Kuratorer kan nå hjelpe deg med private profiler

Started by Private User on Saturday, March 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 241-270 of 1223 posts

Private User
have merged the Kamban for you :-)

clean up in those lines,is needed by some one who know those lines :-)

Trond, Torolvsson, his great grandson, married to Olof, daughter of Thorstein "raud" Olavsson who ruled in Caitness in Scotland when he died.

Thorstein "raud" was the son of Aud "the wise" - she married Olof on arrival in Færøyene when she fled Caitness.
Auðr the Deep-Minded

They are the ancestors of 99.9% of the population in Færøyene og i Island - many times.

Tak skal du ha Martin :)

Audun Gautvik
er fixet :-)

Private User det hjelper å vite at "Без име" betyr "Navnløs" på bulgarsk - det var en bulgarsk-islandsk Geni-bruker som la inn mange av disse.

Hej Harald!

Denne bulgarsk-islandsk Geni bruker har vært produktiv ;).

"Navnløs" på Islandsk betyr "Nafnlaus" :)

Audun Gautvik
det er tatt hånd om :-)

Slått sammen - det er vel nok til å bringe deg og Magnar Andreas Aspaker inn i samme familiegruppe?

Han har vært på Geni ganske nylig, så kan være han svarer på meldinger. Si fra om det blir mer problemer!

Kan noen hjelpe meg med å slå sammen disse to profilene?

Private
Unknown Profile

Har prøvd å kontakte administrator av den første profilen, men får ikke noe svar

Audun Gautvik, det er ordnet

Kenneth Osen
har fixet de som var mulig der :-)

Det er et dilemma at nye brukere ikke får opp slekta si, eller rettere sagt, at de ikke vet hvordan de skal få den frem før de begynner å registrere profiler som allerede ligger der.
Når det gjelder slektsbøker så er det ofte feil i dem - hver gang jeg selger en av min farfars slektsbøker må jeg motivere meg til å rette opp feilene som da kommer sammen med alle profilene som blir registrert en gang til (litt artig er det jo også).
Jeg vil gjerne benytte anledningen til å tipse om prosjektet som alle nye brukere bør lese gjennom og holde seg oppdatert på - det ligger her http://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk/3288

Bygdebøker er ofte verre enn slekts-bøker som gode kilder, spesielt kombinert med folks tro på at noe som er trykket i en bok er den hele og fulle sannhet.
Der har som oftest en enkelt person ett betalt oppdrag over en begrenset tidsperiode i å skrive "slektshistorie" for en hel bygd, sammenlignet med andres livsverk bare for en enkelts familie.

Når folk finner feil i bøker o.l. tror jeg det har stor verdi å skrive det inn i profilen - jeg har en profil jeg fant i "Norsk militærhistorie" der den trykte boken hevdet at far til en offiser var en annen offiser som var født 5 år før ham .... åpenbart feil. Men folk kommer til å sitere det. Har jeg skrevet inn at det står feil der i "about me" så er det sjanse for at jeg husker det rette svaret til neste gang det må rettes opp.

Jeg har en prosess for å registrere kilder på de profilene jeg har lagt inn - dermed får jeg kontrollert alt min bestefar har lagt inn i slektsboka si. Stort sett funker dette greit men bestefaren min skrev "han skal vissnok ha vært en uekte sønn av Christian IV" noe som har fått veldig mange til å legge inn Christian IV som faren. Etter mine beregning var, om jeg ikke husker feil, Christian IV 134 år da farskapet ble inngått :-)

Den godeste Christian IV blir stadig satt inn og tatt ut som far. Det går stort sett bra dette og sannelig øker vi kunnskapen underveis.

Det behøver ikke å være en eksakt sannhet i det som skrevet står. Selv i offentlige dokumentasjoner som nedskrevne skifter og kirkebøker forekommer det feil. Men dette er feil som kan rettes opp i og med at kirkebøkene, begrenset noe tilbake i tid, opererer med fødsel, konfirmasjon, ekteskap, død og begravelse. Uansett må vi regne dette som primærkilder.
Folketellinger er, i hvert fall for meg, ingen dokumentasjon, men en kilde til å lette arbeidet i primærkildene. Det samme mener jeg gjelder for bygdebøker og slektsbøker.

Jeg er enig med deg Viggo. Har funnet et eksempel i min egen slekt fra folketellingen 1901, hvor min oldefar ble fosterfar for sitt barnebarn. Han er oppført som far til sitt eget barnebarn. Leter en i kirkebøkene finner en de riktige foreldrene.

Hvordan får jeg "ordnet opp" i trekonflikter og datakonflikter? Jeg har gått igjennom alle konflikter, men det hjelper jo lite når alt skal godkjennes av mange andre. Og flere av de har ikke vært pålogget på mange månder og kanskje ikke siden i fjor. Ønsker jo at det skal være 0 konflikter.

Vi som er kuratorer kan hjelpe deg med deg som det står i første melding i denne tråden. Kravet fra oss er at profilene på den ene siden er innenfor familiegruppen til den som spør eller at de allerede er godkjente sammenslåinger av noen som er.

Sammenslåinger mot frittstående trær kan vi imidlertid ikke hjelpe deg med, og de er i praksis kun irriterende matcher som overhodet ikke skaper konflikter i ditt egen tre. Er det null håp om at disse brukerne blir aktive igjen så er det bedre å bare underkjenne disse matchene og håpe at disse trærne til slutt slettes.

Hva definerer dere som innenfor familiegruppe?

Hvem som defineres som din familiegruppe kan sees her: http://www.geni.com/account_settings/family

Det står ikke hvem, men antall og du kan selv stille inn hvor nære slektnnger skal være "innenfor". Hvis du i tillegg har lagt til noen i familiegruppa di, vil disse også dukke opp her.

Ellers kan du gå inn på Familie>Lister>Innstilling: Familiegruppe
Og velge lever/død/kjønn div. Da får du opp en liste med alle som er innenfor din Familiegruppe.. http://www.geni.com/list

Det viktige er ikke om profil-manager er innen din familiegruppe, men at den ene profilen du ønsker en sammenslåing på er eller kommer inn under din familiegruppe.

Familiegruppen er vel definert som alle våre forfedre og slektsskap/etterkommere i en gitt avstand fra deg selv..

Jeg har valgt 4th cousins and closer, som betyr at min familiegruppe består av alt fra mine femmenninger til mine nærmeste og forfedre. Har også valgt inlaws, så jeg har en ganske stor "familiegruppe".

Audun Gautvik
tett på ferdig der,men ta en titt på Laura før jeg slår de sammen.
hun er datter av sin bror eller noe.

Audun Gautvik
da er det tatt hånd om :-)

Noen som kan slette disse to profilene for meg?

(No Name)

(No Name)

Audun Gautvik
det er tatt hånd om :-)

Går det an å få bort smart matches og record matches fra "treff" listene?

Kun hvis du får vedkommende som har MH profilene om å slå det av på sin side.

Showing 241-270 of 1223 posts

Create a free account or login to participate in this discussion