Gorm "Den Gamle" Hardeknudsen (Jelling), Konge af (Vest)Danmark

Started by Private User on Tuesday, April 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 1-30 of 145 posts
Private User
4/2/2013 at 9:36 AM

Fødselsefternavn "Jelling"
Birth surname "Jelling"

Hvor kommer denne nye viden fra ?
From where is this new knowledge ?

Private User
4/2/2013 at 9:38 AM

328 co-mannagers. Only 1 (one) responce from a mannager that did not know.

4/2/2013 at 11:13 AM

Dersom du ser på endringshistorikken og går tilbake til 30. mai 2012, så vil du se at det trolig var Günther Kipp som gjorde den endringen. Så da anbefaler jeg at du spør han.

Private User
4/2/2013 at 3:46 PM

Tak, det prøver jeg.

4/3/2013 at 4:17 PM

Det er helt igennem spørgsmål om hvordan vi vil bruge feltet fødselsefternavn, jeg har brugt det til slægtens navn, også for at det skal sige lidt mere, end bare være en gentagelse af efternavnet!!
Så kan det jo så blive lidt svært, hvis der ikke er et egentligt slægtsnavn, som fx Gorm, hvor jeg har brugt Jelling som en fællesbetegnelse for de første danske konger.

4/3/2013 at 5:33 PM

Mitt spørsmål da, Günther, blir: Hvilket slektsnavn brukte Gorm selv, hvilke kilder finnes det for bruken av hans slektsnavn, og hvor godt stoles det på disse kildene?

Personlig så liker jeg ikke feltet fødelsefternavn siden det i Norge og sikker i Danmark også, på denen tiden er intetsigende, siden fødselsefternavnet og efternavnet burde være identisk. Da er bruken af fødeslefternavn unødvendig i mine øyne.

Private User
4/4/2013 at 9:45 AM

Kunne Geni ? måske lave en slags "rulle-menu", så man selv kunne bestemme visningen af evt. efternavne ?

Det lyder som om meninger og kilderne er uenige.

Er det dataprogrammet "geni" som bør ændres ?

Private User
4/4/2013 at 9:52 AM

Gorm "Den Gamle" Hardeknudsen (Jelling), Konge af (Vest)Danmark

er låst af en curator.

Er der særlige pligter for denne curator ?

4/4/2013 at 12:11 PM

En slik rullemeny har Bjørn P. Brox snakket mye om, så får håpe at det kommer etterhvert. En slik rullemeny kan vise etternavn etter språk.. I Norge hadde en slik meny vært veldig velkommen da meningene om hva som skal være etternavn varierer veldig.. I Norge er det gjerne gårdsnavnet som brukes som etternavn. Innen genealogien brukes gårdsnavnet ved fødsel som etternavn, mens noen bruker patronymet som etternavn. Men så er det noen som mener etternavn ved konfirmasjon/giftemål/begravelse er det som skal brukes, tror vel ikke man blir helt enig der...

En parallel til Jelling, er vel den norske Yngling-ætten, svenske Folkung-ætten osv. Innen genealogien har mange slekter fått navn i ettertid. Gjerne etter våpenskjold, slik som f.eks den norske adelsslekten Gyldenløve: http://snl.no/Gyldenløve/norsk_adelsslekt

Men om begrepet Jelling-ætten er riktig å sette på Gorm kjenner jeg ikke til. Men hvis dette er et anerkjent begrep om dynastiet/ætten, så skjønner jeg godt at det settes i feltet. Men enig med Remi, ønsker at geni fjerner etternavn ved fødsel feltet, fører bare til rot!.

Private User
4/5/2013 at 9:30 AM

Günther Kipp og Remi Pedersen.

Er der personlige fortolkninger om brugen af fødselsefternavne ?

Eller er der på Geni en slags beslutningstager i tvivlsspørgsmål ?

Private User
4/5/2013 at 9:33 AM

Sagn bliver overhalet af digitale fakta

4/5/2013 at 10:02 AM

Jeg anser meg som en genealog siden jeg har holdt på med slektsforskning i nesten 30 år og har tatt norges eneste høyskoleutdannelse innen slektsforskning uten å gå veien om de historiske fagene.

Innen genealogien brukes det første (eldste) navnet vi kan finne på en person som personens "hovednavn". Da blir det stort sett navnet ved fødsel/dåp som blir brukt. Alle andre senere navn i livet blir skrevet under alternative navn.

Dersom jeg skal bruke denne metoden på Geni, så ville alle fornavn ved fødsel/dåp bli skrevet i fornavnsfeltet. Mellomnavn eksisterer egentlig ikke da fordi de blir skrevet i fornavnsfeltet. Dersom personen har gårdsnavn eller slektsnavn som efternavn, blir patronymet skrevet i mellomnavnsrubrikken, mens gårdsnavnet/slektsnavnet ved fødsel, dvs. navnet på gården barnet er født på eller slektsnavnet til far, blir skrevet i etternavnsfeltet. Dersom personen kun har et patronym som efternavn blir dette skrevet i efternavnfeltet. Alle andre navn vi finner i senere kilder blir skrevet i "Også kjent som"-feltet. Feltet Slekts-/efternavn ved fødsel blir aldri brukt siden det anvnet allerede er skrevet i efternavn-feltet.

Slik gjør vi genealoger det, og vi kaller dette den genealogiske standarden for hvordan navn skal skrives i en slektsdatabase. Slik læres også alle de jeg holder kurs for opp til. Så, nei, det er ikke personlige fortolkninger om hvordan navn skal skrives, det er den måten genealoger skriver navn.

På Geni er der ingen beslutningstager på slike spørsmål, hadde det vært det hadde vi ikke hatt disse diskusjonene. Jeg prøver bare å fortelle hvordan vi genealoger gjør det og hvordan vi ønsker at det skal være, i hvertfall innen de nordiske land. Navn i andre land er ofte bygd opp på annet vis, og for Kina vil kanskje dette systemet ikke fungere like godt, men i den vestlige verden fungerer det. Amerikanerne har litt problemer med dette systemet fordi de har problemer med å finne navn på personer før de immigrerte til Amerika. Så de stritter litt i mot, men det er jo litt dagligdags fra dem. De amerikanske genealogiske bøkene skriver at navn bør skrives på samme vis som jeg har beskrevet nå.

Bare spør om deter noe av det jeg har skrevet som du ikke forstår, John. Norsk og dansk har jo noen språklige ulikheter.

4/5/2013 at 11:16 AM

Der er ingen tvivl om, at nogle de slægtsnavne jeg har brugt, ikke er i overensstemmelse med genealogiske regler, men brugt for at give en slægtssammenhæng, som måske ikke var brugt da personerne levede.
John du kan ændre lidt på navnevisningen i træstrukturen under indstillinger. Efter min opfattelse har vi curatorer først og fremmest en pligt, nemlig at være behjælpelig med ethvert problem der måtte opstå for alle øvrige managers, men vi er ikke valgt som eksperter hverken i genealogi eller geni som sådan.

Private User
4/5/2013 at 2:35 PM

Jeg anser ikke mig selv for genealog og jeg er ikke opdateret på genealogiske regler.
Jeg kan også tyde mig igennem engelsk og lidt tysk og jeg ved godt hvordan man ændrer opsætning.

Hvis der er regler for genealogi, så har curatoren Günter Kipp vel ikke fulgt dem i Gorm "Den Gamle" Hardeknudsen (Jelling), Konge af (Vest)Danmark's tilfælde.

Og det er dog en "masterprofil".

4/5/2013 at 3:20 PM

Det er jeg enig med deg i, John. Hadde det vært jeg som hadde vært profileier og kurator for Gorm "den Gamle", dansk konge / Gorm "Den Gamle" Hardeknudsen (Jelling), Konge af (Vest)Danmark, så ville navnet hans ha vært Gorm Knudsen siden det er det han heter da han blir født.

Navn som Gorm den Gamle, Gorm den Gamle Hardeknudsen o.l. kommer senere i livet og bør da stå i Også kjent som. Så kan hans mest kjente navn i ettertid stå i Visningsnavn som feltet heter på norsk (Display name).

4/5/2013 at 7:26 PM

Jeg strøk Jelling fra "navn ved fødsel", siden det ikke har noen dekning. En kan argumentere for at "display name" bør være "Gorm den Gamle", men jeg har hatt problemer med "display name" oftere enn det har vært til nytte, så jeg nytter det sjelden.

4/6/2013 at 1:45 AM

Nu da GENI er overtaget af Myheritage - burde der være en overensstemmelse med regler om brug af navne. Gorm Knudsen, Jelling lyder fint i mine øre.

4/6/2013 at 3:18 AM

Ole, hvorfor vil du ha med Jelling?

4/6/2013 at 8:51 AM

Fordi, Gorm den gamle er født og død i Jelling sammen med sin hustru Thyra.
Jelling er af Kulturarvstyrelsen udnævnt til en vigtig kulturarv i EU.
Runestenene står i Jelling.
Se:http://jelling.natmus.dk/om-jelling/runestenene/

Mvh
Ole

4/6/2013 at 10:01 AM

Jada, jeg har vært i Jelling og sett på runesteinene. Og jeg vet at han døde der, men, Ole, du sier at Gorm er født i Jelling, hva er kildene dine til den opplysningen?

4/6/2013 at 10:19 AM

Jeg setter litt spørsmålstegn ved farens navn, finnes det kilder for at han ble kalt Knud?. Trodde da at Hardeknud var et eget navn, som ikke bør "normaliseres" med Knud.. Eller hva sier de "offisielle" danske kongerekkene?

4/6/2013 at 10:48 AM

Det kan godt være du har rett, David. Jeg bare tenkte at han fikk el kallenavn slik som mange av de andre på denne tiden fikk, f. eks. at Knud var en Harding, i form av å være tøff i strid.

Jeg har ikke studert dette godt nok til å ha noen formening on han fikk navnet Hardeknud eller Knud ved sin fødsel.

4/6/2013 at 12:37 PM

Det var også interessant å lese http://www.vikingekonger.dk/Vikingekonger%20HTML/Metoder/Succession... - spesielt setningen "Dette "oldebarnkriterium" spiller en stor rolle, ikke kun som begrænsende faktor, men også som årsag til kuplignende tronskifter, hvor den tiltrædende konge egentlig ikke opfyldte dette krav."
Dokumentasjonen på at Gorm oppfylte dette formalkravet er ikke helt god...

4/6/2013 at 2:27 PM

Men, Ole, hvor står det der at Gorm ble født i Jelling? Det var du, Ole, som sa at Gorm var født i Jelling, da forventer jeg at du finner noen gode kilder som sier at Gorm var født i Jelling. Dersom du ikke kan finne noen gode kilder som sier at han var født i Jelling, så ber jeg deg trekke tilbake påstanden om at han var født i Jelling, og dermed forsvinner også grunnlaget for at han skal ha Jelling som en del av sitt navn, prefix eller suffix.

Det er din påstand at han er født i Jelling, ergo må du ogsåfinne bevisene!

4/6/2013 at 2:42 PM

Ro på! kære Remi

Det har jeg læst et eller andet sted - men jeg kan ikke lige her dokumentere
det, men at han har en stor tilknytning til Jelling, må du jo også vide som Curator.

Vi må prøve at finde dokumentationen om, hvor han så er født!

4/6/2013 at 2:56 PM

Ole Kristian Moustgaard i den artikkel du lenket til lenger oppe (http://www.vikingekonger.dk/Vikingekonger%20HTML/Artikler%20A/Gorm%...) står det helt klart at denne forsker mener at Gorm sannsynligvis er oppvokst i Østangel, England...

4/6/2013 at 4:22 PM

Ole, det nytter ikke med "læst et eller andet sted", det kan vi alle si.
Dersom du ikke har kilder til at Gorm er født i Jelling, så bør du heller ikke si at han er født der.

Det viktisgste innen slektsforkning er å være så tro til kildene som mulig, og dersom du ikke har noen kilder til at Gorm er født i Jelling, så innrøm det. Så kutter vi ut dette stedsnavnet ved hans fødselsnotis.

Vi alle vet at han har en stor tilkytning til Jelling, at han trolig levde der en lang tid og at han trolig døde der, men du påstår at han er født der, og det er den opplysnigen jeg betviler. Bevis det, eller si at du ikke har noen kilder på det. Har du bevis, så er han født i Jelling, har du ikke bevis, så vet i ikke hvor han er født. Innen slektsforskningen så operer vi ikke med fantasier, vi operere med fakta!

Showing 1-30 of 145 posts

Create a free account or login to participate in this discussion