Geni er kjøpt opp av MyHeritage"

Started by Private User on Wednesday, November 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 31-60 of 527 posts

Ja, varför ska någon alls betala något nu när Basic- och Pro-användare har precis samma möjligheter och rättigheter.

(Affärsmässigt verkar det märkligt att Geni spärrar automatiska betalningar till Geni, när den nya ägaren My Heritage bara behöver ta över dessa konton och inte ställa till besvär för kunderna/köparna).

Det är tydligen Big Business med våra data och handeln på marknaden. Den tidigare ägaren till PayPal och grundaren av Geni verkar måttligt intresserad av släktforskning och mer intresserad av affärerna som är möjliga att göra på det här affärsområdet. (Översätt gärna detta till engelska Bjørn och ta upp det med kuratorskollegorna).

Grete har gitt PayPal tillatelse til å ta imot og formidle en betaling til Geni, og en slik avtale kan ikke overføres til ett nytt firma, så det er en selvfølge at alle slike avtaler automatisk kanselleres.

29/11/2012 skrev Bjørn:
Den første praktiske endingen er dessverre at MyHeritages strikse personvern regler allerede er innført slik at alle profiler som ikke er markert som avdød er konvertert til private profiler.

Betyr det at Genis personregler nå er i henhold til Datatilsynets anbefalinger? Jeg har tidligere latt være å registrere nålevende personer pga at retningslinjene til Datatilsynet ikke har vært oppfylt.
http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Internett/Slektsgransking/

Hittil har det vært valgfritt, men hele tidel har alle profiler du legger inn opp til tipp-tippoldefar per default vært private, men du kunne i ettertid selv endre dem til offentlige, og kun profileier eller ett familiemedlem har kunnet gjøre det, så sikkerheten har vært god nok.
Som oftest er dette kun blitt gjort med kjendisprofiler som jo er offentlige nok i utgangspunktet, og dette blir fortsatt unntaket.

Har en generell sikkerhetsregel alle burde følge: Man publiserer ganske enkelt ikke sine hemmeligheter på Internett uansett hva som loves av sikkerhet.
Det gjelder Facebook, epost og alt annet som går ut på nettet.

Genealogi er imidlertid litt spesielt da veldig mye er offentlig informasjon allerede. Du kan ikke konfirmere deg, gifte deg, døpe unger, eller forsåvidt dø og bli begravet uten at det er offentlig, så mange praktiserer en mye åpnere linje på hvilke profiler man gjør offentlige enn det Geni legger opp til. At kun døde personer kan være offentlige profiler synes jeg er en grei grense, men det må ikke taes som en regel. Du gjør selvsagt ikke profiler av din døde lillesøster eller sønn offentlig uten å tenke deg veldig om. Offentlige profiler er først og fremst for våre døde forfedre.

Vi hadde en episode på Geni der en kar la inn sin, for familien, ukjente sønn. Profilen var både privat og ikke synlig utenfor familien, men glemte at nære slektninger som også var Geni medlemmer så det, og han fikk noe han måtte forklare dem. Profilen ble lagt inn nettopp av respekt for denne sønnen, - at han også hadde en familie på farssiden.

Gammel informasjon bør være offentlig.

Jeg har nå hatt en runde på "praktiser hva du preker" og gått gjennom alle profiler jeg administrerer, og gjort offentlig:
* Alle som døde før 1900
* Alle som ble født før 1800

Det viste seg å være *mange* som jeg ikke har anelse om hvorfor ble sånn, og som ville blokkere andre om de forble sånn. Nå er det fritt fram.

Del!

Så bra Harald ;) Likte den regelen der..
Selv gjør jeg offentlig alle over min foreldregenerasjon som ikke lever.
Synes ikke det gjør noe at geni strammer litt inn på levende personers profiler. (I mine øyne er det positivt) Men så finnes det vel fortsatt profiler der personen er født på 1800-tallet og før som er merket å være i live?
(Vil disse også bli rammet av dette?)

Jeg løfter ikke øyenbrynet før jeg støter på personer fra vikingtid og romertid som fortsatt er merket som levende...

Ikke umulig at det også eksisterer Harald ;)
Tror at den eldste jeg har funnet var født på 1600-tallet..

God ide å gå igjennom profilene sine, har funnet personer jeg trodde var satt på privat og personer som jeg trodde var offentlig..

Jeg må si jeg er meget skuffet over at de nye eierne av Geni har sagt opp mitt livslange abbonnement. Jeg trodde ikke det var lovlig å bryte en avtale slik og akter ihvertfall ikke å betale tusenvis av kroner for å fortsette å bruke slektstreet etter de 5-års bruk som de vil avspise meg med.

I also got the same message from a no-reply@geni.com mail address so I can not answer it.

I propose that we start a campaign against GENI.COM new owners regarding their way of dealing with life-long subscription.

Quote of the email from:
"Marsha
Thank you for being a loyal Geni subscriber. As you may have heard, Geni is now part of the MyHeritage family. We’re truly excited about joining forces with such a great partner and have been thrilled with the response we’ve received to this news.
As a lifetime subscriber, we have some good news and some bad news for you. The bad news is that MyHeritage doesn’t support lifetime subscriptions; we are replacing your lifetime subscription with a 5-year Geni subscription that starts today.
The good news is that we are giving you a valuable gift – a 5-year MyHeritage data subscription (a $600 value) – at no additional cost to you. With this subscription you can take full advantage of MyHeritage’s SuperSearch search engine for historical records.
An account has been created for you using your email address (vidar.johansen.th@gmail.com).
Activate your MyHeritage data subscription now
With SuperSearch you can search over 4 billion records including birth, marriage, death, burial, census, military, immigration, yearbooks, and newspapers. In the future, we’ll automatically notify you of historical records that match profiles in your family tree on Geni; adding these records to Geni as sources as simple as clicking a button.
Thank you again for being a loyal Geni subscriber, and we hope this gift will help you in your family history research!
- Geni-teamet ."

Marsha Johansen, du kan kontakte kundeservice på help@geni.com. Slik jeg har skjønt det kan du også gjøre krav på refusjon hvis du ikke ønsker å godta tilbudet du har fått ovenfor

Riktig email er subscriptions@geni.com

Har òg fått e-post om at eg må betale i "dyre dommer" til MH for 5 år om gongen om eg framleis vil vera Pro-medlem - noko eg absolutt ikkje er interessert i.
Heilt utruleg - hadde ikkje i min villaste fantasi trudd at dei skulle finne på noko slik. Trur dei skyt seg sjølv i foten på denne måten.

Det er absolutt ingen grunn til å være MH medlem når du er Geni medlem.
Vær oppmerksom på at det er endel svindlere som prøver å utnytte situasjonen og tilbyr seg å flytte dine data over til MH for en sum penger.

Har du betalt for lifetime Pro og mister det forlanger du pengene tilbake, eller venter litt for å se hva som skjer.

Nei vel Bjørn Petter.....?? Ikkje grunn til å vera MH-medlem seier du? Men det er akkurat det kopi av e-posten over seier (er maken til den eg fekk): må da akseptere eit 5 års medlemskap hjå dei for å kunne fortsetja å vera pro-medlem - vil vera kun Geni-medlem eg, eit medlemskap eg alt har betalt for. Og det hjelp jo ikkje noko å få pengane tilbake - vil jo gjerne vera framleis vera pro-medlem..........
Men slik det er lagt fram her, har ein ikkje noko alternativ; vert tvinga inn i noko uansett om ein vil eller ikkje - da seier eg heller takk for meg, sjølv om eg aller helst vil fortsetja å bygge det store verdstreet i lag med mange, mange andre Geni-medlemmar.

Nei, de sier at du får 5 års gratis MH-data abbonement som kompensasjon for å miste lifetime.
Dette godtar du selvsagt ikke da du ikke er interessert i dette og krever komensasjon istedet.

Men om eg krev kompensasjon så aksepterer eg at dei kan slette livstidsab. mitt, og eg står utan pro-medlemskap - så eg likar ikkje å gjera dette heller.

Da venter du litt og ser hva som skjer.

Pro er du uansett, og det skal være uavhengig av MH

Syns nå det har vært greit å være på Geni, og som Pro-medlem. Men er selskapet kjøpt opp av andre, så må en vel "følge med på lasset". Jeg ser ikke noe problem med dette.
Eneste problem er vel at man må forholde seg til ett nytt program, med dens utfordringer. Å betale etter 5år syns jeg ikke er noe problem heller, men man får ikke noe gratis i dag.
Jeg kommer kanskjel å ha problemer med å overføre mitt tre med bilder,dokumenter osv. fra Geni til MH, vist ikke MH gjør denne jobben for meg da.
Har ged-comet min manns tre over til MH for lenge siden, men får ikke til å åpne filene. Har kanskje gjort noe feil. Dette gjorde jeg for å prøve dette programmet. Så jeg må helt sikkert ha hjelp utenfra, for å få dette til.

Geni kommer til å fortsette som før, så du må ikke forholde deg til ett nytt program.

Lillian Aaker Jacobsen sier at det ikke noe problem om hun må betale om 5 år og at ingenting er gratis.

Jeg er veldig uenig med henne - jeg har FAKTISK betalt for LIVSLANGT abbonnement.

Men så sier hun noe bra " Men er selskapet kjøpt opp av andre, så må en vel "følge med på lasset".

Så hun motsier seg selv.

Jeg er også fornøyd med GENI men jeg liker ikke å betale to ganger for en leveranse.

STÅ PÅ SÅ - OG VIS DIN MORVILJE MOT HVA DE NYE EIERNE GJØR.

Ha en fin dag

Hei, jeg sendte denne til 'subscriptions@geni.com' i dag.

----
Hello

Two days ago I received an email from you announcing that my lifetime subscription with Geni is no longer valid. As compensation I may get a 5-year MyHeritage data subscription.

Living in Norway I find this offer a direct insult, since data subscription in MyHeritage is of just of marginal interest for me. In addition our family has quite detailed info on who went to America and maintain contact with ancestors, making this offer of even less value for me.

I understand Geni's interest in getting a solid financial foundation, but I feel you have betrayed your most valued subscribers in the process. Also I think Geni has sold out your independence, making alliance with one of several competing organizations. This is a fundamental change, and you can no longer call yourselves the wiki of genealogy.

I am deeply disappointed and do not accept your offer as a compensation for my lifetime Geni subscription.
----

Jeg er også livstids medlem og fikk melding om at jeg kunne logge meg inn på My Heritage med mitt brukernavn og passord fra Geni. Da jeg prøvde dette kom jeg inn på en side der som jeg opprettet for noen år siden, men sluttet å bruke da jeg fikk beskjed om å betale for å slå meg sammen med andre greiner. Når jeg nå prøvde å slå i hop tre, fikk jeg fremdeles beskjed om å betale selv om jeg skulle ha 5 års gratis medlemskap med alle rettigheter! Hva har jeg gjort feil?

Står det noe om alle rettighetet i meldingen fra MH?
Tror ikke det.

Bra Knut Arrestad - flott at du seier frå direkte! Er så einig, så einig.
Sjølv er eg ikkje dyktig nok i engelsk til å skrive til dei.

Marsha Johansen, jeg har også betalt et livslangt abbonnement hos Geni. Det jeg mener er jo selvfølgelig at dette skulle være livslangt, men nå som Geni er solgt til MH så kan en kanskje ikke gjøre noe med dette. Jeg skulle gjerne ha "klaget min nød" til Geni, men skrive engelsken min strekker ikke til dette.

Hei Oddny Rakstad og Lillian Aake Jacobsen

Siden dere ikke føler at dere skriver bra nok engelsk. Kopier hva Knut Arrestad skriver og send det..

Sitat:
"Rapporter Hei, jeg sendte denne til 'subscriptions@geni.com' i dag."

---- subscriptions@geni.com
Hello

Two days ago I received an email from you announcing that my lifetime subscription with Geni is no longer valid. As compensation I may get a 5-year MyHeritage data subscription.

Living in Norway I find this offer a direct insult, since data subscription in MyHeritage is of just of marginal interest for me. In addition our family has quite detailed info on who went to America and maintain contact with ancestors, making this offer of even less value for me.

I understand Geni's interest in getting a solid financial foundation, but I feel you have betrayed your most valued subscribers in the process. Also I think Geni has sold out your independence, making alliance with one of several competing organizations. This is a fundamental change, and you can no longer call yourselves the wiki of genealogy.

I am deeply disappointed and do not accept your offer as a compensation for my lifetime Geni subscription.
----

På helt generell basis - når en sier en er sint for noe er det også viktig å si hva en ønsker å oppnå.
Dersom en f.eks. mener at en bør få pengene sine tilbake bør en skrive akkurat det - "I want my money back".
Å be om at Geni ikke går sammen med MH er det nok litt sent for.

Showing 31-60 of 527 posts

Create a free account or login to participate in this discussion