Vel Arnfred kilder er både primær (kirkebøker, samtidskilder etc.), sekundær (bøker eller kilder som skriver om noe som har skjedd for lenge siden..), tertiær er kankje mer det man finner på div. nettsider, geni og myheritage. Kilder er jo alt som man har hentet opplysninger fra (Om det er bilder, datoer eller relasjoner etc.). Hvis jeg mangler datoen for en fødsel og derfor ikke kan finne dåp eller foreldre, men senere får en match som gir meg riktig dato og jeg da kan finne både dåp og foreldre, synes jeg det blir feil å ikke nevne en match som kilde.. (Burde kanskje vært skilt mellom forskjellig type kilder..) En bygdebok er jo også en kilde selv om den ikke er primær.. (Og ikke alltid like korrekt).
Ja , skill mellom primærkilder (kirkebøker og folketellinger og skattemanntall ) og det du ønsker å kalle andre "kilder" som er bygdebøker og andre skrevne bøker der det er hentet opplysninger fra nevnte primærkilder. Uansett er det ikke noe eksakt kildemateriale i bygdebøker som er skrevet der det er henvist til kilder. Jeg har funnet endel feil og mangler som skribentene har laget og som IKKE er i henhold til nevnte primærkilder. Jeg benytter anledningen og ber slektsgranskere sjekke de primærkildene som finnes (kirkebøker, folketellinger, skattemanntall etc.) slik at vi alle kan lage skikkelige og mest mulig riktige anetrær på Geni. Da dette vil gjøre det lettere for alle brukerne i fremtiden.
Det høres bra ut Arnfred, er selvsagt enig i at primærkilder bør være hovedkilder og merkes som nettopp det. Egentlig bør vel alle profiler helst ha minst en primærkilde.. Men disse andre kildene kan i mange tilfeller hjelpe en å finne primærkildene og jeg synes det da er riktig å faktisk kreditere personen/nettstedet/boka/osv. som gjorde at man fant frem i mylderet av kilder..
Uten å bruke bygdebøker eller faglige tidsskrifter som Norsk Slektshistorisk tidsskrift er det for mange svært vanskelig å kunne orientere seg og ikke minst tolke kilder riktig før kirkebøkenes tid.. Og det finnes i tillegg mange gode eksempler på nettsider med både avskrifter av primærkilder og gode kildehenvisninger. Men det er selvfølgelig mye rart som aldri skulle vært lagt ut på geni/myheritage/ancestry/mundia/geneanet/distreff o.l. Husker jo selv at Familysearch var svært upålitelig tidligere, men opplever at de har forbedret seg betraktelig der, så jeg gleder meg til den funksjonen kommer.
For ikke å snakke om adel og middelalder, her burde det vel blitt et krav om kilder og sterkere kontroll, for her er det mye som ikke burde vært lagt inn... Men synes kuratorene gjør en god innsats, med virkemidlene de kan bruke..
Merke MP for historiske kildebelagte profiler. (Kunne det bare vært mulig å låse noen slektlinjer, hadde det jo vært en forbedring..)
Ok. Jeg ser også etter slekt og anetrær på internett. Og finner en masse. Men jeg prøver alltid å finne ut hva som står skrevet i primærkildene for om mulig å få til et noenlunde brukbart slektstre som skrives inn på Geni. Og ikke minst gjør jeg dette for å lage personnavnene og fødselsårene så riktig som mulig slik de ble skrevet inn der det finnes primærkilder. Der det ikke finnes primærkilder (kirkebøker etc. som er brent eller blitt borte) konstruerer jeg et ca fødselsår og personnavnene skrives slik andre genealoger har gransket ut.
Jeg benytter anledningen og ønsker lykke til med videre anegransking !
Nu har jeg helt ophørt med atse på matches, datakonflikter mv. jeg er træt af alle de for mig tåbelige bokse fra mig uvedkommende programmer som my heritage. de matches de har er alligevel min gamle gedcom som jeg up loadede for to år siden i gratis tilbud. hvad skal jeg købe adgang til dem for? Og skulle der være nye data så drukner de i gammelt. jeg savner en funktion så man kan slå den uønskede smart matches fra. på stamtræet ser boksene grimme ud og gør lay out helt uoverskueligt. Nej Geni ER ødelagt af grisk pengebegær fra My Heritage.
Jeg er helt enig Michael, der er kommet for meget kasse tænkning ind på skærmen. Det er ikke nok med, at skærmen bliver fyldt med blå balloner, der konstant sætter geni serveren i ned på knæ. Skærm billedet flagre i jagt på profit derhen, hvor nye smartmatch dukker op. Det er en køn gang rod af værste skuffe.
Jeg har spurgt MyHeritage, om det er en spøg, at jeg skal betale 10$ om måneden for at smarth matche min egen far. Jeg fik en masse salgs gas om smarth maths fortræffeligheder, men ikke svar på mit spørgsmål.
Jeg må desværre erkende, at geni er ikke, hvad det har været fra begyndelsen i 2007.
Kan kun være helt enige med ovenstående 3 indlæg ,
vi blev lovet ved at købe ,os fri fra reklamer ,
og rigtigt man kan købe signe egne , match , jeg har set på en del ,
og ganske rigtigt , mange af disse billeder jeg møder ved jeg , at kun jeg var ejer af , ikke ar jeg ikke vil dele , men betale for at se dem igen , det er dog for meget ,
Og Stadig håber jeg på der blandt os er en som kan beherske og skrive på engelsk til ,
My .H og Geni , for som det ser ud her så læser de ikke hvad vi skriver på dansk, gjorde de det , måtte der dog komme en forklaring fra dem
for mig at se at der endnu ikke er kommet et svar efter nu 468 indlæg i denne tråd, ser for mig ud som , vi ikke tæller med
Hvis du ønsker å endre noe i Geni så bør du bruke deres egen kanal for det: Feature Requests, - det hjelper nok ikke å klage i en norsk diskusjonsgruppe, selv om de kuratorene som følger med her, iallefall for reproduserbare feil, melder det videre.
Som ett eksempel i denne saken, - det er bare tre personer som har klikket "Me too!" på dette forslaget i "Feature Requests", så det kan lett tolkes som at det er veldig få som anser dette som ett problem.
http://help.geni.com/entries/22594275-Hide-the-My-Heritage-Smart-Ma...
Hej Bjørn
Jag förstår inte syftet med det här "Feature Request".
Är det ett ställe att beklaga sig på?
Är det ett ställe att föra fram idéer och konstruktiva förslag på?
Vem läser det?
Läser Genis ledning det?
Läser Genis ledning det även om jag skriver på mitt eget språk (i mitt fall svenska)?
Den här gången hittade jag till Feature Request tack vare att du lade ut en länk dit. Men hur hittar jag annars dit?
Hälsningar
Per Anders (PA)
Når man klager sig , så skal man jo også være stor nok til at rose ,
det er rigtig godt som det nu er lavet på ens forside med at disse match er lagt i gemme boks,
hvor ville det være rigtig godt at man lavede det samme inde på profilerne,
så denne store rubrik blev lagt ned som på vores forside
mvh marion
Ja, det var prisen for mit 10 års abonnemet i 2007, så man behøver vel ikke den store kugleramme for at regne ud at det er en lodret klippe vægs stigning til niveauet for horrible krav, som er fremkommet den sorte nat, hvor MyHeritage smed X antal dollars på bordet, og så var der kun geni logoet tilbage.
Den menu får jeg vaskeligt ved at acceptere, når og hvis abonnementet skal fornyes. Opkastning vil være en naturlig følge og stamtræet geni bliver historisk. Der er kun en radikal ændring i pris politikken, der kan ændre min holdning.
Jeg ved ikke, om der er nogen af jer, der har oplevet det samme som mig, og om det er blevet diskuteret her på siden. Jeg har ikke været så meget på Geni i den sidste tid pga. helbredet, men jeg modtog nedenstående mail den 29/10:
Kære Birthe Nesgaard,
Dette er blot en kort opdatering, at din Geni Pro konto er blevet udvidet til er gyldigt til 2015-10-29. Dit samlede ufgift er US$ $95.04. Pr. Torsdag, 29. oktober, 2015, vil du blive opkrævet US$ $119.40 årligt for at opretholde dit Pro abonnement.
Tak fordi du bruger Geni.
Med venlig hilsen
- The Geni Team
Jeg tænkte: Nå der kommer nok en popup af en slags og spørger mig om, jeg vil forny mit abonnement, hvor jeg så skal bekræfte fornyelsen. Det gjorde der så ikke lige, jeg så til min store forbavselse på vores kontoudskrift, at pengene bare var blevet hævet uden mit samtykke. Geni skriver, at jeg i 2015 vil opkrævet for at kunne opretholde mit abonnement, så er det da mærkeligt, at Geni så bare kan hæve pengene på min konto uden at spørge, om jeg ønsker fornyelse.
Hilsen Birthe
Til Birthe Nesgaard Johansen: I tilfelle du ikke ønsker å være betalende bruker av Geni er det mulig for deg å melde deg ut og ikke betale mer. Etterpå kan du jo eventuelt være gratisbruker. Men da har du jo ikke de samme muligheter til å gjøre diverse på geni.
Eventuelt er det også mulig for deg å anvende annet nettsted der du kan skrive inn alt det du måte ønske om slektstreet ditt. Eventuelt på http://www.genebase.com uten å betale. På denne genebase ønsker de å selge gentester men det er bare å stå imot og ikke kjøpe dette.
Lykke til !
Der er desværre en tendens til, at de slægtsforrskningsprogrammer som jeg kender er blevet særdeles kommercielle.
Hvis vi overordnet kigger lidt på Geni, så var der i 2010 5,8 million brugere ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Geni.com.
Antager man at 20% af disse er betalere og bruger Marions omsætning fra $ til D.kr på 670-, så vil det give en årsindkomst på godt og vel 772.000.000 kr., så det er ikke pebernødder det drejer sig om.
Desuden kunne jeg forestille mig, at både Geni og MyHeritageogså har en biindtægt fra søgemaskinerne.
Sammenholdes dette med indtægterne fra MyHeritage, har vi et billede af en multinational pengemaskine, som lever højt og flot af dit og mit møjsommelige arbejde.
Til slut vil jeg opfordre alle til regelmæssigt at tage et Gedcom kopi af deres Geniside.
Hvis nogen finder et alternativt og brugbart slægtsprogram som ikke er så pengefixeret, så offentliggør det på denne debatside, please.
Reagerte litt på prisen når jeg fikk meldingen, men med omregning til kroner høres det jo ikke så gæernt ut. Men synes det kunne holdt med prisen som var..
Får bare håpe at valutakursen ikke svinger for mye..
I dag er det omregnet:
120 dollar= 735,71 NOK
120 dollar= 666,48 DKK
120 dollar= 797,72 SEK
I tillegg synes jeg vi som geni abonnementer kunne blitt kompensert litt for den siste månedens problemer.. Men gratis forlengelser tviler jeg på ;)
Jeg har ikke funnet alternativer til geni som har like gode funksjoner og mulighten til å samarbeide med andre. Alternativet er vel ancestry.com men det koster mer enn geni..
De har en betaversjon kalt mundia.com, som i sin betafase er gratis, men mye usikkert her for hvis man leser denne: http://help.ancestry.com/app/answers/detail/a_id/5430/~/common-ques... vil det etterhvert komme abonnement og sikkert en like stiv pris som ancestry ellers.. Men hvis prisen nærmer seg mer ancestry så er det nok mange kunder som forsvinner..
Jeg synes ikke prisen er noe å si på, når man tenker på hva man får tilgang til av opplysninger i verdenstreet, og mulige samarbeidspartnere. En slik hobby er ikke gratis, og synes jeg får mye igjen for pengene. Kr. 6-700 pr. år er da ikke SÅ mye. Og Geni har vel utgifter også, ikke bare inntekter..