Geni er kjøpt opp av MyHeritage"

Started by Private User on Wednesday, November 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 391-420 of 527 posts

Marion, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg får lyst til å finne ut mange ting,. men erkjenner at det ikke er realistisk å gjøre det. Joda, Geni betyr veldig mye, jeg har fokusert på dette slektsnettstedet helt fra 2008 og har lagt mye arbeid i det.. og jeg akter å møte de nye endringer og utfordringer som må gjøres... Jeg skjønner at vi er nødt til å innrette oss,
men da vil jeg samtidig si at jeg ikke vil vike enn millimeter med hensyn til krav om layout. Hvorfor er det så feil for MH?

En annen ting jeg synes bør forklares, er at brukere blir utestengt fra forum og verktøy (kan ikke redigere noe annet enn egen profil) i Geni. Hva er dette for slagt abbonement?

Og hvis og om jeg noen gang har angrepet dere kuratorer, så er det i ren frustrasjon fordi dere er illojale mot oss Geni-brukere.
Dere må bli mer tydelig på det som faktisk skjer.. jeg kan med 100 % sansynlighet si at dere kuratorer har mareritt om endringene.... om dere ikke har "en rolle" i oppkjøpet, så må det da gå an å være på riktig side. ?

til Bodil

jeg er som dig meget forundret også

ja det handler ikke om opkøbet som sådan, men at opkøber , måske ikke har set sine fordele
ved at tage os lidt med på råd

og jeg er enig med dig i at dette ikke har det mindate med curator at gøre
disse kan vi ikke undvære
jeg har fået stor hjælp af dem,og sætter pris på deres hjælp

og som du skriver her

(En annen ting jeg synes bør forklares, er at brukere blir utestengt fra forum og verktøy (kan ikke redigere noe annet enn egen profil) i Geni. Hva er dette for slagt abbonement?)

dette undrer også mig meget

Jeg synes at dette ikke er noe problem. Vi får jo fortsatt den funksjonaliteten som vi har hatt i Geni- Samtidig får vi hint om andre personer som er interessert i samme slekt. Noen ganger finner en bilder av personer som en har vært på utkikk etter- Datoer/Sted står for fødsel og død står ofte i MH profilene. Dette letter arbeidet med å finne dokumentasjon. , Om en ikke kan kontakte eierne av profilene direkte uten å betale , så finnes det andre metoder for å kontakte personen. Facebook er et godt hjelpemiddel samt telefon fungerer fortsatt.

Samtidig får vi hint om at andre personer er interessert i samme slekt?

Denne feks,
http://www.myheritage.no/FP/record-matches.php?action=showAdHocReco...
Det er 26 match og det er flere profiler her som eies av samme person.
Her om dagen var jeg innom en som hadde 30 match og ti av disse hadde samme person som admin.. Dette er selvfølgelig ikke bra nok.

Enig med Per Ove Haugaløkken. Synes MyH er nyttig som "arbeidsredskap".

Jeg synes nok at det er til dels grove beskyldninger som noen her kommer med. Det er tett opp til injurier, og jeg skjønner ikke at det er nødvendig. Det er ikke nyttig til noe, ei heller bringer det noe som helst godt med seg. Ikke trodde jeg det var lov heller.....
Denne diskusjonen bør kanskje stoppes? Bare en tanke....

Jeg har skrevet nedenstående i debatten om hjælp fra kuratorer også. Men jeg lader også ordet falde i denne debat.
Jeg synes, I skal se det svar jeg fik fra en MyHeritage (MH) bruger, som jeg kontaktede, derfor indsætter jeg det nederst på denne besked.

Mit oprindelige indlæg:
"Er der en kurator, som kan hjælpe mig?
Jeg har tegnet abonnement til MyHeritage, dels for at få ryddet op i alle de Smart Match der ligger, og dels for at se, om jeg kunne komme i kontakt med nogen med samme stamtræ som mig. Jeg opdagede , at der var indlæst Gedcom fra Geni til MyHeritage, og at mange af de profiler, jeg selv har oprettet i Geni, lå der flere gange. Jeg blev mest medlem af MyHeritage for at få adgang til mit stamtræ der, så jeg kunne få rydder op i alle de dubletter der ligger. Jeg ønsker ikke at bygge mit stamtræ en gang til i MyHeritage, når det allerede ligger der, men jeg ønsker adgang til de profiler, jeg selv har oprettet. Jeg kontaktede en af de personer, som har nedlæst Gedcom med mine profiler. Hun svarede mig, at hun ikke er medlem mere, hvad kan jeg så gøre for få adgang til at få ryddet op? Håber I kan hjælpe."

Da Geni nu engang er opkøbt af MH, har jeg valgt at være åben for de forandringer, som det måtte indebære, det være sig ulemper som fordele.
Af fordele kan jeg sige, at pga. smart match, arbejder jeg nu tæt sammen med en MH bruger om en gren af familien, som vi begge var kørt fast med. Jeg har fået mange nye oplysninger af hende, og hun har også fået mange nye af mig.
Af ulemper vil jeg sige, at da jeg valgte at blive medlem af MH, var der en tilbudspris om medlemskab, prisen svarede så bare ikke overens med det, jeg måtte betale, da der åbenbart først var lagt moms på ved selve betalingen.
Efter at have modtaget nedenstående svar fra en MH bruger, kan jeg se, hvor god en aftale, vi havde med Geni, da det endnu ikke var opkøbt.

Svaret fra MH brugeren:
Jeg har meldt mig ud, så jeg har ingen adgang.
Jeg har ikke kopieret, ret mange af dine fra Geni, synes de er alt for omfattende.
Ps. vær opmærksom på at dette program er et betalings program, når du når et vist antal, er det at betale hos kasse 1. Jeg nåede grænsen ret hurtigt, har betalt i et år, men nu er alt ligesom tabt, har ellers mange billeder, altså lavet et kæmpe arbejde. ØV

Hvis MH brukeren har tilgang til å svare på en MH melding så er vedkommende selvsagt ikke meldt ut.

Selv slettet jeg mitt MH tre og har skrevet i min info at mitt online tre er på Geni og at MH kontoen er kun til bruk for matches.

Nej du har ret Bjørn, det tænkte jeg ikke lige på.
Og tak for dit fif med at skrive i info, at de kan finde mit træ på Geni, det vil jeg også gøre.

Det har jeg også gjort - for lenge siden. "Treet mitt" på MH heter Kanstad-Hansen-Geni. eller noe i den dur.. :-) Forresten, - når man blir med i en og flere familiegruppe(r) på MH, så ser det ut til at det letter på frustrasjonen.. Linken som @Marion sendte, - til ham som hadde 10 millioner profiler, gjorde mye....
Mette Torill Berntsen, det er en fin ballansegang mellom å være ærlig, snill og grei men ikke konfliktsky.
I dag er det for øvrig nye retningslinjer med hensyn til hva man kan si/ikke kan si -- på nettet.. for Norges del da.
God weekend til alle. :-)

I dag har jeg funnet flere profiler som er opprettet i MH som er min slekt. Greit nok. Men jeg blir skeptisk når jeg da finner bilder lagt inn der, som kun finnes i familiens eie... Jeg har ikke peiling på hvem personen, som står som administratorer for disse profilene er... Helt sikkert IKKE slektninger i alle fall...

Tja, - du har hele 207 Geni brukere i din familie og hvis det er som meg så gjenkjenner jeg ikke engang navnet på alle mine søskenbarn og tremenninger, og spesielt ikke deres familie.

Det er helt sikkert noen av dem som har kopiert sine Geni data til MyHeritage, ofte uten å være klar over det selv hvis de har tatt i bruk PC programmet Family Tree Builder som etter import av GEDCOM laster opp til MyHeritage hvis du ikke svarer nei på det.

Jeg har blitt kvitt mange av mine MyHeritage matcher som kommer fra Geni data ved å kontakte MyHeritage brukeren og bedt ham/henne om å slå av SmartMatches mot tredjeparts nettsteder, slik som Geni. Noen har til og med slettet sine MH trær da de, som meg, mener det er nok med ett online tree.

Bildene det er snakk om, er ikke lagt ut her på Geni heller, etter det jeg vet. Vi er veldig få som har disse bildene. De er lagt ut på en privat facebookgruppe. Ingen, som ikke er medlem i gruppa, har tilgang til å se hva som blir skrevet der, eller bilder... Jeg har god oversikt over slekta mi, og jeg vet med sikkerhet at administratorene for profilene på MH ikke er i slekt med meg... Jeg har funnet en av administratorene på facebook da, og spurt hvordan vedkommende har fått tak i bildene. Jeg har selv ikke tilgang, på MH til å skrive til medlemmer der. Da må jeg betale for det.

Anne Siri Holder (Sissi) Sakshaug
fins de bildene først på nett,er de tilgjengelige for alle.
de vil heller aldri,bli borte ifra nettet.

men lag en melding,å send meg linken til profilen(e) det er snakk om.
så skal jeg videresende en beskjed for deg.

At du har hele 207 Geni brukere i familien, og sannsynligvis flere MyHeritage brukere, viser at det er ganske mange i tilegg til deg selv som har interesse for slektsforskning, og er først ett bilde skannet inn så sprer det seg fort, og spesielt gamle bilder som de fleste anser som allemannseie (som det burde være).

Litt surt der det imidlertid hvis du har lagt ned endel timer i retusjering av ett gammelt bilde og ingen av dem som publiserer en kopi sier hvor det kommer fra (har mange slike, og noen av dem har til og med funnet veien til Wikipedia). I ditt tilfelle kan det jo hende at det står det i bildeteksten, og det kan Martin finne ut for deg.

Hej Anne

det med billeder er du ikke alene om , er de først på Geni er de alle steder

disse som er private profiler du ikke kan se , og der er et billed, så kan man jo uden problemer tage en kopi af billedet og flytte det , jeg har i slægten Winkler sat et Billed på af en bror skrevet at det ikke er Jacob Winkler,
men nævnte bror, så da jeg fik noget mer passende at sætte som profil, har jeg lagt dette til,
men nu har jeg ikke ringere end 22 match fra MY.H som kører med den Jacob Winkler men hans bror som profilbillede , på de 11 af disse

dette viser jo kun at mange ikke laver et stykke arbejde , men går ind og kopier andres uden at se om det er rigtigt

Private User
du er inne på noe viktig der.

mange som laster ner en gedcom eller 10 ifra Geni,å legger det ut på MH.
det de glemmer,er at Geni endrer seg hele tiden.
å at den Gedcomen,da er foreldet så fort den er på MH.

å for å gjøre det hele så mye "bedre",så kopierer mange de nå gale MH trær.
tilbake i stor fart til Geni,uten å sjekke fakta bak profilene.

å er en feil alt på MH,så kopierer andre den fortløpende til sine egne tre.
med bilder å det hele.

ja det er rigtig kedelig at det foregår sådan, men er der mon noget vi kan gøre ved det

jeg ved at jeg bliver meget ked af hvis nogen siger ja til alle disse My.H matcher der ligger på Jacob Winkler og sætter dem på min profil ,

for har jeg så nogen mulighed for at fjerne alle disse forkerte billeder

som så vil komme til at stå og fylde op på profilen

Martin: Er det ikke mulig at GENI/MH kan lage en valgmulighet for oss som er på GENI som gjør det enkelt å "slå" av for varslinger fra MH. Dette for å redusere risikoen du selv nevner ovenfor, samt for å redusere "irritasjonen" for oss GENI brukere som ikke har interesse av å bli betalende brukere av MH og derfor ser på MH varslene som et stadig større irritasjonsmoment.

I dagens teknoligiske verden er dette en fillesak å ordne opp i, samt at det handler om å ha et lyttende øre tilsine kunder og deres ønsker.

Personlig er jeg kommet så langt i mitt familietre at jeg nå vurderer å kutte ut forbindelsen til GENI/MH og fortsette stille og fredelig med slektsgranskningen på mitt private tre på min private pc. MH sine krysskoblingsmeldinger irriterer meg stadig mer og mer.

Tak Sigurd

du kan være sikker på du ikke står ene med dit synspunkt,

det er irriterende

Bare til oplysning -efter at have læst tråden-jeg har også været medlem på MH og jeg modtager altså indimellem mails fra andre brugere ,så det kan lade sig gøre :)

Det ER restriksjoner på GEDCOM og private profiler kommer ikke med uansett hvis det ikke er profiler innen din egen familie eller noen du har gitt familietilgang til.

I utgangspunktet er eksport av GEDCOM filer noe etter hva jeg forstår noe hverken Geni eller MyHeritage ønsker, nettopp fordi de blir lastet opp hos konkurrenter, men måtte åpne for det etter en strøm av høylytte klager over at det ikke var en slik mulighet. Heldigvis har de nå begrenset antallet profiler til ti ganger du selv har lagt inn, så det stopper de fleste som kun blir medlem for å stjele andres arbeid uten å bidra noe selv.

Uansett, så er hva folk så gjør med GEDCOM profiler etter at de har lastet den ned utenfor deres kontroll, men de har saksøkt og fått stengt ned konkurrenter som har utnyttet denne muligheten kommersielt.

Uansett, hvis du leser lengre opp i utgangspunktet for denne delen av diskusjonen så ble det tidlig slått fast at dataene IKKE kommer fra Geni.

det er jeg også enig med dig i Brox ,

at det ikke er Geni der har lagt dem ud ,

men de er hentet i geni og lagt ud,

det er jo ganske tydeligt ,

nu har jeg ikke ringere end 12 stk

forkerte billeder på Jacob Winkler,

og hele 22 match, hvilket jo ikke er så underligt med en person med så mange børn,
så vil vi jo blive mange som deler ham ,

der interessante er at de 12,

med det billede jeg har lagt ind nu køre på fuld flor i My. H

selv om jeg har skrevet i Profilen det ikke er denne person, så disse er kopier af min
, som jeg ser det .

Private og Private User Takk til dere fordi dere på en mild og fornuftig måte forklarer probleme med Geni,

Med hensyn til match har jeg nu vænnet mig til at de skal stå der.
Når jeg opretter profiler gennemgår jeg altid alle Geni Match (de blå), inden jeg arbejder videre. Men dem kan man ikke regne med mere, der kan stå, at der er 16 match, men når jeg klikker på den blå knap, viser det sig, at der ikke er nogen match, det irriterer mig grænseløst, at jeg skal bruge tid på det. Det kan selvfølgelig være en lettelse, hvis der står, at der er 70 match, og det så viser sig, at der kun er 10, men man skal da kunne regne med, at det er korrekt, når den viser, at der er match.

En anden ting irriterer mig også:
Når jeg scanner flere dokumenter ind ad gangen, var alle dokumenterne vist forneden i "kassen", så plejede jeg at kunne klikke på hver enkelt og redigere teksten i alle dokumenterne, inden jeg lukkede på krydset, og kom ud til profilen igen. Nu skal jeg ud og ind igen for hvert dokument.

Jeg kan stadig ikke identificere personer (tagge) i de dokumenter, jeg scanner ind. Bjørn har tidligere svaret mig, at det var med at identificere var en midlertidig fejl.
Problemet har stået på længe nu. Er der nogen kuratorer, der kan fortælle mig, om løsningen på de ovennævnte problemer er på trapperne?

hej Birthe Geni match kan vi jo slippe af med uden problemer ,

men det er jo når My.H match, når andre conform dem, så lægger de sig på forsiden af profilen som virker " irriterende, og se man så på disse store My. H billeder er det den ene kopi efter den anden , det er dem som jeg så gerne så lagt i et faneblad,

hvad du nævner om, problemer med dokumenter , ja så kan jeg ej heller ,
jeg kan heller ikke inviter ind på profilerne mer ,

dette er for mig et stort problem, da jeg bruger det til at andre familie medlemmer kommer, med indspark til en bestemt profil, ved at gøre dem opmærksom på den

det er som om meget bliver lavet om, uden vi får nogen besked, eller er det fordi, systemet er brudt ned ??

Det har vært snakk om at confirmed MyHeritage matcher kanskje skal inn på en egen fane, og de gjør jo det hvis man klikker på at de skal inn som en automatisk source på profilen (dvs listes i sources fanen)

MyHeritage brukere har også nå en mulighet til å velge at de ikke skal vises som matches på Geni og andre, sett fra MyHeritage , tredjeparts nettsteder, så hvis du får kontakt med MyHeritage brukeren kan du be ham/hun om å gjøre dette valget i sine settinger, så slipper du alle MyHeritage matcher mot denne brukerens tre her på Geni.

Hej Marion og Bjørn
Ja jeg forventer også, at MyHeritage snarest retter op på fejlen dokumenter, med at identificere/tagge m.v.
Jeg har ikke selv erfaret problemet med ikke at kunne invitere familiemedlemmer Marion, men det er da et stort problem, det er jo det, Geni er bygget til.
Mht. Match: Jeg har som nævnt vænnet mig til at MyHeritage match stå der.
Det er Geni Match (de blå), jeg snakker om. Man ikke regne med dem mere, hvis der står, at der er 16 match, forventer jeg, at der er 16 match, i stedet for at erfare, at der ikke er nogen match, det er det der irriterer mig, at jeg skal bruge tid på det.

Det lyder fint hvis vi kunne få disse match ned i et faneblad,

( De blå Match) ja dem slipper vi jo nok ikke af med , vænnet mig til dem har jeg ikke , dem blå farve er så alt dominerende , når man åbner sit træ, men det er så dog til at leve med,
jeg er uendelig irriteret over at My.H kan tillade at den samme bruger kan lave den ene kopi efter den anden af sit træ og , og når man så åbner en profil
kan der nemt stå i den store boks 5/6 godkendte træer af den samme person, fuldstændig ens , det er det som er for meget , på Geni har vi et træ og dette bygger vi på, Hy.H er en stor gang rod på den måde det er bygget op , som jeg ser det, og dermed ødelæggende for Geni

problemet med kontakt til Hy.H brugere er jo at man skal ind og betale for at komme i kontakt med dem.

Showing 391-420 of 527 posts

Create a free account or login to participate in this discussion