Kuratorer kan nå hjelpe deg med private profiler

Started by Private User on Saturday, March 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1141-1170 of 1223 posts

Det er to andre adm på profilen i tillegg til deg. Disse kan redigere den. Ellers er Geni et samarbeidsprosjekt. Dette innebærer at man skal hjelpe hverandre med å få mest mulig korrekte profiler og familietrær.

Hei Bjørn! Joda jeg er fullstendig klar over at alle er en del av verdenstreet. Det har jeg ingen problem med. Tvertimot!
Misforstå meg rett,- jeg oppdager at ukjente mennesker har vært inne og redigert min fars profil som er privat profil og da undres jeg om det er mulig på alle? I så fall er personvernet til levende mennesker et problem her? Han er født og død i det 19 ende århundre og ja, man kan finne dødsannonse offentlig på nettet, men ikke alle forbindelser til nær familie, slik det er oppstilt her?
JEG lurte på hvem som kan gå inn å redigere min fars profil, utenom nærmeste familie. Hvem som helst?
Det var mitt spørsmål!
Liv

Unnskyld! De skulle være Oddvar jeg svarer ;)
Liv

Hei Jens!
Ja det er to andre som administrator på min fars profil, men det er ikke noen av dem eller nærmeste famlie som har redigert. Det er for meg ukjent person!
Liv

Selv om personen er ukjent for deg, kan han/hun likevel være i din fars familiegruppe Dette finner du ut ved å se på relasjonslinjen som står over hans/hennes profil.
Men "hvem som helst" kan ikke redigere private profiler. Så denne personen er nok i familien.

Sitat fra Introduksjon til Geni:
"Privat eller Offentlig?
Det fins to innstillinger for profilers synlighet: Offentlig eller Privat.

Alle profiler for folk som er født før rundt 1800 pleier være offentlige.

Profiler for folk som er nålevende skal i utgangspunktet alltid være Private, og dermed synlige kun for dem som er innen familiegruppen. Noen få unntak er offentlige personer (profilinformasjon er da alltid bare offentlige opplysninger for ikke å bryte personvern), eller enkle profiler for å komme i kontakt. Offentlige profiler er søkbare på Google."

Jeg finner stadig nye personer/relasjoner i familien/slekta, sist en stor familiegren i Finnmark. Alle disse personene var totalt ukjente for meg selv om de er tre-firemenninger.
Å finne nye og ukjente slektninger er en av "fordelene" med slektsgranskning og bruk av Geni.

Ahh! Tusen takk for tips om relasjon! Det visste jeg ikke om!
Var inne og sjekket og personen har ingen slektsforbindelse til min far men er " fourth cousin once removed" til min mor. Så om man er i slekt med ektefelle kan man gå inn å redigere ?
Min far er privat profil og skulle ikke kunne gå an for andre en nær familie å redigere? " fourth cousin once removed, til ektefelle, ser da ut til å være nær familie?
Tusen takk for å ta deg tid til å gi tips :)
Liv

Hei Oddvar :) jeg antar at ideen m Geni aldri var å annonsere at ‘denne damen i 90 årene akkurat ble enke og nå bor aleine’ En må kunne ha et felles tre uten at en trenger utsette andre for unødvendig fare.
Å gå for latterlig gjøring og antagelser av hysteri er ikke akkurat noe som hjelper noe sted. Men nå er iallfall advarselen om at d faktisk blir gjordt lagt ut så kan dem som bryr seg om sine nermeste og de mest sårbare ta d på alvår og holde et øye m ting.

Private User familiegruppe er definert som "5th cousin or equivalent" - dvs ca 8 trinn i kjeden når du ser på den stien du får opp i "hvordan er du i slekt".

Ahh så det er familiegruppe. Det jeg da lurer på, gjelder det biologisk linje ?

Private User - ut fra det jeg kan se er det hele 333 Geni brukere som kan se detaljer og redigere profilen til faren din, selv om den er privat, ganske enkelt fordi han er en av deres familie, - men du har rett: Man kjenner ikke alle i sin egen familie. Husk igjen at familie-relasjon alltid er relativ til profilen det gjelder, ikke managerne. Normalt sett er det aldri problemer med dette.

Det er faktisk hele 2765 nålevende innen hans familiegruppe, mye sikkert takket være iherdig arbeid av deg og andre som ikke bare ser "oppover", dvs kun på forfedre.

Selv jeg finner fortsatt tre og fir-menninger jeg ikke visste om, og uansett blir de bare et navn for meg som jeg sikker har glemt i neste øyeblikk, ikke bekjente.

Se ellers detaljer om privacy her: https://www.geni.com/privacy - Ser den siden er delvis oversatt til Norsk, noe jeg prøver å unngå når det gjelder "juridiske" sider i fare for pga dårlig oversettelse (selv om jeg er ganske trygg på meg selv der), - å love og si noe som ikke er Genis intensjon i den originale teksten. For å være sikker: les den engelske utgaven.

Tusen takk for svar Bjørn! Da har jeg fått en grundig forklaring i fra mange her, om hvordan det fungerer. Jeg setter stor pris på at dere alle tar dere tid til å svare og gi tips!
Skal gå inn å lese de juidiske sidene, selv om jeg har mistanke om at det er langt og kjedelig :)
Liv

Familiegruppa omfattar ut til femmenningar (fourth cousins) med ektefeller, samt svigerfamilie ut til syskenbarn med ektefeller.

Det er elles mange måtar å drive slektforsking på, og mange av oss tykkjer at det er vel så interessant å finne nolevande slektningar som å komme lengst mogeleg bakover. Nolevande vil også vere nemnt i bygdebøker, telefonkatalogen, aviser, dødsannonsar og på internett, utan at det har vore noko "problem". Sidan nolevande (med unntak av enkelte "offentlege" personar) alltid skal setjast som "privat", bidreg heller ikkje Geni til å spreie slike opplysningar vidare på nettet. Slektsopplysningar er i dei fleste tilfelle heller ikkje sensitiv informasjon.

Men eg respekterer at det er ulike meiningar om temaet.

Heia Torbjørn :)
Jo oppdagelelser av nye menninger kan være riktig spennende d. Men når noen kommer inn og føler seg berettiga til å bytte ut faren din m en nettop død totalt fremmed mann fra andre sia av landet. Gir deg 3 nye ‘private’ søsken og ordner og fikser så er d ikke fullt så givende mer og def ikke en forbedring av treet. Der ting er seriøse og respektfult går d meste veldig bra men d skjer jo ikke på automatikk kun for at d er en menning el at når dem har jakta ferdig sitter igjen m riktig unger. Da blir d fort sensitivt nok :)

Private User Dette har du rett i. Det er difor særleg viktig at ein er nøyaktig dersom ein vel å "rote" rundt blant nolevande, elles vil det vere betre å la det vere. Samstundes vil alle gjere feil før eller sidan, og dei fleste vil forhåpentlegvis setje pris på at nokon følgjer med og kan gjere dei merksame på dette.

Jeg tenker at nå om dagen har de aller fleste fam minst én som er interessert i slekt så dem aller fleste har sine egne trær. Og d fine m disse store felles trærene er jo at en kan se sin egen tilhørighet i den store sammenhengen og etterhvert som flere og flere kommer til så oppdager en nye menninger. D skulle ikke være nødvendig å løpe etter dem på egenhånd lngr, men ha litt tålmod. Litt greit om folk avgjør selv og får delt seg og sine som dem ønsker. Kvalitetssikringen blir jo deretter. Men der er to innganger i Geni som er sårbare for senistiv info. Ene er siste bosted. Når en setter på adr til en som nettop døde så forteller en jo samtidig hvor den etterlatte bor. En tenker gjerne ikke så nøye over d når d er noen en egentlig ikke kjenner mens en gjør d når d er ens egne. D andre er dødsårsak. Skriver en feks ‘skutt av sønnen’ vil jeg jo si d er rimelig sensitiv informasjon - om lngt flere enn den avdøde .. Opplysninger som kan være helt greie å legge ut når d er blitt historie er ikke nødvendigvis like greit i nåtid. Heller ikke ting som gjerne viser seg at kun var et rykte og noe en har hørt ‘en plass’. Pga mine olderfedres yrker sitter min fam på ekstremt mye papirer m informasjon om andre, også sensitiv. Ikke minst fra krigen. Jeg ville aldri ! lagt ut noe av d. Om dem selv er død i dag så lever deres barn og barnebarn og d vil aldri bli min jobb å en gng lese d ! ~ Lene

Du har mange gode poeng, også i meldinga eg fekk tilsendt. (Takk for hyggeleg melding forresten). Ovanfor nemner du fleire eksempel på informasjon som kan vere sensitiv. Eg meiner at det vil vere naturleg å sjå litt til sides på kva grenser Digitalarkivet har, som f.eks. 100 år klausul på adopsjonar (frå og med adopsjonslova av 1935), og 80 år klausul på helseopplysningar, inkludert dødsårsaker osv. Også det som har med krigen å gjere er i mange tilfelle sensitiv informasjon, men mykje er likevel allereie kjent og det er no gått så lang tid at ein byrjar å opne opp også for landssviksaker o.l. Digitalarkivet har også i ein del tilfelle strengare reglar for kva som kan publiserast på nettet, så sjølv om materiale ikkje er klausulert vil det likevel ikkje bli fritt tilgjengeleg på nettet på grunn av personvernomsyn. Mykje av dette er også informasjon som er heilt unødvendig å skrive inn i eit nettbasert slektstre, enten det gjeld avdøde eller nolevande. Samstundes vil det på eitt eller anna tidspunkt ha gått så lang tid at det ikkje er noko poeng at informasjon skal haldast skjult, og går ein langt nok tilbake vil vel "alle" ha "svarte får" o.l. i slekta. Om 100 år er alt gløymt, heiter det. For min del pleier eg å setje alle "mine" avdøde profilar "offentleg" med mindre det er spesielle grunnar. Desse profilane vil heller ikkje innehalde sensitiv informasjon.

# 1 Lene og Torbjørn Igelkjøn. Tusen takk for gode innspill som gav meg en del å tenke på. Som Torbjørn skriver, man skal tenke seg godt om før man går inn og retter på profiler til levende mennesker. Du skriver Lene at du sitter på mye info om andre mennesker, men har tatt et standpunkt om ikke å "offentliggjøre" det. Det vitner om anstendighet og etikk! Tusen takk for det! Som sagt er det mange synspunkter her inne på hvor mye som skal være privat og offentlig. Hver og en får ha sin egen oppfatning og ha respekt for at andre har ulik oppfatnig og mening. Takker for fine innspill!
Liv

Liv og Torbjørn :) Varm takk for fine responser.
Jeg var ikke klar over at en ikke skal sette på dødsårsak etter 1942 pr i dag, så takk for viktig opplysning. I min fam/slekt blir dødsårsaken ofte aut gitt m døds stedet. - som alt for ofte er på Sjøen. Men skal ta en runde å sjekke dem som døde rundt den tiden ! Veldig fint å vite at masse ting iallefall skulle ha hvert ivaretatt etter reglene.

Utover d var poenget mitt nettop at selv om en del er tilgjengelig så kan en trå varsomt m andres liv. Behøver ikke være noe ‘galt’ m noen. Ene oldefaren min var slektsgransker av yrke så der er ‘noen tonn’ papirer i huset m skjebner i alle farger og fasonger fra alle de slekter han hadde ansvaret for. Går vel helst på hvordan en forvalter d. Jeg overlater heller til dem d gjelder å avgjøre hva dem finner sensitivt innad i egen famile uansett hva d måtte være. Der er så mng ting m krigen. Feks alle dem m tysk far som blei behandla som dem gjorde for at folk flest i sin tid ikke klarte å akseptere d. Jeg håper jo at alle gjør d i dag men velger noen å ikke opplyse om d så går ikke jeg inn å endrer på d uansett hva jeg måtte vite el har ‘rett til’ - nettop for å gi rom for at vi er forskjellig og har forskjellige erfaringer og terskler. Selv om der altid vil være ting en ikke kommer på el vet nok om, så stor takk for alle viktige opplysninger Torbjørn :)

No kjem det jo litt an på faktisk dødsårsak også. Om nokon omkom på sjøen er ikkje det ei helseopplysing, så det ville eg ikkje ha kvidd meg på å skrive. Likeeins må det vel vere greit å skrive at nokon døydde etter å ha blitt torpedert under krigen, og dette vil uansett vere opplysningar som er kjent. Så er det heller eit spørsmål om ein skal opplyse om at den og den døydde som frontkjemparar, men det vil vel også i mange tilfelle vere kjent. Dødsårsaker som drap og sjølvmord bør ein halde seg unna, med mindre det er kjente drapssaker. Å opplyse om at nokon døydde av kreft o.l. bør ein nok heller ikkje (der har eg vel synda litt sjølv). Når det gjeld Digitalarkivet må dei ta omsyn til kva materialet kan innehalde, og difor må ein sperre for alt, trass i at mange dødsårsaker ikkje inneheld helseopplysningar.

Når det gjeld krigens dagar vil mange saker vere nemnt i aviser i samtida og i bøker, og det kan sjølvsagt ingen hindre nokon i å lese. Men klausulane til Arkivverket og kva for grenser Digitalarkivet har for publisering kan iallefall gje ei viss rettesnor for kva ein bør vere forsiktig med og ikkje. Dette er berre mine tankar, og eg har ingen fasit.

Dette er en merkelig diskusjon. Det som er helt sikkert er at vi alle skal dø. Og hva er da så skammelig ved dødsårsaken?
Har en gjort noen fa....skap skal det skjules. Ta Rinnan banden. Hva med dem som gjort alt dem gjorde med andre. Skal det skjules?

Når det gjelder egen familie har jeg skrevet inn det dem døde av. Har til denne tid ikke hatt noen reaksjon på det.
Når en skal være så anonym her på Geni at en bare er et # i systemet og bare bruker # på alle en legger inn, kan en holde seg for seg selv.

Her er eg både einig og ueinig. Akkurat det som gjeld Rinnan-banden er jo offentleg kjent. Det same gjeld det som står på Wikipedia eller andre offentlege kjelder. Men det kan jo godt hende at dei som evt. er etterkommarar tykkjer at det er tungt å sjå "sine eigne" omtalt, og det må ein jo også respektere. Men dette blir jo fyrst og fremst eit dilemma når det gjeld informasjon som ikkje er så kjent. Det er ikkje sikkert at alle likar så godt å finne eit slektstre på nettet der det står klart og tydeleg at far eller mor tok sitt eige liv, eller der det er lagt ut om at deira eigen onkel var nazist eller frontkjempar. For nokon er dette heilt greit, men for andre vil det ikkje vere det. Difor er det lurt å vere litt forsiktig akkurat med slike ting. Når Arkivverket har 80 år (eller meir) klausul på helseopplysningar er det ein grunn til at dei har det, og tilsvarande når det gjeld 100 år for adopsjonar (etter 1935).

Eg skal komme med eit eksempel. Eg fann for ei tid sidan eit spørsmål i forumet i Digitalarkivet som gjaldt familieforhold i nær fortid i den kommunen der eg voks opp. Dette vart drøfta i forumet, og ein fann m.a. dødsannonsar. For å finne løysinga fann ut at eg ville poste spørsmålet i den lokale Facebookgruppa, og skreiv samstundes at nolevande ikkje skulle nemnast. I denne gruppa har det mange gonger vore posta eldre bilete etter ein lokal fotograf, slik at ein kunne få identifisert personane (inkludert nolevande), så då tenkte eg at det også måtte vere greit å poste dette spørsmålet frå Digitalarkivet. Eg hadde deretter ei hyggeleg meldingsutveksling med ein slektning av dei spørsmålet gjaldt (og nabo av meg), som viste til ein gammal tråd i den same Facebookgruppa, og der låg løysinga. Etter å ha skrive "Løyst" gløymde eg heile greia, men fekk etter 5(?) veker ei tekstmelding frå ei eldre dame som hadde funne tråden og som absolutt ikkje syntest dette var greit, og som ba meg om å slette tråden. Ho hadde også snakka med ein annan slektning som hadde same oppfatning. Spørsmålet gjaldt ei dame som hadde fått eit barn før ho vart gift, og dottera lever framleis. Sjølv om hennar eige namn ikkje var nemnt i det heile, meinte den eldre dama at det ikkje var sikkert at denne dottera ville like å finne seg sjølv omtalt på Facebook. Eg skreiv som sant var at eg tenkte at slike ting i dag er både vanleg og heilt naturleg, men beklaga og sletta Facebook-tråden med ein gong. I tillegg fekk eg Digitalarkivet til å fjerne forumtråden. Dama (som eg også kjenner litt frå før) sende melding og var både glad og takknemmeleg. Dette var ein aldri så liten tankevekkar for meg. Ein legg jo ein del innsats inn i denne hobbya, og gjer det for at det skal vere kjekt. Då er det trasig dersom den fører til det motsette. Folk er så ulike, og difor bør ein vere litt forsiktig med kva ein legg ut av nyare dato, også når det gjeld avdøde personar.

Virkelig flott og nyansert skrivt Torbjørn ! :)

Når familien selv skriver dødsårsaken i dødsannonsen, som man kanskje attpåtil setter som kilde på profilen, så kan jeg ikke se noen problemer å sitere dødsårsak fra den.Det er ikke-åpne kilder som er sperret.

Hei! Jeg har fått epost fra Geni om at jeg er gjort til profiladministrator av en profil der vedkommende har vært inaktiv i flere år. Jeg ønsker å ordne opp i lista mi med datakonflikter som bare ligger der. Men hva må jeg gjøre for å effektuere denne tillatelsen? Det ser ikke ut til å gå automatisk?

Mvh Unni Løvlien

Hei.

Kan du gi linken til den profilen? Så får vi se på det.
Mvh.
Oddvar Johansen

For kvar enkelt profil i lista over datakonfliktar har du eit val lengst til høgre i lista der det står "Vis profil". Klikkar du der får du opp sjølve datakonflikten. F.eks slik:
https://www.geni.com/merge/resolve/6000000035719370441

For kvar enkelt konflikt kan ein då velje kva for verdiar ein vil ha ved å klikke inne i dei ulike felta, som då blir grøne. Ein kan også velje eit tomt felt, og det som står i det andre feltet vil då bli forkasta. F.eks. slik:

https://media.geni.com/p14/22/39/66/3a/534448621780795d/uten_navn_o...

Så klikkar ein "Lagre", og dermed er datakonfliktane vekke. I dei tilfella der ein ikkje er administrator, ikkje har profilen i si eiga familiegruppe og ein ikkje har "Geni-samarbeid" med nokon av administratorane eller har desse i familiegruppa vil det i staden for "Lagre" stå "Send", og det vil då vere ein av administratorane som må godkjenne for at datakonfliktane skal bli løyst.

Det siste Torbjørn skriver, ser så enkelt ut, men.... Det er kjent at det er svært mange inaktive brukere på Geni. Disse vil selvsagt ikke se meldinger som sendes til dem. Å overføre adm. fra inaktive brukere til andre er heller ikke enkelt. Som regel blir en eller annen fjern slektning satt inn som erstatningsadministrator. Om denne personen er en aktiv bruker eller ikke, bryr ikke algoritmen hos Geni seg noe om. Og da kan konflikten forbli uløst.
I det siste har jeg holdt på å oppdatere diverse profiler og har da sett tusenvis av uløste datakonflikter. Flere av disse "tilhører" aktive brukere som av ukjente grunner ikke gjør noe med dem. Det kan virke som om de er viktigere å opprette flest mulig profiler for å "klatre" på listene enn det er å vedlikeholde allerede opprettede profiler. .
Så er det dem som legger inn dublikater, enten via Smart Match eller annet - slår dem sammen, men ikke gidder å ordne eventuelle datakonflikter. Her er det mange "syndere", kuratorer inkludert.
Så oppfordringen er: RYDD før man legger inn nye profiler. Og rydd etter sammenslåinger. Da blir profilen(e) korrekte. Og det bør de være på et program som Geni.

Jo, Geni bryr seg om man er aktiv eller ikke om man kan bli tildelt profiler, men kun basert på siste login. Bra eller ikke bra? Det er som en gang jeg spurte en bruker hvorfor han ikke lengre var aktiv med å legge inn flere profiler, - han svar var enkelt: Jeg er ferdig med det jeg ville legge inn, - som et grunnlag for et barnebarn han håpet på å inspirerer til å fortsette.

Vi er så mange her inne - og vi kan ha hver våre motiver for hvorfor vi gjør som vi gjør. Jeg slutter ikke å forundres over hvor indignerte noen blir fordi andre ikke tenker som dem? Jeg merker også at noen ikke vil gjøre ting på samme måte som meg - og da minner jeg meg selv om at vi ikke er like :)

Showing 1141-1170 of 1223 posts

Create a free account or login to participate in this discussion