BEDENKELIJKE VOOROUDERS... Help me de connectie naar fictieve stambomen te verbreken (mythen, legenden, sprookjes...)

Started by George J. Homs on Friday, March 28, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 211-239 of 239 posts

Private User waar kan ik dit bericht verifiëren ?

Mijn eerste punt is dan als wij Aldert Dircksz van Hodenpijl hier willen laten, dan dienen wij het te onderbouwen met bronnen en dat is op dit moment er niet (alleen niet zo betrouwbare bronnen). En omdat hij onderdeel is een van stamreeks naar Karel de Grote zou je denken dat hij dan opgenomen is in de stamboomreeksen, maar juist de stamboomreeks waarbij onderdeel was is verwijderd uit de officiële reeksen. Ik heb Fred Bergman prive een email doorgestuurd van een prive discussie tussen twee familiearchivarissen. Mijn vader en de oom van mijn schoonbroer. Misschien dan hij uit deze discussie de bronnen kan halen en deze bestuderen en hieruit de conclusies te sterken hier door Geni een meer betrouwbare bron te maken. Uit de projectpagina van familie Hodenpijl maak ik uit dat de familie zelf Geni niet betrouwbaar vind.

Inderdaad accepteert mijn familie ( neef en nicht Enters-Gijsberti Hodenpijl) de tot nu aangevoerde bewijzen en verbindingen met de ridders van Hodenpijl niet en ook de raad voor de adel in de 19de eeuw accepteerde de verbindingen niet.

Mij lijkt de de raad voor de adel een groep van mensen die al zeer veel ervaring heeft met stambomen. Dus als zij iets zeggen, dan zal het zijn op basis van veel ervaring en veel onderzoek.
Dus het valt in het hoofdstuk van bedenkelijke voorouders.
Ik zeg niet dat het niet klopt. Maar bij sommige verbindingen in de stambomen van Hodenpijl mag of moet je vraagtekens bij zetten.

Recent heeft nog onderzoek plaats gevonden in Schiedam en Delft naar grafstenen en documenten, daarvan heb ik de resultaten nog niet kunnen bestuderen; ik meen dat die ook gedownload zijn naar de Facebook pagina van de Gijsberti Hodenpijl familie. De raad van de adel heeft welvoorgesteld de familie Gijsberti Hodenpijl te verheffen in de lagere adelstand, ze zouden dan Jonkheren en Jonkvrouwen geworden zijn, maar de familie nam geen genoegen met minder dan baron en baronnes.

Dit onderzoek is mij bekend en de gebaseerd op dit onderzoek is eruit gekomen dat de verbinding over Aldert Dircksz van Hodenpijl naar Karel de Grote niet te bewijzen valt en dat zeer waarschijnlijk hij ook niet bestaand heeft. De heer Kwakkelstein heeft dit onderzoek zelf gedaan en is zo vriendelijk geweest om mijn vader te delen in de conclusies van zijn langdurige onderzoek. Mocht je meer willen weten, dan kan ik jullie in contact brengen met de heer Kwakkelstein.
Over waar de lijn naar Karel de Grote door gesneden dient te worden nog bespreekbaar, maar onbespreekbaar is de vraag of het doorgesneden dient te worden.

De Karel de Grote lineage interesseert mij in dit kader niet, Het gaat niet om het onderzoek Kwakkelstein. Het gaat mij nu om het onderzoek door Recia Tóth. Het is zeker dat de Gijsberti Hodenpijls afstammen van de oude adelijke Hodenpijls, alleen is niet bekend welke lineage tussen hen en de oude adel bestond. Immers de oude Hodenpijl adel werd met uitroeiing, moord bedreigd en moest toen vluchten en onderduiken. De gebeurtenissen in die onderduikperiode izijn tot nu toe nooit boven water gekomen, waar ze verbleven en onder welke namen. Dat is waarschijnlijk voor sommigen zo frustrerend geweest dat ze een verbindingsfiguur bedacht hebben en dat is natuurlijk onjuist.

Private User kun jij hier vertellen welke bewijzen je gevonden hebt voor de voorouders Hodenpijl van de Gijsberti Hodenpijl familie?

Geen, Fred ! Ik heb alleen maar schoenmakers kunnen vinden en de vrouw van de schoenmaker die de laatse zogenaamde "heks" van Schiedam was. Zij kende het halve dorp en als schoenverkoopster en echtgenote van een schoenmaker wist ze de Schepenen en andere hooggeplaatste Schiedammers op haar hand te krijgen. Deze namen het voor haar op en er werd zelfs geen rechtszaak meer tegen haar aangespannen. Uiteindelijk moest de Schout zijn excuses aan haar maken en kon deze vervolgens zijn functie neerleggen. Zij was de allerlaatste vrouw in Schiedam, ooit, die beticht werd van hekserij. Ze heette Marietje Arents en was getrouwd met Aldert Jacobsz (Hodenpijl), de schoenmaker. Er staan echter heel wat niet kloppende stambomen op internet van deze familie (mijn eigen voorouders), maar ook heb ik geen enkel bewijs kunnen vinden voor de voorouder Rosa Sootgens. En ik kan deze familie dan ook nog steeds niet linken aan de Ridders van Hodenpijl. Helaas is dat op Geni nu wel gebeurd, zonder enige onderbouwing ! Dat vind ik persoonlijk erg jammer ... ik ben op zoek naar de waarheid en niet naar sages of fabeltjes. Ik wil weten wie mijn werkelijke voorouders waren en als dat een schoenmakers familie uit Schiedam was - Aldert Jacobsz, Gerrit Jacobsz en Adriaan Jacobsz (Hodenpijl), waren drie broers die allemaal schoenmaker van beroep waren - dan ben ik daar ook gelukkig mee ! Wel moet het een schatrijke schoenmaker familie zijn geweest, want alle kleinkinderen schopten het ver en studeerden. Bovendien had de familie nogal wat huizen in Schiedam die ze verhuurden en/of verkochten. De medewerkers uit het archief te Delft vertelden mij dat het heel goed mogelijk is dat een familie van Ridders eindigde als schoenmakers, na de Hoekse en Kabeljauwse twisten en het vernietigen van hun Kasteel en het verbeurd verklaren van hun goederen. Ze moesten immers toch iets doen om hun brood te verdienen, na geen Ridder met goederen meer te zijn. Maar een bewijs voor hun Ridder-komaf heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden. Wel dat Hester Hodenpijl exact het zelfde wapen voerde als de Ridders van Hodenpijl en of ze dat nu deed uit overtuiging een nazaat van hen te zijn, of dat het haar gewoon wel leuk leek om dat te claimen, dat weet ik helaas niet. Laat me het a.j.b. weten als iemand de waarheid vind. Ik heb me zeer verdiept in de alleereerste generaties en leuke dingen gevonden, maar geen link naar de Ridders. Groet van Recia.

Fred, ik lees net dat jij zegt zeker te weten dat de Hodenpijl familie van de aloude Ridders van Hodenpijl af stamt. Heb ik iets gemist ?

Ik ben het eens met ... als er geen officiële bronnen zijn, dan ook geen stamboom doortrekken naar de Ridders Van Hodenpijl ! Eerst bewijs zien te vinden, anders word het een schimmig gebeuren op Geni. Ik stem voor om het hele verhaal over de Ridders in het ABOUT te zetten van de aller eerste generatie van de fam. Hodenpijl uit Schiedam en de mogelijkheid daar open te laten. Dat vind ik zelf veel geloofwaardiger. Sorry als ik hiermee mensen beledig, maar ik heb het wel over mijn eigen voorgeslacht en die wil ik echt en waarachtig houden en daarbij doe ik niet aan aannames, mits het wel heeeel erg duidelijk is en super doorzichtig. Maar dat kan ik van de link naar de Ridders Hodenpijl helaas nog steeds niet zeggen. Ik ben geneigd het wel aan te nemen, moet ik zeggen, ik kan me niet voorstellen dat mijn voormoeder Hester Hodenpijl over haar afkomst zou liegen, maar dat gebeurde in die tijd wel meer om macht, aanzien en status te verkrijgen, dat iemand in die tijd kon maken of breken. Als ze "loog" begrijp ik eigenlijk niet hoe het komt dat iedereen die leugens sliktte als zoete koek. Hoe kwam het dat ze daar dan mee weg kwam ? Oh, ik wou toch zo dat ik die bewijzen vond ... maar, helaas :(

Mensen, dit vind ik wel heeel apart ! Ze gebruikten eerst helemaal niet eens het wapen van Hodenpijl ! Ze gebruikten het wapen van Heemstede in combinatie met een wapen dat van Sootgens moet zijn geweest. Ik kan die Sootgens echter nergens vinden, helaas. Maar dat van dat wapen van Heemstede vind ik wel heeel erg vreemd als ze de boel bedot hebben ! Het is n.l een wapen dat ook door de Ridders van Hodenpijhl gevoerd werd vanwege de voorouder Gerrit van Heemstede en zijn dochter Machteld Gerritsdr. van Heemstede die trouwde met Ridder Dirck van Hodenpijl.

p.s: de nazaten van deze zelfde Adriaan Alderts HODENPIJL hebben anders wel 4 of 5 generaties lang officiele stukken voor Schiedam gezegeld met het wapen Van HEEMSTEDE I en SOOTGENS II, in de functie van Raad, lid Vroedschap en Burgemeester van Schiedam. Dat Van HEEMSTEDE wapen verwijst uiteraard naar de voorouder van de Ridder Van HODENPIJL, Machteld Gerritsdr. Van HEEMSTEDE, echtgenote van Ridder Dirk Van HODENPIJL. Dus blijkbaar hadden ze daar toen wel recht op (?).
Lees hier meer over de wapens die de familie Hodenpijl uit Schiedam voerde:
Adriaen Alderts Hodenpijl

p.s: Nog even dit ... Jeroen, de claim van het afstammen van de Ridders van Hodenpijl is zeer zeker niet bedacht door een Gijsberti Hodenpijl zoals jij eerder beweerde, maar vele, vele generaties eerder in het geslacht van Hester Hodenpijl al, ver voor dat Hester geboren was en door haar huwelijk met Paulus Gijsberti, de achternaam Gijsberti in de familie kwam. De dubbele achternaam 'Gijsberti Hodenpijl' werd voor het eerst gevoerd door de kinderen van Hester Hodenpijl en haar man Paulus Gijsberti, doordat de enige broer van Hester, Jan Hodenpijl om het leven kwam (niet dus, hij werd onterft en uit de familie gesmeten, maar dat is weer een ander smeuig verhaal waar officiële bewijzen voor te vinden zijn in het dossier van de fam. GH bij het CBG).

ALS het verzonnen zou zijn dat de fam. GH van de Ridders Hodenpijl af zou stammen, dan is dat al gebeurd door de broertjes Adriaan en Jan Hodenpijl, toen broer Jan voor het eerst Burgemeester en Raad der stad Schiedam werd en de beide broertjes met hun stiefvader Hans Leendertsz van der Burch (Schepen van Schiedam) samen een brouwerij begonnen 'De Witte Leeuw' en zij zich zo vestigden onder de elite van Schiedam. Echter, ze gebruikten niet het wapen van de Ridders Van Hodenpijl, maar die van Sootgens (twee vissen in zilver) en die van Van Heemstede (7 merletten in groen). Dat is wel heeel apart als men een afkomst van Van Hodenpijl wil faken, niet waar ? Waarom dan niet meteen het wapen van de Ridders Van Hodenpijl voeren ???

Mede hierom ben ik inderdaad geneigd mij bij de uitspraak van Fred aan te sluiten en aan te nemen dat ze toch wel degelijk van die Ridders af stammen. Maar Ridder Dirck was voordien het ambacht en Kasteel Hodenpijl kwijt geraakt, dus voerden ze eerst het wapen van hun voormoeder Machteld Gerritsdr. Van Heemstede, die erfdochter van Heemstede was, waardoor het "Heerschap" over Heemstede bij haar kinderen Van Hodenpijl terecht gekomen moet zijn. Ik denk dat ze daarom eerst alleen het wapen Van Heemstede gevoerd hebben en dat ze later dachten:"wie kan ons wat maken, wij hebben immers ook recht op het wapen van onze voorvader Dirck, kom nou, we gaan ook Hodenpijl voeren !". Hester zette veel later zelfs de zwaan en alle dekleden die de Ridders ook voerden om haar wapen Van Hodenpijl heen en wie weet dat haar vader Anthony Hodenpijl, Burgemeester van Schiedam dat ook wel gedaan heeft, die zwaan is echt een super-verwijzing naar de ondertussen beroemde Ridders. Het was hun teken ! Maar toen waren er nog geen Gijsberti Hodenpijltjes ! Het Ridder wapen zat al sinds ca. 1656 of eerder in de familie Hodenpijl terwijl de eerste Gijsberti Hodenpijl pas het levenslicht zag in 1733. Mijn voormoeder Dina Alida Gijsberti had in 1731 toen zij geboren werd de naam Hodenpijl er nog niet bij, aangezien de broer van haar moeder Hester toen nog aanwezig was in het gezin Hodenpijl en er dus nog een mannelijke Hodenpijl was, in 1733 had hij reeds de benen genomen met de dienstmeid van zijn vader, de Burgemeester naar Duitsland, Wesel, waar hij later gesignaleert werd. Ik vraag me af of hij nog voor nageslacht gezorgd heeft met die dienstmeid (een schande in die tijd), maar hij werd dood verklaard door de familie en is niet meer terug gekeerd. Hij had dienst genomen in het Pruisische leger en had vaders dienstmeid mee genomen. Ik moet in de Duitse archieven naar Jan Anthonysz Hodenpijl gaan zoeken (broer van Hester), wie weet heeft hij daar een kindje gekregen. Voor zover even mijn deelname aan de discussie. En Fred ... ik meende het, hoor. Heb ik echt iets gemist ? Heb jij iets ontdekt dat ik nog niet weet, of iets van jouw familie GH gehoord dat ik nog niet weet ?
Groet, Recia.

hierbij een oude reactie van mijn neef Hans, getrouwd met Annemarie Gijsberti Hodenpijl:
Ik moest een beetje glimlachen toen je schreef dat de(welke?) familie van Karel de Grote zou afstammen. Ik herinner mij namelijk nog dat toen Margriet met Pieter ging trouwen, enige amateur genealogen snel uitvonden dat de Vollenhovens van Karel de Grote zouden afstammen – dit werd door beroeps genealogen meteen de grond ingeboord, o.a. met het argument dat met een beetje fantasie zelfs alle chinezen en indianen ook van Karel de Grote afstammen. De Hodenpijlen zijn volgens redelijk betrouwbare bronnen in 1302 uit Henegouwen meegekomen als vrienden van Jan van Henegouwen die tot graaf van Holland was benoemd, na het kinderloos overlijden van Jan van Holland, zoontje van Floris V. Zij bouwden hun slot bij Schipluiden in het gehucht wat ook nu nog Hodenpijl heet – er is b.v. nog een Hodenpijlse brug o.a. over het viswater waarover de heer van Hodenpijl en Schipluiden (nu een neefje van Annemarie) nog vis-recht inkomsten van heeft. Het geslacht heeft in latere jaren vaak de verkeerde kant gekozen – in 1386 waren de broers Blotinge van Hodenpijl betrokken bij de moord op Aleida van Poelgeest, de maitresse van Albrecht van Beijeren, die toen ook graaf van Holland was. De kastelen in Rijswijk (een 40 jaar geleden de resten gevonden bij de bouw van het postkantoor aldaar) en Voorburg werden vernietigd en metselaars uit Gouda hebben karrenvrachten met 380,000 stenen weggevoerd voor de bouw van de (nog bestaande) gebouwen achter de Ridderzaal (Annemarie klopte vroeger wel eens op deze stenen, zo van “die zijn eigenlijk van mij”. De laatste “heldendaad” was van een Hodenpijl die betrokken was (weer aan de verkeerde kant) bij de jonker Frans (van Brederode) oorlog. Nadien verdwijnt de familie uit de boekjes, en het is nog steeds niet duidelijk hoe Hester direct aan de oude adelijke familie geparenteerd is – haar vader was een burger in Delft – de Gijsberti Hodenpijlen hebben ook hoofdzakelijk in Delft, Schiedam en Leiden (en soms in Den Haag, zoals Annmerie’s grootouders George Henri, die met een Belgische (barones) van Utenhove getrouwd was en overgrootouders Jan Isaac, die generaal was en met een nichtje Gijsberti Hodenpijl getrouwd was) gewoond.
Zoals je weet zijn alle zogenaamde gegevens van voor 1200 zelfs voor koninklijke families hoogst speculatief. Meestal zijn lagere, maar wel adelijke families al blij als ze tot 1400 terug kunnen gaan (in Nederland alleen enkele families zoals de Heeckerens, de Grovestins, de Duyvenvoordes en nog een twintigtal, de rest van de zogenaamde Nederlandse adel waren gewone burgers tot 1813, toen koning Willem I, die vond dat hij door wat adel omringd moest zijn de nodige (256 in getal) gewone families geadeld heefd (jonkheer) gebaseerd op het feit dat sommige voorouders in de vroedschap van stemhebbende steden en stadjes gezeten hadden, en dus toen tot het patriciaat behoorden). Van de meeste oudere Nederlandse (speciaal Hollandse) adellijke families is niets meer terug te vinden (zo is ook nog steeds niet bewezen dat Hester, de stammoeder in de 18e eeuw van Annemarie iets te maken zou hebben met de oude Hodenpijl familie, waarvan na 1500 geen spoor meer te vinden is). Oorzaak dat nog steeds aangenomen wordt dat alle oude adellijke Hodenpijls zijn uitgestorven is het volgende:
In 1555 was er officieel geen Hodenpijl bekend in de Hollandse Ridderschap
Het boek “Van Ridders tot Regenten” van van Nierop (in de Hollands historische Reeks) is interessant. Een van de dingen die hier instaan is de Opgave van de President van het Hof van Holland uit 1555, die de uitnodiging beschrijft aan de ridderschap van Holland tot het bijwonen van een vergadering – deze bevat 112 personen, hiervan waren 37 niet-adellijke ambachtsheren, 75 edelen (sommigen met dezelfde familienaam) in de ridderschap, en hiervan waren 55 die tot de oude Hollandse adellijke geslachten behoorden. Er was GEEN Hodenpijl bij, vandaar dat nog steeds niet vaststaat of de familie Gijsberti Hodenpijl wel of niet van de oude familie Hodenpijl afstamt.
Dit is echter geen bewijs dat ze allen overleden waren, maar wel een bewijs van het feit, dat als ze nog in leven waren, ze nog steeds bang waren voor vervolging en zich derhalve schuil hielden en zeker hun namen niet meer gebruikten!
Ik ben natuurlijk wel bekend met de link tussen Hodenpijl en de oude families Foreest en Kinschot – er was een Foreest (vriend en verwant van Berensteijn), peetvader bij de geboorte van Paulus Gijsberti (degene die later met Hester Hodenpijl zou trouwen). Volgens de bronnen zou zij de laatste erfdochter van het oude Hodenpijl geslacht zijn – maar dat is nog steeds niet naatloos bewezen, er is een genealogisch gat tussen de laatste bekende “ridders” uit ongeveer 1550 en de Delftse “burger” Hodenpijl, haar vader. Volgens de familie is dat ook de reden dat ze niet van adel (baron) zijn, hoewel ze om andere reden (drie generaties schepenen in een stemhebbende stad) recht zouden hebben op het predikaat “jonheer”, maar dat vonden ze in 1815 toen ze dat werd aangeboden door Willem I te min.
Vanmorgen kreeg ik van geni te horen dat ik een 14e generatie neef ben van een Aleida van Hodenpijl. Verzinnen ze dat nu zelf of komt het omdat er de verkeerde gegevens in gevoerd worden door wat welwillende maar niet erg professionele genealogisch zoekers. Ik kan geen neef zijn, want ik ben geen afstammeling van een laat middeleeuwse Hodenpijl en Annemarie is dat misschien ook niet, omdat het nog steeds niet vaststaat of bewezen is dat Hester Hodenpijl (géén VAN Hodenpijl) de stammoeder van het geslacht Gijsberti Hodenpijl een afstammeling is van het oude geslacht van Hodenpijl. Dit is dan ook de reden dat in het serieuze blauwe boekje de familie pas in 1700 begint en er geen onzin uit de middeleeuwen bij vermeld wordt.

Hoi Fred, ik ben het helemaal met je eens, maar de vader van Hester Hodenpijl was geen burger van Delft, maar 4e generatie Burgermeester van Schiedam. De familie Hodenpijl heeft altijd in Schiedam gewoond.

Wel was er een tak Hodenpijl die in Delft woonde, Cornelis Hodenpijl bijvoorbeeld. Helaas heb ik geen link kunnen vinden van deze Delftse familie Hodenpijl naar de Schiedamse familie Hodenpijl. Dhr. H.A.M. Roelants beweerd echter in zijn 'Gulden boek van Schiedam' dat deze familie wel direct gerelateerd is aan de Schiedamse familie Hodenpijl. En raad eens wat ... er was wel degelijk een Ridder VAN Hodenpijl genaamd Adriaan, (DE veel voorkomende voornaam in de Schiedamse familie, naast de naam Aldert/Allert). Deze Ridder woonde in Delft en vocht als voetknecht in het leger van Prins Hendrik, die hij het leven redde. Zelf sneuvelde hij in 1610, Adriaan Corneliszoon VAN Hodenpijl is begraven in de Nieuwe Kerk te Delft en zijn steen ligt er nog. Helaas staan er geen wapens op zijn graf, maar diens vader, Cornelis VAN Hodenpijl voerde het wapen van de Ridders VAN Hodenpijl (dat ook te zien geweest is op zijn graf volgens sommigen) en hij moet dus eveneens een nazaat zijn geweest van de aloude Ridders Van Hodenpijl. Deze Cornelis zou een zoon zijn van de stamvader van de Schiedamse familie Hodenpijl, Adriaan Aldertsz Hodenpijl en zoon Ridder Adriaan Cornelisz Van Hodenpijl zou dan naar zijn opa vernoemd zijn. Ik heb deze info uit de archieven van Delft en door zelf de grafstenen op te zoeken in de kerken. De Heer Vennik (niet alles van hem is 100% betrouwbaar, maar hij is absoluut niet slecht in wat hij doet) heeft dit online mooi weergegeven in een schema (zelf zet ik dit niet op Geni omdat ik niet 100% zeker ben van deze connectie, maar de kans is zeker aanwezig dat het directe familie is van de Schiedamse Hodenpijls. Deze Delftse familie zette echter nog steeds steevast het woordje VAN voor hun achternaam Hodenpijl: http://www.genealogieonline.nl/stamboom-vennik/I33494.php http://www.genealogieonline.nl/stamboom-vennik/I22833.php

Maar dit is bijvoorbeeld weer helemaal fout en helaas is het overal van elkaar overgenomen op internet:
http://www.genealogieonline.nl/stamboom-vennik/I22862.php
Geertgen Aryensdr. was de 2e echtgenote van Jacob Ariensz (Hodenpijl, die de naam Hodenpijl voerde en er nooit het woordje VAN voor had ! Deze Geertgen is maar een paar jaar met schoenmaker Jacob getrouwd geweest en zij had dan ook een volwassen zoon uit een eerder huwelijk (die haar enige erfgenaam was) en de drie zoons, Aldert, Gerrit en Adriaan (volgens mij was er geen dochter Jacoba, zo uit mijn hoofd) waren dan ook alle drie zoons uit het 1e huwelijk van schoenmaker Jacob ! Hun werkelijke moeder was Maritge Arents alias Marietje Arents, de laatste vrouw ooit in Schiedam, die werd beschuldigd van hekserij (schoenewaerdinne = schoenverkoopster). Nadat Maritge Arents (die ook al een dochter had uit een eerder huwelijk (Maertgen Gerritsdr. met ene Gerrit N.N. waar zoon Gerrit Hodenpijl naar vernoemd werd) overleden was, trouwde Jacob pas met die Geertgen Aryens, dus sorry, maar al die stambomen op internet hebben de verkeerde moeder voor de drie schoenmakers Hodenpijl. Ik moet al deze mensen nodig met bijbehorende akten uit de archieven op Geni zetten, want zaken kloppen niet, geloof mij ! Ik heb overal officiële aktes van om mijn verhaal te kunnen onderbouwen, anders zeg ik dit niet, zonder enkel bewijs. De stam van de familie Hodenpijl uit Schiedam gaat dus nog best ver terug, maar inderdaad, dingen over middeleeuwse voorouders Van Hodenpijl heb ik niet kunnen vinden.

Ik zie net dat ik alles al in Geni had gezet, met bronnen er bij vermeld:

=Het gezin (1) van Jacob Arijenz., schoenmaker (Hodenpijl)=
* 10-02-1603: (OAA Schiedam, Weeskamer, invent. 1614, akte 126, folio 81) : Jacob Arijensz. schoenmaker weduwnaar van Maritgen Arentsdr. ter ene zijde en Maertgen Gerritsdr. voordochter van de voorn. Maertgen Arentsdr., mitsgaders Gerrit Jacobsz., Allert Jacobsz. en Arijen Jacobsz., allen nakinderen van dezelve Maritgen Arijensdr. verwekt door de voorn. Jacob Arijensz. geassisteerd door Arijen Jansz. behuwd oom van dezelve kinderen, ter andere zijde. Zij zijn geaccordeerd inzake het moederlijk bewijs. Jacob Arijensz. zal de boedel behouden. Hij belooft de 4 kinderen te onderhouden tot hun mondige dag en dan te betalen ieder f 300, daarboven een uitzet met een bed. De voordochter ontvangt bij huwelijk een bijzondere uitzet. Dit verzekert hij op zijn huis en erf op de Gooistraat, belend ten N: de stedes steeg en ten Z: Cornelis Daensz. Gedaan tegenover Gerrit Jacobsz. en Allert Jacobsz. voorn. geassisteerd door Arien Jansz. hun omen en voogd. Kanttekening: Compareerde d.d. 04-03-1619 Gerrit Jacobsz. en Allert Jacobsz. die bekenden ten vollen voldaan en betaald te zijn. Nog een kanttekening: Ten zelve dage compareerde mede Arijen Jacobsz. en bekende ut supra. http://home.planet.nl/~vorm/oaasdam1614.pdf [Een voordochter is een dochter van voor het huwelijk. [Akte gevonden d.d. 4 maart 2012. Recia BT]

Hier boven word dus duidelijk vermeld dat de drie zoons van Jacob Ariensz (Hodenpijl) uit zijn huwelijk zijn met Maritgen Arents alias Maritgen Arijensdr. en niet voortkomen uit het huwelijk met Geertgen Aryens !

Hier een stukje dat ik op Facebook gezet heb: JACOB ARIJENSZ., SCHOENMAKER (1552 – 1632)

Jacob was de vader van Aldert Jacobsz, schoenmaker, die voor het eerst in 1637 HODENPIJL werd genoemd. Jacob, zowel als zijn drie zoons Gerrit, Aldert en Adriaen (Arijen) waren allen schoenmaker van beroep. Jacob trouwt eerst met de weduwe van Gerrit N.N., Maritgen Arents, (later de moeder van zijn drie zoons), die van Gerrit al een dochter had, Maertgen Gerritsdr. Ook Maertgen Gerritsdr. trouwt met een schoenmaker (later Meester schoenmaker), Cornelis Pietersz. Swanshoeck. Aldert Jacobsz, de zoon van Jacob, krijgt ook drie zoons, Jacob die Meester in de rechten wordt, Adriaen, die Kapitein der Schutterij van Schiedam wordt en Johan, die Burgemeester en Raad der stad Schiedam wordt. Zoon Jacob trouwt met Jaepgen Claes Cool, eveneens dochter van een schoenmaker, die later opeens vermeld wordt als schepen (wethouder) van Schiedam. Ook trouwt de weduwe van Aldert Jacobsz, schoenmaker, Neeltje Jacobs, met een rijke brouwer uit de beroemde familie Van der Burch (nazaten van de Ridders Van Hodenpijl !) en deze Hans Leendertsz. Van der BURCH is ook schepen van Schiedam en daarnaast net als zijn voorgeslacht, brouwer. Hij leert zijn stief-zoons, de broertjes Adriaan en Johan Hodenpijl het brouwersvak en zo ontstaan er brouwers in de familie HODENPIJL, een vak dat vrijwel door elke Regent of Heer van aanzien werd uitgeoefend, naast hun taak als stadsbestuur. Een weduwe van een schoenmaker was in die tijd dus wel degelijk een goede partij voor een schepen c.q. brouwer, van Ridder-afkomst (Hans Leendertsz Van der Burch stamt uit de familie van Aem/Adam Van der Burch, brouwersfamilie) !

Groet, Recia.

Hier wordt de volwassen zoon van Geertgen Aryens, Crijn Pietersz. vermeld (haar enige zoon !) als haar enige erfgenaam, haar stief zoons Aldert, Gerrit en Adriaan Hodenpijl, de zonen van Jacob Ariensz/Jacob Arijensz. (Hodenpijl) de schoenmaker uit zijn eerste huwelijk met Maritge Arents kregen niets.

=Het gezin (2) van Jacob Arijenz., schoenmaker (Hodenpijl)=
24-02-1607: (ORA Schiedam, Giftboek, Invent 333, akte 251, folio 134v): Jacob Arijensz. schoenmaker weduwnaar Geertgen Arijensdr. ter ene zijde en Crijn Pietersz. zoon en enig erfgenaam van dezelve Geertgen Arijnesdr., ter andere zijde. Zij zijn geaccordeerd nopens de erfenis, te weten dat Jacob Arijensz. zal uitreiken aan Crijn Pietersz. de somme van f 840 op termijnen van f 210 per jaar. Hij verzekert dit op zijn huis en erf op de Hoogstraat, belend ten Z: Cornelis Arentsz. en ten N: ’s-herensteeg. [akte gevonden door Recia BT d.d. 4 augustus 2013]

De meeste, zo niet alle stambomen op internet hebben dus helaas de verkeerde moeder vermeld bij de zoons van Jacob Ariensz (Hodenpijl), de schoenmaker uit Schiedam.

Groet, Recia.

(Begraafregister der Ned. Herv. Kerk van Schiedam, Invent. 322, folio 113)
* Op t'noortchoor, dat vierde pleijn.
* Dat eerste graff:
* Hier is in begraeven den 8° Februarius de huijsvrouwe van Jacop Aeriensen schoemaeker, een graf diep 1607. [RBT: dit betreft Geertgen Aryens, tweede echtgenote van Jacob Arijensz., schoenmaker]
* In de marge:
* Is gecocht bij de erfgenaemen van Pieter Krijnen. [RBT: vader van de zoon van Geertgen Aryens en haar eerste echtgenoot]
* Modo; Maertgen Crijnen.

Aan dit begraafregister hier boven, kunnen we zien dat Geertgen Aryens, echtgenote van Jacob Arijensz., schoenmaker is begraven in een graf dat gekocht was door de erfgenamen van haar eerste man Pieter Krijnen. Maertgen Crijnen / Krijnen is vermoedelijk de zus van Pieter geweest. [RBT]

Crijn Pietersz. was dus haar enigste zoon, ze had geen kinderen met Jacob Ariensz. (Hodenpijl), die twee keer een weduwe met een kind uit een eerder huwelijk trouwde.

Groet, Recia.

Ik krijg nog al eens smart matches van Las van Bennekom, omdat bij hem de geboorte- en overlijdensdata worden vermeld in de 12 en 13 eeuw. Velen kopiëren die data die totaal geen enkele grond van waarheid bevatten. Dit is vervuiling van de ergste soort.
De leden van de familie Bac zijn bij hem geboren in Berkel (bij Rotterdam). Wellicht weet hij niet dat Berkel bij Tilburg de geboorteplaats is. Er zijn voldoende akten die dat bevestigen. Dit is geen genealogie. Dit is pure volksverlakkerij. Hoe kom ik af van deze zogenaamde 'smart matches' .Moeilijk denk ik, want hij wordt door velen doorgekopieerd. Dood jammer voor al die amateurgenealogen die op het verkeerde been worden gezet.
Overigens: ik heb diverse malen geprobeerd om contact te krijgen met de twee heren Las van Bennekom die deze onzin in de wereld helpen, maar uiteraard reageren zij niet op het verzoek om dan in elk geval de bron te vermelden. Gewoon omdat die er niet is natuurlijk!

Beste Frans,

Als U deze smartmatches minder slim vind, dan kunt u deze afwijzen als geen match of geen gegevens overnemen uit deze (in uw ogen onbetrouwbare) bronnen.
Vele op geni werken er aan om de profielen hier meer betrouwbare te maken, dan de andere prive stambomen. De manier om te zorgen dat de velen de gegevens overnemen van hier is te zorgen, dat hier de informatie completer is en/of betrouwbare is. Vooral als verschil van mening kan zijn over bijvoorbeeld de geboorteplaats zorg er dan voor dat U de bronnen wel vermeldt. Dan valt het op dat andere geen bronnen vermelden.

Klopt, Jeroen, helaas nemen velen die nutteloze gegevens over. Zonder bron een volledige datum noemen is niet zinvol.
Vaak kan in die tijd enkel een akte of charter uitkomstbieden om aan te geven dat iemand in elk geval vóór of na een bepaalde datum is overleden. Zodra er een volledige datum staat, nemen te veel mensen die over om hun gegevens afgerond te hebben, of die datuk nu klopt of niet.

betreffende afstammingen HODENPIJL
Ik heb bovenstaande diuscussie aan mijn neef voorgelegd en dit is zijn reactie:
Ik heb het verhaal gelezen. Het geeft inderdaad geen sluitende verbinding. Er worden wat namen aangehaald, onder andere van de in Delft begraven Hodenpijlen. Deze laatsten moeten inderdaad redelijk belangrijke mensen geweest zijn. Maar hoe de verbinding met Hester Hodenpijl (en NIET van Hodenpijl) is, wordt nog steeds niet duidelijk. Voor mij eindigt het ridderlijke geslacht met het sneuvelen van Dirk van Hodenpijl in 1490 tijdens de slag bij Brouwershaven in de Jonker Frans (van Brederode) oorlog, de laatste stuiptrekking van de Hoeken. Hij was net twintig jaar. De familie was hun laatste huis (in Schipluiden) al kwijt, nadat ze in 1386 al hun twee andere kastelen (onder andere beneden het huidige postkantoor van Rijswijk) waren kwijtgeraakt na de moord op Aleida van Poelgeest, waarbij twee broers Hodenpijl ook betrokken waren. De 350,000 stenen van dat Rijswijkse kasteel zijn door Goudse metselaars gebruikt voor de gebouwen achter de Ridderzaal. In 1490 waren de Hodenpijlen dus al hun laatste huis kwijt en had Dirk’s moeder zich teruggetrokken op het huis Mathenesse (ook alweer een familie, die niet meer bestaat) waar aan ze geparenteerd was. Wellicht zijn dus de Schiedamse en Delftse Hodenpijlen zijdelingse afstammelingen van de hoofdlinie, maar ze behoorden in 1550 dus sowieso al niet meer tot de Hollandse ridderschap. Omdat deze zijdelingse takken dus vermoedelijk al gedeclasseerd waren, is er ook weinig over ze te vinden. De verbinding met de in begin 17e eeuw begraven, wel voorname, Delftse Hodenpijlen is niet duidelijk en de verdere verbinding naar Hester is al helemaal moeilijk sluitend te maken. Het enige wat je zou kunnen vermoeden is, dat zij wel van een redeijk belangrijke familie was (hoewel niet bekend is wat haar vader was of deed), anders hadden de oud-adelijke van Berensteijns haar niet uitgekozen als bruid voor hun bastaard zoon. lk hoop dat je er wat mee kan.

Hoi Fred, ik ben het weer helemaal met je eens ! Maar, je schreef over Hester Hodenpijl:" ... we weten wel degelijk wat Hester's vader deed en haar opa en haar overgrootvader, etc ! Lees de profielen op Geni maar. Haar vader Anthony Hodenpijl was Raad en Burgemeester van Schiedam en deken en beschermheer van het zakkandragers-gilde, net als haar zoon Anthony Gijsberti Hodenpijl ! Ook haar opa Jean/Jan Hodenpijl was President Burgemeester van Schiedam, evenals diens oom (zo uit m'n hoofd). De gevelsteen boven de deur van/op het zakkendragershuisje te Schiedam draagt zijn naam (nu nog te zien), aangezien Anthony de eer kreeg de eerste steen te mogen leggen. Op die steen staat ook vermeld dat hij Burgemeester van Schiedam was. Op Facebook heb ik wat gegevens over de voorouders van Hester Hodenpijl uitgewerkt in de Pagina "Hoodenpyle Gijsberti Hodenpijl". Zo was de moeder van Hester, Dina Waele, een dochter van Lambertus Waele, de Baljuw van Middelharnis. Dina Waele komt samen met Paulus Gijsberti getuigen bij een kindje Ross, haar achter-kleinkind van de dochter van Hester Hodenpijl, Dina Alida Gijsberti (Hodenpijl). En mede staat op die doop-akte dat Dyna/Dina Waele/Walen weduwe is van Anthony Hodenpijl, oud-Burgemeester van Schiedam. Zo heb ik heel veel aktes gevonden die laten zien dat de familie Hodenpijl ver voor Hester al een voorname, welgestelde familie was, ook aan de zijden van hun vrouwen. Alleen Ridders ben ik niet tegen gekomen, maar voornaam waren ze zeker. Ik moet nog veel gegevens invullen in de About's van de voorouders van Hester, maar op Facebook had ik al een tipje van de sluier opgelicht ;) Groetjes van Recia.

Dyna Waele, moeder van Hester: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2236507560305&set=o.525...

Anthony Hodenpijl, vader van Hester Hodenpijl: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=491753888026&set=o.5256...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1704883230029&set=o.525...
(zakkendragers-huisje)

De huwelijksakte van Hester Hodenpijl met Paulus Gijsberti (een gedeelte ervan), waarin staat vermeld dat Hester Hodenpijl geadsisteerd wordt met haar vader Anthony Hodenpijl, Burgemeester en Raad dezer stad (Schiedam).... https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1470256004495&set=o.525...
Groeten van Recia.

Ik ontdek net dat de bet-overgrootvader van Hester Hodenpijl, Anthony Willemsz. van Oppijnen voogd was over de kinderen van Witte Cornelisz. de With, alias Dubbelwit. Ze kwam wel degelijk uit een voorname familie en de oma van de echtgenote van deze Anthony, Aldegonde de Meer, was een Jonkvrouwe uit Brugge, Aldegonde Maelbrancke, eveneens een voormoeder van Hester Hodenpijl.

1. Anthony Willemsz. van Oppijnen X Aldegonde de Meer
V
2. Johannes van Oppijnen
V
3. Hester van Oppijnen (moeder van Anthony Hodenpijl)
V
4. Anthony Hodenpijl (Raad en Burgemeester van Schiedam)
V
5. Hester Hodenpijl (echtgenote van Paulus Gijsberti)

Johan Abrahamsz. de Reus, Burgemeester van Rotterdam en Anthony van Oppijnen waren zwagers van elkaar daar hun echtgenotes zussen van elkaar waren. Anthony was getrouwd met Aldegonde de Meer en haar zus Hester de Meer was getrouwd met Johan de Reus.

Akte ONA Rotterdam: http://appl.gemeentearchief.rotterdam.nl/na/extern/resultaatdetail....

Anthony Willemszoon Van Oppijnen
Alias Antoni van Opijne(n) / Opyne / Opine.

Hoi George, geweldig initiatief ! Ook ik irriteer mij lichtelijk, tot meer ... over zogenaamde voorouders van mij die volgens mij nooit bestaan hebben. Ik heb dit onder de aandacht gebracht bij verschillende mensen, maar dit werd helaas direct genegeerd of van tafel geveegd. Dit omdat (?) adellijke komaf dan wellicht via andere lijnen gezocht zou moeten worden. Ik stam van meerdere adellijke geslachten af, maar ook van broodbakkers, visvrouwen en schoenmakers, die mij net zo lief zijn. Maar deze zgn. voorouder Aldert Dircksz van Hodenpijl die de voorouder zou zijn van een welgesteld Burgemeestersgeslacht uit Schiedam die weer afstammen van schoenmakers met veel onroerend goed, bestaat volgens mij niet. Hij is verzonnen (?) zo rond 1650 (?) toen de 1e schoenmakerszoon functies van belang voor Schiedam kreeg, binnen Schiedam. De zogenaamde voorouder zou de link moeten leggen tussen het schoenmakers-/Burgemeestersgeslacht Hodenpijl/Gijsberti Hodenpijl (mijn voorouders) en de Heren Van Brederode. Ik heb zeeer sterke vermoedens dat dit dus kul is, ook al zou ik dan zelf niet van de Heren van Brederode af stammen. Ik ga voor de waarheid en niet voor iets dat iets lijkt, maar het niet is. Sorry als ik hiermee mensen beledig, maar ook ik ben voor serieus onderzoek met feiten en niet voor oude familie-stambomen die niet stroken met de werkelijkheid, zoals de officiële archieven (Schiedam en Delft) ons laten zien. Ik laat mij overigens graag overtuigen van het tegendeel als men met harde feiten weet te komen over deze Aldert Dirksz. (Van) Hodenpijl. Ik heb in ieder geval niets, maar dan ook niets over hem kunnen vinden in de officiële archieven. Groet aan jullie allemaal.

Oh jee, sorry ... ik had de berichtjes hierboven al een hele tijd niet gelezen. Er werd al onderzoek naar deze familie gedaan zie ik nu. Sorry. Ik zal het nog eens goed lezen allemaal.

Onderzoek naar bedenkelijke voorouders is nog steeds volle gang, maar blijkbaar is deze discussie wel tot een stilstand gekomen. Nu wil ik geen oude koeien uit sloot halen, maar het is wel nodig dat bedenkelijke voorouders gemeld blijft worden en dat bij de belangrijke lijnen naar boven wel de bewijzen komen. Is het bewijs er niet zet er dan een vraagteken bij en neem net niet aan voor waar. Op dit moment heb ik geen concreet voorbeeld. Geen nieuw is soms ook goed nieuws :)

Ik zit een beetje in mijn maag met Jan V van der Dussen, heer van Dussen Heeraartswaarde en Munsterkerk Jan V van der Dussen, heer van Dussen Heeraartswaarde en Munsterkerk

In ons voorgeslacht jrg 60 (2005) publiceerde de heer H.K. Nagtegaal: Het Delftse geslacht van der Dussen https://www.nagtegaal.org/wp-content/themes/nagtegaal/download.php?...

Hierin wordt gesteld dat de van der Dussen`s de afstamming verzonnen hebben.
Nu geven deze lijnen in mijn project nog al veel connecties, echter in feite zijn ze waardeloos als ze in feite onjuist zijn.

Ik wil het best door knippen, maar sommige mensen zullen ook een onjuiste afstamming nog van waarde vinden. Ik zal volgende week actie ondernemen, dan heeft iedereen voldoende tijd om te reageren of te protesteren.

Zoals bekend doe ik alles in mijn eigen tempo. Hollen of stil staan. Er is technische nog voldoende tijd om te reageren en de oude situatie terug te draaien. Maar praktisch zou ik toch een week tot maximaal een maand voorstellen.

Showing 211-239 of 239 posts

Create a free account or login to participate in this discussion