Gorm "Den Gamle" Hardeknudsen (Jelling), Konge af (Vest)Danmark

Started by Private User on Tuesday, April 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 31-60 of 145 posts

Er dette så en dokumenteret kilde:

Kort fortalt kan det med rimelig sikkerhed antages, at Gorm er eneste søn af Northumberland-kongen Godfred, der også hed Hardeknud eller Fundne-Knud, og som døde 895. Hardeknud var søn af Lodbrogsønnen Sigfred Snogøje. Gorm, der må være f. o.893, vokser op i Østangel (East Anglia) og bliver der en anerkendt stormand i det da angelsaksisk dominerede samfund. Sammen med andre overklassepersoner af dansk herkomst forsvinder han fra de lokale kilder o.934

Ole Kristian Moustgaard kan du si noe om hvorvidt Peter Lawaetz (mannen bak "vikingekonger.dk") anses som en kompetent historiker?

Nettstedet ser ut som om det er manuskriptet til en bok som er lagt ut på net, men jeg ser ingenting om at boken er utgitt på noe forlag eller at mannen har hatt noe profesjonell hjelp med layout - jeg kan ikke vite om dette er en profesjonell, kompetent historiker eller en amatør som ønsker å plukke opplysninger for å fremme sin yndlingsteori (dem har vi sett en del av på Geni).

Kildekritikk er alltid spennende!

Det ser ud til, at han er en anerkendt forsker:
http://www.vikingekonger.dk/Vikingekonger%20HTML/Centrale%20dele/Fo...

Jeg googlet navnet, det ser ut til at det er flere med samme navn. DTU-rektoren er jo den mest prominente. Linkedin har 2 andre: http://www.linkedin.com/pub/dir/Peter/Lawaetz

Det som står på vikingekonger.dk er jo det han skriver om seg selv, så det kan ikke brukes som vitnesbyrd om pålitelighet. Jeg har lyst til å tro at han er en pålitelig kilde, for dersom det han skriver kan tas som gangbar kilde generelt blir det MYE lettere å rydde i de danske sagakongeslektene!

Men ikke før jeg finner noen andre kilder med autoritet som snakker pent om ham....

Det vil jeg give dig fulstændig ret i

mener også det er Peter Lawætz egen fortolkning ,

uden mer der i.

Det er jeg overhovedet ikke enig i!

Peter Lawætz har forsket i de gamle kongeslægter, og er enige med andre om de nordiske - Norske som Svenske forklaringer m.m.
Jeg henviser til de oplysninger, han har brugt i sin forskning.
DTU er en hel anden sag. Han har brugt de nyeste forskningsresultater som du kan se på GOOGLE.

Men spørg ham selv :
© Peter Lawætz, version januar 2013

Vil Curator anfører, at Gorm Hardeknud er født i Northumberland på GENI?

Er der noget forskning, der kan bevidne, at Dronning Gunhild - gift med Harald Blåtand - døde enten som ofring eller mord i Haraldskær ved Skibet, Vejle. Resterne af hende ligger på Vejle Museum.

Var det Gorm som bestilte mordet, eller var det Harald selv, fordi hun var grim?

Han havde selv skikket bud efter hende i Norge!

Harald I «Blåtand» Gormsson, Konge af Danmark

jeg mener at historietimerne fortalte at Harald Blåtand døde i Jomsborg.

Debatterne om kilderne og kildematerialet ender som regel med debatterne om DNA og privatliv

Dronning Gunhild
Kilde: http://www.vikingekonger.dk/Vikingekonger%20HTML/Artikler%20A/Haral...

O.947 gifter han sig med Gyrith (Gerd), men hun dør uden børn (da vi aldrig har hørt om dem)(ref. Saxo bog X). Af det svenske navn at dømme kan hun meget vel være søster til kong Emund Eriksson "Slemme", se artiklen Svenske konger før år 1000, hvor hun er medtaget som #111.132. O.954 gifter han sig med Gunhild, med hvem han bl.a. får ældste søn Svend o.955 (ref. Adam af Bremen GH 2,3). (Årstallet 955 er fikseret af følgende: Svend Tveskæg må ikke blive for gammel (død 1014), og han er voksen i slutningen af 70’erne, så han o.978 kan overtage kongemagten.)

Med hustruen Gunhild kan Harald o.962 have fået yderligere en søn Hagen (udtales med hårdt g så det ligner Hakon). Han kendes kun fra Saxo i forbindelse med et særligt togt og er formentlig en sammenblanding med Hákon jarl i Norge. Gunhild dør o.965 ved datteren Gunhilds fødsel. Ellers kan datteren ikke have fået samme navn som moderen. Dette år er ikke særlig nøjagtigt angivet. Hustruens død kunne have været en følelsesmæssig anledning til Haralds dåb på dette tidspunkt, men det ville politisk være alt for risikabelt for en forholdsvis nyvalgt konge. (Datteren Gunhild bliver senere gift med Pallig (Palle, Palne) og bosætter sig i Sydengland. Familien bliver sammen med mange andre danske myrdet 1002 under nogle uroligheder.)

Efter kristningen 974 vokser utilfredsheden med Harald Blåtand. Bl.a. vil Hákon jarl som omtalt ikke længere betale skat. Omkring 976 udbryder der borgerkrig, fordi mange ikke vil bøje sig for kravet om at lade sig døbe og dermed kassere alt det traditionelle. Harald bliver afsat på en del af de danske tingsteder og sønnen Svend indsat i stedet. Ifølge sagaerne og Saxo pågår borgerkrigen i 2 år, indtil Harald bliver skudt - i bogstaveligste forstand med bukserne nede. Han føres såret til Wollin/Jomsborg og dør her på Alle Helgens Dag 1. november. Jeg gætter på året 978, og det kan ikke være meget galt, da sønnen Svend Tveskæg fra og med 979 sætter gang i flere større anlægsarbejder. (Denne forholdsvis tidlige placering støtter sig til H. Brandts afhandling (2004).)

- Haralds jordiske rester føres efter sigende til Roskilde, hvortil han efter alt at dømme havde flyttet sin residens for at få større synlighed og letter adgang til sejlads. Hans formodede gravplads i domkirken er tom, men det kan efter sigende skyldes andre forhold.

Jeg vil bare lige indskyde, at moseliget fra Haraldskær, hende der har ligget i mange år i Sct. Nicolai Kirke i Vejle, IKKE er dronning Gunhild.
Der er tale om et langt ældre moselig fra jernalderen.

Derfor kan det jo stadig godt være, at den rigtige dronning Gunhild blev myrdet. Det skal jeg ikke kunne sige.

Ole Kristian Moustgaard å spørre ham selv er akkurat det jeg ikke vil gjøre for å få bekreftet om andre anerkjenner ham eller ikke.

Er der ingen som kjenner noen profesjonelle historikere i Danmark som de kan spørre om hva de mener om Peter Lawætz sin forskning på vikingkongene?

Jeg har videre sendt til en,

som jeg håber vil deltage med sin store historie viden i denne debat,

vedkommende findes her på Geni ,

og er Dansker ,

derfor ingen navn her og nu ,

vedkommende skal lige have tid at se om ,

vedkommende ønsker at deltage her,

Hej Marion jeg skal selvfølgelig nok se på hvad den generelle holdning er. Giv mig et par dage.

Hilsen Anette

Tak Anette

jeg ved du har viden til at udrede dette,

Her er det jeg ind til videre er kommet frem til.
Gorm ville have kaldt sig selv Gorm Knudsen (Søn af Knud) Det vil følge den skandinaviske navneopkald. Han vil så nok have tilføjet ¨Danernes konge ¨¨ han ville her ikke have specificeret af Vest Danmark. Jelling var blot hovedsædet for hans kongedømme og vigtigt center for vikingetiden. Det bør ikke stå som en del af hans navn.
Hvis man svinger sig højt, kan man sige '' af Jelling'', ligesom man refererer til for eksempel af Sæbygård. Det ville dog ikke være den rette term, da han ikke var konge af Jelling, men konge af Danerne.
Man kan heller ikke argumentere for at Jelling kan bruges, som man bruger Folkungerne eller lignende. Som sagt så er Jelling byen, men ikke et slægtsnavn og er aldrig blevet anvendt som sådan.

Jeg har set hvad jeg kunne finde på Peter Lawætz. Undersøgte universitets bibliotek for hans person og jeg finder intet under Lawætz hvad angår historie. Jeg kan finde ham under Fysik.
Ligeledes har jeg spurgt et par af mine gamle professorer og de kendte ham ikke.
Så umiddelbart ser han ikke ud til figurerer i historiske kredse. Det betyder selvfølge ikke, at han ikke kan være en kompetance inden for området. Jeg har skrevet til et par folk tilknyttet til Jellinge Museum. Hvem skulle bedre vide det ind dem?
Dog er der ingen forskning der kan sige hvor Gorm er født henne. Hans fødselssted er ganske enkelt ukendt. Det er muligt han er født i England, men han kan også være født i Jelling eller et helt tredje sted.
Hvis hans fadder var på vikingetogt, var det ikke usædvanligt at familien fulgte med, så hans bevægelser rundt i verden, fortæller os ikke ret meget om dette.
Håber jeg har hjulpet jer alle lidt videre. Ellers må i spørge igen. Jeg ska lgerne prøve at hjælpe.

Hilsen Anette

Jeg er nu ikke helt enig omkring forskningen af Peter Lawætz.
Ifølge ham selv, skulle der være skrevet en bog om http://www.vikingekonger.dk/Vikingekonger%20HTML/Centrale%20dele/Fo...

Derfor har jeg rettet henvendelse til ham selv på: info@vikingekonger.dk
- og bedt ham om en kommentar vedr. Gorms fødselsted.

Er disse oplysninger fra Peter Lawætz ikke et forskningsresultat?
- eller er oplysningerne det pure opspind?

Som omtalt i den særlige artikel om Gorm den Gamles fødsel og død er der ikke 100% enighed om hans herkomst, men mange indicier peger i den samme retning, nemlig at han var søn af Hardeknud også kaldet Godfred, som i perioden o.879-895 var konge i York. Hardeknud var igen søn af Lodbrogsønnen Sigfred Orm-i-Øje, og efter sigende avlet ved hærtagning af kong Ellas datter efter sejren ved York i 867. Man kan herefter regne ud, at Gorm må være født o.893. Det er allerede nævnt, at hans moder må have været datter af Erik 2, og efter opkaldsreglerne har hun formentlig heddet Gunhild ligesom senere Gorms datter.

tak Anette

vidste du sad inde med viden,

eller hvor den kunne findes

Kære Ole skyd ikke budbringeren. Jeg giver bare information videre. Jeg skriver jo også at han alligevel godt kan have viden der er hver at se på..
Jeg har nu et telefon nummer jeg skal ringe til imorgen. Jellinge Museet. Håber det kan bringe lidt lys over sagerne.

Så konklutionen er at, der slet ikke burde stå noget i feltet "fødselsefternavn".

Er curatorerne enige om det ?

Det er dog en "masterprofil"

Joda, efternavnet hans er jo Knudson, siden han er sønn av Knud. Så i mine øyne burde det stå Knudson eller Knudsøn i efternavnsfeltet. Jeg er ikke begeistret for feltet fødselsefternavn, så for meg kan det godt være blankt. Vi slektsforskere bruker efternavnsfeltet til efternavn ved fødsel, så derfor blir det dobbeltregistrering av efternavnet dersom feltet fødselsefternavn blir brukt. Helt unødvendig i mine personlige øyne.

Jeg er fuldstændig enig med Remi. Der burde stå Knudsen. Det vil være det mest korrekte og det han kaldte sig selv.

Kære Anette
Det har overhovedet været mening at skyde budbringeren, men da Peter Lawætz nemt lade sig Google, burde man lige læse hvad manden skriver.

Jeg tror ikke du får så meget ud at kontakte - http://natmus.dk/kongernes-jelling/, fordi de jo selv har en interesse i at bevare Gorm den gamle navnet m.v. - Kulturarvstyrelsen - vil nok heller ikke komme med et bud. Jelling bliver p.t. branded via Gorm den Gamle.

Ole Kristian Moustgaard, som jeg påpekte tidligere finnes det flere dansker med samme navn. Mannen bak vikingekonger.dk har valgt å ikke presentere seg så langt jeg har sett på nettstedet.

Vi bør ikke trekke forhastede konklusjoner, hverken om vikingekonger eller slektsforskere.

Hej Harald
Det har du ret i.
Men det afskærer jo os ikke i at deltage i debatten, og det er vel derfor dette sted på Geni er oprettet.

I min tid i Folkeuniversitetet i DK - var det netop nye vinkler indenfor forskning der gjorde stoffet interessant - det var ikke nødvendigvis afgørende, at man absolut skulle få en konklusion ud af undersøgelserne.

Hej Ole
Jeg mener godt at man kan tro folk bag Jellinge museet. Den person jeg skal kontakte er historiker og forsker. De er altid på udkig efter ny viden.
Der er ingen der kan være interesseret i at have et falsk billede af historien om Gorm den gamle.

Showing 31-60 of 145 posts

Create a free account or login to participate in this discussion