore kan lukke nogens konto, så har de tilraned sig en magt de ikke har, jeg har selv prøvet at blive tilsvinet af en curator i den grad der viser at flere ikke er værdige til at kalde sig curator, cecilie hed hun vist , hun kaldte mig og min børn for tyve og løgner uden anden grund at hun havede fået overskriften på en privat besked galt i halsen,men du tror da ikke der kom nogen undskyldning næ det var damen med alle hendes danske aner for fin til , Der er da heldigvis et par stk der er gode nok , det er de rådne kar der mener de har mere beføjelse end de har, Håber da ole kommer tilbage igen, , m,v,h, elna

Chikanen af Ole har stået på i flere uger nu og specielt er der et par damer der har været aldeles aktive - at forfølger Oles teorier omkring flere emner og kun med det formål at "Tækkes" de curatorer de følger i tykt og tyndt!

Jeg kan ikke pege på en af de curatorer - der har lukket kontoen, men for et par måneder siden, hvor han også lukket men lukket op igen med en undskyldning og fik gratis 1 år mere på GENI
- Så der må være nogen curatorer der er aldeles aktive i nedlukninger af brugernes aktiviteter.

Det må de ikke, kender godt til i hvert fald en af de damer, og hende holder de samme curatorer hånden over,

Ulla Hansen I appreciate that you feel like defending your husband, but curators have no power to suspend anyone's account.
That is only done by Geni customer service, and only when Geni customer service decides that a customer has violated the terms and conditions written in http://www.geni.com/company/terms_of_use - these govern the behaviour of all participants on Geni, including curators.

(Curators do have the power to restrict editing rights, for the purpose of stopping vandalism at once when it is discovered - but it is ONLY intended for that purpose, and is ALWAYS reviewed by Geni afterwards.)

Harald Tveit Alvestrand

Det må sæ være dig, der har indberettet Ole til dine forsatte?
Det er jo også, der lave afstemninger ligesom i fodbold!

Men du svarer jo ikke på mit spørgsmål - hvad er det Ole har gjort forkert
når I fratager ham en økonomisk ret - det er faktisk strafbart!
Det er det samme som at tage en solgt bil tilbage med den begrundelse at køberen ikke kører ordentlig efter sælgerens bestemmelse!

Giv en grund?

Per Skulason

Skal vi så stemme om, at han er født på et Vikingeskib?

Ulla Hansen one of my principles when engaging in debate is that I don't report attacks on myself. I do sometimes report attacks on others that I feel are beyond the rules, but in this case, it wasn't me. Anyone, even a non-paying user, can report a message.

I have also never arranged a vote in this forum. I do arrange votes in other fora at times, but not in this one. Ole's characterization is just that - a characterization by Ole. (BTW, I've never seen a vote in a football match... where does the expression "afstemninger ligesom i fodbold" come from, and what does it mean?)

I see that the particular notes that Ole wrote that I regarded as insulting have been removed from the conversation. Apparently it's Geni policy that libellious material should be removed; I'll follow up that policy by not quoting them.

By comparative example: Your description of some other Danish users - "et par damer der har været aldeles aktive - at forfølger Oles teorier omkring flere emner og kun med det formål at "Tækkes" de curatorer de følger i tykt og tyndt!" is one I regard as insulting, but less insulting than some of Ole's statement.

If Ole wants to claim that his behaviour was completely within what is permitted by http://www.geni.com/company/terms_of_use - that is something he will have to debate with customer support.

Ulla Hansen

Jeg vil gøre opmærksom på, at alle har ret til at ytre sig så længe man gør det i en sober tone og uden personangreb.

I whant to point out that everybody has the right to argue and express their opinion as long as it is about the subject and not a personal attack.

Jeg mener ikke man skal stemme om noget som helst, da det er uredelighed.

My opinion is, Geneologist do not have to vote about anything, we want facts.

Det er ikke mit indtryk at der ikke er nogen i debaten her der syntes det er nogen ide at stemme om Genetik, det giver ikke mening.

It is not my impression in this debate that there was anybody suggestion a vote, it simply dosn't make sence to vote about geneologi.

There is no reason to vote for a birthplace on a Vikingship, the reason is it is just as correct to state that Gorms brithplace was york, London, Oslo or whater ever place you can come up with. As long as there is doubt about the birplace of Gorm, any undocumentet claim is just as good as anybody else.

But tjek out Gormfeltet located in the middle of the Northesea, so yes Gorm might be born on Vikinship in the midlle nowwhere between UK and Denmark, no reason to vote about that It might be correct :-), why would they call it Gormfeltet if it wasnt the truth he was born there.

We need the fact as long as the fact is not presented any guess have equal value and to my best of knowledge the value at the momment equals Zero.

Der er ingen grund til at stemme om fødestedet på et Vikingskib, grunden er det er ligeså korrekt som at sige York, London,Oslo eller hvad du nu kan komme på, man er i tvivl og så længe man er det er en hvilket som helst udokomneteret påstand lige god. Men tjek Lige Gormfeltet det ligger ude midt i Nordsøen, så min påstand med Vikingskibet er nok alligevel korrekt ,-) hvorfor skulle man ellers kalde det Gormfeltet.

Heres a link, to a Swedish online media where they today opened the shrine containing the oldest Crown of Sweden and the bones of Erik the Holly, his birthplace just as Gorms is not known.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18761972.ab

Jeg vil lige lige et lidt spændende link, her er man også i tvivl om fødselsstedet, det drejer sig om Erik den Hellige:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18761972.ab

Regards
Per

Harald - nu lyver du omkring afstemninger:
Du skrev :
"Jeg tror det er tid til at drage en konklusion.

Ole Kristian forsvarer en udtalelse: At Hardeknud er Godfred, og at der derfor blev Gorm den Gamle født i York.

Anette Jette, Marion og alle de ikke-danske deltagere i denne debat har sagt, at dette er en teori, der ikke nyder udbredt støtte i ethvert samfund, og bør derfor ikke kapret på profilen, som hvis det var en kendsgerning.

Ole er klart den ulige mand ud her. Geni er et samarbejde; når efter en grundig debat, er der én person, der har en mening og en masse af personer med en anden mening, er den ene person, der ikke får sin vilje.

Profilen vil ikke remse York som Gorm fødested."

- Det er da en afstemning der vil noget!
Det er da rent Facebook!

Per Skulason

Omkring yttringer:
Du har sikkert ikke rigtig fulgt med i debatten Per - hvis du har - så har du også bemærket de særdeles chikanerende indlæg i debatten fra de særdeles arrogante damere der uden særlig input har terroriseret Ole med mishagsytringer med mere.

Dette debatsted på Geni er overhovedet ikke fri fra chikanerende personangreb fra nogen som helst - der er nogen der beskytter andre mod den slags - men der er ingen der har beskyttet Ole for overgreb!

Ulla, why are you quoting my English posting in Danish?
Ole had severe problems with translation before (he accused me of saying that the discussion needed to stop, when I'd said that participants needed to calm down - that's when I stopped posting in Norwegian, hoping that English would be harder to get wrong).

The key sentence is:

"Anette, Jette, Marion and all the non-Danish participants in this debate have said that this is one theory, which does not enjoy widespread support in any community, and should therefore not be touted on the profile as if it was a fact."

This has somehow, in your translation been turned into "ikke nyder utbredt støtte i ethvert samfund, og bør derfor ikke kapret på profilen" - which does not make much sense.

This is me drawing a conclusion. I'm mentioning people who have spoken up in favour of that conclusion. That's not a vote, it's part of the basis for my conclusion.

Votes have ballot alternatives, ballot counts and vote deadlines.
If I wanted to conduct a vote, it would be organized like a vote. This discussion wasn't.
(now, I don't see how it makes you feel better or worse if Ole's theory was rejected by a vote or by a conclusion - but that's your business, not mine.)

Jeg forstår godt Ole, for hvis man taler om god tone her i debatten så har jeg læst både arogante nedladene og ubehaglig hånsk tone i den her debat fra bruger og curatorer

Showing 151-180 of 321 posts

Create a free account or login to participate in this discussion