Overleg: wat zijn Lage Landen?

Started by George J. Homs on Tuesday, October 11, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 17 posts
10/11/2011 at 5:57 AM

Hoy allen.
Hier weer een leuke... Godfrey I the Bearded, count of Louvain. Heerlijk toch? Geen woord Nederlands. In elke geval, we weten dat we er zo massa's in de boom hebben staan.
Ik denk dat we een mooie dialoog hebben over hoe we namen en taal in profielen moeten aanpakken. Even finaliseren als vriendelijke richtlijn.
Maar, vervolgens is er werk aan de winkel - en ik denk dat we daar een tijd zoet mee zijn. Om ons de historische boom wat eigen te maken, in eigen taal - moeten we het gestructureerd aanpakken. Elk van ons moet een focus kunnen nemen, bv. 'hertogen van Brabant', 'graven van Friesland' - en dan doordrillen to we zo'n hele lijn 'proper' krijgen (en dus ook historische fouten oplossen, natuurlijk). Iedereen volgens tijd en time dat-ie wil, natuurlijk!
Vandaar mijn vraag: wat zijn Lage Landen?
Dat lijkt me immers ons gebied. Het is een stuk Nederlands, een stuk Frans, een stuk Fries, een stuk Waals... Mij lijkt het echter heel normaal dat de Lage Landen als '17 provinciën' een behoorlijk vervlecht geheel zijn.
We zijn hier niet om geschiedenisboeken te schrijven. Edoch, om genealogisch mooie dingen te doen moeten we kunnen werken volgens practische structuren.
Pak de historische 17 'provinciën', en je hebt een mooie structuur van graafschappen en hertogdommen. Onder die 17, kleinere graafschappen, heerlijkheden, etc etc.
Daarmee kun je volgens mij zowel 'terug in de tijd' (voor 16de eeuw') als naar vandaag toe werken.
Ik heb zelf bij 'gouden eeuw' projecten al de term 'Low Countries' gebruikt. Maar, wat denken jullie?
Kijk effen naar deze link (met kaart) : http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlanden. Lijkt dit het gebied te zijn waarop we kunnen werken?
De volgende stap is dan een master project waarin we die structuur even neerschrijven - en vervolgens een inventaris van de graafschappen etc...
Thanks!

10/11/2011 at 8:38 AM

uitstekend idee !

10/11/2011 at 12:21 PM

George,

Prima, idee.

Maar als je wat verder terug gaat in de tijd wat dan?
Zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Midden-Franci%C3%AB
En zo kan je nog wel wat gebieden aanwijzen als je nog verder teruggaat. tot bijvoorbeeld Karel de Grote.

Maar dat is misschien van later zorg. Het gebied wat jij aangeeft geeft al werk genoeg.

Private
10/11/2011 at 1:30 PM

De Lage Landen, ook wel Lage Landen bij de zee, is de laagvlakte in Noordwest-Europa die het stroomgebied vormt van de beneden-Rijn, de beneden-Maas en de Schelde..

Bronnen: nl.wikipedia.org/wiki/Lage_Landen

10/11/2011 at 9:38 PM

Yeps, en het kunnen meepakken van Artesië, Henegouwen, Namen... is een goede zaak. De migratie van Hugenoten (en dus de inwerking van Franse origines in Antwerpse en Hollandse stambomen) lijkt me in heel sterke mate vanuit Artesië, Henegouwen en Namen te zijn. De Hugenoten uit zuiderse contreien (La Rochelle, Poitiers...) lijken me eerder eerst een 'Duitse' route (Mannheim, Keulen Hamburg, Bremen...) te hebben genomen (ik veralgemeen).
Dus, Lage Landen lijkt me een mooie afbakening om die hertogen, graven en heren mooi te benaderen maar ook om - dichter bij huis - de migratie-stromen van de Zuidelijke naar de Noordelijke Nederlanden beter 'onder controle' te krijgen.
Ik denk dat ik behoorlijk veilig speel met te denken dat zowat elke Nederlander een beetje Vlaams en Waals bloed in z'n stamboom kan zien.

Private
10/12/2011 at 12:25 AM

Puik plan George! Ben er helemaal voor. En idd je zou nog verder terug kunnen gaan maar zoals Job zei dit gebied geeft al heel veel werk en biedt voldoende structuur.
Ben blij met je initiatieven! Brengt ons allemaal (en Geni) verder :-)

10/12/2011 at 12:40 AM

Vergeet niet dat er bijna geen Nederlander is zonder Duitse voorouder

10/12/2011 at 2:10 AM

Yeps, Fred, absoluut. Maar ja, we hebben actieve Geni-gebruikers in Duitsland nodig om ons daarbij te helpen :-( In m'n Limburgse familiebanden zitten er een pak 'in-en-uit-wijkelingen', maar je weet hoe moeilijk het is met Duitse bronnen.
Ik ben al blij als we in de komende maandjes mooie bomen kunnen planten in de Nederlanden :-)

10/12/2011 at 2:36 AM

ik heb heel veel vastlopers in Duitsland. Was er daar maar een seniorweb met mensen die op verzoek gratis de archieven voor je nazoeken, zoals in Nederland !
Ik heb vele Nederlandse genealogen als vriend. Ik bedoel dan echte genealogen en niet de hobbyisten die hier rondlopen. Helaas, maar terecht !, halen die hun neus op voor Geni zoals dat nu voortkwakkelt.

10/12/2011 at 10:47 AM

OK, niet verschieten, ik ga gewoon even een project opstarten onder een zuiver Engelse titel: "Rulers in the low Countries". We kunnen dit later nog overhevelen naar een betere en mogelijk meertalige titel.
M'n bedoeling is om even de 'kapstok' te creëren waarin we de Lage Landen (de 17 provinciën) in kaart brengen - gewoon als werkstramien. Ik kegel daar dan meteen de andere bestaande projecten onder, en open dus meteen de mogelijkheid om de andere takken in kaart te brengen. Bestaande projecten zijn bv die van André van Amstel en jMu met de Hertogen van Brabant. Ik krijg er 'mijn' graven van Loon ook wel onder. Het globale project 'graafschap Vlaanderen' zit er dan natuurlijk ook bij.
Ik weet dat het allemaal enorm veel tijd vergt, dus 'no pressure'. Maar, graag, wie het wil.... steek even een tak in een project-benadering? Gewoon allemaal samen even overleggen. En, binnen de kortste keren kunnen we beginnen sleutelen aan de 'historische boom' :-)

10/12/2011 at 12:51 PM

George,

Voor basis gebruikers wordt dat toch wat lastiger.
Ze kunnen immers niet zomaar overal profielen toevoegen

Private
10/12/2011 at 1:07 PM

Private User ik denk dat deze discussie ook voor jou interessant is en de projectaanpak ervan. Interesse om bij te dragen?

10/12/2011 at 2:05 PM

Job Waterreus ik vrees dat de basic gebruikers voorgoed door Geni buiten spel gezet zijn en uitsluitend beperkt kunnen functioneren om hen te doen bewegen alsnog pro lid te worden. Helaas moeten we de feiten onder ogen zien dat Geni een betaalsite is geworden en kan er geen rekening meer worden gehouden met non pro users hoe graag we ze ook zullen blijven willen helpen.

10/14/2011 at 2:12 PM

Wat zijn Lage Landen?
Ik wacht even tot ik de nieuwe Bosatlas van de Nederlandse geschiedenis binnen heb. Misschien staat daar het antwoord in (http://www.atlasgeschiedenis.nl/)

10/14/2011 at 9:38 PM

Ik heb inmiddels hier wat zitten structureren... http://www.geni.com/projects/Rulers-in-the-Low-Countries. Zoals je ziet pak ik eigenlijk de definitie van de 17 provinciën.
De onderverdeling is niet noodzakelijk correct voor die periode, maar het zou moeten overeenkomen met een relevante structuur zowel voor als na die tijd.
Dit is een 'levend', structureren project, dus alle feedback is meer dan welkom. M'n idee is dat we achter die 'kwartieren', graafschappen etc etc op den duur ook all locale heerlijkheden kunnen definiëren - zodat we een stramien hebben om de grotere en kleinere dynastiëen in kaart te brengen (en te corrigeren) op Geni.

10/16/2011 at 3:37 PM

George,

Ik zag op de project pagina een linkje naar kaarten van Blaeu.

Dit is ook een linkje naar de atlas van Blaeu:
http://www.leidenarchief.nl/home/collecties/verhalen/bladeren-door-...

10/16/2011 at 10:20 PM

Da's een mooie link!. De Leidse site heeft massa's mooie dingen. Er zijn heel wat van die plaatstelijke archiefsites die hard hun best doen. Trouwens, Amsterdam kreeg enkele maanden geleden een prijs als één van de beste archiefsites ter wereld (jammer dat heel wat actes alleen tegen betaling zichtbaar zijn (maar ja, iemand moet het betalen).

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion