Kuratorer kan nå hjelpe deg med private profiler

Started by Private User on Saturday, March 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1021-1050 of 1229 posts

Uansett kan vi kuratorer ikke gjøre sammenslåinger eller markere dem som offentlige såfremt de ikke er født før 1871. Skal du ha tilgang må du be om det selv ved å invitere manager til familiegruppe eller be vedkommen de om å sette profilene offentlige.
Unødvendig arbeid uansett siden profilene allerede ligger der og neppe trengs mer arbeid på. Om linjene krysses seinere så får du ta det derfra.

Her bør det ses på hvem den andre adm er. Han er en "super-importør" som har en pågående import som har gått i svært lang tid med vel 40 000 importert profiler. De aller fleste av disse ligger inne på Geni fra før. Mange av importene er satt som "privat", tross at personene er avdøde. Importene er fulle av feil, stedsnavn kommer etter hverandre, navn i feile kolonner osv. Det er et stort arbeid på ordne hans åpne profiler ved sammenslåinger.. Dette er dette som er unødvendig arbeid, ikke det at man vil ha slått sammen dublikater.
Han svarer ikke på meldinger eller "rydder" noe.
Dersom det er noens profiler som bør slettes, er det hans. Ikke de til Jannicke, som tross alt har et familieforhold til personene, noe den andre adm. trolig ikke har.

Torbjørn Igelkjøn Det er ikke jeg som har opprettet de, men så ikke at de var private. Har endret de til offentlige nå. Jeg legger alltid mine på offentlig når de er døde for lenge siden.

Det en må gjøre her på Geni er å ta vare på "super-importørene". Det er dem som gjør "jobben". Dem lager sine private tre som ingen kommer inn i. Ikke en gang kuratorer har lov og gjøre noe. Snart blir vel slik at personen på profilen må være født for 200 år siden for at en privat profil kan settes offentlig.
Det skulle være helt borte gedcom for innlasting av data, men det er vel noe for og få flest mulig til og legge inn data. Så er kvariteten også deretter.
Hvorfor vi sitter og legger til mest mulig tillegg på profilene forsår jeg ikke etter hvert.
Slik det er nå blir det en dårlig lapskaus.

Store gedcom-importar er eit problem i utgangspunktet, sidan ein risikerer at korrekt informasjon blir skriven over av kjente feil og slektsvirus. Når ein stor del av desse profilane i tillegg er private blir det mykje rot og tull og endå vanskelegare å få ordna opp.

@Jens: Jeg har lagt merke til at han har mange private profiler, siden jeg har kommet borti han mange ganger i forbindelse med min slekt fra Nordland. Jeg har rettet en del, der jeg har hatt mulighet, men ikke alle har vært mulig for meg å rette. Men som du sier, han har MANGE private profiler på for lengs avdøde personer, og mange feil også..

Hjelp. Det ryr inn med forslag om sammenslåinger. ("blå-merker") Er 999 + hele tiden og nye kommer til . Problemet er at Geni mener at profiler av søsken bør slås sammen. Er bare rot.
Kan noen kuratorer sende melding videre opp i "systemet" at noe er åpenbart feil og må rettes.
Faren er at noen ikke ser at det er søsken og så begynner å slå sammen.

Det er nok fordi Geni driver å re-indekserer alle profilene på grunn av kommende endringer i søk, der du kan få treff på navn som ligner.

media.geni.com/p13/e3/1c/5f/09/5344485eef145022/search_options_original.jpg?hash=529e90fc1642cebea4492f7a6348ffc3d68e26b1e3a5a1100a84c3d0a414bdc5.1759733999

Og ja, .- det kommer også WikiText formattering i diskusjoner.

Merker det samme, for meg ser det ut som geni ikke kontroller at formann er lik.

Fornavn, skal det være

Mitt hovedspørsmål nå er: hva skal man gjøre med alle forslagene som kommer ? Overse dem, eller slette dem ?
Forandringer og endringer er bra. Dagens søkefunksjon er det ikke så dersom en ny utgave vil gjøre det lettere å finne profiler så er det en stor forbedring. Men det nytter ikke alltid å få treff på mulige duplikater dersom man ikke kan slå dem sammen..... Her er det for mange begrensninger.
Forstår ikke hvorfor Geni har en grense på 150 år når norske offentlige registre har sperrefrist på 100 år (Statistikkloven) eller 60 år/80/100 år (forvaltningsloven) .

Så blir det spennende å finne ut hva WikiText formattering er og virker.

Det ser ut til at Geni har besluttet at samme foreldre + samme mellomnavn = match. Det er jo bare tull når mellomnavn brukes til patronymikon.

Jeg har meldt dette som en feil til Geni. Håper de ordner opp fort.

(For wikitekst formattering: Sjekk "hjelp" når du redigerer i "Om meg" feltet.)

Lurer fortsatt på dette: Mitt hovedspørsmål nå er: hva skal man gjøre med alle forslagene som kommer ? Overse dem, eller slette dem ?

Vent til tirsdag og se om Geni har gjort noe. (Må gi dem ihvertfall en USA-arbeidsdag).

Vil helst at Geni skal slette dem alle sammen - da får de med seg både mine, dine og de vi ikke har sett enda.

Hvis Geni ikke svarer får vi begynne å avvise dem.

Takker for svar. Nå er det bare rot. Reelle sammenslåingsforslag forsvinner i alle søsken- forslagene.

Men å avvise 999+ forslag vil ta tid. Laaaang tid, men er meldt innevær med regn det meste av neste uke.....

Takk Harald Tveit Alvestrand for at du fekk sagt frå.

Eg byrja på jobben med å fjerne treff tidlegare i dag, men så var det eit treff som stemte. Dermed vart eg sitjande å slå saman profilar i fleire timar før eg ga opp. Oversikta mistar ein uansett ganske raskt, men ein hadde litt betre oversikt over alle trekonfliktane i Flash-versjonen. Eg meiner det er ein stor tabbe av Geni å la folk kunne laste opp enorme slektstre som berre er duplikat, og lærdommen er vel å sjekke litt før ein byrjar å slå saman og å ikkje byrje samanslåing med slike superopplastingar. Bør ein forresten rapportere slike tre slik at de som er kuratorar kan ta dykk av dei?

Det eneste kuratorer kan gjøre med de samme trærne er å slå dem sammen som best de kan, og si fra til opplaster om at han/hun bør gjøre jobben selv (noe de sjelden gjør), så det er egentlig ikke så mye vits i å melde fra til kuratorer om dem.

Vi har sagt så tydelig vi kan fra til Geni sentralt om hvor mye problemer de skaper.

(Jeg også fikk noen riktige forslag innimellom alle de gale, og ble avsporet ... sånn er det...)

Duplikattrærne kan også markeres som duplikattre og dermed blir det ikke mulig å slå dem sammen med de eksisterende profilene. Duplikattreet må da fjernes fra sin kontakt med verdenstreet før det kan markeres som duplikat, så noen må finne et passende punkt å fjerne en lenke. Det gjør i hvert fall jobben mye enklere.

Det aller enkleste er kanskje å stoppe adgangen til diverse importer. De siste dagene har jeg "slitt" med fire ulike.

Men hvem kan markere (eller isolere ?) duplikattrær ? Kuratorer ?

Ønsker forøvrig at det kommer opp en "advarsel" når man oppretter en profil dersom det allerede er en eksisterende identisk profil i treet. Er ikke nok med "blå-merket" som kommer etterpå.
Ønsker også at mulighetene til å stenge andre ut fra treet, forsvinner. (begrense mulighetene for "privatisering") samt at avdøde personer automatisk settes til det (ta bort La Geni bestemme) og blir offentlige.

Får ingen respons på gjøre disse profiler offentlig. Det gjerder søsken til denne:
Arne Mathiassen Gjønnes

Er det kurator som kan fikse dette? Disse levde på sent 1600-tallet

Er kanskje ikke rette plassen å legge dette, men plages mye med profiler opprettet (importert) av en bruker. Får ikke slått sammen duplikater, "konfliktene" forsvinner ikke fra listene selv om de er løst, kommer bare til en side med En uforutsett feil....

https://www.geni.com/family-tree/index/6000000033115326391?resolve=...

Her står det at det er datakonflikter:

https://www.geni.com/list/data_conflicts?order=&direction=&...

Når man går inn på "vis profil" kommer siden En uforutsett feil...

På disse to første profilene kommer jeg bare til en "firkant" med en sirkel som går og går når jeg trykker på "vis slektstre":

https://www.geni.com/family-tree/index/6000000175902595939?resolve=...

Etter første sammenslåing av profiler har hele min innstilling på Geni blitt endret. Kommer ikke direkte til valgene på "rullegardinen" (vis) opp i høyre hjørne, men må først innom mange valg før jeg kommer dit jeg skal.

Det er også andre brukere som plages med import/sammenslåing av profiler fra samme bruker. Er det noen som har noen tips hva som kan gjøre for å løse problemene ?

"Privat" profil frå 1600-talet skaper tull: https://www.geni.com/merge/compare/6000000178104279848?to=600000000...

Eg treng hjelp til å få lagt inn samanslåingsforespørsel på konene til Private

Forlengst avdød:

Marta Nilsdatter

Offentliggjort og drept, Jens.

Torbjørn, da er forespørselen gjort.

Remi Trygve Pedersen Eg finn ingen forespørsel.

Han får kanskje opp denne beskjeden: "Feil. Du har ikke de nødvendige rettigheter til å se denne siden" ettersom det er "private" profiler. Men forespørselen er sendt til den/de som adm profilene.

Joda, men han ba kun om å få lagt inn sammenslåings forespørselen på konene, så får en av managerne godkjenne den. I hver av profilene står det nå "Review Requested Merge". Dette manglet, så jeg vet ikke hvilken forespørsel Remi gjord.

Showing 1021-1050 of 1229 posts

Create a free account or login to participate in this discussion