Når folk bytter fornavn

Started by Private User on Saturday, September 3, 2011
Problem with this page?

Participants:

  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 4 posts
Private User
9/3/2011 at 10:20 AM

Når folk bytter fornavn (i folkeregisteret), for eksempel at en har døpenavnet Kathrine men endrer det til Tove.. Hvordan skal en da registrere fornavnet i personprofilen? Skal personen alltid være registrert med døpenavn?

(Det har oppstått et konkret eksempel der dette har skjedd, så må vite hvordan navnet skal registreres. Det står ingenting om det i reglene for navneregistrering).

Private User
9/3/2011 at 10:52 AM

For tiden er det ikke mulig annet enn å legge inn fullt navn variantene under Også Kjent som.

Private User
9/3/2011 at 2:07 PM

Takk Bjørn :)
Men hvilket legges inn i hoved-fornavns-feltet, det nye eller dåpsnavnet?

Hvis en persom heter Kathrine og bytter til Tove, legger jeg da Tove i fornavnsfeltet og Kathrine (døpenavnet) i "også kjent som"?

Eller blir det omvendt?

:D

Private User
9/3/2011 at 2:47 PM

Du må nesten vurdere dette selv. Het hun "Kathrine Hansen" legger du dette inn i hovedfelta, og "Tove Hansen" inn i også kjent som... eller omvendt.

Hovedregelen er imidlertid att fødselsnavnet med lokal skrivemåte brukes, dvs Tove Hansen, men jeg praktiserer ofte "mest kjent som" iallefall på Visningsnavn/Display Name som ett kompromiss.

Olav V, king of Norway er ett godt eksempel, - hadde jeg kun brukt fødselsnavn ville de fleste ikke visst hvem det var: "Alexander Edward Christian Frederik, prins af Denmark, Schleswig-Holstein, Glücksburg". Hardbarkede slektsforskere er nok uenige, men man å ofte kompromisse.

Kuratorene i Geni har hatt heftige diskusjoner med Geni på det med navnefelt, og det skal komme endringer på dette som gir flere muligheter, forhåpentlig også språkavhengige visningsnavn da f.eks amerikanere helst vil se Harold Finehair istedenfor Harald Hårfagre og det er endel redigeringkriger på internasjonalt kjente profiler, og enda "verre" der andre alfabet er involvert.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion