Ingeborg Eriksdotter Lejonbalk (Bonde) - Ingeborg inte gift med Birger jarl?

Started by Lina Holmqvist on Saturday, March 15, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 8 posts
3/15/2014 at 3:53 AM

Ingeborg Eriksdotter Lejonbalk kopplades bort från hennes make Birger Jarl Magnusson, Folkungaätten och barn Gregers Birgersson (Folkungaättens oäkta gren), Valdemar I Birgersson, Kung av Sverige, Rikissa Birgersdotter (Folkungaätt), Katharina von Schweden och 1 annan av Bo-Arne Östborg.
Feb 25 kl. 8:33 PM ·

Hej! Undrar vad orsaken är? Var Ingeborg inte gift med Birger jarl?

Med vänlig hälsning
Lina

3/15/2014 at 6:35 AM

vad ajg vet så var ej denna kvinna mor till Greger, för Gregers mor var en okänd kvinna ingen har namnet på. vem som var mor till de andra vet ajg ej

3/15/2014 at 8:14 AM

Hej

Enligt min uppgift så var Birger jarls första hustru Ingeborg Eriksdotter, men ej Lejonbalk. Jarls hustru var dotter till kungen Erik den X.

Hälsningar från Sydafrika
-Regina-

Private User
3/15/2014 at 8:33 AM

Gällande forskningsläge redovisas i svenska Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Birger_jarl

Greger var alltså utomäktenskaplig son med okänd moder.

/Bo-Arne

3/15/2014 at 11:13 AM

nu talar vi om Gregers mor, och den modern vet ingen vad hon hette, som boarne skriver.

3/15/2014 at 4:32 PM

Men om Ingeborg var gift med Birger jarl - varför står det då att hon endast var gift med Folke Fase Folkunga?

Private User
3/16/2014 at 12:55 AM

Där fanns faktiskt två Ingeborg Eriksdotter i trädet efter gamla sammanslagningar som ej följts upp.
Denna Ingeborg är nu efter städning den som var gift med Birger Jarl:
Ingeborg Eriksdotter, Prinsessa av Sverige

3/16/2014 at 1:47 AM

Tack! Nu har jag rätt Ingeborg i mitt träd.
Nu är det Ingeborgs morfar King Valdemar I och hans hustru Sofia från Minsk som ska läggas ihop med huvudprofilerna, så att man kommer vidare bakåt.

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion