Geni er kjøpt opp av MyHeritage"

Started by Private User on Wednesday, November 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 301-330 of 527 posts

Nemlig, takk og amen Tove.

Og Bjørn, greit, stol på dem.. jeg finner nemlig flere av mine oldeforeldre, tippoldeforeldre og tipptipp som er feilskrevet, det er konsekvent brukt en standardinnstilling på valg av navnevisning (har jeg funnet ut), og den er amerikansk.
Konklusjonen blir som Tove sei, konseptet er for dårlig

Akk og ve, alt det arbeide vi har hatt på Geni...... :-(

Det er da voldsomt til dramatikk her....

Geni var veldig lovende da jeg kjøpte pro.ab. i 2011. Konseptet viste mange av mulighetene som ligger i en godt designa, nettbasert relasjonsdatabase. Nå er det dessverre blitt mye rot. Hvorvidt dette er ei MH-styrt demontering og avvikling av Geni gjenstår å se, men mange lignende oppkjøp har endt opp med det.

At du finner navn feilstavet på MH er jo bare en bekreftelse på at de som har lagt de inn der har gjort det som ett resultat av egen forskning og ikke at de har kopiert profiler på Geni.

Bodil, din tippoldemor Magdalene Marie Mathisen som ett eksempel, har hele 4471 personer innen sin familie bare på Geni, så du har ikke enerett på henne som slektning og det meste av info om henne er offentlig informasjon. Bare på Geni er det 169 brukere som har henne som familie og hver enkelt av dem ville nok også ha lagt henne inn hadde det ikke vært så fint at du har hjulpet dem med det her på Geni, og med tanke på at MyHeritage har mange flere brukere enn Geni så er nok sannsynligheten meget stor at det er mange som har lagt henne inn der, og blant dem er nok noen av de Geni 169 brukerne også, og som har brukt informasjon fra Geni.

Og som jeg har gjentatt tusen ganger: Hvorfor bruke tid og energi på å irritere deg over disse?
Med tanke på at mange av MH brukerne sannsynligvis har lagt ting inn på egen hånd eller som har bygget vidre på MH så er det etterhvert mange som har kommet over informasjon på MH som ikke finnes på Geni, og det er til hjelp for å finne den informasjonen de nye Smart og Record matches er kommet.

Og for å gjenta enda en gang: Det vil aldri bli snakk om å slå sammen Geni og MyHeritage profiler, - kun verifisering av hverandre, og forhåpentligvis på sikt kunne opprette manglende Geni profiler basert på MH treff. Allerede i dag kan du koble MH kilder direkte til din Geni profil med bare ett museklikk.

Nå syns jeg dette tar helt av. Det er jo IKKE Brox sin feil, værken at Geni er kjøpt opp av MH, eller at profiler blir Gedcomet over til MH.
Jeg selv ser alle "mine" profiler på MH, opplastet av helt fremmede folk.
Tok da kontakt med en damen via MH som også er bruker her på Geni, faktisk med lukket profil. Hun slettet da personlig data som fødselsdato på vår sønn, slik jeg bad henne om.
Lillian

Jeg har fulgt denne diskusjonen med et halvt øye fra sidelinjen. I utgangspunktet var jeg selv skeptisk til følgene av MHs oppkjøp (og er det vel ennå) - men dette er da likevel ikke verdens undergang! Dessuten: Det virker som om noen nærmest gjør Brox personlig ansvarlig for endringene. En merkverdig måte å reagere på.

Det såkalte verdenstreet er jo bare tull med all den feilinformasjonen som finnes. Vi vet jo ikke om det er seriøse slektsgranskere som legger inn profiler siden det er få kildehenvisninger. Om jeg er i slekt med Harald Hårfagre eller dronningen av England, er meg knekkende likegyldig!
Med hensyn til MH så ser jeg at det er mange av mine (deriblant meg selv og nærmeste familie) som er kopiert (sannsynligvis via gedcom) inn til MH. Jeg skal gjøre noe med det! Jeg vet at vi selv er ansvarlige for hva vi legger inn av opplysninger - det som er irriterende er at vi ikke enkelt kan fjerne uten å gå inn på hver profil og endre/fjerne opplysninger. Bjørn, du er i mitt tre langt uti - jeg er klar over at jeg ikke "eier" opplysninger om mine slektninger og forfedre, men du, som forsvarer av MH/Geni må forstå at det som skjer er fryktelig irriterende - det være seg MH eller Geni - og uansett hvilke av disse man velger å bruke. Hvor mye tid skal man bruke på å løse opp "knuter" der profiler er merget inntil det mest usannsynlige? Det ER ikke moro og man blir fryktelig oppgitt. Jeg har lagt inn slektstreet med utgangspunkt i min sønn - dvs at det nå er veldig mange profiler på begge hans foreldres side - som igjen er store slekter, langt tilbake i tid. Jeg har ikke tid til å holde treet og linjene "rene". Jeg er klar over at man kan ignorere MH's foreslåtte matcher - men som noen sier her over, de derre blå fallskjermene er forstyrrende og det at det uabrutt kommer forslag i bøtter og spann gjør at opplevelsen er fullstendig ødelagt.

Tove Hildegard Rivelsrud skrev:
"Om jeg er i slekt med Harald Hårfagre eller dronningen av England, er meg knekkende likegyldig!" Du er selvsagt ikke i slekt verken med Harald Hårfagre eller dronningen av England. Det kan i hvert fall ikke dokumenteres. Helt enig med deg i at slike fantasier er irriterende, men de florerer jo på nettet (ikke bare i Geni og i MH). Jeg har etter hvert valgt å ignorere denne dele av "verdenstreet" - og konsentrerer meg om det som kan dokumenteres, og ut fra et slikt perspektiv synes jeg fremdeles "verdenstreet" har noe for seg.

Tak til Tove

jeg håber ikke at Brox på nogen måde følger sig personlig angrebet af hvad jeg har skrevet

Til mig har han altid været en rigtig god person og henvende mig til for at få hjælp

hvilket jeg har benyttet mig af mange gange

For mig at se svarer han os her i debatten fordi han har en stor viden om hvad som foregår

og jeg ser ham som den formidler vi har brug for for at bringe vores fustrationer videre til My. H

Vi er nogle som ikke behersker de engelske sprog , har dermed brug for en /
som kan tale vores sag

og for mange af os er det stadig al den uro
med disse blå faldskærme ,

som er så irriterende , ikke at kunne slippe af med

Kunne My H bare fatter vi ønsker et tilvalg ikke et fravalg

selv om man har rydet op i alle sine match på geni står der stadig
dette Blå faldskærm på sine profiler og henviser tio My. H

og i dag har jeg modtaget en

meddelelse fra My. H

om at jeg i My H har nære slægtninge

som jeg kan læse om i en slægtsbog som er udkommet i USA

???? hvad skal jeg bruge dette til

disse personer er alle personer som jeg personlig har kendt

kommet i mit hjem , min moders moster og onkler

ikke nok med dette, at de står i en bog udgivet i USA det er ok

men jeg kan bare gå ind i de danske opslag of finde dem

det er sådanne ting som er irriterende

og derfor vi ønsker at kunne tilvælge om disse match skal stå på vores træ her i Geni

Ønsker heller ikke å ramme Bjørn personlig på noen måte, men savner at han i alle fall prøver å se det fra en annen side enn sin.

Bjørn og de andre kuratorene er gull verd på Geni og har hjulpet meg også masse.
Man kan faktisk heller ikke klandre den businessen mellom Geni og MH, det er en realitet, og vi får ikke gjort noe med det.
Som sagt, jeg trodde først at det ville bli noe bra, men synes ikke det er bra i det hele tatt,
1. Personvern 2. Støy i form av store reklamebannere og bokser man ikke kan bruke til noe. 3. Ikke kontakte brukere på MH. 4. Feil på MH

. Jeg avventer, og ser an. Jeg kommer opprinnelig fra Nord-Norge, og der har vi mange fine uttrykk.... "Vi står han av" og det betyr at man skal klare å overleve, ja både overleve og komme gjennom tunge tider.

Dagens første smiiil :-)

Jeg er helt enig med "prøver at se det fra den anden side" som Bodil skriver.

Vi skal også huske på at vi er flere generationer der arbejder med Geni.

De unge er jo på deres måde vokset op med it og mere offentlighed i medierne og de finder det ikke mærkeligt at støde på private oplysninger på nettet.

Vi - der er opvokset i en anden tid - ha en anden tilgang til dette.!!

Og da denne side jo netop handler om generationer så bør dette tages seriøst.

det ser ud som der er nogle huller i dette system, som absolut ikke burde være der

mon ikke snart My. H skylle se at få lagt nogle af alle disse match
langt væk i nogle faneblade

dette som ovenstående er ude for

det virker krænkende,

Du vet utmerket godt at hverken Geni eller MyHeritage ikke har opprettet en eneste profil, og det er hver enkelt bruker som er ansvarlig for det, også når det gjelder personvern.

Jette har for eksempel 1843 familieprofiler der hele 144 av dem er Geni brukere, dvs bare innen sin hennes familie, og sannsynligvis er det enda flere MyHeritage brukere og da er det er naturlig at de lager en profil av henne siden det er egen familie. Du selv har 1986 og 117.

Å tro at man er den eneste av dine slektninger som har slektsforskning som hobby og har enerett til å opprette profiler av sin egen familie er vel utopi, så å kalle det brudd på privatsfære fordi man oppdager at flere i sin familie har samme hobby er vel å gå alt for langt.

Det minner meg om ett søskenbarn av meg som da vi var unger var sinna fordi vår felles bestemor viste meg litt oppmerksomhet, for det var jo HENNES bestemor!

Den personen Jette var i kontakt med var sikkert en 14th cousin, men han/hun er sikkert inngiftet, og man har vel lov til å også drive slektsforskning på ektefellens familie?

jeg har fuld forståelse for at vi er mange i familien som har denne hobby

og jeg vil gerne dele,

problemet er sikker at vi taler forbi hinanden

Han skriver bl.a., citat:
Det er nu ikke mig der har gjort det; men gennem smart matches.
Citat slut.

det var denne bemærkning her hvor det fremgår at det skyldes match

som jeg ikke kan helt forstå

personlig har jeg det sådan. har man været død i over 20 år
må de gerne være offentlige,

ja jeg har snart en rigtig stor familie som deler denne hobby
hvilket vi nyder stor glæde af

og husker ganske rigtig også hvordan vi unger blev sure på hinanden
mår vi skulle dele bedstemor/ mormor

Jeg forstår det ikke jeg heller, - SmartMatches viser jo bare at andre har forsket på samme familie, og man bør jo heller se det som en mulighet til å finne ut om de har detaljer man selv ikke har. Enda bedre blir det når f.eks man får automatiske treff fra sine Geni profiler mot nordiske arkiver.

Som jeg nevnte ovenfor: SmartMatches viser fire slekttrær på min mormors familie som hittil har vært umulig for meg å finne fordi tyskerne brente alle kirkene og deres arkiver i den nordlige delen av Norge på slutten av krigen.

Når jeg kommer hjem til min hovedmaskin over helgen er dette ett av de første sakene jeg vil følge opp.

Men man kan jo bare ignorere disse Smart Matches. MH-trærne har vært der hele tiden. Vi har bare ikke sett dem før :-)

Oddbjørn J.

Jette, du har som sagt 144 andre Geni brukere bare innen din egen familie som alle sannsynligvis kjenner fødselsdato på både deg selv og dine barn uten å bruke Geni. Å tro at du er den eneste som har interesse for slektsforskning er derfor helt idiotisk, ellers ville ikke disse engang ha vært medlemmer, og med tanke på at MyHeritage har hundreder ganger antall brukere enn Geni vil det å IKKE finne seg selv der være ganske usannsynlig.

Som Obbjørn sier: MH-trærne har vært der hele tiden. Vi har bare ikke sett dem før :-)

Kanskje MyHeritage skal la oss få se og prøve litt, og velge selv om vi vil gjøre en handel eller bare jobbe med Geni?

Det må gå an å forminske alt det voldsomme som man blir bombardert med, det virker faktisk mot sin hensikt på meg. Legg det ned i en mappe uansett om en betaler eller ei. Hele siden på geniprofilen blir jo kapret av linker til MH.

En anna ting som jeg ikke forstår er hvorfor er det fem match på min tippoldefar @Christian Lenvig Mathisen og ingen match på hans kone @Magdalene, som du linket til, Bjørn? Hun er på MH. Jeg bare spør fordi jeg ikke forstår, og kanskje dette bare er barnesykdommer..og at vi tross alt er nødt til å goddtaat de henger med oss. ..

Jeg ønsker virkelig å fortsette med Geni/MH, men føler at det bør være en tilpasning fra begge sider.
Jeg synes "verdenstreet" og den funksjonen det har, fungere veldig bra, spesielt innafor en avgrensa tid og kanskje sted :-) God natt til alle

Løfter blikket litt her med denne http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/... Denne er fin, i det hele tatt hele den tjenesten som DA leverer, er fin og den er gratis fri til å benytte av oss alle.
God natt igjen, klokka ble så mye ja.. :-(

Bodil K-Hansen Gratis og gratis....jeg (& du) har vel betalt over skatteseddelen....fant akkurat konfirmasjonsbilde av far min på nettet (Facebook av alle steder) så da blir det seint...

Kom i snakk med ei på Facebook på en slektsside, og så fikk jeg koblet oss sammen på den måten at vi har felles tremenninger, men så plutselig dukket det opp en til enda nærmere kobling, der hun og min mor har samme tremenning på helt anna hold. Det ironiske oppi det her er at MyHeritage var en aktør :-))
Joda, vi holder jo det oppe ved å bidra over skatteseddelen, men uansett så er jeg glad for at det ikke er slik som andre steder at en må betale for informasjon en henter ut Vet ikke hvordan det er i DK, men i Sverige er det en betaltjeneste.
Kjempesent..

Min 14th cousin kan ikke give mig anden forklaring på det end, at det så må være via et Smart Match på My Heritage, at han har fået mig og min familie ind i sit træ.

Jette

Tull, - Smart Matches genererer ingen profiler, - det kun synliggjør profiler som allerede er lagt inn.

@bjørn
Du skriver: "Som Obbjørn sier: MH-trærne har vært der hele tiden. Vi har bare ikke sett dem før :-)"

Nej, det er jo netop det!
Fortæl mig, hvis et medlem af min familie anmoder Geni om gedcomfil/export og så downloader denne på sit træ i Myh - kan alle de oprindelige private-profiler fra Geni gøres til on-line-profiler?
Hvis gedcomfilen er på omk 45.000 profiler - er det så alle disse det handler om.

Jeg kan forstå at i MyH kan en ejer af et træ invitere andre - eller modtage anmodninger om at andre blilver optaget i hans/hendes træ.

Kan disse nye inviterede også se alle oprindelige PRIVATE-PROFILER.

Håber jeg udtrykker mig forståeligt - jeg synes det er vanskeligt at udrede forretningsgangen i det her.

Umiddelbart, som jeg ser det, sker ulykken hos Geni når der uden begrænsninger bliver sendt gedcom-filer afsted som ikke er sikret PRIVATISERING.

Har ingen aning, - hvordan MyHeritage virker får du spørre andre om, men sålangt jeg vet kan ikke profiler for nålevende være offentlige på MyHeritage, men selvsagt hindrer det ikke at noen omgår reglene ved for eksempel markerer dem som avdøde. Uansett er dette enkeltbrukernes ansvar, ikke systemet, og hvis du vil klage på MyHeritage og brukere der er ikke dette det rette forumet og nettstedet.

Jeg har skrevet til MyHeritage - men ikke fået svar - kun at dehar modtaget min forespørgsel - det er vanskeligt når ingen vil kendes ved problemet.

Bodil K-Hansen Det er visserlig betalingstjeneste i Norge. Jeg føler meg direkte bondefanget etterat jeg forsøksvis logget inn må MyHeritage for å se en kopling, og før jeg visste ordet av det var jeg et slags Pro-medlem. Antakelig var jeg dum og litt rask, men som en advarsel til andre: Tenk deg om før du gjør noe! Det koster en del penger, og melde meg ut kan jeg ikke gjøre før om et år...

@Gerd Evy Johansen mener du tilgang til arkivverket eller mener du på MyHeritage? Ettersom jeg kan se, så er trenger du ikke betale for å få tilgang til folketellinger, kirkebøker etc, kan faktisk ikke finne noe som du må betale for foruten bestillinger av spesielle dokumenter. Korriger meg om jeg tar feil :-)

MyHeritage derimot er lukket og låst.

Nå begynner Matchene å bli gjennomført, mer og mer..... --- og ikke tro at du kan la være å se dem..
Når Basik-brukere trykker på disse matchene blir de henvist til en betalside for 2 års abbonement til GENI. Når Pro-brukere trykker på dem, (disse som tar en stor og viktig del av siden på Geniprofilen og som kanskje du selv har gjort) så blir man henvist til, som Jette sa, til kasse 1 på MH. Det må forklares..
Og meg bekjent, så er det ikke en eneste liten prikk du kan trykke på fra en MH-betal-konto der du kan se på Geni-matcher. Litt rart.

Forstå det den som kan, men det lukter litt svidd etter at Geni forsvant..

Mulig vi er nødt til å henge med MH, eventuelt betale litt mer for å la vær å bli nekta adgang, - kan hende er det bra også.. men å la seg spamme slik, det behøver vi ikke.

Og dette her handler kun om min misnøye over at vi Genibrukere blir spammet, ikke om personvern eller andre ting, lista er vel lang..
Og det handler heller ikke om at man vil ha alt gratis..
Dere kuratorer, dere er i en klemme dere også, men kan dere formidle videre til ansvarlige. ?

Jeg kan ikke en gang verifisere treff på meg selv uten å betale.... litt rart.

Showing 301-330 of 527 posts

Create a free account or login to participate in this discussion