Gorm "den Gamle", dansk konge - Birthplace and parentage

Started by Harald Tveit Alvestrand on Thursday, April 10, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 31-60 of 321 posts

Mener den ligger digitalt på project runeberg.

Ja det gør den:
http://runeberg.org/saxo/

Er vi enige om å fjerne York som fødested nå?

Nej aldeles ikke!
Gorm er født i England og det vil skabe uoprettelig skade at gøre det.
Lad nu alle komme til orde - lad brugerne diskutere - det er dette denne debat går ud på.

Den sidste Gorm den gamle - burde hedde Gorm den engelske - iflg. denne side:
http://www.nyrups.dk/Historie/Gorm/Engelskmand.htm

Gorms far ifølge curator Harald Tveit skulle være Hardeknud Sveinsson (Sweynson) - det må være en norsk fejl i navnet?
Det passer overhovedet ikke ind i SAXO Grammaticus - og navnet skal ændres til Harald - og kun Harald!

Lad os nu få disse oversættelse m.m. - til danske forhold - hvor de hører hjemme.

Jeg er fuldstændig enig i at York skal slettes som fødested. Overføres til danske forhold OLe ?? . Hvad er jeg???Brugerne diskuterer Ole Curatorene er også brugerer. Det troede jeg du efterhånden havde forstået. De Nordmænd der er med her i debatten her, er nok med god sandsynlighed også efterkommer af Gorm, så de har vel lige ret!!!

Nu vil du altså til at skrive saxo om også. Ja OLe jeg har læst SAxo og Adam af Bremen. Du skal msåke tænke over jeg ER historiker!!!
Det er ikke en fejl at der skal stå Hardeknud Sveynsson. Det står i en anden kilde, Adam af Bremen. Han kan googles. Hans kilde er Svend Estridssen barnebarn til Gorm den gamle. Her skrives der at hans far Hardeknud kommer fra Nortmannia. Hvad laver kongen af York der og hvorfor bliver det så ikke nævnt at han er konge af York. Det ville som Ledende arkæolog ved Jelling udgravningen sagde, være noget der havde lagt ham på sinde. Istedet siger han han kommer fra noget ubestemt sted som Nortmannia. Nævner heller ikke han er konge.
Disse kilder er noget Lawætz har underspillet, hvis ikke ignoreret.
Disse kilder SAxo, Adam af Bremen og Roskildekrøniken er nogle af de danske kilder til netop Gorm. Nogle af disse udtalelser fra Adam af Bremen understøttes ligeledes af nogle franske annaler fra denne tid.

Grundvig er forøvrigt den første der kalder Gorm - Den gamle.
I samtiden kaldte de ham --- Den låge, eller dvaske.

@Remi Trygve Pedersen - as you have probably already realized - I have the attitude towards our Sagas that we, the modern humans, do not have permission to dismiss or change what is written in the Manuscripts without hard proof and evidence on that what is written is either wrong , fiction or a lie.

What Historians put forward today isn't the truth unless they can found their theories with hard evidence (not their personal "opinion" or wishes).

I can't say whether "Jomsvikingasaga" is the "hard truth" or not because I wasn't present at the time when it was written on skin - probably from oral performance (therefore there could have existed many versions before it was written down - and even changed after that). But that doesn't give me the liberty to dismiss the Saga change it or decide that it's a fiction .

But as we Folklorists say - "where there is smoke - there is a fire" - and therefore there could be truth in the Saga, or not. And Remi - I seriously doubt that we can establish any "facts" or "a true version" of the origin of Gorm here on Geni. Scientific research on his teeth or bones could probably give us a "hint" on where he could have been brought up and give us some ideas about his dwellings or how he lived. I seriously doubt that we can decide here on Geni what is the truth - but the exchange and sharing information's between us is a good thing, but nothing conclusive.

Anette Guldager Boye
Du læser overhovedet ikke det jeg skriver - jeg har lige skrevet hvad der står i SAXO GRAMMATICUS og remset de 2 GORMER op!!

Jeg har ikke omskrevet noget . men forholder mig til hvad der står om GORM ENGELSMANDEN. Man behøver bestemt ikke være historiker for at finde brugbare kilder i dag. Det hele ligger frit tilgængeligt på nettet - så du burde revidere din opfattelse af hvad Historiker er bedre til?

Skal vi så tro på SAXO? - I Weekipedia kan man finde kritik af SAXO:
http://da.wikipedia.org/wiki/Gesta_Danorum
GENI´s omtale af Gorms forfædre passer overhovedet ikke ind i SAXO GRAMMATICO - Gorm er dansk men med engelske rødder!

Anette Guldager Boye
Gorm Engelsmand er søn af Kong Frode og Gorm blev konge af England ifølge SAXO GRAMATICO.

Jeg spørger: Har jeg ikke ret i det?

Altså:
Sigvord
Erik
Knud gift med en datter af Guthorn Haraldsøn
Frode
Gorm engelskmand
Harald
Gorm den gamle
Knud
Harald Blåtand
osv.

Alle disse personer skal oprettes på GENI som de rigtige efter SAXO GRAMMATICO
- andre skal slettes

Du læste som sædvanlig ikke hvad jeg skrev. Det står i Adam af Bremen. Ikke saxo. Det er den Svend Estridsen er kilde til. OG DET KAN GOOGLES!!!!!
DER er mere end en kilde!!! Her forholder jeg mig til Anne Pedersen og Else Rosdahl der er danske eksperter på området også.

Anette Guldager Boye
Du indledte denne debat med spørgsmålet " om jeg havde læst SAXO"?
- og jeg spørger igen - har jeg ikke ret i det der står i SAXO?

Her også noget helt galt med Thyra:
Curator Swanstrøm skriver om Þyrvé "Danebod"

Hvad er dog det for et navnesludder - og hun står som "Fader ukendt"
- trods at hun nævnes i SAXO som datter af den angelsaksiske konge Hederad ?
- lad os få rettet disse misforståelse af historien - inden vi danskere bliver gjort til grin af det norske broderfolk!!
Håkan var dog dansk!

Hvem er : Anne Pedersen og Else Rosdahl der er danske eksperter på området også.

Anette Guldager Boye
Du skrev: "Nu vil du altså til at skrive saxo om også. Ja OLe jeg har læst SAxo og Adam af Bremen. Du skal msåke tænke over jeg ER historiker!!! "

Det må du altså indrømme:

Der er rigtig mange sider omkring Gorm engelsmand på Google - hvor han også er nævnt med fødsel i York.

Det må du altså også indrømme!

Ok, Ole du er godt nok tung at danse med. Slå op på Google ADAM af Bremen og Gorm!! læs det det der står.

HVis vi skal gå 100% efter hvad Saxo skriver om Gorm den gamle og Gorm den Engelske, skal York jo slettes som fødested. De er jo netop her ikke den samme. Så nu må du jo så tage en beslutning på hvad du mener.

Þyrvé "Danebod" Det er den gamle måde at skrive Thyra på. Andre steder bliver hun nævnt som datter af Harald Klak. Man kan ikke bare tage en kilde også køre derud af.
Det her er for f.......da ikke en landskamp og nu siger du sikkert jeg er landsforrædder, men jeg personligt har ikke noget mod Nordmænd.

Jeg må bare be alle om å roe seg ned .... det er ikke den som roper høyest som får rett til slutt!
Det er nå ihvertfall klart at våre danske venner er uenige seg imellom, så dette er ikke en sak der dansker står mot "utlendinger" (selv om dette er aner som mange har felles).
[Summary in English: I have to ask everyone to calm down - it is not the one who shouts most loudly who gets his way in the end!]

Hvis man google Adam af Bremen, får man også dette: http://ahrenkiels.dk/toldsted/per01178.htm#0

Husk at Adam af Bremen er ældre (det ellevte århundrede) end Saxo Grammatikus og Snorri Sturluson der levede begge to i det tolvte og trættende århundrede.

Men det er ikke helt sikkert, om Adam nogensinde selv rejste til Danmark og derfor må han have påberåbt sig af fortællinger og beskrivelser fra andre.

Godt Harald - bare I ikke ændre Gorms fødested igen og igen!

Svend Estridsen konge af Danmark skal være Adam af Bremens kilde. Derfor ville han, hvis hans bedstefar havde været KOnge af York, også så ville han havde sagt det. Så havde han jo krav på den trone også. HVorfor skulle han fortælle om Nortmannia hvis ikke det passede????

Derfor skal der ikke stå York som fødested.

Jeg skal finde linket til dig Ole!!

http://da.wikipedia.org/wiki/Jellingdynastiet

Du kan bruge denne. Her stor lidt forskelligt, også hvad Adam af Bremen siger om Gorm og hans far.

Du kan også prøve at skrive Adam af Bremen Krønnike. Så fortæller de om Adam af Bremens betydning.

Hvis ikke denne debat skal fortsætte i evigheder foreslår jeg, at der bliver skrevet, at fødestedet er ukendt.

Og så må diskussionen vel afsluttes med det.

Jette Rosborg

Ole, hvad var det du hævdede i debatten den 06-04-2013 og ja du læser rigtigt, det her er dit indlæg i debatten for over 1 år siden.

Ole Kristian Moustgaard PRO
6/4/2013 kl. 5:51 PM
Rapportér Fordi, Gorm den gamle er født og død i Jelling sammen med sin hustru Thyra.
Jelling er af Kulturarvstyrelsen udnævnt til en vigtig kulturarv i EU.
Runestenene står i Jelling.
Se:http://jelling.natmus.dk/om-jelling/runestenene/

Mvh
Ole

Jette, I agree. If people can disagree about where he was born, then it's not a fact. The Overview can say he might have been born at York.

I have been trying to follow this debate, and it appears to be going round in circles.

Can I try to summarize the basis of the discussion?

As I see it, the argument that Gorm The Old was born in England (at all, never mind specifically in York) relies on a theory by Peter Lawætz.

In contrast, one of the few reasonably good contemporary references we have (Saxo Grammaticus) clearly says that there were two Gorms; an early one named "Gorm the Englishman", and a later one identified as Gorm The Old.

Please tell me why I should believe Peter Lawætz rather than Saxo.

Regards,

Mike King.

Jeg må svare alle angrebene, så godt som jeg kan:

Hvorfor vil man ikke anerkende SAXO Grammatico udfra det jeghar sat op i debatten?

Hvorfor vil man ikke ændre i profilerne af Gorms forfædrer?

Hvorfor skal curatorerne være de bestemmende i et sådan debat?
Ifølge Harald, skal vi stoppe debatten - hvor har han det fra?

Brugerne har jo ikke muligheder for at låse - låse op i en endelighed!

Peter Lawætz skriver jo helt og aldeles overbervisende om Gorms fødselsted - hvis man er uenig - kontakt da Peter Lawætz direkte - han vil meget gerne svare.

Jeg har lært meget af debatten for et år siden - hvor der også var et frontal angreb på mig - og det er samme personer - sjovt nok!

Noter : Gorm den Gamle
Dansk konge med sæde i Jelling. havde også tilnavnet" Løge", det vil sige "den dvaske".

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi:
'Gorm den Gamle Er i dag, navnet på Harald 3. Blåtands far. Men i kilderne hedder han alt muligt andet (Guttorm, Guthrum, Orm, Gorm Svends søn; kilde: Adam af Bremen, Gorm Englænder Saxo, Sno (betyder snog, orm) Roskilde Krøniken). Den ægte Gorm den Gamle var nok Gorms sted-oldefar, konge i Øst-England. se Konger af East Anglia, da der også var en Gorm den yngre i East Anglia.

Sagaerne siger at Gorm var søn af Kong Harde-Knud, som var søn af Sigurt Snogøje og adopteret af kong Gorm den Gamle, men Adam af Bremen har navnet: Gorm Svend søn, så Gorm var nok kun barnebarn af Harde-Knud, det passer også tidsmæssigt lidt bedre.

Gorm den Gamle nævnes første gang, som dansk konge 936, og kan tidligst være blevet dansk konge i 934, men han var først norsk konge og han døde 958/959 eller i år 965, hvis det kun var Tove, som blev begravet i Nordhøjen.

Gorm den Gamle var gift med Thyra (ifølge Jellingstenene hed hans kone Tove). Begge er gravsat i Jelling.

Parret blev måske først begravet i Nordhøjen i Jelling. Efterfølgende fik de så måske en kristen begravelse i kirken ved siden af højen, muligvis da deres søn Harald Blåtand blev kristen og rejste den store Jellingsten med indskriften:

"Harald konge bød gøre disse minder efter Gorm sin fader og Tove sin moder, den Harald som vandt sig hele Danmark og Norge og gjorde danerne kristne."

Kong Gorm rejste omkring 950 den lille Jellingsten med indskriften:

"Gorm konge gjorde kumler (minder) disse efter Tove sin kone Danmarks bod."

I 1978 fandt man skeletrester med mere under kirkegulvet. Desuden fandt man en mængde guldtråde, der havde været indvævet i en kongelig dragt. Gorms formodede knogler blev i en længere periode undersøgt og scannet på Nationalmuseet. Den 30. august 2000 blev Gorms knogler ført tilbage til Jelling Kirke. De blev lagt i et metalskrin i et støbt betonkammer foran koret i kirken. På dækstenen står indskriften:

"Kong Gorm højsat 959 og siden gravlagt her."

Hvis det virkelig er Gorm kan man konstatere, at han var 40-50 år da han døde, og at han var ca. 172 cm høj - en ret høj mand dengang. Han var ikke kraftig bygget, men som det hedder i rapporten "i lighed med de fleste midaldrende danskere til enhver tid, led han af slidgigt i den nederste del af rygsøjlen".

Gorm havde gigt. Det er stort set det eneste, man med nogenlunde sikkerhed ved om den konge, der betragtes som den egentlige stamfader til hele den danske kongeslægt, og som man via stamtavlerne - godt nok ad mange snørklede veje - kan føre vor nuværende dronning tilbage til.

Den lille Jellingsten er en Runesten, som stå foran Jelling kirke.
Næsten ord ret oversat;
GORM KONGE GJORDE DØDEMINDER DISSE EFTER THORVI SIN KONE DANMARKS BOD

- og derfor skal historien på GENI ændres til de rigtige forfædre!!

Showing 31-60 of 321 posts

Create a free account or login to participate in this discussion