Hoved formålet med Smart match er at bekræfte et slægtsled, når det er gjort bliver profilerne ikke flettet sammen, men man bekræfter overfor den der har smartmatchen at man er enig i profilens data. Man kan dereffter vælge at samarbejde, det kræver dog at man KAN give modparten rettigheder til at redigere profiler.
Geni profiler og MH kan ikke slås sammen. Smartmatchen er en hjælp til geni brugeren om at der findes en lignende slægtning på MH, man kan så se denne hvis man er medlem af MH. Det er udelukkende til sammenligning.
Man kan vælge at ignorere smartmatch, Jeg godkender af princip ikke smartmatch der har Private data, grund jeg kan ikke bedømme en træffer der er 69% sikker, og jeg ikke kan se de øvreige data. så Ignorere jeg brugeren.
Man vælger altså hvad man vil foretage sig. Jeg godkender ikke match hvor jeg kan se profilern har 100 000 slægtninge, grunden til det er at det 99% sikkert er en import af GEDCOM fra Geni, I min verden er der ingen der har efterkontrolleret noget som helst med 100 000 data det er i min optik bare ikke pålideligt nok til at jeg gider beskæftige mig med det, det er useriøst, og jeg er rimmelig kold overfor om der er nogen der mener at det er at være negativ.
Vil man beskæftige sig med slægtforskning må man da i det mindste efterprøve hvert enkelt person og se om man kan finde relevante data, dåbsattester eller lignende, gamle rettertingsdomme, skriftligt kildematerialle osv.
Man kan i Danmark finde rimmeligt sikre kilder indtil omkring mindten af 1600 tallet, men så begynder det at blive vanskelligt. Der skal gennemgåes temmeligt meget materaile og nogle gange kan man bruge ugevis endog måneder på at få en rimmelig klarhed over bare en enklet slægtning.
Jeg benytter da Smart match til at se om det er en slægtning jeg har fat i, eller personen har nogle kilder jeg har overset, det er det der er styrken.
Her på Geni har jeg haft mange gode træffere og meget venlige mennesker der har haft nogle gode input i form af kilder eller andet skriftligt materiale, I de tilfælde ved man at man har fat i seriøse mennesker.
Jeg kan kun sige, vigtigheden af at være kritisk er det der bestemmer kvaliteten af ens slægtstræ. Man skal derfor gøre op med sig selv om man gider være seriøs. Man skal være opmærksom på at der ind imellem er nogen der lægger et slægtsled ind der ikke er bekræftet for at kunne sige jeg er i famillie med Edward the Confessor eller lignende er det tilfredsstillende for nogen ?
Mvh
Per