Geni er kjøpt opp av MyHeritage"

Started by Private User on Wednesday, November 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 211-240 of 527 posts

Sender du meg en link til ett av treffa så kan jeg sjekke hvem det er. På den nærmest offentlige profilen så ser jeg hele tre treff i MH og navnet på de managerne ser ut til å være i samme familie.

Min erfaring så langt er at de eneste matchene jeg er i stand til å bekrefte, er de fra Find-A-Grave. De kan man for øvrig relativt enkelt finne selv via Fin-A-Grav's egen søkeside. Det pussige er at når jeg klikker på bekreftelses-"tegnet", kommer følgende melding opp: "Dette treffet er avslått av sidens administrator". Hva i all verden betyr det? Det ser uansett ikke ut til å ha noen praktisk betydning.

Treffene fra SSDI kan IKKE bekreftes, merkelig nok, siden man ofte får tilgang til disse opplysningene andre steder på nettet.

Tusen takk for hjelp Bjørn, til å finne ut av dette.
Jeg forstår jo nå at dette er noen som har gått ut over sine fullmakter uten at vedkommende noen gang har fått noen gedcom-fil av meg.
Informasjonen kommer da heller ikke fra Geni, for deler av dette er info som ikke ligger på min profil der. Og i denne sammenheng er det jo faktisk bra at infoen ikke kom derfra.
Men helt generelt og ikke denne saken spesielt, så bør det vel være en tidssperre på at profiler, med en fødselsdato som tilsier at vedkommende kan være i live, ikke blir liggende offentlig.
For som du sier, så kan folk ha lagt ut filer uten å vite/sjekke hva de svarer ja på og med en slik sperre hadde man jo unngått en hel del slikt.
I mange private slektstrær finnes det jo også sensitiv informasjon som det burde være umulig å kunne spre ut i det offentlige.
En velmenende person kan glippe og trykke på feil knapp - og dermed er skaden skjedd - og andre igjen bryr seg kanskje ikke om at de håndterer sensitiv informasjon - og da blir en sperrefrist enda viktigere.

I Gretes tilfelle viste det seg å være familie som hadde lagt henne inn, og mest sannsynlig IKKE basert på data fra Geni, men egen kjennskap/forskning.
Husk at det er flere norske brukere på MH enn på Geni, og jeg må innrømme at de nye SmartMatches mot MH viser meg endel familiegreiner jeg ikke hadde greidd å finne på egen hånd. Selvfølgelig kan du selv leite selv i både find a grave, kirkebøker, folketellinger og hundrevis av andre kilder, men tenk om dette ble gjort automatisk for deg for hver enkelt profil du har lagt inn på Geni?

Det er denne grunntanken som er kjernen i de siste endringene, og MH jobber kontinuerlig med å legge til flere kilder, også norske, men den største verdien foreløpig for oss nordmenn er treff mot slektstrær lagt til av andre og som ikke finnes på Geni.

De jobber med å luke ut treff mot reine Geni kopier på MH, men det tar tid og ikke helt enkelt.

Ingenting er gratis her i verden, så denne nye funksjonaliteten må betales for på en eller annen måte, men det er ett valg som hver enkelt må gjøre. Det er uansett ett tillegg til hva man betaler for som Pro, så man kan ikke si at man har mistet noe.

Må lige slå en ting fast. Når man godkender en Smarth match på MH, jeg er betalende medlem på MH, bekræfter man overfor den person der har en lignende smart match at man er enige om profilen, der bliver ikke slået nogle data sammen, man ikke ønsker. Til eksempel, jeg kan verficerer en smarth match, mangler jeg evt en fødselsdata kan jeg ved at godkende smarth matchen kopiere fødselsdatane over på min match.

Der bliver ikke fra MH lavet Smart match op imod Geni profiler, jeg vil gerne gentage mig selv, Geni er overtaget af MH, Geni bruger skal derfor flyttes over på MH, det er ikke så vanskelligt at forstå.

Jeg kunne forestille mig en anden måde GENI-brugernes profiler bliver overført til MH på, det er selvfølgelig kun en tanke.

Alle Geni brugernes DATA er solgt til MH, hvem siger at DATANE er overført vedhjælp af en GEDCOM overførsel?
I siger i ikke kender personerne der har jeres GENI DATA, det i sig selv er interessant, I siger det ikke er nogen i relateret til, hvis det er tilfældet hvordan kan det så være jeres data er overført?

Kan det ikke tænkes at MH bare har overtaget GENI DATABASEN og benytter nogle genererede navne? I ejer jo ikke jeres egen DATA, GENI ejer jeres DATA, Geni er solgt MH ejer jeres DATA.

Med Venlig hilsen
Per

Per, - den meget store forskjellen mellom Geni og MyHeritage er verdenstreet mot millioner av frittstående trær der man jobber på egen hånd uten å samarbeide. Med andre ord de utfyller hverandre og kan neppe og bør heller ikke kombineres, og det er vel også grunnen til at Geni ble kjøpt opp. De dekket ett forretnings-segment de ikke hadde og som er helt unikt. Tror du virkelig at de vil ødelegge dette ved å slå dem sammen?

Verdenstæet er en Hemsko, det burde ikke eksiterer, hvorfor tror du Curatorne arbejder på højtryk for at flette ens profiler. Det er et Sesyfos arbejde der aldrig tager ende.

Hvor mange her på GENI har fået flettet træer sammen hvor nogle af profileren er helt hen i vejret fordi de mange millioner af træer der er her indeholder forkerte data?

Hvi jeg får lyst kan jeg oprette en Mickey Mouse født 930 oprette ham som far eller far far til Olav Trygvesson, det vil påvirke hele verdenstræet. Så jeg er ikke så begejstret som mange er for verdenstræet.

Det kan ikke lade sig gøre på MH, man er tvunget til at tage stilling til dataene der sammenlignes med en Smart match, du vil under ingen omstændigheder kunne påvirke 100 000 træer på en gang.

Mvh
Per

Der er lige en enkelt ting mere.

Du siger at fordelene er verdenstræet, jeg siger det er en ulempe.
Du siger at MH arbejder med millioner af enkeltsående træer og det er en hemsko. Det vil jeg ikke give dig ret i grunden er smart matchen, hvis der i de millionere er træer er personer med sammenfaldende data vild du blive præsenterer for nøjagtigt de træer der er smart match på, du kan så bekræfte eller afvise smart matchen, det påvirker ikke dit træ, det bekræfter kun overfor anden person der er sammnfaldende data og man derfor kan bruge disse data.

Mvh
Per

Kan du da forklare hvorfor du fortsatt er Geni bruker?

Jeg håper jeg samarbeider med mange nok..... da setter jeg alle "mine" profiler til PRIVAT status. ?.
Enten det, eller MH kan gjøre tilsvarende profiler gratis.

Jeg kan sagtens forklarer hvorfor jeg er Geni bruger, fordi jeg har nogle gode samarbejds partnere, bla dig Bjørn, det vil da være tåbeligt ikke at samarbejde på tværs af slægtprogrammerne, specielt når med ved der er nogen der arbejder seriøst med data.

Bjørn er du MH bruger?

Der er mange der tror der ved hvad MH kan og ikke kan, jeg er medlem på begge, derfor kan jeg se hvad der er styrken på den ene og på den anden. Hvis ikke man ved hvad forskellen er gætter man jo bare og det er hvad der sker her.

Bodil, hvorfor skulle MH være gratis? GENI er da ikke gratis for MH bruger der har været medlem der siden starten, så må det da virker begge veje det er samme firma.

Jeg kan da godt forstå GENI brugerene er i defensiven, I bliver hele tiden mindet om MH, det betyder at på et eller andet tidspunkt begynder GENI bruger at flytte til MH, det er bare et spørgsmål om at irritere GENI brugerne lang tid nok med henvisninger til MH.

Som MH bliver jeg på ingen måde gjort opmærksom på GENI, det siger jeg man bør tænke lidt over.

Mvh
Per

Jeg er MH bruker, men kun for data aksess og har ingen profiler der, og kommer heller ikke til å opprette noen profiler der, for det holder med Geni for meg. Dette gjelder vel de fleste brukerne. Jeg ser absolutt ingen grunn til å ha ett slektstre to steder. At MH brukere ikke ser Geni profiler er fordi integrasjonen ikke er ferdig ennå, men bekreftede profil matcher fra Geni brukere er synlige. Dessuten er det til liten nytte for MH brukere da man ikke kan gjøre noe mer enn å bare se verdiene. Jeg tror Geni brukere har mest nytte av MyHeritage, spesielt den store mengden kildedata som ligger der og ikke minst som kommer, også for nordiske brukere.

Du sier "Der er mange der tror der ved hvad MH kan og ikke kan", - men det gjelder også deg, - du driver selv bevisst feilinformasjon om MH's intensjoner på oppkjøp av Geni, og bidrar selv sterkt til at andre brukere som tror på dine påstander mistrives.

Jeg er også MH bruker, kun for å sjekke profiler i slekten mot mine egne i Geni. Og det fungerer veldig bra. Jeg er helt enig med Bjørn her, det holder med Geni, hvilket jeg er veldig fornøyd med! En STOR fordel med samarbeid og en viss åpenhet synes jeg.
Det er synd at noen er redd for nye muligheter, og bare ser det negativt og helsvart. Slikt "smitter" - og hvis informasjonen i tillegg er feil, så blir det hysterisk og dumt.
Jeg har funnet nye slektsgreiner, bilder og fått kontakt med flere nålevende slektninger, og selvfølgelig sjekker jeg nye profiler og greiner opp mot kirkebøker, folketellinger og annen info som jeg har tilgjengelig, jeg legger ikke til noe "i blinde", skulle bare mangle! Jeg er aktiv bruker av DIS Norge, Digitalarkivet og "gjest" i DIS sitt forum. Det er godt arbeidsredskap i leitingen etter riktige opplysninger. Så min oppfordring er at man ikke skal være så redd for MH og endringene som skjer, se det nyttige og positive i det! Men selvfølgelig, om man synes at det legges ut for mye privat info i MH, så må man ta tak i det, men skyld ikke på Geni/MH for dette, det er som det er sagt mange ganger her i denne diskusjonen, medlemmene/administratorene/eierne av den enkelte profil i MH som har ansvar for hva de legger ut, og som burde sjekke det de legger ut i offentligheten bedre. Det er i alle fall tatt godt vare på i de nye slektsgreinene jeg har funnet, så langt som jeg kan se. Jeg kommer fortsatt til å være bruker av Geni, og håper at ingen skremmes til å forlate programmet!

Veldig, veldig enig i siste innlegg !!

Som GENI-BRUKER er jeg ikke bekymret - for MH's personvern!! Det er da Geni's personvernforordninger som gjelder her? Det har ikke noe med MH å gjøre, og man kan da styre unna MH om man vil!! Sikkerheten på Geni er GOD synes jeg, jeg kjenner ikke godt nok til MH for å uttale meg om den. Det er fortsatt INGEN automatisk linking mellom profiler på Geni og profiler på MH - jeg stoler på informasjonen som har kommet ang det.
Geni's personvern finner man nederst på siden - her står det på norsk og mer utfyllende på engelsk. Jeg er på ingen måte noen ihuga tilhenger av MH om man får det inntrykket, men jeg synes ærlig talt at man lager storm i et vannglass - og hvis man synes at Geni har dårlig sikkerhet, hvorfor har man ikke tatt det opp tidligere? Slik jeg forstår det så har IKKE Geni adoptert MH sine regler for personvern etc. Og nå er det en gang slik da, at poenget med å ha sine slektsprofiler på Geni, er jo nettopp det at man skal kunne dele og samarbeide med de man er i slekt med og som er i ens slektstre! Så en viss åpenhet/offentlighet er krevet, med de mulighetene man har her til å sette profiler til "privat". Jeg er overhodet ikke bekymret for hva som gjøres på MH, jeg har mer enn nok med å jobbe med slektstreet her på Geni - og det gleder meg stort å gjøre det!

Jeg er ikke MyH bruger.
Jeg har været Pro i Geni siden 2007 og er meget tilfreds med det.
Men .... der har jeg igennem årene bestemt hvilke profiler jeg ønsker skal være PRIVATE.

Hvis der nu sker det at en person starter træ i MyH og importer Geni export-tree der - og det så bliver legalt at ændre private filer til offentlige - så er det mere end MEGET BEKYMDRENDE.

@Bjørn

Nu er det jo ikke MH der er overtaget af GENI, det er lige omvendt, bemærk venligst overskriften i den tråd her, og forøvrigt er det dig selv der har startet den, men du er jo også Curator ved Geni, så dine holdninger er da fuldt forståeligt, man har et ord for det Loyalitet., men kan man ikke blive så loyal at man bliver naiv? Så hvis der nogen der har fejlinformeret må det da være dig, du har trods alt oprettet indlægget, så du kaster vist med sten i et glashus, og det er ikke smart.

Skulle de lave et link fra MH til Geni, fint med mig, men der er vist ikke nogen MH-bruger der har bedt om det, skulle det komme tror jeg da de vil være tilfreds med den resourser også foruden de øvrige de har.

At der kan ses Private data på MH kan jeg ikke forklarer, hvis de er sat til privat.

Men man skal vide at online slægttræer er en stor database, databaser kan sælges, det kendes fra mange online sider, eks. Facebook som mange af jer sikkert også bruger, Facebook har rettighederne til mange af de ting i uploader på den side. Det betyder i min verden kan det samme forekomme på Geni, på MH og andre store databaser for det er hvad det er.

Når man sælger eller overtager software firmaer, følger der der en del med, ofte kundedatabaser og lignende det er derfor de sælges til svimlende beløb.

Jeg vil afslutningsvis sige jeg er ikke bekymret for at bruge hverken Geni, MH eller andre databaser på nettet, men man skal være klar over hvad det kan indebærer.

Mvh
Per

Per, igjen kommer du med spekulasjoner og feilinformasjon.

jeg har ved to tilfeller funnet igjen mitt eget tre på MH ..så noen har lastet det ned og lagt det inn der...er nok noe i det at vi har mistet litt kontroll

@Bjørn

Er det forbudt at komme med spekulasjoner? Du svarer ret kort hvad mener du er fejlinformation? at slægttræet er en Database, hvor der er opbygget en brugerflade til at indtasta data, det tror jeg da ikke er fejlinformation.

Eller mener du, at det er dig der har oprettet tråden?

Eller mener du at Facebook ikke ejer dine data?

Mener du ikke at Geni eller MH har rettighedrne til de data du har uploaded?

Hvad tror der sker med de data brugerne har uploaded hvis de melder sig ud eller lader være med at betale, tror du så deres slægttræ bliver lagt ned og alle deres data slettet?

Nej, det bliver de ikke, alle uploaded data bliver i systemmet, det betyder at brugeren ikke har rettighederne længere, men hvem har så kan du så svarer på det eller kommer der ene eller anden liggyldigt kommentar igen?

Kan det ikke lige så nemt være MH der har ovetaget Data fra GENI, det behøver ikke være en uploaded GEDCOM fil. Jeg fandt en profil der havde temmelig mange data på MH, men når man gik ind på profilen var der ingen data på personen, ingen mulighed for at sende en mail til vedkommende se det syntes jeg er interessant, kan seslvfølgelig være en udmelding, men alligevel smarth matchede datane, så spekulasjon ja, kald det så det, der går ikke noget af mig af den grund.

Du må lige være lidt mere specifik, men det falder dig måske lidt vanskelligt?

Du er velkommen til at svare i rækkefølge.

Mvh
Per

Nå har jeg surfet meg litt rundt i MH som betalende abonnent og ser jo helt klart at her kan man sikkert info man ikke hadde fra før. Både i de private slektstrærne og i all den andre dokumentasjonen. Men jeg ser ikke hvordan Geni og MH noen gang kan slås helt sammen. Dette er jo to helt forskjellige verdener og jeg ser klare fordeler og ulemper med begge. Jeg lagde meg et bittelite slektstre der også, bare for å se hvordan det fungerte og har en kommentar på innstillingene i forbindelse med det. I steden for at man må gå inn og gjøre mange begrensninger for å privatisere sitt eget tre, så burde det heller vært slik at man måtte gå inn for å åpne opp begrensninger. Da ville nok mange gjøre mer bevisste valg på hva de åpnet opp for og dermed ville personvernet blitt bedre ivaretatt. Utover det fungerer det sikkert bra hvis man vil ha sitt slektstre der for å dele det online med inviterte medlemmer i familien.
Men når det gjelder at det er en kamp å holde orden på verdenstreet i Geni, så er ikke den tilsvarende kampen med feilrettinger noe mindre mht slektstrærne på MH. Jeg har på kort tid sett mange feil i slektstrærne der, men det blir jo en virkelig umulig oppgave å skulle ta kontakt med alle de som administrerer trær med feil i.
Jeg leser på MH at man kan ta kontakt med dem om man opplever at det finnes info/profiler i slektstrær som man vil ha fjernet uten at innehaveren gjør det på oppfordring. De vil da ta kontakt med innehaveren av slektstreet og be vedkommende om å fjerne det. Hvis denne så fremdeles nekter å fjerne det vil MH gå inn å gjøre det i steden. Hvis dette fungerer i praksis er jo det mye mer beroligende og da er jeg nok litt på vei ned fra barrikadene ;-). Og ellers kan jo selvfølgelig hvem som helst skaffe seg sitt eget domene helt utenom MH og legge ut hva enn de måtte ønske der... og det er straks mye vanskeligere å få gjort noe med, så uansett er man jo prisgitt at folk er seg sitt ansvar bevisst. Bevisstgjøring rundt personvernet er dermed en viktig oppgave for alle slektsforskningsinstanser.

Hej Grete,

Hvis jeg havde data, som en bruger fandt var for Privat og de sendte mig en mail vil jeg da også fjerne data eller gøre til Privat hvis man er i nær slægt, det gør at datane ikke kan ses af andre end brugeren selv.

Det samme vil da være gældende her på Geni. Man må respekterer anmodninger af den type hvis der er nogen der ønsker at deres profiler er private.

Mvh
Per

Fint at du fikk svar!

En ting du bør sjekke opp er om vedkommende som lastet opp på MyHeritage er i familiegruppen din på Geni - akkurat som du har tilgang til alle profiler innenfor familiegruppen så har også andre medlemmer av familien tilgang på alle profiler i sin familiegruppe.

Jeg liker å kunne laste ned familiegruppen min med gedcom - det gir meg en form for backup. Det hadde blitt rart dersom det var profiler i min nære familie jeg ikke kunne laste ned.

Jeg har nu med samme ordlyd sendt ticket/mail til både Geni og MyH

bla skriver jeg:

'And if your answer is something like – ‘a member of your tree has downloaded and importet – not our business’
I can not accept this. There must be a way that Geni and MyH can assure us that our PRIVATE PROFILES
Are ALLWAYS PRIVATE!!'

Kirsten

Bjarne - tak for oplysning!

Bjarne Ulfsnes
4/27/2013 at 9:06 AM
report

Well? Grete! Clearly this will be better after it has run into! And it will probably be too! But it's a damn mess whether to merge MyHeritage and Geni profiles. And yes, everyone should have a separate application on their own computer and save the files in a secure location with extra copy. Do it already now!
However, MyHeritage allowed to use all the info they hold on us? There is another? Got that said floored by what they had on me and other relatives without any approved or loaded them up! Then they must use some data centers that really are "closed" for us normal. Or they pay others for this info. What about our rights? Feel completely overrun by MyHeritage! Missing just that they pick out medical records too! And they can certainly also, for money can bring out a will.! Do not trust this here
Translated for English speakers

Passer ikke ordtaket: å kaste barnet ut med badevannet:throw the baby out with the bathwater" godt i dette "dramaet" ? De står i fare for å miste mange gode G-medlemmer/kunder ..

Bodil, jeg har problemer med å se hva som er problemet ditt, og det ligner ikke deg å komme med så mye oppgulp.

Det er jo ingenting som er blitt borte for deg som Geni bruker, bare noe som er kommet i tillegg.

At Geni brukere har kunnet laste ned GEDCOM av sine slekts-trær var vel ett kjempekrav fra brukerne engang i tida, og når det ble mulig så må du selvfølgelig forvente at de som gjorde det sannsynligvis gjorde det for å kunne laste dem opp på ett annet nettsted, og det er vel bare det SmartMatches nå avslører dem som gjorde det på MyHeritage. Det er sikkert mange andre nettstede som også har nytt godt av dette.

De fleste av disse ble last opp der før MH overtok Geni i November, for det første MH da gjorde var å innføre begrensinger på GEDCOM nedlasting da de så at alt for mange bare var blitt med i Geni for å kunne laste ned andres data. I dag kan du kun laste ned ti ganger antall profiler som du selv har lagt inn.

Bjørn

" I dag kan du kun laste ned ti ganger antall profiler som du selv har lagt inn."

Det vil for mit vedkommende KUN være 45.000 profiler !

Det morsomme Bodil K-Hansen, er blant annet at den kopien av deg selv som ligger på MyHeritage er lastet opp av nettopp deg selv, og at du har selv inkludert manges private profiler du selv har tilgang til.

Jeg har nevnt det tidligere: mest sannsynlig har du og mange andre tatt i bruk MyHeritages gratisprogram Family Tree Builder, som er ett utmerket slekts-program for bruk på egen PC, og sannsynligvis det eneste som ikke har problemer med GEDCOM filer fra Geni, deriblant at det også takler bilde og dokumentreferanser som lastes ned og inkluderes.

Bakdelen med det programmet er at det etter innlesing av en GEDCOM spør om du ønsker å laste dataene opp til din Online konto på MyHeritage, og tenker du deg ikke om og svarer ja på det så er det nettopp det som vil skje. Du kan selvsagt logge på MyHeritage seinere og slette dataene der, - jeg gjorde det selv etter å ha testet den funksjonen, for jeg har nok med Geni som ett online sted for mine data.

Showing 211-240 of 527 posts

Create a free account or login to participate in this discussion