Geni er kjøpt opp av MyHeritage"

Started by Private User on Wednesday, November 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 91-120 of 527 posts

Livstid er vel ikkje eit for godt tilbod David Widerberg? Oss det gjeld har jo alt betalt for det, og burde få fortsetja med det - noko anna er kontraktsbrot - sjølv om dei tek bort ordninga slik at ikkje fleire kan få den ordning lenger. Å starte å betale dyrt for 5 og 5 år om gongen er ikkje noko alternativ.

Selvfølgelig helt enig i det Oddny ;) Men at MyHeritage ikke vil ha livstidsabonnementer viser jo at de synes slike abonnementer ikke lønner seg forretningsmessig. Altså var det for MyHeritage et litt for godt tilbud.
Slik jeg leser I. Ben. Nordbys melding er tilbudet å få igjen alt og som kompensasjon få 5 år gratis (eller leser jeg meldingen helt feil nå?)

Jeg forsto det slik, ja. Og tilbudet er så godt at jeg tror de har skjønt hvor svakt de står juridisk i forhold til å si opp de livstidsabb. de har overtatt.

Etter slik jeg leser den engelske debatten...
Som kompensasjon for brutt kontrakt får Lifetimers:

1. Tilbakebetalt livstidsabonnementet.
2. 5 års gratis abonnement på Geni.
3. 5 års gratis abonnement på MyHeritage.

Synes tilbudet høres bra ut jeg, men nå er jeg ikke rammet av dette....
De fleste ville nok beholdt livstid, men tror det er små muligheter for at MyHeritage gir seg der..

Så Geni har altså solgt alt det vi har betalt en masse penger for å legge inn i databasene deres - for en god pris? :-?

Ingenting overføres til MyHeritages database såfremt du ikke selv gjør det.

Det Genis brukere får tilgang til ganske snart er automatiske oppslag til MH's store kildedatabase med mulighet til direkte kildekobling.
Kuratorene fikk dette tilgjengelig i dag for testing, men jeg har ikke testet dette ennå. selv.

Er ikke rammet av dette selv, men det MH holder på med nå er jo bare utmattelsestaktikk. Men det monner ikke så mye med noen sinte stemmer i denne andedammen her. Personlig blåser jeg i hva MH gjør, men hvis jeg hadde betalt for livstid skulle jeg nok overveid veldig seriøst å få forenet protestene i en mer internasjonal tråd og krevd at i de som har kjøpt livstid tilbys å beholde det, selv om det ikke selges noen nye lenger. Geni kan ikke ensidig forhandle bort det uten samtykke fra dem det gjelder, og det vet selvfølgelig MH. Og som @I. Ben. Nordby sier litt lenger opp kan deres nye tilbud nå tyde på at de vet at de står svakt, så da er det bare å stå på eller alternativt la seg avspises.

Bjørn,

Du har skrevet:

* Ingen begrensning i å finne en slekts-sti

Men det stemmer IKKE. Det er forsatt det samme begrensiger som før
(for Basic users).

Det må du ta opp med Geni, ikke meg.

Here is my Christmas present from the new owners of GENI.COM
Error kb_0006a: Couldn't update lifetime in uid base! MySQL error: The table 'lifetime' is full

Thank You very much

Jeg kjenner at jeg er rasende på Geni og MH. Jeg tok et søk på google på min avdøde pappa og hva finner jeg ?????? Alle bilder som jeg har lagt ut av familiemedlemmer og som jeg i min navitet trodde var kun mulig å se for mine familie venner og samarbeidspartnere her inne. Ikke nok med det men også, info som kun kommer fra meg og mine her inne er å finne hvis man søker google. Hvis ikke dette snarest blir rettet opp tenker jeg å slette alt jeg har gjort her inne.

Det er nok en slektning som har lastet opp en GEDCOM fra Geni til MH.
Hverken Geni eller MH gjør slikt selv.

Hvem som kopiert inn Geni informasjonen finner du på MH og du bør kontakte denne personen og be om at han/hun sletter dine data.

Interessant, jeg gjorde samme funnet men det er kun den informasjonen som er offentlig som er kopiert over til MH. Dilemmaet er at mange av de profilene jeg har lagt inn på Geni.com ikke er helt ferdige og stadig nye fakta legges til. Her om dagen oppdaget jeg at en profil hadde fått feile foreldre - dette er nå kopiert over i MH og vil således ikke bli rettet opp der.

Gjør som meg: Gi blaffen i MyHeritage, men jeg har også reagert på at mine private bilder og profiler finnes der, men det viser seg at noen med familietilgang har lastet opp dette fra Geni. Det er uansett deres problem, men jeg vil be disse personene vurdere å slette slik info.

Det gjelder forøvrig alle nettsteder med GEDCOM muligheter: Du kan risikere å finne dine data der sålenge Geni tillater noen å laste ned en GEDCOM.

Nei dette med at My Heritage har kjøpt opp Geni var dårlige greier ! Og jeg som var så fornøyd med Geni. Etterhvert som jeg har skrevet inn og laget profiler på Geni har jeg laget papirkopier av alt sammen og de er trygt oppbevart i A4 ringperm. Det ser ut som at jeg kan finne på å slutte å bruke Geni etter alt dette rotet med at livstidsabonnement ble slettet/forandret av Geni/MyHeritage. Vi får se. Jeg har dette til aktiv vurdering for tiden. Eventuelt blir det gratisversjonen etter at 5 årsabonnementet opphører.

Jeg glemte å skrive at det jeg har skrevet inn på Geni IKKE vil bli slettet av meg. Det er dermed fritt for andre Geni brukere å benytte seg av mine skriverier som er på Geni i fremtiden så lenge Geni/My Heritage gidder å holde på med sin business. Lykke til!

Jeg fikk denne meldingen fra GENI:

Lifetime Subscription
Jan 09 11:22

Dear Marsha ,

You have recently contacted us to express concern about the discontinuation of lifetime accounts at Geni,
and their conversion to 5-year subscriptions. We would like to remind you that for any customer who is dissatisfied,
we offer a full refund on the lifetime subscription, and post-refund they will get to keep a Pro subscription
for 5 years for free, as well as keep the 5-year MyHeritage data subscription we have granted to previous lifetime
accounts for free. Please contact us if you wish to receive this refund so we can coordinate its payment to you.

Best regards,

Charles

OG HER ER MITT SVAR PÅ DEN:

Hi

I have an appointment with Geni.com lifelong Subscriptions and that's the only thing I want from you.

When Geni.com be bought by someone, follow Geni.com agreements entered into with the purchase. That you know as well as me. You are legally obligated to handle Geni.com agreement has been signed with me and everyone else. This, too, you know very well.

That you do not like these lifelong Subscriptions are a matter between the buyer and seller of Geni.com. This, too, you know as well as me.

That you are trying to reduce the number of life-long deals are not illegal, but to exert undue pressure is unethical and possibly illegal. I know you know all this, it's advisors told you - but you are trying to reduce the number of lifelong Subscriptions, by getting the respondent to believe that they have no rights.

No other country in the world has better consumer protection than the U.S. so you will lose this case if it ends up in court. This, too, you know, but you try to reduce the number of such contracts so that your cash flow improves.

To me this does not work!

I DEMAND that my lifelong subscription will continue.

Sincerely
Marsha Johansen

Jeg antar at det er flere som ikke gidder å bruke Geni etter deres påfunn om å slette livstidsabonnementet går ut etter fem år. Vi får i mellomtiden føre over alt av innskrevne profiler etc. til annet slektsgranskingsprogram eller til annet forum. Takket være denne klumsete fremgangsmåten til de nye eierne av Geni !

Vi får se hva som skjer i løpet av disse 5 åra.
Inntil vidre er det ingen grunn til drastiske tiltak,

Kommentar til Arnfred:
De nye eierne av Geni kan ikke gjennomføre det de sier og det vet de meget godt. Forbrukervernet i USA vil stoppe dem.

Men hvorfor forsøker de å få oss meg Livslangt medlemskap til å akseptere endring til 5 år ?

Jo de vet at ved å presse oss litt hardt - vil ca. 80% av oss til slutt gi opp og akseptere 5 år. Og da har de nye eierne forbedret sin inntjening betydelig og da vil det ikke være noe problem for dem å akseptere livslangt abbonnement for de resterende ca. 20 %.

Når jeg påstår at 80% vil "gi seg frivillig" er det hentet fra økonomisk litteratur som påstar at i veldig mange situasjoner gjelder 80/20 regelen. Denne regelen er ikke eksakt, det vil være ca 80/20.

Så Bjørn har rett - legg inn nye profiler og vent å se hva som skjer de neste 5 årene.

God vinter.

Vel, Marsha Johansen, jeg har ingen erfaring med rettssystemet over there, men det foresvever meg at skulle jeg gå til sak mot de nye eierne for å få bibeholde mitt livstidsabbonement, så ville det koste meg penger og tid langt ut over det jeg er villig å kaste bort.
Her har jeg valgt å innrette meg slik at jeg er fornøyd med tingenes tilstand.
Faktisk er det blitt mye bedre, og jeg koser meg hver eneste dag med leiarmaal, fødsler, død og fordervelse.;-))

Det gjelder kun å innrette seg.

Mvh
Viggo

Vad skulle hända om 5 år för livstidsbetalda abbonemang? Har MyH rätt att bara "släcka" abbonemangen? Nej, knappast. Dels är det en stor viktig grupp seriösa släktforskare som bidragit och bidrar med det som Geni och numera MyH ska sälja till andra. Köpet av Geni inkluderar så klart kundstocken inkluderat de som har livstidsabonnement. (Om en bilfirma köper en annan och den tidigare har lovat "livstids" eller "10 års" rostskydd, så finns det avtalet/kontraktet med till den nye företagsägaren. Det hade varit annorlunda om Geni stått på fallrepet och gått i konkurs och MyH hade köpt vad som bjudits ut avkonkursboet. Då kunde MyH inför köpet sagt "Vi köper det, det och det men INTE det": Så har man inte hanterat det hela utan man har köpt Geni "med hull och hår". Sen gjorde man det här häpnadsväckande att man bjöd in alla basic-användare att återvända som icke-betalande med rättigheter som de betalande. Man bjöd inte in till MyH direkt, för avsikten var naturligtvis att få hjälp med överföringarna till MyH och liksom hugga huvudet av ormen "Livstidsabonnenterna", som är betydligt färre än vanliga Pro-kunder och så horderna av Basic-användare.

Visst finns det många lika kunniga och seriösa bland vanliga och bland Basic, men MyH kan knappast vidmakthålla gratistjänsterna på särskilt lång sikt för att driva bort livstidsabonnemangen. Så till er som har livstidsabonnemang vill jag bara ge rådet: Stå på er! Skriv inte på något nytt avtal förrän fem år är till ända och då ska det vara något rejält ni får som ersättning. Kan man bjuda icke-betalande på lika många möjligheter som er som betalat "livstid" så kan ni ju lika gärna läta ert abonnemang förändras till ett Basic och någon gång vid intensivare perioder betala en månad eller två för att vara Pro ibland.

Jag är "vanlig" Pro och jag är inte så säkert på att en eventuell process mot ett amerikanskt företag måste drivas i USA. Säljs tjänsten till vsneksa konsumenter i Sverige så kan man väl väcka process här. Och i Norge och i UK och i Australien och .... (Ford var ett amerikanskt bilmärke, men fel på svenskregistrerade Ford reklamerades inte i USA.)

I IT-verdenen er 5 år lang tid.
Mitt inntrykk er at da Geni i desperasjon begynte å selge "livstids"abonnement så var det lite sannsynlig at Geni ville overleve i 5 år. Således er 5 år "bonus".
MH ser ut til å ha tatt mål av seg å overleve lengre - og de har gitt ordre om at livstidsabonnementene (som var en fullstendig uforsvarlig ordning sett på "future liability" grunnlag) skal bort.

Jeg ser sorgen i å ikke ha et livstidsabonnement lenger. Jeg tror det er bedre å se på det som at en inngikk et veddemål med Geni, og endte opp med en gevinst på 5 års abonnement gratis (pengene tilbake).

Dersom Geni hadde gått under ville vi alle hatt ingenting.

Jag vet inte vilka proportionerna är mellan "Livstids-kunder" "Vanliga Pro" och så Basic-användare.

Att i efterhand fundera över varför eller hur Geni erbjöd och ingick t.ex. livstidsavtalen leder ingen vart. Jag var också erbjuden det och inte allt för gammal så skulle det kanske vara "lönsamt". Men jag avstod för det var för dyrt för mig.

På något vis har Geni ändå räknat med att några skulle betala. De har säkert god kontroll på medellivslångd och ålder hos de enskilda användarna. De livstidsabonnemang som finns kommer med stor (100%) säkerhet minska till antalet efterhand. En del kanske avlider redan efter blott ett år och andra segar vidare i 10-20 år till.

I alla branscher, så även på internet, är 5 år en långsiktig period. Det är många branscher som likt internet/datorbranschen har en väldigt snabb teknisk utveckling. Det har inte med saken "avtal" att göra. Det rör endast avtals- och konsumenträtt och juridik/rätt och vett är både nationellt och internationellt ett långsamt område då det gäller förändringstakten i vad som ska gälla.

Det är bra att MyH avser att överleva längre än 5 år. Rättsligt och ekonomiskt så är "långsiktig överlevnad" ett givet krav för all företagsamhet. Jag ställer mig tvekande till MyH och att jag ska övergå dit. De har faktiskt inte ens tagit kontakt med mig!! Jag har kikat lite på MyH, men jag saknar Genis paradmål Världsträdet och samarbetet. Även om MyH tar över en del design och några funktioner, så tycks det mig ganska traditionellt och tråkigt. Då finns det andra alternativ som skulle passa mig bättre tror jag.

Samtidigt verkar det som om MyH insett vilka det är som bidrar med vad till Geni, hur de eventuellt ska kunna inarbeta dessa kvaliteter långsiktigt i sin egen affärsidé och kanske lyckas bygga upp en "produkt" som passar "släktforskakonsumenterna". Men jag har tittat så lite på MyH, för det stupar ganska snabbt på att jag avkrävs upprepning av vad jag redan gjort på Geni. Fast utan några nya grepp som t.ex. ökad säkerhet, ökad hastighet, bättre sökfunktioner, samlade informationssidor m.m. Antagligen så kommer MyH under en tid till att erbjuda Basic-användare fri access och möjligheten att registrera helt fejkade konton. Möjligen för att göra Geni oattraktivt.

Jag vet att det pågår diskussioner i Wikipedia-världen om "Släktforskar-Wiki". Där har ledningen åtagit sig att driva servrarna och lyder under det antagna beslutet att encykopedin ska vara helt avgiftsfri och driften finansieras med gåvor till stiftelsen. Kanske är stiftelsen en bättre associationsform än affärsdrivande företag?

Til: Agneta Åhrberg,
Her er du inne på noe vesentlig for oss slektsgranskere. Nemlig hvilket medium skal en slektsgransker benytte på internet. Kanskje er Wikipedia systemet løsningen ?

I allefall er ikke dette MyHeritage og profitt løsningen fordi den er for kortsiktig og går under med et BRAK i fremtiden. Noe Harald Alvestrand er inne på.

Vi får sikre alle innskrevne data nå utover vinteren slik at de kan tas frem når bedre løsninger byder seg på internet.

Det er nå mulig å matche mot MyHeritage ser jeg, dvs at mange av "mine" profiler er å finne på MyHeritage. Sidene med sammenslåinger etc ser nå annerledes ut, med forskjellige valg for matching. MEN, det er veldig mye feil i profilene hos MyHeritage, etternavn, fornavn, relasjoner. Jeg antar at jeg må kontakte brukeren hos MyHeritage for den aktuelle profilen for å rette opp dette? For det ser ut til at jeg må betale for å komme inn på profilene. Eller hvordan fungerer dette? Jeg er åpen for nye løsninger - så lenge jeg får beholde Geni slik det har fungert til nå, med mulighet for samarbeid og åpne profiler. Og med god hjelp fra kuratorene på Geni! :)

En liten korreksjon - det er faktisk mulig å få brukernavn og passord på MyHeritage - uten kostnad, i alle fall fikk jeg det nå...så jeg kan rette opp en del profiler selv, og sjekke kildematerialet. Det er bra! :)

Ser at mine barn ligger på MyHeritage med folk jeg ikke kjenner som "administratorer". Jeg skjønner ikke hvordan dette kan går ann?
Er det kanskje kjørt Gedcome filer fra Geni til MyHeritage.? Ser også på MH har jeg fått feil fødeplass.
Mine barn vil ikke ligge med påen profil på overnevnte side. Hva kan jeg gjøre med dette?

Er det denne endringen som gjorde at jeg for en halvtime siden plutselig fikk over 1500 nye sammenslåingskandidater? Jeg ble helt satt ut!

Dette er direkte useriøst!

Showing 91-120 of 527 posts

Create a free account or login to participate in this discussion