Gorm "Den Gamle" Hardeknudsen (Jelling), Konge af (Vest)Danmark

Started by Private User on Tuesday, April 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 121-145 of 145 posts

Jeg er ikke noen hard-core, Ole, jeg er kun en slektsforsker (genealog om du vil), og følger de normale standarder og krav som forskningen har, uansett hva det forskes på. Nemlig at den som kommer med en påstand har bevisbyrden for den påstanden han/hun kommer med.

Det var du Ole som kom med påstanden om at Gorm var født og død i Jelling, og den opplysningen kom du med den 06.04.13 kl. 5:51 pm på side 1 i denne debatten. Da faller det naturlig i henhold til bevisbyrden innen forskningen at du viser bevisene for at Gorm er født i Jelling.

Dette er helt normal prosedyre innen forskning, Ole.

Remi Trygve Pedersen
Jeg tror du har misforstået din opgave som Kurator på Geni. Din opgave er vel ikke at være dommer over hvad vi skal mene omkring profilernes fødsel og død - så vil du få meget travlt!
Den måde du agerer på, skræmmer derimod brugerne af Geni væk, det er vel ikke meningen?
Vi har skam betalt for at være med i debatten!

Nei, men jeg er ikke bare kurator på Geni, jeg er også en slektsforsker, og i den henseende bør jeg få lov til å fortelle hvordan en bør forske for å komme fram til best mulig resultat. Dersom jeg har skremt deg, Ole, så ber jeg om unnskyldning for det.

Jeg har ikke peiling på hvor Gorm er født, og de fleste her på debatten ser heller ikke ut til å vite hvor han er født. Jeg har heller ikke tenkt å si hva som er korrekt før jeg evt. har funnet gode nok kilder som understøtter en slik påstand. Men som forsker, må jeg få lov til å uttale meg om evt. hvor god en kilde er, dersom jeg kjenner til kilden, og hvordan en bør gå frem for å evt. finne kilder som understøtter påstanden. Og det er min oppgave som genealog å vise hvordan dette bør gjøres. Jeg underviser i genealogi flere ganger hvert år, så det faller meg helt naturlig å snakke om hvordan en person bør gå fram for å forske i sin slekt.

Bruk av kilder og kildekritikk er en vesentlig del av slektsforskningen og bør ikke tas lett på.

Ok! , men så har jeg bidraget til at finde kilder som beskæftiger sig med Gorms fødsel, nemlig Peter Lawætz grundige forskning i emnet.
Er det ikke en god kilde?

Jeg har ikke studert Peter Lawætz forskning godt nok til å vurdere om det er en god kilde eller ikke. Det får andre gjøre. Men at det er en kilde er absolutt helt rett. Godt jobba, så langt.

Jeg er igang med at trave igennem de kilder som Lawætz har anvendt. Det tager nok et stykke tid. Indtil da er jeg ikke overbevist. Jeg har læst det han har skrevet. Jeg fastholder at vi bør skrive at det er en teori og ikke fakta. I hvert fald indtil videre

jeg har som Anette læst, og kan heller ikke overbevises af læst,

Har nu skrevet ved Gorm at det er en teori Gorm er født i England, men at det ikke kan bevises på nuværende tidspunkt., Men at det muligvis kan være sandt. Det betyder ikke jeg har udelukket Lawætz teori. Blot at jeg har mine forbehold.
Håber alle kan leve med dette?

Anette og Marion
Det er fint med mig, at I vil gennemtrawle Peter Lawætz forskning omkring fødestedet af Gorm den Gamle.

Hvis I er uenig med ham, vil I så ikke nok rette henvendelse til ham selv, så I på den måde får svar på jeres usikkerhed.

Indtil videre er fødestedet i York, Engand. Dette står på profilen og medmindre I finder det dokumenteret, at han har uret, i sine antagelser, skal profilen blive stående.

Har nu tilføjet teksten " der er delte meninger om det er en teori eller det er facts!"

- og det er jo sandt!

Helt Ok Ole. Jeg skal bare have tid til at læse kilderne.

Hello all.
He is my Gorm Hardeknudsen is your 31st great grandfather
You

Richard Kinsey
your father

Wylton kinsey
his father

Clinton Kinsey
his father

charles Kinsey
his father

Samuel Heckman(kinsey)
his father

Barbara Kinsey
his mother

John Heckman
her father

Johan Heckman
his father

Anna Maragareth Lang/Johandotter
his mother

Johan Långe
her father

Margareta Andersdotter Brun
his mother

Anders Helgesson Brun
her father

Sidsel Clausdotter Brun
his mother

Claus Brun (Danmark)
her father

Bodil Gagge
his mother

Arløf Gere
her mother

Berete (Birgitta) Neb
her mother

Peder Neb
her father

Offe Ingvarsen
his father

Ingvar Nielsen Neb
his father

Niels Hemmingsen Neb
his father

Hemming Neb til Kragerup
his father

N.N. von Gleichen
his mother

Ingeborg Ulfeldt
her mother

Ingeborg Hvide
her mother

Esbern Assersen Hvide
her father

Asser Rig Hvide
his father

Signe Sprackling
his mother

Asbjørn Ulfsen
her father

Estrid Svensdotter
his mother

Svend I Tveskæg
her father

Harald I Gormsson
his father

Gorm Hardeknudsen
his father
Looking to connect with others.
Thank you,
Denise Kinsey

Jeg har fulgt lidt med i debatten omkring Gorm, Jeg er på linie med Remi hvis man postulerer at Gorm er født i Jelling er det vel ikke så meget forlangt at dokumentere det. Er han født i York England hvilket vel ikke er helt usandsynligt da det var en af de største danske vikingbosættelser, er det vel meget nærliggende at tro det forholder sig sådan.

Problemet eller rettere udfordringen er, at fastslå facts, vi er trods alt så langt tilbage i tiden at skriftlige troværdige kilder er lidt vanskelligt at finde.

Jeg har ingen fornemmelse af hvad der er facts, Jelling har været hovedsæde for danske vikingekonger/høvdinge ingen tvivl om det. Hvorvidt Gorm er født der eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på. men jeg har aldrig hørt udtrykket Gorm den gamle af Jelling. Hvis det er Gorm af noget må det være Gorm den gamle af Østjylland ,-)

Mvh
Per

Kære Per lige derfor har jeg bedt om at skrive det er en teori. Vi har ingen måder at bevise det på. I hvert fald ikke med de kilder vi har nu. Der er teorier, men fakta. Ikke overbevist. Det eneste vi kan være sikker på, er at han var af kongeslægt. Eller høvdinge slægt. hvis du vil. Det er jo ikke et Danmark som vi kender det idag. Det var et noget mindre område.
Men rart at der er andre der er enige med mig, ud over Remi og Marion.

Anette

Tag nu lige og læs Peter Lawætz

http://www.vikingekonger.dk/Vikingekonger%20HTML/Centrale%20dele/Fo...

- inden I kommer med udfald om Gorms fødselssted, og Per læs
http://natmus.dk/kongernes-jelling/

Kongernes Jelling, har jeg læst. Men et er at grundlægge, det er ikke ensbetydende med at han er født der.

Jeg kan ikke udfra Peter Lawætz se hvad der er han prøver at bevise, der fandtes en anden Gorm Gamle fra east anglia, men det var noget før Gorm den Gamle I Jelling, så dem skal man være opmærksom på ikke at forveksle.

Adam af Bremen mener at Gorm enten kom fra Nortmannia (Norge) eller Normandiet. Så mulighederne er mange.

Fordi man grundlægger noget er det derfor ikke ensbetydende med at man er født der. Ér det tilfældet er de Normænd der bosattet sig og grundlagde byer på Island da ikke længer født i Nortmannia, men nu Islændinge?

Jeg vil da lige indskyde, jeg syntes da det vil være fint hvis Gorm var født i Jelling, men der er ikke såvidt jeg kan se noget endegyldigt bevis herfor.

Mvh
Per

Nej! - Gorm er ikke født i Jelling, men i England - som Peter Lawætz skriver.

Normænd der bosattet sig og grundlagde byer på Island da ikke længer født i Nortmannia, men nu Islændinge?

Ja det tror jeg - og grønlænderne kommer fra Canada!

Ole

Jeg har et link der er ganske udemærket, og som Peter Lawætz er det ikke heller 100% skudsikket, men giver en ide om hvordan man tror kongerne/høvdingen fra fortiden har regeret dele af Danamark eller større områder.

http://fmg.ac/Projects/MedLands/DENMARK.htm#_Toc196361189

Mvh
Per

Per

Den ser meget interessant ud - jeg vil gennemlæse den - tak!

Nu hedder han pludselig Gormsen til efternavn ??????????????????

Ikke nå lenger. Det var "slektsnavn ved fødsel", som før var et tomt felt, men var fylt ut i en profil han ble slått sammen med.
Jeg endret det til "Hardeknudsen", så blir det likt med etternavnet og dermed usynlig, men forhindrer at sammenslåing fyller det ut.

Jeg har med interesse fulgt denne diskusjonen fra sidelinjen, og har veldig lite å tilføre.

Det eneste jeg vil bemerke er at han ble uvanlig gammel, etter datidens gjennomsnittlige levealder. 101 år er en anseelig alder selv i dag!

Karin, hans fødselsår og dødsår er nødvendigvis ikke helt korrekte. Kan godt være feil med både 10 og 20 år.

Harald, hadde vært bedre om du tok å rettet opp datakonfliktene, så hadde du ordnet problemet da. Jeg har nå ordnet datakonfliktene.

Nå er det i mine øyne også feil at han var sønn av en Hardeknud, så lenge hans far faktisk heter Knud. Hans patronym bør da være Knudson uansett hvilket kallenavn faren fikk etter hvert. Kan vi bli enige om noe her? Enten må farens navn endres til Hardeknud, hvilket jo blir feil siden han ikke het det, bare ble kalt det, eller så må vi endre Gorm sitt patronym til Knud. Det bør ikke stå slik det gjør nå.

Showing 121-145 of 145 posts

Create a free account or login to participate in this discussion