Geni er kjøpt opp av MyHeritage"

Started by Private User on Wednesday, November 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 181-210 of 527 posts

Har sett igjennom litt av Myheritage og har funnet endel feil som igjen er blitt kopiert flere ganger og stort sett er det geni brukere som har kopiert fra geni.com til Myheritage Anbefaler at man ikke slår dem sammen men avventer.Synes det er altfor mye arbeid med å slå sammen 1000 vis profiler som allerede er kopiert fra geni.com og jeg er helt enige at de blå punktene må bort eller at man kan velge fritt med å ha disse i treet sitt ,for meg er disse bare irriterende

Jeg er helt enig med Ken Nilsen, dette er noe stort tull. Skal vi virkelig slå sammen tusenvis av profiler, vi har da andre ting å gjøre også.
Jeg håper at jeg kan fortsatt holde meg til Geni og ingen andre.

Helene Jonassen

Mye rart på Myheritage, burde i det minste være mulig å kunne fjerne match uten å måtte være abonnent. Nå er dette heldigvis ikke snakk om sammenslåing av databaser eller profiler. Dette er feil oversetting av match og sammenslåing.... Listen viser kun koresponderende treff på myheritage og handler vel da kun om å bekrefte om personene er de samme?

Denne listen med treff, er svært lik den jeg har på myheritage.
Har en profil der, men samme der, smartmatches kan kun bekreftes hvis jeg har abonnement. Kan til og med ikke bekrefte smartmatch med min egen profil..

Hør her: Det har ALDRI vært nevnt noen steder at Geni profiler skal slås dammen med MyHeritage profiler - en slik mulighet finnes ikke og kommer sannsynligvis ikke heller.

Oddbjørn Johannessen, jeg vet selvsagt at mesteparten av kildene før 1600 er veldig upålitelige og at man må ta informasjonen med en klype salt. Jeg syntes uansett at det er spennende.
Jeg er rimlig sikker på min oppregning av forfedre tilbake til
Jacob Andersen Dishington
født ca.1600, men han flyttet til Bergen, angivelig fra Skottland og jeg har ingen oversikt over kilder derfra.
Men hvis noen på geni mener at hans tippoldefar var konge av Skottland så tar jeg det som beste teori så langt.

Det er det sammarbeid handler om, stole litt på andre og ikke bli sint når noen retter på dine feil.
Så regner jeg med at kildene blir lagt til sakte men sikkert, når man har en teori om en mulig forfader kan man jobbe fra begge ender.

Dessuten vet jeg ikke når diskusjonen begynte å handle om korrektheten til Geni, det er vel en annen diskusjon?

Jeg er forøvrig enig med at Smart matcher gir ekstra arbeid, og i de fleste tilfeller bare informasjon som allerede er tigjengelig.
MyHeritage har forøvrig teknologien til å avgjøre om en profil inneholder ny informasjon eller ikke i form av automatisk innlegging av informasjon fra profiler som man bekrefter via smart matcher, men foreløbig er det vel litt upålitelig, men de kan bruke dette til å finne ut hvilke profiler som bare har en delmengde av informasjonen og se bort fra disse.

Vi må gi dem litt tid til å finne ut av hva er best, og gi kitisk tilbakemeldinger, min erfaring er at MH lytter til fornuft og er interesert i gode forslag fra brukerene sine.

Hoved formålet med Smart match er at bekræfte et slægtsled, når det er gjort bliver profilerne ikke flettet sammen, men man bekræfter overfor den der har smartmatchen at man er enig i profilens data. Man kan dereffter vælge at samarbejde, det kræver dog at man KAN give modparten rettigheder til at redigere profiler.

Geni profiler og MH kan ikke slås sammen. Smartmatchen er en hjælp til geni brugeren om at der findes en lignende slægtning på MH, man kan så se denne hvis man er medlem af MH. Det er udelukkende til sammenligning.

Man kan vælge at ignorere smartmatch, Jeg godkender af princip ikke smartmatch der har Private data, grund jeg kan ikke bedømme en træffer der er 69% sikker, og jeg ikke kan se de øvreige data. så Ignorere jeg brugeren.

Man vælger altså hvad man vil foretage sig. Jeg godkender ikke match hvor jeg kan se profilern har 100 000 slægtninge, grunden til det er at det 99% sikkert er en import af GEDCOM fra Geni, I min verden er der ingen der har efterkontrolleret noget som helst med 100 000 data det er i min optik bare ikke pålideligt nok til at jeg gider beskæftige mig med det, det er useriøst, og jeg er rimmelig kold overfor om der er nogen der mener at det er at være negativ.

Vil man beskæftige sig med slægtforskning må man da i det mindste efterprøve hvert enkelt person og se om man kan finde relevante data, dåbsattester eller lignende, gamle rettertingsdomme, skriftligt kildematerialle osv.

Man kan i Danmark finde rimmeligt sikre kilder indtil omkring mindten af 1600 tallet, men så begynder det at blive vanskelligt. Der skal gennemgåes temmeligt meget materaile og nogle gange kan man bruge ugevis endog måneder på at få en rimmelig klarhed over bare en enklet slægtning.

Jeg benytter da Smart match til at se om det er en slægtning jeg har fat i, eller personen har nogle kilder jeg har overset, det er det der er styrken.

Her på Geni har jeg haft mange gode træffere og meget venlige mennesker der har haft nogle gode input i form af kilder eller andet skriftligt materiale, I de tilfælde ved man at man har fat i seriøse mennesker.
Jeg kan kun sige, vigtigheden af at være kritisk er det der bestemmer kvaliteten af ens slægtstræ. Man skal derfor gøre op med sig selv om man gider være seriøs. Man skal være opmærksom på at der ind imellem er nogen der lægger et slægtsled ind der ikke er bekræftet for at kunne sige jeg er i famillie med Edward the Confessor eller lignende er det tilfredsstillende for nogen ?

Mvh
Per

Private User kan du se litt på denne her: http://www.geni.com/family-tree/index/6000000016196997020

Det står at Ole Pedersen Lillebrenden har 1 utenstående trekobling, men når jeg klikker på den så får jeg error og beskjed om at jeg ikke har tilgang til å se den siden. Er dette en bug?

Remi Trygve Pedersen
slike ser man mange av.
tyder på at de ikke dukker opp,så lenge vedkommende ikke er i din familie gruppe.
eller,under management av deg.

Remi, - du ser kun den duplikatmerkinga på den profilen fordi du er kurator, og det er en feil/svakhet at linken ikke virker med de samme rettighetene.

Hadde det vært en profil du normalt har tilgang til eller at noen allerede har godkjent en sammenslåing der, ville du ikke fått feilmeldinga.

For å finne duplikater tar jeg heller en manuell søk, spesielt nå når MyHeritage og Geni treff er blandet i en salig røre.

Den første matchen på listen min over "smart matches" i dag matchet 5 trær - det ene treet hadde informasjon jeg ikke hadde (jeg hadde registrert bare personen - MH-treet hadde også ektefelle og barn).

Det ER mulig å finne ny informasjon ved hjelp av "smart matches".
(selvom "record matches" er mere spennende oftere!)

Jeg har fortsatt problemer med å se verdien for meg i å bruke tid til å godkjenne treff mot profiler i MH, annet enn å bli kvitt maset,

korrekt Brox

og især at man ikke kan fjerne dem

det er irriterende

Jeg har endret oppfatning av sammenslåingen..denne fusjonen. Vi er vel ikke så naive at vi tror dette er en gavepakke til oss brukere???
Hvordan er det for betalende MH-brukere ?Kan de få fram matcher, og trykke "view this profile in geni"?? Det er ikke noe annet en et irriterende reklame-ads.
Dette er hva jeg ser fra geni: min tippoldefar, det er tre moderatorer, så er det 5 match, joda jeg trykker på der, og ser at alle administratorer på denne profilen i MH er helt ukjente for meg, og her ligger bilder fra geni som kommer fra min mors fotoalbum-ingen av disse er admin på samme geni-profil. Ok, men da søker jeg opp samme navn på geni, slektskapet kan vel kanskje sees. Ingen av disse er i slekt med meg på noen måte, den siste er ikke på geni.
Så mitt spørsmål er om det føles/er like irriterende for betalende MH-brukere? Syns uansett at det ikke holder... Dette er nok noe vi bruere må Betale, Drive, Rydde. Får kuratorer lønn? Nei, ikke vi vanlig dødelige heller..

Til Bodil K. Hansen: Endelig er det en som sier klart ifra om virkeligheten til denne My Heritage. Jeg er av samme oppfatning som du. Dessuten: My Heritage er en håpløs gammeldags torrent teknikk som er veldig ugrei å bruke. Torrent er grei nok til nedlasting fra internett for musikk ol. Det er kommet mer moderne og lettere og brukervennligere slektsforskingsprogram på internett siden denne teknikken ble oppfunnet heldigvis. Det er også kommet "stremingteknikk" for bla. musikk ol. Derfor bruker jeg Geni. Håper Geni kommer til å holde på leeeengeeeee.

Noen bør si ifra til My Heritage slik at de kan tilpasse seg markedet og de nye teknikkene som anvendes idag på internett. Jeg prøver bare å hjelpe My Heritage, ikke noe annet.

Ser også at mange konsekvent bruker manens etternavn, slik som hansen, jensen, trulsen etc på konen (altså kvinnelige profiler fra 1700-1800 tallet)
Når man ser slikt, så skjønner man at det er feil... og jeg er ikke interessert i å få disse reklame-ads på min geni når jeg hverken kan verifisere treff, endre noe som er feil, nei, ikke en gang kontakte admin på den aktuelle profil på M H.

@Arnfred, jeg er også veldig fornøyd med geni.. man trenger ikke noe mer.. :-)

Enig der, burde være mulig å kunne slå det av..
Men synes det er greit å kunne se gjennom treffene.
Har funnet både bilder og datoer som jeg ikke hadde.

Men synes det er litt rart å finne min egen mor som er født 1958 med patronym Gustavsdatter?? På den siden av slekta (Widerberg) har jeg ikke funnet noen som brukte patronym..

Jeg kommer ikke til å fornye abbo på Geni etter endt periode. Vil fortsette på egenhånd. Opplever MyHeritahe som rotete og dårlig kvalitetssikret og er usikker på om denne sammenslåingen er til det beste for Geni. Regner med at Ancestry.com etterhvert vil komme inn med et bud på oppkjøp og da blir kostnaden på abbonnementet bare for eksepsjonelt interesserte eller bemidlede. Jeg ønsker å kjøpe et slektsprogram til Macintosh med godt og ryddig brukergrensesnitt, og lurer på om noen kan anbefale et som har gratis prøveperiode slik at en har mulighet til å teste ut før man bestemmer seg for å kjøpe.

HVORFOR er Geni kjøpt opp av MyHeritage? Ikke for at jeg tror det har edle tanker slik som at disse to nettstedene kan gjøre det bra sammen... eller at dette er gunstig for alle parter. Det kunne vært en fin tanke, men Nei, sorry.

Vi har havna i en situasjon!

Hvorfor kan man ikke i det minste åpne opp for samarbeide på tvers av disse plattformene.?
Ja, noen burde si fra til MH, som jo eier Geni... profilene og arbeidet vårt

Private User du er inne på noe der...
Den første tanken min var å finne et alternativ til Geni.

Bodil, du kan være glad for at du ikke kan slå sammen Geni og MyHeritage profiler. Det ville ha blitt en endeløs jobb med deres nesten en milliard med ett meget høyt antall duplikater fordi det er individuelle profiler.

Informasjonsutveksling, slik vi nå har mulighet til er det mest fornuftige, og MyHeritage's meget store database over kilder som vi nå har automatisk oppslag i og kan knytte til som kilde til en profil er framtiden, spesielt med tanke på at denne basen øker veldig etterhvert.

Ønsker du ikke bruke dette, så la vær. Geni fungerer fortsatt akkurat som før, bortsett fra at profil-matching innen Geni er blitt bedre

mente "fordi det er individuelle slektstrær"

Personlig så driter jeg i de nesten én milliard profiler med et meget høyt antall dublikater.... det vil si min tipp-tipp-oldefar Christian Lenvig Mathisen og hans 5 match på MyHeritage.... Jeg kan ikke gjøre en komma engang eller bruke de reklame-ads til noen verdens ting..... ingenting av det fører meg videre i slektsforskningen.
Ja Bjørn, jeg er glad for jeg ikke har jobben med sammenslåinga i tillegg til frustrasjonen over nettstedet/det nye nettstedet.
Ok, hva gjør vi? Har vi ingenting vi sku sagt?

Bodil K-Hansen Geni er kjøpt opp av MyHeritage fordi MyHeritage mente de ville få bedre utbytte av å eie Geni enn de pengene de betalte for det, og Genis tidligere eiere mente de ville få bedre utbytte av å ta pengene enn å drive Geni videre alene. Det er sånn oppkjøp av selskaper fungerer.

MyHeritages ledelse er genealogi-entusiaster - en del av "utbyttet" de forventer seg er simpelthen å gi slektsforskning bedre muligheter. Men de MÅ få firmaet til å tjene penger - uten penger, ingen stab, ingen servere, og ingen tjeneste. Til syvende og sist må pengene komme noe sted fra - og det eneste stedet som kan fungere på lang sikt er at pengene kommer fra oss millioner av brukere av tjenesten.

Samarbeide er i gang. Det blir bedre etterhvert. Ting tar tid, som alle som jobber med IT vet. Jeg gleder meg over det gode som er kommet, gir feedback på det jeg synes burde forbedres, og jobber med det som jeg synes gir nytte og glede akkurat i dag.

Private User bildet du har på din profil er det artigste jeg har lest på lenge. Jeg fikk nesten vondt i magen....

Ang. progrqam til Mac: Det eneste dom duger til Mac er Reunion, og du kan se informasjon om det her: http://www.reunion10.no/Reunion10.html

Jeg anbefaler alle til å ha et slektsprogram på sin egen private PC enkelt og greit fordi dersom online slektsprogram blir nedlagt, går konkurs, eller andre uforutsette hendelser, så taper dere all informasjon dersom ders eneste program er online.

Hovedregelen bør være: Ha hoveddatabasen for slektsforskningen på deres egen private offline database, og deretter bruke online program som sekundære.

Jeg har av forskjellige grunner ikke fulgt med i diskusjonen på lenge, så det er mye mulig jeg nå spør om noe som allerede er besvart tidligere, men hvilke abonnementsmuligheter har man ? Hvis man betaler for Geni Pro, får man da tilgang til oppslag på MH ? Eller hvis man betaler et ab på MH - får man da Geni Pro rettigheter på kjøpet ?
Jeg er i første rekke interessert i holde meg på Geni, men jeg antar at man kan relevant finne tilleggsinfo på MH ? Å betale dobbelt opp høres dyrt ut og jeg synes det er lite detaljer på hva man faktisk får, før man har betalt. Anbefalinger mottas med takk ! :-)

Det burde ikke finnes slektsforskere som ikke har sitt eget program og som også sikrer det de finner på slike online-trær med sikre kilder. Alle slike trær er jo preget av at det er til dels fullt anarki. Online-trær kan aldri bli noe mer enn et supplement. Et verktøy til å dele egen forskning med andre.
Jeg forsker sammen med min far, og selv om vi er veldig opptatt av sikre kilder, så har vi jo oppdaget feil i eget tre - og ser jo da samtidig at vår feil ukritisk er spredd utover nettet og dermed blitt en sannhet.
Men hvis jeg forstår dette riktig er det foreløpig ikke meningen å slå sammen trærne i Geni og MH - hvilket jeg tror er veldig bra - men hvis man har hentet ut vår informasjon - som man så må betale dyrt for å i det hele tatt kunne se -da har man jo virkelig grunn til å føle seg overkjørt.
Mitt gamle Geni Pro abonnement gikk ut omtrent samtidig som dette begynte, men før jeg igjen betaler lurer jeg på om det gir meg tilgang til å se hva som ligger på MH ?

I likhet med Geni har MyHeritage heller ikke lagt inn en eneste profil, - det er brukerne som har gjort det, og på begge steder kan du se hvem det et.

Beklageligvis har det i Geni vært kjørt en alt for åpen linje med for eksempel GEDCOM eksport der du kunne laste ned en GEDCOM på 100,000 profiler uten å ha bidratt med en eneste selv, og alt for mange av dem som har gjort det har lastet dem opp på andre nettsteder slik som MyHeritage, ofte uten å ha vært klar over det selv ved på ikke se på hva du klikket OK på når du for eksempel har brukt PC programmet deres Family Tree Builder.

Ett Geni Pro abbonent du tegner i dag gir deg ikke tilgang til MyHeritages egne databaser, - til det må du ha ett eget data abbonent, men matcher mot Find A Grave og noen til er gratis.

Takk for god informasjon Bjørn !
Etter hvert som jeg nå surfer meg rundt, så kjenner jeg at bekymring rundt både eget og andres personvern er stigende. Selv uten abonnement får jeg f.eks. treff på meg selv med fulle fødselsdata, som jeg ikke har oppgitt noe annet sted, men uten mulighet til å ta kontakt med den personen det refereres til som kilde. Og legge ut denne type informasjon om andre er vel direkte ulovlig. I tillegg har jeg uvitende blitt giftet bort og fått nytt etternavn !... så ting er litt ute av kontroll... Men hva mer som er lagt ut om meg selv, må jeg altså betale flere hundre kroner for å se og evt prøve å få fjernet. Men da blir det nok til at jeg gjør det ja.

Om noen har profiler av deg og dine på Myheritage så skyldes det at en i din egen familie har lastet ned en GEDCOM fra Geni der dere inkluderes og lastet opp igjen der. Ingen andre enn din egen famile har en slik tilgang.
Med andre ord ett reint familieanliggende dere burde ordne opp dere imellom.

Showing 181-210 of 527 posts

Create a free account or login to participate in this discussion