Er en del som har eksportert 100000 profiler fra geni (tidligere maksgrense ved full tree eksport) i gedcom format som har blitt importert på MyHeritage, så mye tidligere versjoner av det som lå på Geni finnes nå igjen på MyHeritage, med bilder og alt. Blir mye søppel. Og nå må ser det ut som vi må betale ekstra for i det hele tatt få lov til å rydde opp i det. Frister ikke noe særlig.
Vi får en del å gjøre - og det er nok en del barnesykdommer i starten, men det morsomme - og egentlig skjønner jeg ikke hvordan det går an, jeg fant bilder av mine oldeforeldre på morssiden som tidligere har hengt på min bestemors stuevegg - lagt ut av en bruker jeg ikke kjenner navnet på! Men han kan jo være en slektning jeg ikke viste om...pussig er det i alle fall! Fint jeg fant bildene i grunn, så legger jeg de inn på Geni...
Jeg velger å være positiv til endringene - det kan jo hende det fører noe godt med seg også!
Smart match jo kun nyttige for å se hva andre sitter på av informasjon.
Selv om jeg har brukernavn og profil på Myheritage, må jeg fortsatt betale for å kunne foreta en Smart match, endre feil opplysninger kan jeg vel heller ikke gjøre (her deler man jo ikke trær..) Blir spennende å se om jeg finner noen ukjente opplysninger/bilder/slektninger..
Æ er enig med deg @Mette Torill Berntsen, velger å se på det med positive øyne. Geni og Myheritage er jo vilt forskjellig, men kan utfylle hverandre på en veldig bra måte. Jeg syns geni er god på mange områder, og de er veldig god på det grafiske. Myheritage ser ut som "en prest" :-)
Alt bra så langt...Men samtidig så tenker jeg også at det er vi forbrukere som må betale til syvende og sist. Og vi skal også ha noe igjen for dette.Vi er jo dessuten selve bærebjelken i nettstedet.stedene.
Just found the NEW matches!!! five pages of them -- and all the wives are "....sen (fodt .....datter)", including from 1600's/1700's; and My Geni info shows them as "partners". (These "changes" are Very annoying to me....)
If you want to find out Anything about any of these so-called matches, you are directed to the site to pay $6.00+ per month; Also (pay) if you wish to "contact" the person who put in the so-called match. And some of the "matches" are just death info from Social Security index.
I wonder if this merge (buyout) has any value for Scandinavians????
Har prøvd ut dette med Smartmatch, og forsøkt meg litt inne på MyHeritage. Det er vist slik at man kan se på profilene - men ikke endre det som er feil, selv ikke på egen profil. For å se på profiler må man i noen tilfeller søke om medlemskap, til hver enkelt slektsgrein/profil man ønsker å se nærmere på. Hvis man er invitert til en slekt av en MyHeritagebruker har man tilgang til denne slektsoversikten, men kan fortsatt ikke endre noe, men man kan sende melding til adm av denne slekten. Mange feil i relasjoner, navn etc, det er en smule irriterende, men så kan man velge å ikke matche profiler.
MyHeritage er for individuelle/frittstående slektstrær, og dessverre er mange av dem du finner der reine kopier fra Geni fra den tida da man nesten ubegrenset kunne laste ned GEDCOM's fra Geni.
Mitt råd er å bare ignorere hva som ligger av kopier på MyHeritage, kanskje bortsett fra å kontakte dem som har kopier av deg selv og nær familie og be om å bli slettet hvis det er ditt ønske. Det er de brukernes problem om det er feil der.
Jeg har også funnet min familie på farssiden inne på My Heritage og kontaktet eier av det treet. Kjenner ikke personen og får heller ikke svar derfra.
For en-to år siden kunne jeg gå inn i denne personens tre og se men det er nå sperret for innsyn som så mange andre.
Når jeg sjekker Smartmatch må jeg betale for å få sett mer. Ser også ut til at en må betale for å kontakte eiere av profiler også.
Er det slik andre veien også at MH-brukere må betale for å se profiler på Geni?
Har tatt noen stikkprøver av de mange sidene med sammenslåingskandidater jeg fikk og det er neimen ikke mye gratis å spore der nei.
Blir en stor jobb å måtte gå gjennom alt dette :-(
Jeg hadde over 2000 matcher i dag morges, er nede i 1000 nå. Håpløs oppgave å matche disse uten tilgang, tålmodighetsprøve om det hadde gått. Men som det er nevnt i tidligere innlegg, så går det an å se om det er noe å hente, da profilene er synlige. Får opp alt fra 1 til 10-talls matchende profiler på MH, så det er mange private trær der. Jeg synes private profiler på Geni er irriterende, men det er ingenting mot MH, hvor det er drøssevis av mer eller mindre parallelle private profiler og trær.
(No Name) det er mulig å slette trær på MyHeritage.
Dersom de er store (mer enn 5000 eller så) må du ha hjelp av customer service for å få slettet dem. De responderer raskt!
Det er per i dag ingen koblinger mellom Geni og MyHeritage profiler, og jeg vet ikke om det noensinne vil komme heller. Den store forskjellen mellom Geni og MyHeritage er verdenstreet mot individuelle trær.
Det du ser i dag er automatiske søk fra Geni profiler mot MyHeritage profiler, og ikke minst MyHeritages kjempestore database over kilder. Kilder du finner der vil du etterhvert kunne koble direkte til dine Geni profiler.
Hvis dere lurer: Jeg selv kommer, som nevnt tidligere, helt til å ignorere profil-treff mot MyHeritage, og heller konsentrere meg om verdenstreet på Geni. Det er nok å gjøre her, og jeg har ingen interesse i å versifisere datatreff såfremt det ikke plutselig skulle dukke opp ukjente greiner, - og i så fall blir de kopiert hit, og ikke motsatt vei.
Det er bare å klikke på en av de fire andre fanene i Merge Sentret og det blir som før.
Litt info fra sjefen for MyHeritage/Geni: http://www.geni.com/discussions/122925?msg=868254
Ellers er det kommet en blogg samt FAQ's:
http://www.geni.com/blog/introducing-record-matches-and-smart-match...
http://help.geni.com/categories/10689-help-topics#recent
til Bjørn Brox
dette kan jeg ikke lige forstå
er det om hvordan man slipper af med alle disse irriterende blå faldskærm
vil du så prøve at forklare nærmere hvordan
Det er bare å klikke på en av de fire andre fanene i Merge Sentret og det blir som før
jeg kan som jeg ser det kun se 3 faner
men er det fordi jeg ser et forkert sted ?
og ved at trykke på dem bliver jeg afkrævet penge
det er surt at ikke kunne fjerne disse flyvende faldskærme
mvh marion
Takk for meg.
Dette har vært noen fantastiske år. Jeg har kommet i kontakt med slektninger som jeg ikke visste eksisterte, i Norge, Sverige, USA og Canada. Det som har inspireret meg med GENI, har vært ideen om en global dugnad, det største team-arbeidet jeg noen gang har hørt om. Jeg kom da også til et punkt der det var umulig å snakke om "min slekt," jeg hadde lagt ut tusenvis av profiler, og kommet til en erkjennelse av at vi er alle i slekt. Jeg vaet befolkningsutviklingen, spesielt i Nord-Norge. Det har vært en lærerik tid, og jeg har fått mange nye venner og bekjente, så GENI har vært en viktig fase i mitt liv. Når jeg nå opplever at noen krever avgift for at jeg skal kunne slå sammen profiler, etter at jeg har betalt avgift i GENI, så er vi over i en ny fase. Dette er uinteressant for meg. Det er ok at noen tjener penger på dette, men jeg har en grense for hvor langt dette kan tøyes, og den grensen er nå passert. Det er ikke prisen jeg reagerere på, men prinsippet. JEg hadde en kontrakt med GENI, og vilkårene i denne kontrakten skal ikke kunne endres gjennom et oppkjøp. Dette har nå skjedd, og jeg er ikke med lengre. Jeg har noen idealer i livet, som kanskje mange synes er naive, men det er deres problem, ikke mitt. Jeg mener at; Luft, Vann, Helseomsorg, og utdanning /Kunnskap skal være gratis for alle mennesker på denne kloden. Genealogi er en viktig del av denne kunnskapen som jeg mener bør være gratis.
Beklager, men meldingen ble kringkastet før den var ferdig. Kanskje jeg kommer igjen når Wikipedia har utviklet et genealogisk verktøy som kan erstatte dette. Jeg er ikke bitter, bare prinsippfast. Jeg er ydmyk og takknemlig for alle gode venner og kontaketer som jeg har kommet i kontakt med gjennom disse årene. Takk for meg, og lykke til for dere alle med videre dugnad for våre etterkommere.
Mvh,
Torbjørn