Gorm "den Gamle", dansk konge - Birthplace and parentage

Started by Harald Tveit Alvestrand on Thursday, April 10, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 301-321 of 321 posts

Dette er blevet diskuteret til hudløshed og der der ikke dukket noget nyt op. Derfor er der ikke nogen grund til at starte forfra og der skal ikke laves om på Gorms fødested som ukendt.

This has been debated endlessly and nothing new has been discoveret. Therefore their is no reason to all over again with the discussion and nothing should be changed about Gorms birthplace.

Anette Guldager Boye

Det skal du nu ikke bestemme Anette - du kan bare holde dig udenfor diskussionen hvis du vil!

Til Ole

lad nu være med at begynde i denne tone igen

Der er så meget viden om Gorm, at denne diskussion nok aldrig stopper!
Alle kan være med - ingen kan stoppe den!
Så længe der er skrevet om York fødestedet - skal det fortsætte - alt andet ville være forkert for vore efterkommere.

Nå Ole jeg kan se du fortsætter i samme tone som da du stoppede

Well Ole I can see you continue in the same way as when you stopt.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen Anette?

hvad med at stoppe til der kommer noget NYT

alle vil glæde sig dertil.

men det skal jo være nogle originale kilder ikke alle disse , som ligger og flyder på nettet , dem kende vi alle til hudløshed

Den som kan grave er ------ NYT gammelt ------ originalt papir frem,

ham bliver ikke glemt for eftertiden .

Jeg er fuldstændig enig med dig Marion. Det ville glæde alle hvis der dukkede nye originalkilder op.
Det der er nu, har vi diskuteret og derfor er der netop ingen grund til at fortsætte.
Hvor jeg vil hen Ole? Hvad tror du jeg mener? Kig lidt længere oppe på din egen kommentar. Det vil give dig et hint.

Der er masse af nyt viden om Gorms fødsels sted, - der er nok at glæde sig til - de damer!
Vær beredt!

Skønt jeg/ vi er begyndt at glæde os ,

Da Jellinge folkene på TV forleden ikke havde nyt,

men en godt udsendelse .

Hvilken udsendelse på TV var det du så?
vh
Lise

jeg kom ind i den uden at vide den var der , så derfor kan jeg ikke sige hvad udsendelsen hed, der var en fantastisk flot forklaring om de to gravhøje i Jelling om stensætninger deromkring samt om udgravningen at højene , og meget mere

Private User
Hvliken dato?

Til Ole
den har været inde for den sidste uge , det er en dame som fortalte ,
og vi så hun stod inde i kirken hvor Gorm er genbegravet ,
vi så også fra udgravningerne af højene , hvor man jo fandt ud af at Gorm ikke var deri , jeg prøver om jeg kan finde ud at datoen i de gamle aviser

Sidst men ikke mindst har jeg fulgt med ved sidelinjen siden 2008. Mine familiegrene stod åbne og da jeg startede ud med kun at have kendt til mine bedsteforældre på gravstens-basis ventede jeg mig et eller andet. Og jeg ventede. Med et poppede der ting op i mit indre fra mine historietimer fra folkeskolen,, ohhh ha. og det er mange år siden da. Vi havde nogle retningslinler og gå efter og med et endte jeg op hos Gorm Den Gamle,, tænkte det kan da vidst ikke passe. Vi fik så nye historiebøger da vi fik at vide at der var fejl i de gamle... den lige følgelinje til Gorm var væk. Omkring min konfirmation fik jeg af min far en lille blyting trykket i hånden som skulle vise hvilken familie vi kom fra. Det måtte være vikingerne tænkte jeg. Den lignede en hest eller en hund. men ak, en dag jeg stod med den i hånden var den blød som smør og knak i mange dele. Så sørgeligt. Da vi boede i Nærheden af Jels var min far med til at "tromle" vikinger sammen til skuespil i Jels. Og som han sagde. Så har du noget til dine gamle dage min datter. ( Der måtte altså være noget med de vikinger). Tiden gik og jeg fik i 2008 kendskab til geni. Først skete der intet. Så havde jeg glemt alt og en dag i ca. 2017 var det hele bare geniblå linjer og jeg fandt med det samme Gorms Linje og så fandt jeg mange...Ikke et øje var tørt... og alt passede som fod i hose til mine andre føromtalte åbne linjer. PÅ KRYDS OG TVÆRS at familien og med over 22 forskellige linjer til både Gorm og Thyra og til hele tre involverede bedsteforældre. Og så skete katastrofen. Omkring julen 2019 forsvandt Gorm med hele sit følge og jeg sad igen med åben mund ... Alle de års arbejde var brudt. Jeg har ikke ord for det,,,,,, Jeg vil på min egen profilside skrive min linje til Gorm Den Gamle som den tog sig ud. Alle de andre sider er godt gemt et andet sted i familien..... Jeg havde sådan håbet.... Dronningen siger nok så smukt at der er Kongslinjer hele vejen til den nuværende regens, nuvel, her er det min tætteste familie det handler om..... MVH. Chrissie Anghna Lea Kjær

Chrissie Anghna Lea Kjaer

Det viktigste er: Gode kilder som bekrefter hvert forhold mellom personer, helst primære kilder. Dersom det ikke finnes gode kilder for et forhold, så må det argumenteres godt med sekundære kilder.

Om ikke det er mulig, så bør forholdet brytes grunnet manglende gode kilder.

Og på den måten må slegtsforskningen vår udføres.

Så må vi holde os til det vi ved i Danmark,...

Der er lige kommet en ny bog fra Knud Lundskov, her i Danmark som fortæller om Kongeleddene godt nok fra Gorm Til vores regens af i dag. Der er der understøtning fra hvor man også ser slægtsleddene og kan regne sig frem til mine linjer, selv om det ikke er bare Kongs og Dronningelinjer jeg har mig men er i linje derfra. Det kan du se på min profilside og hvis den linje bliver bliver slettet, så skriver jeg den bare igen..

Med tak for din opmærksomhed
Chrissie

Og da må du, Chrissie, evaluere hvor mye Knud Lundskov sin bog er til at stole på.

Med et søg på google er der ingen treff på han eller hans bog. Hva sier det om hans troverdighed?

Kort fortalt kan det med rimelig sikkerhed antages, at Gorm er eneste søn af Northumberland-kongen Godfred, der også hed Hardeknud eller Fundne-Knud, og som døde 895. Dette er berettet i sagaen Thattr af Ragnars Sonum kap. III og af Adam af Bremen samt i Knytlingesagaen. Hardeknud var søn af Lodbrogsønnen Sigfred Snogøje. Gorm, der må være f. o.893, vokser op i Østangel (East Anglia) og bliver der en anerkendt stormand i det da angelsaksisk dominerede samfund. Sammen med andre overklassepersoner af dansk herkomst forsvinder han fra de lokale kilder o.934.
Altså - Gorm er født i York, England!

Gorm "den Gamle", dansk konge is your 30th great grandfather.
You
→ Juan Iges Blom
your father → Mostrar 29 parientes → Harald "Blue Tooth", king of Denmark
his father → Gorm "den Gamle", dansk konge
his father

Showing 301-321 of 321 posts

Create a free account or login to participate in this discussion