Ivar Sigurdsen Eldjarn - 1) Uheldige sammenslåinger = mange foreldre, 2) Rosesymbolets opphav?

Started by Karin Gullhav on Saturday, September 7, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 17 posts
9/7/2013 at 5:00 PM

1) Kom tilfeldigvis over en kar her som har veldig mange foreldre som dere som både er kuratorer og hovedadministratorer kanskje kan rydde opp i og lage en hovedprofil for?

Han har 57 administratorer, så her har det nok vært endel uheldige sammenslåinger opp i gjennom.

Ser også at hans fødselsår er satt til 1224, noe som umulig kan være riktig, ettersom det i teksten om ham nevnes at han allerede ida var sysselmann på Hedmark og var en av Kong Håkon Håkonssons fremste høvdinger under kampene mot ribbungene.

2) Årsaken til at jeg la merke til ham, er den rosa som er brukt i profilbildet. Den ligner veldig på den lippske rosen fra adelsslekten Lippe i Tyskland, der jeg for tiden tilfeldigvis holder på å legge inn endel i stamtreet til, der jeg har brukt denne rosen http://www.geni.com/photo/view/6000000022381176183?album_type=photo...

Er det noen som kan fortelle noe om den rosen som er brukt her hos Ivar Olavsen "Eldjarn" Skjedjhof?

De som legger inn slike bilder kan med fordel legge inn noe under beskrivelser og helst også kilder / opphav. Forsøker å komme på dette selv, men noen ganger blir det utsatt til senere - og dermed glemt når man fortsetter på noe annet.

9/7/2013 at 5:12 PM

Vet ikke hva som skjer her, men hver gang jeg forsøker å gå til det bildet via den linken jeg la ved til det bildet jeg har lagt inn i mine album, så får jeg denne feilmeldingen:

"We are experiencing technical difficulties. Please try again in a few minutes."

Legger derfor ved en tilfeldig valgt profil som har den lipske rosen, slik at de som kan noe om spm.2 kan se den.

Karl Christian Prinz zur Lippe-Weissenfeld

Private User
9/8/2013 at 12:45 AM

Rød eller gull rose er ett vanlig element i mange slektsvåpen, men det er vel kun Lippe distriktet som bruker den alene, og det ser helt merkelig ut på slike eldre nordiske profiler i Gudbrandsdalen, - og da spesielt en rose som ble offisielt symbol i 1973.
Jeg ser også at noen har rotet det til i disse linjene, spesielt på profilen til Ivar.
Jeg har ikke ork og tid til flere slike oppryddinger nå da det jo ikke bare er snakk om å kutte vekk for eksempel feil foreldre, barn og ektefeller, for det reparerer jo bare ett tre ved å herpe andre. De profilene som er slått sammen feil her må jo rekonstrueres og barn og ektefeller som hører til der må flyttes sammen, og sannsynligvis er endel profiler som hørte til der også herpet eller kuttet vekk.

De siste som gjorde sammenslåinger på denne profilen er: Anette Guldager Boye, David Widerberg Howden og Vegard Ryan

9/8/2013 at 5:27 AM

Jeg har nå ihvertfall satt datoene hans til "før 1224" og "etter 1240". Å dømme etter teksten er det en "interessant teori" at Olav Mok (forrige sysselmann) kan ha vært hans far, siden Sigurd var sysselmann i 1224 virker det lite rimelig at Sigurd (fødsel anslått til 1230) var hans far.

Så det er nok Eilef Sunde sin "Ivar Sigurdsen Eldjarn" som er blitt flettet inn feil her.

Private
9/8/2013 at 12:14 PM

@Ivar Sigurdsen Eldjarn be born in 1200 and have parents born in 1225?
Very confused here?

9/8/2013 at 12:57 PM

Private one of these parents is wrong, the result of a bad merge. The other one is unproved, but has some arguments in his favour, as noted in the "about me". The thing we don't know is which children belong to the profile that was merged in in error, and which belong to the original profile.

Private
9/8/2013 at 1:58 PM

@Ivar Sigurdsen Eldjarn - thank you Harald Alvestrand and thank god for google translate or I would be lost .

9/8/2013 at 4:51 PM

In the last few hours, John Eriksen have made his birthdate to Dec. 12th 1200. John Eriksen How do you know this and what is your sources. I would also like to know how much you trust the Sources you have used. He also removed one set of parents.

Can someone, who knows these people, check to verify that what he did is correct?

9/8/2013 at 10:22 PM

Skal prøve å se om jeg finner noe, men her ser det vel ut som det er slått sammen Ivar Raud og Ivar Eldjarn? Har lagt til litt fra E. A. Thomle om Sigurd Eldjarn, men finner han ikke nevnt ellers..

Ifølge Ugulens avhandling er den første i Sørum ætten følgende:
Jon Ivarsson Raud (d. 1314) barn:
Ivar (d. 1309), Ragnhild (nevnt 1322-1324) g. Sæbjørn Helgesson, Ragndid g. Torvald Toresson, Havtore (d. 1319/1320) g. Agnes Håkonsdotter (datter av Kong Håkon V)

9/8/2013 at 10:57 PM

Jeg har ikke set på disse profiler. Mine profiler jeg ligger ud er som regel offentlige så andre kan sammelægge, men efterhånden er der lidt for mange der laver besynderlige sammenlægninger, så jeg spekulerer på om jeg skal lave dem private. Det syntes jeg bare er ærgeligt. Når man går så langt tilbage er det jo ikke kun mine forfædre, men mange andre. Jeg prøver at dække alle sammelægninger historisk og med forskellige kilder og jeg dobbelchecker altid. Desværre har jeg oplevet flere gange at jeg ikke kan få ændret nogle steder hvor jeg kan bevise der er fejl historisk, fordi profilen er låst af og man kun ser på offecielle blodlinier som der også er fejl i. Dansk Adelshåndbog er blevet rettet af flere gange fordi der er kommet ny historisk viden.
Der er også en del hvor der er sat fire forældre fordi der er tvivl om hvem det er. Der tænker jeg det måske er bedre ikke at angive forældre, og så måske lave en note om det. I hvertfald indtil man ved mere om disse personer. Der sker jo ny forskning hele tiden og der kommer nye redskaber til.
Jeg vil forsøge fortsat at lave om hvor jeg kan, men det kan være en meget langsom og besværlig process og ikke altid muligt at rette.

9/8/2013 at 11:34 PM

Jon Ivarsson Raud, var igjen ifølge Sollied sønn av Ivar av Skedjuhof. Han spekulerte videre om Ivar kunne være sønn av Olav Måk, men denne siste er svært usikker!

9/9/2013 at 2:05 AM

Since John Eriksen had disconnected the old profile from Olav, I created a new profile here: Ivar Olavsson av Skedjuhof, Sysselmann

I found an article in Store Norske Leksikon that referred to him, http://snl.no/Sudreims%C3%A6tten - that one shows Jon Raud as his son, so I'm moving that one over.

9/9/2013 at 2:15 AM

Looks as if Jon Raud is also the result of a bad merge. *SIGH*.

9/9/2013 at 2:30 AM

Tore Vigerust nevner følgende i en debatt:
"At Jon Ivarsson Raud var Sigurds farfar, er velkjent, likeså at Agnes var Sigurds datter.... ˆGeirr Leistad tenker seg at Guttorm Eiriksson var sønn av Eirik Hudfat......ˆ Men det er ikke bevist at Guttorm Eiriksson var sønn av Eirik Hudfat eller at Eirik Hudfat var Jon Rauds bror."

Sigurd Ivarsson, skal ifølge Ugulen være sønn av Ivar Rova. Om han nevner han "nemnt i samband med skottetoget i 1263 (HH Vigf, kap. 319, s. 332). Men denne Ivar Rova kan kronologisk høva godt som ein son eller soneson til ein av sønene til Erling Skakke." Men det siste e igjen noe usikkert.

Saxe Ivarsson, kjenner jeg ikke så mye til, men ser han nevnes i denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/85397-sira-andres-ogmundsson-hans...

Det vil vel si at det bør opprettes tre MP profil med Ivar Rova, Ivar Elgjarn/Eldjarn og Ivar Skedjuhof?

9/9/2013 at 4:06 AM

Er det noen som har kilder på Eldjarn-ætten? Jeg tenkte å sette MP-merke på Ivar Sigurdsson Eldjarn, men jeg føler meg veldig ukomfortabel med å gjøre det uten å ha ihvertfall en kilde (utenom andres stamtavler) som anerkjenner hans eksistens.

Et annet problem - jeg ser det er en "smart match" på Ivar Sigurdsson Eldjarn til et Geni-tre på Ivar Olavsson Skedjuhov - men jeg kan ikke fjerne den. Kan noen ta den bort?

9/9/2013 at 4:26 AM

Begynner å lure på det samme... Ifølge Thomle er det dessuten kun Sigurd, som er nevnt med tilnavnet Elgjarn/Eldjarn i kildene, tilnavnet skal være kommet fra våpenskjoldet....

9/9/2013 at 8:01 AM

Takk til Private User for forklaringen på at det er "Gudbrandsdalsrosen" fra 1973 som her er lagt inn, noe som ser litt merkelig ut når den er brukt ifm en person som levde på 1200-tallet...

Diskusjonen som har pågått i etterkant ble mye mer omfattende enn jeg hadde forestilt meg - men det er interessant å følge med på. :-)

Lykke til med å finne de riktige - eller mest sannsynlige forbindelsene, syns det ser ryddigere ut allerede!

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion