Kuratorer kan nå hjelpe deg med private profiler

Started by Private User on Saturday, March 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 301-330 of 1229 posts

En takk til Siv, som har gravd i dybden. Tror jammen hun har funnet fram til riktige personer her. Har opplevd tidligere, at en liten flik av opplysninger, kan føre fram til kontakt med relativ nære slektninger (tre- og firmenninger), som tilsynelatende hadde blitt helt borte.

Audun Gautvik, Harriet Musum som også har bedt om sammenslåing er i slektsgruppen til den ene, så da er det klart iflg guidelines at vi har lov til å slå dem sammen selv om de er private.

Gjort!

Merk: Geni har nå presisert litt mere om sine "guidelines" for hva kuratorer skal hjelpe til med. Det viktigste er at de ønsker at dersom en fletting involverer en privat profil så bør vi *alltid* har godkjenning fra en i familiegruppen til den private profilen (5-menning eller nærmere), og "følgeflettinger" bør gjøres av en i familiegruppen, ikke av kuratoren.

Det betyr at når dere finner en fletting dere ønsker gjort så er det lurt å søke etter Geni-brukere i nærheten og be dem godkjenne flettingen - selv når de ikke kan fullføre flettingen selv så er godkjenningen viktig for at kuratorene skal kunne hjelpe til med å fullføre den!

Anders ok, Mallena og Ingebrigt: kontakt Kjell Sørensen

Kontakt en av disse for følgende private profiler:
Marta: http://www.geni.com/list?claimed_status=claimed&focus_id=600000...

Peder: OK

Beret is public......

Unknown 1: ok, changed name to nn NN

Unknown 2; ok, changed name to NN NN

Brita is now dead.

Unknown 3: ok, changed name to nn NN

Andes is now public.

Marit Hegsvold Nyhus
de er tatt hånd om :-)

Flott, tusen takk for hjelpa :-)

For 2 uker siden la jeg ut en etterlysning etter Knut Pedersen (Dalen) Finstad og hans familie som utvandret. Siw-Camilla fant noen som så ut til å matche bra, med rett fornavn og fødsels årstall, men med etternavnet Monsen. 100% sikkert var det jo ikke, men fikk noen nye navn å gå etter. Fant så et tre på www.mundia.com (ancestry.com), og la igjen en melding fra administrator for 3 dager siden. Fikk svar i går (tipp-oldebarn av Knut). Det viser seg at de har vært på leting etter familie i Norge uten hell. Samme problem der, feil etternavn.
Så konklusjonen må bli: Gi aldri opp, en dag kommer gjennombruddet.

Feil etternavn - Etternavnet Monsen?
La meg gjette,- mannen het Peder til fornavn, og faren hans igjen het Mons?

Du er nok kommet såpass langt tilbake i tid at "etternavn" som slutter på -sen/-son ikke er ett etternavn, men ett patronymikon, - som sier hvem man er sønn av, dvs Pedersen sier at du er sønn av en som heter Peder. Tilsvarende hadde man -datter for døtrene.

Først i 1923 kom navneloven som spikret -sen navn som etternavn man både kunne arve fra faren, - også for døtrene, samt at man giftet seg til et slikt navn. Det var imidlertid en flytende overgang, noen steder veldig tidlig. Jeg har funnet kilder i Troms som bruker frossent patronymikon, som det heter, allerede i 1865. Vær også oppmerksom på at man i denne overgangsperioden kan se begge deler brukt. Har nettopp leitet opp kilder på en Inge Mikalsen født 1918 der faren heter Mikal Berntsen og i konfirmasjonen 1933 er Inge oppført med Berntsen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Patronymikon

Ja, jeg kjenner til denne navneloven. Men godeste Knut Pedersen står også oppført med Nytrøen som et etternavn, bl.a. i boka "Østerdølenes saga" om utvandrere fra dalføret. Knuts far het Peder Monsen, så det var vel greiere med uttalen på det navnet. Knut var født på en gård ved navn Dalen, og andre fra den gården kalte seg Dahl. Og Knut hadde en bror Peder som også utvandret, de tok navnet Utgaard, etter sitt siste bosted her. Så problemet her var at det naturlige patronymikon, ikke ble valgt. Det ser ut til at det ble brukt både patronymikon som det er eller en omskrivning, gårdsnavn, stedsnavn som etternavn. Må nok ha flere alternativer i bakhodet når en søker på amerikanske sider.

Kan noen se på trekonfliktene her?

Private

Har prøvd å kontakte administratorene, men får ikke noe svar. og ser ikke ut som de er så veldig aktive her inne. Vet at Ole Peder Eikvik ikke lengre er her inne i følge han selv

Privat profil, vi kan ikke røre dem uten av vi er innenfor deres familie.

Audun Gautvik Privat profil, 41 Geni-brukere i slektsgruppen som kan godkjenne en kurator-aksjon (eller godkjenne sammenslåingen).
(Triks: Velg "Vis alle" ved siden av listen av familiemedlemmer nederst, og forandre deretter kriteriene til "Slektstre" og "Geni medlemmer".)

Private User har vært innlogget nylig og er PRO medlem.

Jeg har funnet en lukket profil som er identisk med min oldefars bror. Her er den: Unknown Profile
Den ser ut til å være både ufullstendig og til dels feil. Jeg har selv lagt korrekt profil inn her: Lars Severin Eriksen
Lars' hustru i den første profilen, som der kalles Gerte Larsen, er identisk med Lars Severins første hustru i den andre profilen, Grete Malene Tobiasdatter.

Administrator av den første profilen er min firmenning, men han er en mann på 80 år som muligens ikke er så ofte innom Geni. Jeg har sendt ham en henvendelse, men foreløpig ikke fått respons.

John Tønjum ble medlem på Geni 8. februar 2013 og var sist pålogget 11. august 2013, så der bør du ha muligheter, Oddbjørn. Ellers så kan du kanskje ta en telefon og prate med firmenningen din.

OK, jeg registrerte ikke at han såpass nylig hadde vært aktiv. Da venter jeg og ser om det kommer en respons fra ham. Han tilhører en "nyoppdaget" grein av slekta :)

Ja, dette var rart, står jo ingen feilmeldinger eller at noen er privat/i et annet slektstre.. Den vil rett og slett ikke laste inn forespørselen etter å ha trykket "ja, slå sammen...." Her er det vel noe galt i programmeringen ville jeg tro?

Klarer ikke å se noe galt med profilene (ingen "avklar motstridende data" på noen av dem). Må nok meldes inn til Geni som feil.

Har hatt store problemer med sammenslåing av profiler siste dagene. I tillegg har jeg opplevd at når jeg legger inn en ny profil, "mangfoldiggjøres" den og blir 20-30 profiler av samme person. Et voldsomt arbeid å rydde opp i. Tror noe må være alvorlig feil i programmet. Flere merkelige ting skjer, og det begynner å bli ganske frustrerende..

I dette øyeblikk er det en nylig innlagt profil som driver "å mangfoldiggjør" seg..Vet ikke om andre ser det samme som meg på skjermen, men ta en titt på barnet@barna her:
Elias Eliassen, Leirjordfald

Merkelig, dette har iallfall ikke jeg opplevd..
Men er disse lagt inn i tree-view eller på en annen måte?
Jeg bruker alltid tree-view, forsøkte å legge til barn i et tre, men skjedde ikke noe rart hos meg.. Ellers er vel dette noe Private User klarer å finne ut av?

Vet ikke om det er mulig å dele en skjemkopi her. Profilen er lagt inn via tree-view. (Kjenner ingen annen måte). Problemet oppstår selv om jeg bytter til annen nettleser. For hver eneste profil jeg legger inn, skjer dette. Er ganske fortvilet. Kan legge til at jeg har kjørt alle slags renseprogram og virussøk uten at det hjelper. Nå må jeg gå inn manuelt og slette de profilene som er "kopiert". Hjelp behøves..

Har opplevd det samme som @Elna Marion Kristiansen Vollan ved opprettelse av nye profiler de siste tre-fire dagene. F.eks har jeg lagt inn en far og etter at Geni har gått og kvernet en stund er det blitt opprettet to fedre til samme person. Har da gått inn og endret den ene faren til mor.. "Trikset" mitt etter dette har vært å avbryte kort tid etter at jeg har lagt inn profilen før Geni har jobbet særlig lenge. Da ser jeg at det kun er opprettet en stk forelder. Vet ikke om det er en bug eter en oppdatering eller om det er noe annet...

Synes det var fint at Sveinung Otto Lervåg også kan berette å ha vært borti samme problem. Denne ettermiddagen har ting fungert forholdsvis greit - Inntil nå.! Men plutselig begynner Geni igjen å "produsere kopier" av nylig innlagte profiler.
Legger ved linken, og håper flere kan se det:
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000007210314219

Synes det er svært merkelig at ingen kuratorer tar seg bryet med å respondere på mine siste innlegg - og etterlyser herved en tilbakemelding.! På Den tiden det har tatt meg å skrive denne meldingen, har Elieser fått 7 hustruer.. :-(
Elna Kri. Vollan

Endelig, velkommen hjem Bjørn. :-)
Håper du kan se på Elieser sin profil, og se om du ser alle konene, eller er det BARE på min skjerm det framkommer.?
Tar vare på en skjermdump - for må begynne å slette noen av konene hans så jeg kommer videre i arbeidet..
Eleazar Hind Aronsen

Håper du tar deg tid til å svare..

Nå har Jeg restartet modem og ruter, avinstallert Adobe Flash Player og Java. Og tatt fram min gamle PC for å prøve å legge inn profiler på den.
Og fremdeles må jeg slette 20-30 "Kopier" av hver profil jeg legger inn:

Hans Pedersen; Nordnes

Er absolutt IKKE imponert over hjelpen jeg har fått til å finne ut av feilen.
Lurer på om det vil ta lang tid før Geni reagerer. Blir vel snart blokkert pga. alle dummieprofilene jeg genererer.

Elna Marion Kristiansen Vollan, har du lagt inn melding på http://help.geni.com/requests/new om problemet? Det virker absolutt som om du har blitt rammet av noe som ikke skjer alle - for meg høres det ut som om ett eller annet mellom deg og Geni sin database gjør "dette går langsomt, la oss prøve en gang til" - med rimelig dårlige resultater.
Her tror jeg det må ses på av noen som kan "se" både baksiden og forsiden av databasen - og det kan bare Geni stab, ikke kuratorer.

Hei Bjørn..som Jeg sa, har brukt både Internet Explorer og Google Chrome..Problemet er det samme, I alle fall for noen dager siden..

Det er samme problem på Google Chrome. Lagt inn barn nr. 2 der nå..Hun "driver og kopierer seg selv" nå..

Tusen Takk, Harald Tveit Alvestrand - For din tilbakemelding. Ja, noe er feil.
Og det samme skjer om jeg bruker Google Chrome..
Har ikke lagt inn noen melding på http://help.geni.com/requests/new Men kan prøve å be om hjelp der.. Takk for tipset.!

Showing 301-330 of 1229 posts

Create a free account or login to participate in this discussion